Bukefalos 28 år!

Vilken är den sämsta bok du läst?

Alltså rent objektivt är den säkert inte den sämsta, tvärtom verkar den vara väldigt populär och prisad, men jag minns bara besvikelse och förvirrring när jag som barn läste; Jag saknar dig, jag saknar dig. Jag letade upp en annan kopia av boken för jag tänkte att mitt ex. måste sakna sidor.

Nu blev jag dock lite sugen att läsa om den och se om den var så hemsk.
 
Nu begår jag helgerån som fantasy-nörd men jag kan verkligen inte med Tolkien. :nailbiting: Alldeles för mycket långdragna beskrivningar av ovidkommande saker och plötsliga musikalnummer som inte är ett dugg underhållande.

Instämmer också i kören om Eddings, dötrist språk och maximalt gubbig sett till handling och karaktärer. Tyvärr inte ovanligt bland fantasy-författare överhuvudtaget, jag minns det som en stor bidragande faktor till att jag gav upp att läsa böcker inom genren och bytte fokus till olika rollspel istället.

Sen kan vi lägga till alla de "klassiker" man tvingades läsa i skolan, jag minns speciellt att jag avskydde Ondskan. Jag förstod aldrig vad vi skulle få ut av den boken annat än att må dåligt över att precis alla i den var skitstövlar?

Annars läser jag tyvärr inte så mycket numer pga att jag har svårt att hålla uppmärksamheten. Men jag lyssnar just nu igenom The Handmaid's Tale som ljudbok och kan konstatera att Atwood må vara ett litterärt geni, men jag har jättesvårt för hennes berättarstil. :cautious:
 
Det där är en hel grej i mitt liv. Mitt närmare privata umgänge BESTÅR av fantasy- och science fictionfantaster. Alltså mer eller mindre yrkesverksamma inom området, på olika sätt och i den mån det är möjligt. Och så då jag. Som bara inte fattar grejen.

Man behöver inte fatta grejen så länge man respekterar den. Och det gör du ju om ni fortfarande är vänner. :D Antingen har du inte hittat din inriktning eller också är det helt enkelt inte för dig, men det är ju en såpass bred inriktning att jag tänker att det finns Någonting för de allra flesta. Oavsett om det är lite steampunk eller medeltid eller sci-fi. Outlander är ju fantasy, till exempel. Gaiman är också fantasy och helt underbar! :heart

Jag lever i en motsatt värld just nu känns det som. Ingen förstår mina bok eller film-citat. :cry:
 
Nu begår jag helgerån som fantasy-nörd men jag kan verkligen inte med Tolkien. :nailbiting: Alldeles för mycket långdragna beskrivningar av ovidkommande saker och plötsliga musikalnummer som inte är ett dugg underhållande.

Instämmer också i kören om Eddings, dötrist språk och maximalt gubbig sett till handling och karaktärer. Tyvärr inte ovanligt bland fantasy-författare överhuvudtaget, jag minns det som en stor bidragande faktor till att jag gav upp att läsa böcker inom genren och bytte fokus till olika rollspel istället.

Sen kan vi lägga till alla de "klassiker" man tvingades läsa i skolan, jag minns speciellt att jag avskydde Ondskan. Jag förstod aldrig vad vi skulle få ut av den boken annat än att må dåligt över att precis alla i den var skitstövlar?

Annars läser jag tyvärr inte så mycket numer pga att jag har svårt att hålla uppmärksamheten. Men jag lyssnar just nu igenom The Handmaid's Tale som ljudbok och kan konstatera att Atwood må vara ett litterärt geni, men jag har jättesvårt för hennes berättarstil. :cautious:


Vi är flera i tråden som inte är Tolkien-fans. Känn dig inte utanför. ;)

Och TACK för att någon håller med om Atwood! Jag är imponerad av att de lyckades göra en så djup och berörande serie av en så tam bok. :o
 
Man behöver inte fatta grejen så länge man respekterar den. Och det gör du ju om ni fortfarande är vänner. :D Antingen har du inte hittat din inriktning eller också är det helt enkelt inte för dig, men det är ju en såpass bred inriktning att jag tänker att det finns Någonting för de allra flesta. Oavsett om det är lite steampunk eller medeltid eller sci-fi. Outlander är ju fantasy, till exempel. Gaiman är också fantasy och helt underbar! :heart

Jag lever i en motsatt värld just nu känns det som. Ingen förstår mina bok eller film-citat. :cry:
Ja, bortsett från fallet med den rasistiske reaktionären Tolkien, så ser jag det hela som smakfrågor, bara. Jag föredrar salt lakrits, andra föredrar söt.

Men subkulturen är så dominant omkring mig att det är konstigt att jag avviker så mycket. I övrigt känner jag mig lik de här personerna. Vi talar alltså om spelbutiksinnehavare, forskare inom området, personer som arbetar i specialbokhandlar etc. Det är mycket mer än att bara läsa olika böcker, och det gäller både mina vänner och min egen familj.

Men det är inte min grej. Jag är helt likgiltig. Sannolikheten att det finns något jag skulle gilla som ingen har tipsat om är OBEFINTLIG. Det gäller böckerna, filmerna och spelen. Jag somnar ofelbart.
 
Ja, bortsett från fallet med den rasistiske reaktionären Tolkien, så ser jag det hela som smakfrågor, bara. Jag föredrar salt lakrits, andra föredrar söt.

Men subkulturen är så dominant omkring mig att det är konstigt att jag avviker så mycket. I övrigt känner jag mig lik de här personerna. Vi talar alltså om spelbutiksinnehavare, forskare inom området, personer som arbetar i specialbokhandlar etc. Det är mycket mer än att bara läsa olika böcker, och det gäller både mina vänner och min egen familj.

Men det är inte min grej. Jag är helt likgiltig. Sannolikheten att det finns något jag skulle gilla som ingen har tipsat om är OBEFINTLIG. Det gäller böckerna, filmerna och spelen. Jag somnar ofelbart.

Ptja, i så fall får ni väl skatta er lyckliga att ni har varandra trots olikheterna i intressen och livsstil helt enkelt! Du kanske bara dras till personligheterna som dras till subkulturen? Eller också är det ren slump. Eller också dras de till dig.
 
Själv satt jag och fnittrade vilt på en bussresa ner till St Anton i början av 90-talet efter att ha köpt på mig Liftarens Guide-böckerna i pocketform på en bokrea. Jag hade inte lyssnat på radioversionen eller fattat tidigare varför de var så omtalade utan köpte dem för att ha något att läsa på resan, men jag föll handlöst utan varesig handduk eller jordnötter inom räckhåll. :o

De böckerna blev sönderlästa och även om jag inte skrattat lika mycket när jag läste om dem så roar de mig fortfarande. Filmen är dock skit i mina ögon. O_o
 
Ja, bortsett från fallet med den rasistiske reaktionären Tolkien, så ser jag det hela som smakfrågor, bara. Jag föredrar salt lakrits, andra föredrar söt.

Men subkulturen är så dominant omkring mig att det är konstigt att jag avviker så mycket. I övrigt känner jag mig lik de här personerna. Vi talar alltså om spelbutiksinnehavare, forskare inom området, personer som arbetar i specialbokhandlar etc. Det är mycket mer än att bara läsa olika böcker, och det gäller både mina vänner och min egen familj.

Men det är inte min grej. Jag är helt likgiltig. Sannolikheten att det finns något jag skulle gilla som ingen har tipsat om är OBEFINTLIG. Det gäller böckerna, filmerna och spelen. Jag somnar ofelbart.
Men vänta nu...ja Tolkien var rasist. Men han var gud ändå. Jag har inga bättre argument tyvärr. Låter som du har en mkt trevlig omgivning!
 
Tolkien - Similarion var ju ett helt helvete att läsa :wtf:
Jag är /var ett stort Eddings fan i ungdomen. Har alla böcker förutom de sista "äldre gudar". Sagan om Elenien har alltid varit storfavoriten!
Om man verkligen vill utmana tålamodet så kan man läsa Katharine Kerr Sagan om Deverry i helt fel ordning :angel:
 
Det var meningen stt jag skulle läsa Middlemarch av George Eliot när jag pluggade - en av få jag inte lyckades ta mig igenom. (Den andra jag kommer på var Shikasta av Doris Lessing, jag är inget bra på sci-fi.) Förstår ju rent intellektuellt att denna superklassiker som ibland slår Stolthet och fördom och annat på listorna över brittiska folkets storfavoriter inte är dålig per se men den heter fortfarande ”F*CKING Middlemarch” hos mig och mina gamla kursare :angel: Så gräsligt tråkig och seg. Antagligen borde jag ge den en andra chans men min bästa kompis lyssnade på den i vintras ty hon roades av min indignation och tyckte likadant så... nja.
 
Den absolut sämsta boken jag läst är ”Det är jag som är Caroline”. Faktiskt så ogillade jag den så mycket att jag mailade båda förlagen som gett ut den och ifrågasatte det lämpliga i att öht ge ut en bok som enbart består av författarens sunkiga fantasier kring tonårstjejer.

Fick du nått svar? :D
Åh en annan bok som jag faktislt avskydde är Neil Strauss ”the game” alltså varför?! Dels är hela boken vedervärdig men jag tycker dessutom att dess påverkan i verkligheten är bedrövlig :down:
Det som jag tycker är mest fascinerande med den boken är att han ju själv i sista kapitlet förklarar varför det är en dålig idé att använda sig av ”spelet”. Vill minnas att han beskriver det på ett rätt bra sätt, men ändå används boken som en ragghjälp ändå :banghead: Visst, ville han inte att taktikerna skulle användas hade det kanske varit böttre att inte publicera boken, men men :angel:
 
Jag började läsa Liane Moriartys "Andras vänner" och tog mig nästan igenom den. Maken till gnälligare människor har jag aldrig stött på i en bok innan. Jag störde mig på alla som var med!! Det är nog en av de sämsta jag läst.
 
Kom föresten på ytterligare ett riktigt bottennapp. Maze runner trilogin :arghh:. Den första går väl an men sen :crazy:. Allting som jag tycker är viktigt i en bok saknas.
Det enda den verkar gå ut på är att komma på så många olika sätt att plåga ett gäng barn på som möjligt. Med tanke på målet finns det inte ens någon mening övergreppen utan de är bara helt sjuka.
 
Kom föresten på ytterligare ett riktigt bottennapp. Maze runner trilogin :arghh:. Den första går väl an men sen :crazy:. Allting som jag tycker är viktigt i en bok saknas.
Det enda den verkar gå ut på är att komma på så många olika sätt att plåga ett gäng barn på som möjligt. Med tanke på målet finns det inte ens någon mening övergreppen utan de är bara helt sjuka.

Jag håller med! Första var helt ok så jag ville veta hur de hamnat där... men de andra var riktigt dåliga!
 
Kom föresten på ytterligare ett riktigt bottennapp. Maze runner trilogin :arghh:. Den första går väl an men sen :crazy:. Allting som jag tycker är viktigt i en bok saknas.
Det enda den verkar gå ut på är att komma på så många olika sätt att plåga ett gäng barn på som möjligt. Med tanke på målet finns det inte ens någon mening övergreppen utan de är bara helt sjuka.
Såg filmatiseringen av första - det kan vara bland det sämsta jag sett :D
 
En av få (enda?) bok jag inte läst ut är "Den tomma stolen" av JK Rowling.

Jag älska Lars Keplers böcker men blev sååå besviken på "Playground", tråkigare bok får man fasen leta efter. Snoozefest liksom:down:

Kan skriva under på både Den tomma stolen och Playground. Då gillar jag annars respektive författares böcker, men här gjorde de onekligen ett stort snedkliv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp