vilken bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare puff93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 087
P

puff93

hej
ja har ett problem med min hästs bett.
just nu rider ja med ett 3-delat(+acchen nosgrimma), det funkar tills ja ska trava/galoppera. traven/galoppen böjar i lugnt tempo men rätt som de e så sticker hon bara. ja kan inte få stopp på henne. ja rider henne bara 1/2 ggrr/vecka pga skolan:( ja undrar om det finns nått bett som gör att ja kan få lite mer kontroll på henne.
hon är fjording, 29 år, lite framtung, mkt pigg, men inte skolad( de e helt värdelöst att försöka göra en något rund volt:o:angel:)
ja hoppas att ni kan hjälpa mig

ps ja rider barbacka pga sadlen sitter dåligt:(

Sv: vilken bett

Det verkar vara ett rent skolningsproblem, jag tror inte att ett annat bett gör någon större skillnad.

Jobba med att få hästen lyhörd för dina hjälper i alla övergångar, och träna sedan galoppfattningar. Galoppera bara några få steg, så många som ni klarar av utan att hon drar iväg och bryt sedan av och gör om.

Så länge hon är frisk och glad tror jag att det är lugnt, verkar inte direkt som att dom göra några högre skolor :p

jo men endå :D vid 29 års ålder tycker iallfall jag att man inet ska trava och galoppera så mkt Oo det låter ju som att TS rider normala ridpass xD

29 ÅR dags att bara skritta kanske?

nej, varför då?
är hästen bara pigg och frisk finns det väl ingen anledning till det? bara vara lite mer noga med att mjuka upp och skritta efter ridturen, så är väl inte det några problem. :)

TS: ett bett kan tyvärr inte hjälpa dig, det är bara att träna och träna och träna. och vid din hästs ålder, tycker du att det är värt att lägga ner en massa energi på det? att träna alltså. för antagligen kommer det bara göra med skada än nytta. träna många små övergångar för at stärka rumpan på kusen, så blir hon nog lite bättre.

En gammal häst håller sig lättare frisk och mjuk längre med regelbunden motion. Fast å andra sidan måste man se till så att hästen är mycket uppvärmd innan man sätter igång.

Till TS: Du skulle kunna testa rakt pelham med två tyglar. Så du kan använda dig av bettet när hon är lugn och när hon blir för stark kan du ta i stången.

tack så jättemkt för alla svar!
ska testa redan idag!

ja ska testa detta:

"Jobba med att få hästen lyhörd för dina hjälper i alla övergångar, och träna sedan galoppfattningar. Galoppera bara några få steg, så många som ni klarar av utan att hon drar iväg och bryt sedan av och gör om."

29 ÅR dags att bara skritta kanske?

är hästen pigg & fräsch är det bara bra att h*n får jobba. jag känner/har kännt en fjording som nu borde vara runt 30år och han rids 2ggr/veckan ungefär tror jag, annars blir han både uttråkad och jättestel..
man bör inte basera träningen bara på åldern, alla hästar är individer. likväl som det finns människor som är över 80 år som tränar judo......

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde... 2
Svar
20
· Visningar
2 294
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 517
Senast: shia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 030
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka