Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Bukefalos 30 år!

Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.
Det var nog inte så mycket att det blev nytt år utan nytt millennium och att det skulle bli 20 istället för 19. Kan inte påstå att det var så mycket prat om det i min uppväxt dock. Knappt nån hade dator då. Vi hade visserligen en men hade helt missat detta rabalder.

Det var nog inte så mycket att det blev nytt år utan nytt millennium och att det skulle bli 20 istället för 19. Kan inte påstå att det var så mycket prat om det i min uppväxt dock. Knappt nån hade dator då. Vi hade visserligen en men hade helt missat detta rabalder.
Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...

Enligt Wikipediaartikeln ovan inträffade vissa saker men absolut inte så mycket som befarat. Jag minns också att åren efter millennieskiftet var en del nyheter om 100+are som blev kallade till bvc osv 😁

Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...

Enligt Wikipediaartikeln ovan inträffade vissa saker men absolut inte så mycket som befarat. Jag minns också att åren efter millennieskiftet var en del nyheter om 100+are som blev kallade till bvc osv 😁
Tror det är en bidragande orsak till att ingen pratade om det. Min pappa var den enda föräldern som hade ett kontorsjobb.

Ja precis, och sjukhus har jag för mig, att allt skulle stängas ner där på nåt sätt!

Jag skulle säga att de tidigaste minnena av större händelser är Palme-mordet och Tjornobyl (är född -73). Tjornobyl var hemskt, vi vågade inte ha hästarna ute för det regnade så hemskt. Kom ihåg att det här är länge sedan... vi brukade samla regnvatten för att ge hästarna (inget vatten i stallet - slapp bära) och jag kommer så enormt tydligt ihåg när jag såg de fulla hinkarna "är det här vattnet farligt" (givetvis tömde vi ut dem - men just den där känslan när jag undrade hur farligt vattnet var har etsat fast sig).

Jag kommer också ihåg folkomröstningen gällande kärnkraft, mina föräldrar tyckte den var så viktig för mig att de tog med mig (vi är civic minded i vår familj - att inte rösta är oacceptabelt och om en inte gör det kommer förfäderna och spökar för en :D).

Palmemordet. Jag var 8 år och jag och lillsyrran gick upp för att kolla på tecknat i morgonprogrammet, men hela programmet var inställt pga mordet. Så vi gick och väckte föräldrarna istället.

Samma här, hade bänkat mig för att se tecknat men det var inställt. Minns hur jag går in i köket där pappa håller på att koka kaffe, jag berättar vad som hänt och jag ser honom ” flyga” från kaffebryggaren och till att slå på radion. Jag går vidare till sovrummet där mamma ligger i sängen, minns fortfarande hur hon sliter av sig täcket och flyger upp ur sängen, när jag säger ”Palme är död, han har blivit mördad”

Jag har lite minnen av hetsen kring millennieskiftet. Minns bland annat hur människor ska ha låst in sig med andra för att överleva skiftet, medan vi andra firade.

Annars, 9/11 är ju något som verkligen var en stor grej. Det pratades om överallt och jag har minnen av bilder när flygen drog in i tornen, hur de sedan rasade och människor flydde från dammoln. Det pratades om i skolan och det fanns en oro för om det skulle bli strider i Sverige.

Utöver det minns man ju enstaka strider som pågick under längre tid. Tror det i huvudsak är jugoslaviska krigen det rör sig om. Jag tror inte att jag har några minnen av starten av strider men att de pågick.

Galna ko-sjukan var också en sak som påverkade mig mycket. Det tog tid innan jag vågade äta kött igen. Ffa en bild på nyheterna minns jag när en ko fick baksidan av en yxa i huvudet inför en avlivning. Den bilden kommer nog aldrig släppa. Det var lite för mycket för mig som barn. Måste ha varit i samband med att det kom till Norden.

Min pappa jobbade som it-chef på ett ställe som var väldigt viktigt för att samhällsfunktioner ska fungera (såpass att han var krigsplacerad på jobbet), och helt beroende av att kortbetalningar fungerar.

Det var flera personer som jobbade heltid i flera år för att se till att alla små programdelar som hade datum i sin funktion (vilket är extremt många när man jobbar med betalning och löpande övervakning av system) var uppdaterade. Många tusentals bitar kod som måste ändras och sen funka tillsammans igen.

På nyårsafton höll nästan allt ihop, bara några mindre buggar som gick att gå runt i det akuta läget. Förutom min pappa, han fick hjärtinfarkt 01:15, 42 år gammal. (Han är över 70 och mår rätt bra nu, men det där jobbet har garanterat tagit ett par år av hans livslängd.)

Just ja... jag kommer ihåg Mt St Helens senaste största utbrott och indirekt är det anledningen till att jag är geolog.

Utbrottet var i maj 1980, dvs jag var sex år, och hade inte börjat skolan. Jag såg det på nyheterna och blev så rädd att jag drömde mardrömmar om att det skulle bli en vulkan på vår gård. Min älskade morfar, som inte hade någon formell utbildning men som älskade naturvetenskap, förklarade plattektonik för mig och att det därför inte skulle bli en vulkan hemma på gården (inte under min livstid iaf men det brydde han sig inte om att säga :D). Det fungerade, jag slutade ha mardrömmar. Det startade också mitt intresse för naturvetenskap vilket min morfar givetvis uppmuntrade. En av mina sorger är att han fick aldrig uppleva att jag började läsa geologi i Uppsala (han dog innan jag ens började på universitet).

När jag studerade geologi tyckte min professor i strukturgeologi det var väldigt coolt och att min morfar hade varit ytterst pedagogisk :heart

Jag har lite minnen av hetsen kring millennieskiftet. Minns bland annat hur människor ska ha låst in sig med andra för att överleva skiftet, medan vi andra firade.

Annars, 9/11 är ju något som verkligen var en stor grej. Det pratades om överallt och jag har minnen av bilder när flygen drog in i tornen, hur de sedan rasade och människor flydde från dammoln. Det pratades om i skolan och det fanns en oro för om det skulle bli strider i Sverige.

Utöver det minns man ju enstaka strider som pågick under längre tid. Tror det i huvudsak är jugoslaviska krigen det rör sig om. Jag tror inte att jag har några minnen av starten av strider men att de pågick.

Galna ko-sjukan var också en sak som påverkade mig mycket. Det tog tid innan jag vågade äta kött igen. Ffa en bild på nyheterna minns jag när en ko fick baksidan av en yxa i huvudet inför en avlivning. Den bilden kommer nog aldrig släppa. Det var lite för mycket för mig som barn. Måste ha varit i samband med att det kom till Norden.

Jag kommer givetvis ihåg oron för milleniebuggen men eftersom mina datanördiga kompisar på uni inte var så oroliga var jag rätt chill :D

Själva nyårsnatten kommer jag faktiskt ihåg bra, trots ett rejält festande :laugh: Vi skålade in nyåret vid slottet i U-a :love:

Född -84 och minns som sagt 11 september samt tsunamikatastrofen tydligt. Av tidigare händelser så minns jag diskoteksbranden och Estonia även om jag inte kan säga vad jag gjorde när jag hörde om det men jag minns tidningsartiklarna och nyhetsreportagen om händelserna.

Millenieskiftet minns jag också, och hur alla var övertygade att jorden skulle gå under mer eller mindre.

Jag skulle säga att de tidigaste minnena av större händelser är Palme-mordet och Tjornobyl (är född -73). Tjornobyl var hemskt, vi vågade inte ha hästarna ute för det regnade så hemskt. Kom ihåg att det här är länge sedan... vi brukade samla regnvatten för att ge hästarna (inget vatten i stallet - slapp bära) och jag kommer så enormt tydligt ihåg när jag såg de fulla hinkarna "är det här vattnet farligt" (givetvis tömde vi ut dem - men just den där känslan när jag undrade hur farligt vattnet var har etsat fast sig).

Jag kommer också ihåg folkomröstningen gällande kärnkraft, mina föräldrar tyckte den var så viktig för mig att de tog med mig (vi är civic minded i vår familj - att inte rösta är oacceptabelt och om en inte gör det kommer förfäderna och spökar för en :D).
Ja kärnkraftsomröstningen minns jag med! Var för liten för att fatta riktigt vad det innebar, men tyckte det var jobbigt att pappa hade en Linje 1-knapp och röstade ja. Han jobbade i energibranschen nämligen och massa folk runt oss var linje 3 och ville absolut inte ha kärnkraften. Jag ville bara vara som alla andra och ha en linje 3-knapp...

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar