Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.Man trodde att alla datorer skulle kunna sluta fungera typ? Det var verkligen hetsigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.Man trodde att alla datorer skulle kunna sluta fungera typ? Det var verkligen hetsigt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/MillenniebuggenVarför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.
Det var nog inte så mycket att det blev nytt år utan nytt millennium och att det skulle bli 20 istället för 19. Kan inte påstå att det var så mycket prat om det i min uppväxt dock. Knappt nån hade dator då. Vi hade visserligen en men hade helt missat detta rabalder.Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.
Precis det där stressade min mamma med på en myndighet då.
Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...Det var nog inte så mycket att det blev nytt år utan nytt millennium och att det skulle bli 20 istället för 19. Kan inte påstå att det var så mycket prat om det i min uppväxt dock. Knappt nån hade dator då. Vi hade visserligen en men hade helt missat detta rabalder.
Tror det är en bidragande orsak till att ingen pratade om det. Min pappa var den enda föräldern som hade ett kontorsjobb.Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...
Enligt Wikipediaartikeln ovan inträffade vissa saker men absolut inte så mycket som befarat. Jag minns också att åren efter millennieskiftet var en del nyheter om 100+are som blev kallade till bvc osv![]()
Ja precis, och sjukhus har jag för mig, att allt skulle stängas ner där på nåt sätt!Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...
Enligt Wikipediaartikeln ovan inträffade vissa saker men absolut inte så mycket som befarat. Jag minns också att åren efter millennieskiftet var en del nyheter om 100+are som blev kallade till bvc osv![]()
Palmemordet. Jag var 8 år och jag och lillsyrran gick upp för att kolla på tecknat i morgonprogrammet, men hela programmet var inställt pga mordet. Så vi gick och väckte föräldrarna istället.
Vilken pappa!Kommer ihåg både Palme mordet och Tjernobyl. Är född 78. Kommer även väl ihåg när Berlinmuren föll för två dagar senare packade pappa in hela familjen i bilen och körde till Berlin. Jag förstod inte riktigt då vad det handlade om men han sa att vi skulle få uppleva en viktig historisk händelse.
Det var kanske inte så himla mycket stoj om persondatorer, mer om företags stora it-system skulle klara av övergången och man inte visste vilka följder som kunde uppstå. Jag minns att man pratade om att tex inte flyga på nyår ifall planen skulle störta...
Jag har lite minnen av hetsen kring millennieskiftet. Minns bland annat hur människor ska ha låst in sig med andra för att överleva skiftet, medan vi andra firade.
Annars, 9/11 är ju något som verkligen var en stor grej. Det pratades om överallt och jag har minnen av bilder när flygen drog in i tornen, hur de sedan rasade och människor flydde från dammoln. Det pratades om i skolan och det fanns en oro för om det skulle bli strider i Sverige.
Utöver det minns man ju enstaka strider som pågick under längre tid. Tror det i huvudsak är jugoslaviska krigen det rör sig om. Jag tror inte att jag har några minnen av starten av strider men att de pågick.
Galna ko-sjukan var också en sak som påverkade mig mycket. Det tog tid innan jag vågade äta kött igen. Ffa en bild på nyheterna minns jag när en ko fick baksidan av en yxa i huvudet inför en avlivning. Den bilden kommer nog aldrig släppa. Det var lite för mycket för mig som barn. Måste ha varit i samband med att det kom till Norden.
Jag jobbade på myndighet då, och många i många system var datum uppbyggda med bara sex siffror, typ 991231, och därför var man orolig över hur det skulle fungera när datumet slog över till 000101.Varför skulle alla datorer sluta fungera bara för det blev ett nytt år?! Konstigt.
Ja kärnkraftsomröstningen minns jag med! Var för liten för att fatta riktigt vad det innebar, men tyckte det var jobbigt att pappa hade en Linje 1-knapp och röstade ja. Han jobbade i energibranschen nämligen och massa folk runt oss var linje 3 och ville absolut inte ha kärnkraften. Jag ville bara vara som alla andra och ha en linje 3-knapp...Jag skulle säga att de tidigaste minnena av större händelser är Palme-mordet och Tjornobyl (är född -73). Tjornobyl var hemskt, vi vågade inte ha hästarna ute för det regnade så hemskt. Kom ihåg att det här är länge sedan... vi brukade samla regnvatten för att ge hästarna (inget vatten i stallet - slapp bära) och jag kommer så enormt tydligt ihåg när jag såg de fulla hinkarna "är det här vattnet farligt" (givetvis tömde vi ut dem - men just den där känslan när jag undrade hur farligt vattnet var har etsat fast sig).
Jag kommer också ihåg folkomröstningen gällande kärnkraft, mina föräldrar tyckte den var så viktig för mig att de tog med mig (vi är civic minded i vår familj - att inte rösta är oacceptabelt och om en inte gör det kommer förfäderna och spökar för en).