Vilken av 3?

Jag tycker verkligen du ska fundera på om du "orkar med" hundar som t.ex. har jakt i sig. Eller vill du hellre ha en sällskapshund som inte behöver aktiveras så mycket, men som gillar att hitta på grejer när du vill.

Jag tycker du ska gå in på de olika rasklubbarna och läsa i rasbeskrivningen om deras egenskaper. Och sen se om de passar in på det som du söker.
 
är dina hästar vana vid hundar? annars tycke rinte jag att russel är att rekommendera, då dom har en tendens till skällighet och är väldigt livliga. själv skulle jag inte heller våga ha en liten hund i ett stall - risk för trampskador.
tollaren är en härlig ras, men krävre ju som någon sa, pälsvård. dock inte mer än typ retrivers. vi har en tollare i vårt stall (en russel också för den delen), och tollaren går jättefint ihop med hästarna.
mudi vet jag inte så mkt om, men är det en vallhund antar jag att den har inlärt beteende och kommer säkert´börja valla hästarna, vilket kanske inte alltid uppskattat.

de va vad jag hade att säga :D
lycka till nu ;)

föressten, såg en skojjig sak, 2 av hundraserna du räknade upp är faktiskt några av mina favvoritraser :D *hihi* russel, tollare och border colle är dom. men bordercollie är INTE att rekommendera i ett stall. får välidga instinkter av att valla, skäller mkt och ska alltid vara med vilket blir lite jobbigt ibland :P


vill åxå tillägga en sak: tänk på att varje hund är en individ för sig, och att gå enbart på ras kan bli lite knasigt :smirk:


kram!
 
Dina krav passar in på Tollare. Men om det är den Optimala hunden för dig vet jag inte. Det finns ju fler sidor man kanske bör ta hänsyn till än de förstnämnda du räknat upp här. Sen är det ju en del som är individuellt per hund och som man aldrig vet i förväg. Tänker på t ex sånt som ;

*Väldigt lekfull och busig (även när den blir till åren, som en "valp" livet ut)
*Gillar att apportera frisbees och likn
 
Eftersom du inte skriver att du vill hålla på med apportering
och att hunden din inte ska ha jobbig pälsvård.

Tycker jag att du direkt stryker Tollaren från din lista

OK för kommentaren om apportering. ... men skulle Tollaren ha en jobbig pälsvård? OK, kan man dammsuga hunden en gång i månaden så är det kanske aningen enklare. Men jobbig ?????

Man kanske ska ha nakenhund om man vill slippa den jobbiga pälsen? :confused:
 
Usch nu känner jag mig tjatig.

Men hon skrev också att hon inte vill ha en hund med mycket pälsvård ...

Samt att tollaren är en jakthund och det skall man ha i insikt innan man bestämmer sig.
 
Jag skulle välja MUDI..
Vet iof ingen som har,men det jag har sett är de mkt positiva hundar och lättlärda.
 
Varför inte en labrador?? :idea:
Många har ju fördomar om att alla labbar antingen är feta och lata eller överaktiva jakthundar, men så är det absolut inte!

De är jättepositiva till att jobba, definitivt lekfulla hela livet, oftast mycket trygga i sig själva, gillar att apportera, men måste inte jaga för att må bra och pälsvården är inte mycket att snacka om.
 
Jaa...det var det där med pälsvården jag invände mot. Visserligen kräver Tollaren att man borstar,klipper och plockar pälsen någon gång då och då om året, men att kalla det för jobbig pälsvård?

Vi borstar alla våra hundar oavsett pälstyp. Tillägg för Tollaren : plockning och viss frisering av tassar, men det är ju gjort på nolltid och därmed ett "merarbete" som är i det närmaste obefintligt.

Vill man ha en enklare pälsvård än så, så får man nog hålla sig till de hundar som man bara kan dammsuga av ett par gånger om året.

Däremot tycker jag du har helt rätt i den sista kommentaren om att det är en jakthund och det ska man ha insikt i när man bestämmer sig. Tollaren är definitivt ingen sällskapshund utan en arbetande hund med stort behov av arbetssysslor. Jag tycker inte heller det är lämligt att välja den som förstagångshund.
 
"OK för kommentaren om apportering. ... men skulle Tollaren ha en jobbig pälsvård? OK, kan man dammsuga hunden en gång i månaden så är det kanske aningen enklare. Men jobbig ?????

Man kanske ska ha nakenhund om man vill slippa den jobbiga pälsen? "

Förövrigt så missade jag detta inlägg :)
Jag svarade på de inlägg du skrev på precis innan, därför blev det lite konstigt ;)
 
Jag skulle kolla närmare på Mellanschnauzer, Boxer och Mellanpinscher. Boxer och pinschern kräver nästan ingen pälsvård alls, men de kan vara lite frusna på vintern och vilja ha täcke. Förvisso är Boxern en brukshund, men den är inte lika krävande som övriga bruksraser och är ofta mjukare i temperamentet. Lekfulla och mysiga hundar överlag, även om hanarna kan vara lite flängiga och noll-kolliga i bollen.
 
Hejsan,

Jag har en Parson Russel Terrier som stämmer bra in på din beskrivning. Jag har fått henne av en slump pga ett dödsfall i familjen och inte varit riktigt införstådd med :rofl: HUR AKTIVA :bump: de egentligen är. Här snackar vi alltid redo! Vilket kan vara ganska jobbigt när man vill ta det lite lugnt i bland. Jag tycket det var jättekul i början med en sån livlig och lättlärd liten hund men insåg snabbt att hon kräver MASSVIS AV MOTION. En lång ridtur med henne lös varje dag på ca 6 km räcker inte!

Obs jag älskar självklart min lilla terrier, och hon är otroligt givande och kärleksfull och trogen MEN när jag sitter med alla kort i handen tror jag inte jag väljer Parson nästa gång!

Den ideala hunden för mig tror jag är någon av hound typerna (greyhound,grand danois, basset) som gillar korta motionspass och ligger och sover mesta delen av dygnet.

Mitt råd är tänk dig för ordentligt innan du skaffar en hund som kräver mycket stimulans. Speciellt om du har andra saker du måste göra, typ barn, hästar, jobb...

:)
 
vad har greyhound, grand danois och basset med varandra att göra? en greyhound är en vinthund och är avlad för att springa, en grand danois härstammar väl från krigshundarna och en basset (jag antar att du menar basset hound, för det finns flera olika slags bassets) är en drivande jakthund. blir din hund inte trött av en 6 km springrunda får du väl aktivera h*s HJÄRNA också. och vill du ha en hund som sover hela dagarna kanske en i mjuk velour passar bättre...
 
Jag har en Jackrackare och när hon var ung var hon verkligen en handfull!!!!! Hon sprang bl a in och jagade travhästar under pågående lopp när hon fick chansen..... :angel: Och hon var blixtsnabb!

Totalt outtröttlig var hon oxå. Jag kunde rida hur långa rundor som helst! Hon låg alltid i täten!

Så de kräver motion, de små liven! Men det är en härlig hund som jag verkligen kan rekommendera! Utan tvekan den trevligaste hunden jag haft!
:D
 
Kan tillägga att en gång ropade dom i högtalarna "om någon kunde vara snäll och avlägsna den vita hunden från tävlingsbanan"!!! Hur pinsamt var det då? :o
 
Hejsan,

Både greyhound och grand danois är hundar som jagar med synen. Båda dessa har "explosiv" energi för att vara aktiva under korta perioder. Både Greyhound och Grand Danois är riktiga soffpotatisar när de är inne (fråga vilken ägare som helst) Basset hound - är visserligen en jakthund men gillar också att sova när han är inne. Och det var det jag menade när jag sade att jag ville ha en hund från houndgruppen. (Är medveten om att GD inte är en hound men tillika en lugn hund) Det som är jobbigt med min parson är att hon alltid vill vara med på allting inne också, och det är liksom inte min grej.

Jag hade en Grand Danois tidigare som passade mig bättre - så är det bara.

Jag tror du missuppfattade vad jag skrev innan, på vår 6km långa runda springer vi inte! Vi skrittar! Och under tiden hinner vi hitta massvis av spår och roliga stenar att leka med. Detta borde nog vara stimulans för hjärnan. Vill också tillägga att min lilla parson är en stjärna på lydnad och kan massvis av trick så nog blir hon stimulerad! Vidare bor vi på landet så hon har ca 12 tunnland att leka fritt på. Och hundkompisar hos grannarna. Och ungar som leker med henne.

Du måste förså att alla har inte samma behov. Jag föredrar lugna hundar. Du föredrar kanske något som är mer aktivt.

Vänliga hälsningar

Alkemisten
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 384
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 042
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp