Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tycker oxå att det låter mycket märkligt, jag skulle nog kolla upp det igen, 8 mån låter mer rimligt... Men sen finns det självklart undantag, men att sätt barn i kö när man börjar plannera barn om 8 år känns väldigt konstigt... Sen kan det vara så att de har ett överskott på småbarn och därför inte vill ha in små, men ändå, så vitt jag förstår så är Mabuse barn inte fött än, det måste vara minst 12 mån innan det kan börja på dagis så det är ju rätt långt framförhållning.

Det är väl inte så märkligt?

De har 73 barn i kö, de räknar med att kunna ta in 8 barn om året, de har sammanlagt 29 platser. Det är ju fritt fram att ställa sig i kö - de flesta barnen som står i kö kommer naturligtvis aldrig att gå på det dagiset, utan får platser på andra dagis medan de väntar. Det är ju fritt fram att stå i kö, de stoppar ju inte kön bara för att den blivit för lång.

Man får inte ställa barn i kö innan de blivit sex månader gamla, så det handlar inte om att folk ställer sina barn i kö sju år innan de föds, utan om att det helt enkelt finns fler barn som vill gå där än vad det finns plats på dagiset. Då blir ju kön så lång att alla inte kommer kunna komma fram innan de börjar skolan.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Och om skolan är så viktig för dig. Är det då inte viktigt att tiden före skolan förbereder barnet? Det finns faktiskt läroplan för dagisbarn oxå. Att en 4 åring t.ex. ska kunna prata gramatiskt rätt.

Nej, för mig personligen är det inte lika viktigt. Jag gick som sagt på ett katastrofdagis själv, med det hindrade inte att jag lärde mig läsa som femåring och hade lätt för mig i skolan sedan. Man får ju trots allt väldigt mycket input hemifrån också som liten, inte bara från dagis. (det var alltså helt och hållet hemma jag lärde mig läsa, på dagis höll vi inte på med texter och alfabet alls)

Min man gick inte på dagis alls, och hans mamma följde ingen läroplan för vad han skulle lära sig - men det gick bra i skolan för honom också sen.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag skulle ha funderat en och två ggr kring detta med flytt.

Jag skulle personligen aldrig skola in min dotter på en sådan förskola, inte om det gäller heltidsplats. Däremot kan ju saker och ting förändras under den period som ert barn kommer vara hemma med någon av er.

Så om det inte är främmande med en flytt om det visar sig att förskolan inte alls förändrats vid tiden för ert barns inskolning ( eller att det finns plats på annan förskola ) så skulle jag överväga att tacka ja till lgh.

Men om ni känner nu att flytta igen är uteslutet ( tänkte på det du skrev om att flytta med en ett åring ) så skulle jag inte ha tackat ja.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nja, det handlar ju inte så mycket om att tacka ja, utan om huruvida vi ska köpa den eller inte. Det är på bostadsrättsmarknaden och inte på hyresmarknaden som vi befinner oss, så det ger ju lite större spelrum för egna beslut. Vi måste alltså inte vänta tills vi blir erbjudna något annat, vi behöver "bara" hitta ngt annat vi vill köpa.

Självklart kan vi flytta igen om det visar sig vara katastrof att bo i den nya lägenheten, men det är ju inget vi siktar på att göra.

Den här lägenheten är väldigt ovanlig, och vi kommer inte hitta liknande i samma område (bebyggelsen i övrigt består av miljonprograms-betonghus och villor/radhus, ingetdera är aktuellt för oss). Köper vi inte den kommer vi förmodligen istället bo kvar i det området där vi bor nu, vilket alltså innebär:

* Långt till familj --> svårt att få barnvakt
* En timmes längre restid om dagen för min man --> längre tid på dagis för barnet
* Mindre lägenhet --> mindre plats för barnet

Vill bara peka på att det alltså främst är för att det ger fördelar för barnet att bo i området som vi överväger den aktuella lägenheten, vore det bara jag och min man skulle jag aldrig i livet bosätta mig i det området. Vi trivs bägge otroligt mycket bättre med att bo närmare stan.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

En tanke bara, har ni kötid hos något hyrsebolag? Kanske en hyresrätt vore något för er isf?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ordvalet föll fel. Jag menar helt enkelt det att om man kan tänka sig att flytta igen om det visar sig att förskolan inte ändrat sig ang det som tas upp i tråden så hade jag absolut övervägt att köpa lgh i det området.

Det är som sagt bra fördelar som du tar upp och det väger också tungt, men inte så tungt så att jag personligen skulle skola in mitt barn på en sådan förskola på heltid.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

En tanke bara, har ni kötid hos något hyrsebolag? Kanske en hyresrätt vore något för er isf?

Nej, det är minst 20 års väntetid på hyresrätter här, så då hinner barnet flytta hemifrån innan vi får den där lägenheten. ;)

Dessutom bor vi redan i en bostadsrätt med väldigt små lån, dumt att kliva av bostadskarusellen när man redan har en bra plats i den.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag har inte barn, kan inget om barn, men kunde ändå inte låta bli att läsa - och kommentera denna tråd :)

Jag tänker så här:
Hur viktig är din arbetsplats för ditt välmående?

Självklart kan vi alla överleva på ett jobb med dålig stämning, bristfälliga lokaler, undermålig arbetsledning osv.
Men om man jämför att överleva på ett "dåligt" jobb med att utvecklas på ett "bra" jobb så är skilnaden i den personliga välmåendet - oftast både fysiskt och mentalt - milsvid!

Om ni funderar på att flytta så är det ju idag verkligen köparens marknad! Om det inte är en akut flytt borde ni dessutom kunna hitta en bostad som både tillfredställer era behov vad gäller boendets storlek, placering osv och barnets rätt till en sund och bra uppväxt, eller??

Själv var vi på över 70 visningar, tittade på mer än 70 bostäder "utifrån" och insåg att läget inte var optimalt för oss. Innan vi - ett år senare - hittade vår drömbostad!

Så att "chansa" och lämna sitt barn till ett dagis som bevisligen uppvisa MÅNGA brister känns väldigt onödigt för mej!
Jag skulle till exempel ALDRIG lämna mina hundar på ett hunddagis där personal, lokaler, "stämning" var riktigt bra! Och du pratar vi bara om HUNDAR!!

/Swat
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Som sagt, jag tänker annorlunda. Jag gick på ett katastrofdagis som liten, och tog faktiskt ingen skada av det. Som liten har man inte så mycket referenser, så mycket av det som var dåligt tänkte jag inte ens på, för jag trodde det skulle vara så. Det var mina föräldrar som reagerade, och nu som vuxen kan jag förstå varför. Men som fyraåring fattade jag helt enkelt inte så mycket.

I stockholm är det definitivt inte köparens marknad, kan jag säga. Framförallt inte i vårt område, det är så många som vill bo här, och det finns så få treor, att de som väl kommer ut på marknaden är glödheta och går upp ungefär 50% under budgivningen. Det normala är visning på söndag och måndag, direkt efter första visningen på söndagen kommer de första buden, budgivningen fortsätter på tisdagen, och på tisdag kväll är lägenheten såld. På onsdagen skrivs kontrakt.

Vi har insett att en bra lägenhet här kostar i runda slängar 3 miljoner. Denna utanför stan kostar 2 miljoner. Så är det. Vi kommer aldrig kunna hitta en motsvarande lägenhet här till det priset hur mycket vi än letar, det är helt enkelt dyrare att bo här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det kanske ar vart att ta ett storre lan for att hamna i ett bra omrade dar ditt barn far ga pa ett bra dagis?

Blir lite nyfiken pa hur din nuvarande lgh ar planerad egentligen? Min mamma bor pa 50kvm pa Kungsholmen och hon hade latt fatt plats med en spjalsang i sitt sovrum (hon far t.o.m. plats med tva resesangar nar vi ar dar och halsar pa ;)).
Bor man i en ETTA sa kan jag forsta lite mer att man helst vill flytta sa snart som mojligt.

Har du varit pa det omtalade dagiset och sett lokalerna, pratat med personalen osv?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast ditt resonemang är lite....ologiskt (?)...

Barn klarar och "överlever" en massa saker! Dåliga dagis, alkoholiserade föräldrar, boende på institution osv. osv.
Trots detta så är det ju upp till mej som förälder att göra det bästa möjliga av situationen!

Ett dagis som fått 1,2 på en skala av 4 känns allt annat än "bästa möjligt" för mej!

Jag bor utanför Stockholm men jobbar mitt inne i smeten (hötorget) och har bott innanför tullarna tills i somras! Så jag VET hur bostasmarknaden ser ut ;)

Men!! Det du är beredd att chansa med är ditt barns hälsa och välmående!
Kanske dags att skaffa körkort och flytta till ett nytt område med bättre förutsättningen?
Ett stort steg kanske, men vad kan vara viktigare än det egna barnet?

Skulle du stalla upp en häst i ett stall med dålig miljö, dålig stämning bland personalen, ingen/lite utevistelse? Den skulle ju säkerligen överleva och du skulle ju kunna aktivera den på kvällar och helger?

Nej! Bra barnomsorg känns INTE som något som man bör kompromissa med...

/Swat - som INTE är förälder ännu!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Sök jobb i en mera barnvänlig stad då ;). Inklämda i svindyra lägenheter som gör att man måste jobba från morgon till kväll för att ens ha råd att bo där och undermåliga dagis på detta- kan inte vara lätt att vara förälder och barn i huvudstaden. Svårt för en bonnläpp som mig att förstå vad som är grejen!

Beror lite på vad man jobbar med också... alla jobb finns inte i alla städer.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Då förstår jag att hyresrätt inte är något alternativ.

Men om ni budgeterat att ni klarar 2 mille i lån och en månadsavgift på det, hur ser det ut på husmarknaden i spannet 2-3 mille? För det kan kanske vara ett alternativ?
*har ingen koll på priser och utbud i Stockholms utkanter*
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Hus är absolut inget alternativ. För det första kostar hus snarare 5 miljoner. För det andra får jag rysningar av villaområden, och vill för allt i världen inte bo så, än mindre att mitt barn ska växa upp i den miljön. Vi är bägge helt överens om att vi vill låta våra barn växa upp i stan, så även om vi skulle köpa denna lägenhet så kommer vi att flytta tillbaks till stan igen innan barnen börjar skolan.

Stockholms utkanter är inte heller något alternativ, om inte ungstackaren ska vara på dagis 11-12 timmar om dagen pga restider. Jag har långpendlat till jobb tidigare, och det är verkligen inget jag har lust att göra igen. Jag jobbar ju i innerstan.

Vi har budgetutrymme för en bostad för 3 miljoner, 3,5 om det kniper, så det är inte där skon klämmer. Men det är klart det gör stor skillnad om vi skulle få en för 2 istället, det ger större trygghet vid ränteuppgångar, och större möjligheter att amortera mer.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det kanske ar vart att ta ett storre lan for att hamna i ett bra omrade dar ditt barn far ga pa ett bra dagis?

Blir lite nyfiken pa hur din nuvarande lgh ar planerad egentligen? Min mamma bor pa 50kvm pa Kungsholmen och hon hade latt fatt plats med en spjalsang i sitt sovrum (hon far t.o.m. plats med tva resesangar nar vi ar dar och halsar pa ;)).
Bor man i en ETTA sa kan jag forsta lite mer att man helst vill flytta sa snart som mojligt.

Har du varit pa det omtalade dagiset och sett lokalerna, pratat med personalen osv?

Nej, vi har ju inte ens bestämt oss för om vi vill köpa lägenheten, vi tittade på den i förrgår. Och barnet är inte fött än. Så det verkar lite överkurs att börja intervjua dagispersonal och besikta lokaler för ett ofött barn som kanske inte ens kommer bo där. ;)

Vi bor i en välplanerad, typisk folkhemslägenhet från 40-talet. Ett litet sovrum, ett större vardagsrum, kök med matplats. Men är det verkligen så orimligt att man inte i längden vill dela rum med ett barn, framförallt som vi gärna vill ha syskon till det (och det lär ju inte hända med ett barn som sover i samma rum)? Vi fyller upp lägenheten på två, det finns liksom inte många kvadratcentimeter över.

Vi har pengarna, vi vill flytta, varför ska vi inte göra det? :confused:

Herregud, massor av människor flyttar till hus när de får barn, och här tycker folk det är konstigt om man vill bo i en trea, när vi nu har möjlighet? :crazy:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast ditt resonemang är lite....ologiskt (?)...

Barn klarar och "överlever" en massa saker! Dåliga dagis, alkoholiserade föräldrar, boende på institution osv. osv.
Trots detta så är det ju upp till mej som förälder att göra det bästa möjliga av situationen!

Ett dagis som fått 1,2 på en skala av 4 känns allt annat än "bästa möjligt" för mej!

Jag bor utanför Stockholm men jobbar mitt inne i smeten (hötorget) och har bott innanför tullarna tills i somras! Så jag VET hur bostasmarknaden ser ut ;)

Men!! Det du är beredd att chansa med är ditt barns hälsa och välmående!
Kanske dags att skaffa körkort och flytta till ett nytt område med bättre förutsättningen?
Ett stort steg kanske, men vad kan vara viktigare än det egna barnet?

Familjens ekonomi och välbefinnande kanske? Jag ser inte poängen i att två vuxna ska börja leva ett liv som bägge hatar och har gjort allt för att komma bort ifrån, för att barnet eventuellt skulle bli lite lyckligare. Vi slutar ju inte att finnas till bara för att vi får barn. Blir barnet lyckligt med olyckliga, deprimerade föräldrar?

När det gäller uppoffringar för barnet så har vi gjort dem. Massor. Men jag tänker inte utplåna mig själv som människa, det får finnas gränser.

När det gäller barnets tillvaro så är dagis inte allt. Jag är inte beredd att bo i ett sunkigt, problemfyllt område, en hemsk lägenhet, långt från arbete och vänner, enkom för barnomsorgens skull. Barnets liv består ju trots allt av mer än bara dagis.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Sök jobb i en mera barnvänlig stad då ;). Inklämda i svindyra lägenheter som gör att man måste jobba från morgon till kväll för att ens ha råd att bo där och undermåliga dagis på detta- kan inte vara lätt att vara förälder och barn i huvudstaden. Svårt för en bonnläpp som mig att förstå vad som är grejen!

Och svårt för en stadsråtta som mig att förstå hur man kan vilja bo på landet, med det utbud och den arbetsmarknad som finns där. ;)

Vi skulle behöva byta yrke bägge två om vi skulle flytta ut på landet, vår typ av yrken finns bara i storstäder. Dessutom tycker vi mycket om att bo i stan, vi har bägge våra familjer i trakten, och alla våra vänner. Vi trivs utmärkt här, helt enkelt.

Det är väl inte konstigare att vi vill bo i stan än att du vill bo på landet? Folk är ju olika!

Och som sagt - vi jobbar inte heltid för att ha råd att bo, vi jobbar heltid för att vi har såna där roliga och stimulerande jobb som man nästan bara hittar i storstäder. :laugh:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Var och en har ju rätt att välja sitt liv!

Men för MEJ så låter detta så super-ego att jag nästan ramlar omkull:
"vi jobbar inte heltid för att ha råd att bo, vi jobbar heltid för att vi har såna där roliga och stimulerande jobb"

NI har roliga och stimulerande jobb men barnet skall gå på ett "dåligt" dagis för att NI inte vill offra ert "storstadsliv"!!?
Barnet skall gå på ett dagis där du VET om att det finns en hel del ganska grava brister! För att du inte vill riskera att få längre resväg till era vänner?

Även i Stockholm finns områden med BÅDE bra boenden OCH bra barnomsorg!

Självklart skall man inte utplåna sej själv som förälder, men att värdera sitt eget liv - jobb, fritid, uteliv - så mycket högre än sitt barns välbefinnande skrämmer mej lite!

Ert barn kommer säkert överleva på ett uruselt dagis, men för VEM skull?

/Swat
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Oj. Jag förstår att bostadssituationen i Stockholm är desperat, men som förälder skulle jag ha en rätt stor ångestklump i magen över att sätta en fjortonmånaders på ett såpass dåligt dagis, speciellt om båda föräldrarna jobbar heltid.

Så okej, säg att ni tar lägenheten, för det verkar ju verkligen som du vill det. Jag hade gjort såhär för att minska skadeverkningarna:

* Köa till det andra dagiset, och såna inom bilavstånd (se nedan)

* Maximalt flexande i arbetstid. Ni har väl båda relativt fria yrken, ingen fabriksklocka som ringer klockan sju på morgonen. Fine, ena föräldern börjar jobba 06 och hämtar tidigt, andra lämnar vid 10 och jobbar sent. Kalla sen in barnvakterna som ni nu flyttar till så att de får hämta/lämna någon gång per vecka. Allt för att minska tiden som stackaren måste vara på dagis.

* Skaffa körkort!!! Åk på intensivutbildning medan andra föräldern är barnledig om du inte vill övningsköra med spädbarn. Eller kalla in barnvakterna när du övningskör som föräldraledig.

* Gå med i bilpool, sånt finns t o m i vår förvuxna småstad. Då har ni två bilar och kan ta en plats på ett dagis längre bort.

Visst, barn överlever dåliga saker. Men om man kan förhindra det genom viss ansträngning tycker jag man ska försöka göra det!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vi har inte ekonomi till barnflicka/barnpojke, framförallt inte en utbildad och erfaren sådan. Privat dagmamma finns inte i området.
.


Detta med dagis verkar vara en akilleshäl för många.
Jag förstår inte att det inte finns någon typ av nätverk/samordning där några föräldrar i gemensamt intresse kan gå ihop och avlöna en "nanny".
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 566
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 669
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp