Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

För mig är det jätteviktigt, så hade jag inte kunnat lösa det på annat sätt, köpa en till bil, ändra arbetstiderna osv skulle jag valt bort lägenheten.

_saga_ Ja det kan man om kommunen du bor i är villig att köpa platsen åt dig i den andra kommunen. Skulle de t.ex. vara platsbrist så är de nog inte omöjligt att de köper en plats åt er.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Som sagt, det är många pusselbitar som behöver komma på plats för att hitta en lägenhet. Vi har säkert tittat på 40-50 lägenheter vid det här laget, det är inte så lätt. Och nåt läge måste vi flytta, vi kan inte i längden bo tre personer i en tvåa på 58 kvadrat.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast forsta aret ar det inget problem att bo sa litet.

Jag hade aldrig satt mina barn pa ett dagis som ar enligt din beskrivning. Det ar ju inte bara forvaring det handlar om, eftersom ni ska jobba heltid sa ar detta miljon ditt barn kommer att tillbringa det mesta av sin vakna tid pa mandag-fredag.

Jag hade aldrig ens overvagt en stallplats at hasten om det var liknande villkor, dvs outbildad oengagerad personal som byts ofta, ingen eller lite utevistelse osv.

Jag hade hellre bott trangt, faktiskt, tills det verkligen inte gar langre och fortsatta leta under tiden.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vi kan ju inte bo här med en ettåring, det finns liksom inte ens plats i sovrummet för en spjälsäng, utan barnet kommer få sova i hallen i så fall. Alternativt mitt på golvet i vardagsrummet, det är ju inte heller så trevligt. Dessutom säger alla jag känner att det är fruktansvärt att flytta med småbarn, det ska man undvika till varje pris och flytta innan istället om man kan.

Jag gick själv på ett fruktansvärt dåligt dagis, men tog faktiskt inte mycket skada av det. Skolan är betydligt viktigare än dagiset, i min värld.

Sen är ju en häst och ett barn inte riktigt samma sak, jag hade inte tyckt det var ok med ett dagis där barnen spärrades in i boxar i flera timmar och bara fick hö att äta, det blir ju lite konstig jämförelse. Hästar och småbarn har väldigt olika behov.

Som sagt har vi redan tittat på 40-50 lägenheter utan att hitta en som vi kunnat köpa, det är nästan omöjligt att hitta den perfekta lägenheten som är lagom stor, lagom dyr, bra barnomsorg, bra kommunikationer, trevligt område, välplanerad, bra skick, etc etc. Nåt får man alltid göra avkall på.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Så är det ju... hopplöst. Om det hade varit jag/vi skulle jag nog hoppat på det jag gillade bäst och som hjärtat sa, så skulle resten fått lösa sig. Man kan ju alltid flytta igen.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ska ni båda jobba heltid så kommer antagligen barnet att spendera åtminstone 8 h per dag på förskolan och då är det ju sannerligen viktigt att det är en bra förskola! Ingen lägenhet i världen skulle kunna kompensera för risken att mitt barn misstrivdes 8h om dagen.

I vårt område är det så att man inte får byta förskola inom samma område, är det lika för er?
Sedan förstår jag inte hur det kan vara 8 års väntetid på den andra förskolan? Är det ens möjligt????

Sedan tycker jag personligen att heltid på förskola är för lång tid hemifrån för ett litet barn men det där känner ni ju själva när det är dags. Det kanske finns möjlighet att gå omlott eller få hjälp av släktingar med någon tidig hämtning etc.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja det ar ju ett riktigt aber att leta lgh tyvarr :(

Men jag hade anda inte gjort avkall pa mitt barns dagisplats, sarskilt inte nar det skall spendera sa pass mycket tid dar (det AR val sa att ni bada skall jobba heltid?).

Barn ar inte som hastar, sjalvklart ;), men de behover mer an vad man kan tro. Det ar viktigt att de ar i en stimulerande miljo med engagerad personal och med mycket utevistelse, det senare gor underverk for somnen kommer du att marka :D

Men det ar klart, finns det verkligen inget alternativ sa far man ju ta det som finns, sa enkelt ar det ju.

Flytta med smabarn ar ok sa lange man inte maste gora stora renoveringar i det nya huset/lgh - DET ar jobbigt :eek:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Några saker som jag inte riktigt får ihop - hur kan det vara ÅTTA års väntetid till ett dagis? Då har ju barnet hunnit börja andra klass innan de kommit in på dagis ? Man kan ju inte anmäla ett barn som inte finns ? (eller så har jag totalt missupfattat ironi här)

Det andra är att som jag har förstått det i andra trådar så letar ni lägenhet inne i Stockholm, det kan ju omöjligtvis finnas endast två stycken dagis i närheten ! Jag kan ju ha missat någon väsentlig detalj ...
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Den här lägenheten ligger inte i stockholm, det är därför det bara finns två dagis i närheten. Det är också därför den är stor och billig. Samma lägenhet i innerstan skulle kosta dubbelt så mycket.

Fråga mig inte hur de kan ha åtta års väntetid, men det har de. 73 barn i kö, de räknar med att kunna ta in 8 nya barn om året. Alltså en väntetid på åtta år innan man kan vara säker på att få plats.

Vi räknar med att behöva göra ganska stora renoveringar i den lägenhet vi köper, vi har inte råd med en lägenhet i toppskick där inget behöver fixas.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jo tack jag vet hur det är att leta bostad, vi letade i 3 år innan vi hittade vårt! Och flyttade sen med en 10 månaders och det gick hur bra som helst.

Jag skulle inte lämna min 1 åring på ett sånt "förvarings-dagis". Och ska ni dessutom jobba heltid båda två kommer barnet knappt umgås med er. Komma hem, äta middag sen slockna. Under vakna tiden på dagis så ska det finnas minst en trygg vuxen, outbildad personal kan säkert vara det, men inte om det kommer och går olika personer hela tiden! Det lilla barnet ska lära sig prata, klä på sig, rita, gå på pottan och kanske t.om äta själv och gå där.

Och om skolan är så viktig för dig. Är det då inte viktigt att tiden före skolan förbereder barnet? Det finns faktiskt läroplan för dagisbarn oxå. Att en 4 åring t.ex. ska kunna prata gramatiskt rätt.

Ska vi prata hästar så är väl framridningen superviktig för att programridningen ska bli perfekt ;)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fråga mig inte hur de kan ha åtta års väntetid, men det har de. 73 barn i kö, de räknar med att kunna ta in 8 nya barn om året. Alltså en väntetid på åtta år innan man kan vara säker på att få plats.

Om 72 av dom barnen är födda 2005 kommer det bara finnas 1 barn i kö när det är dags för er ;)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tycker oxå att det låter mycket märkligt, jag skulle nog kolla upp det igen, 8 mån låter mer rimligt... Men sen finns det självklart undantag, men att sätt barn i kö när man börjar plannera barn om 8 år känns väldigt konstigt... Sen kan det vara så att de har ett överskott på småbarn och därför inte vill ha in små, men ändå, så vitt jag förstår så är Mabuse barn inte fött än, det måste vara minst 12 mån innan det kan börja på dagis så det är ju rätt långt framförhållning.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Med tanke på bostadsläget hade jag för ögonblicket struntat i dagiset. Mycket kan hända på det dryga år (?) det tar innan det är aktuellt ändå.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Aha, jag förstår.

I vilket fall som helst så för att svara på ursprungsfrågan, nej, jag hade inte velat ha mina barn på ett sådant dagis, det är liksom kryss i alla fel rutor. Enda fördelen är att det verkar finnas platser.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Som jag förstått det är du gravid nu och har inga barn sedan tidigare (TS alltså). Jag trodde en massa innan jag fick barn men nu när jag har två barn vet jag hur det blev. Jag som har en känslig 4-årimg som började på en bra förskola som 3-åring och nu skolar in 2-åriga lillebror känner att jag aldrig hade klarat av att veta att det var ett uruselt dagis de skulle vara på heltid. 4-åringen har hittills gått 15h/vecka men nu kommer barnen att gå ca 24h/vecka. Ändå är det jätteviktigt för mig att de trivs. Det krossar nästan ens hjärta att lämna en storgråtande 2-åring på en förskola där man vet att han slutar gråta efter 2 minuter och magkänslan är god + bekantas erfarenheter och alla rykten säger att det är toppen. Hade jag lämnat honom på ett ställe där allt säger att det är uselt vet jag inte hur jag hade mått.
Heltid är som sagt ofta mer än en vuxens heltid pga resor, om man inte kan pussla. Det är MYCKET tid, kanske under FLERA år. Vilken ålder hade ni tänkt att ert barn ska börja?
Jag vet familjer som bott en etta flera år med barn, så allt går. Jag kan verkligen förstå ert önskemål om större boende och vill inte negligera det men att bo billigare kan ju resultera i att ni har råd med deltid och får chans till ett bättre dagis. Eller fortsätt sök lägenhet och håll tummarna för något bättre än det beskrivna dagiset. Att flytta med bebis är nog inte önskvärt men ni skulle inte bli de första som gör det och visst går det.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Tycker för övrigt inte jämförelsen med häst och stallplats var så dum. Vilka villkor hade man accepterat för sin häst? Varför acceptera sämre för sitt barn? Man blir minst 10ggr mer beskyddande, älskar 10ggr mer etc ett barn än en häst.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nja, kön fylls ju på hela tiden också. Jag tror helt enkelt man får stryka det dagiset. Det är en kommun som alltid haft svångremmen åtdragen när det gäller barnomsorg, så var det redan för 30 år sen när jag var liten och växte upp där, och det tycks ju inte ha blivit bättre. I området vi bor nu är det mycket bättre, men så kostar det ungefär en miljon mer att bo här än där den aktuella lägenheten ligger också. Och en miljon är rätt mycket pengar.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Som jag förstått det är du gravid nu och har inga barn sedan tidigare (TS alltså). Jag trodde en massa innan jag fick barn men nu när jag har två barn vet jag hur det blev. Jag som har en känslig 4-årimg som började på en bra förskola som 3-åring och nu skolar in 2-åriga lillebror känner att jag aldrig hade klarat av att veta att det var ett uruselt dagis de skulle vara på heltid. 4-åringen har hittills gått 15h/vecka men nu kommer barnen att gå ca 24h/vecka. Ändå är det jätteviktigt för mig att de trivs. Det krossar nästan ens hjärta att lämna en storgråtande 2-åring på en förskola där man vet att han slutar gråta efter 2 minuter och magkänslan är god + bekantas erfarenheter och alla rykten säger att det är toppen. Hade jag lämnat honom på ett ställe där allt säger att det är uselt vet jag inte hur jag hade mått.
Heltid är som sagt ofta mer än en vuxens heltid pga resor, om man inte kan pussla. Det är MYCKET tid, kanske under FLERA år. Vilken ålder hade ni tänkt att ert barn ska börja?
Jag vet familjer som bott en etta flera år med barn, så allt går. Jag kan verkligen förstå ert önskemål om större boende och vill inte negligera det men att bo billigare kan ju resultera i att ni har råd med deltid och får chans till ett bättre dagis. Eller fortsätt sök lägenhet och håll tummarna för något bättre än det beskrivna dagiset. Att flytta med bebis är nog inte önskvärt men ni skulle inte bli de första som gör det och visst går det.

Barnet kommer att börja på dagis när det är 14 månader.

Vi kommer bägge jobba heltid, däremot kan vi saxa arbetstid en del. Det är inte enbart av ekonomiska skäl, vi trivs bägge med våra jobb och har ingen önskan om att jobba mindre än heltid. En fördel med den aktuella lägenheten är att ett boende i det området skulle minska min mans arbetsresor med en timme om dagen, vilket innebär en timme om dagen mindre på dagis för barnet. Det kan ju också vara värt något.

Jag vet att det finns folk som bor tre personer i en etta, men de jag känner som gjort det har tyckt att det varit fruktansvärt och flyttat omgående till nästan vilket pris som helst. Som sagt, skulle du tycka att du hade en bra miljö för ditt barn om h*n sov i en säng i hallen innanför ytterdörren? Eller mitt på vardagsrumsgolvet? Det finns ju en anledning till att man t ex inte får adoptera om man inte har en trea. Vi skulle alltså inte få ta emot ett adoptivbarn i vår tvåa, men det är ok för ett biologiskt barn, menar du?

Vi vill ha ett hem där alla kan trivas. Även vi vuxna. Det kommer vi inte göra om vi bor som familjen sardin, utan möjlighet till privatliv.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Sök jobb i en mera barnvänlig stad då ;). Inklämda i svindyra lägenheter som gör att man måste jobba från morgon till kväll för att ens ha råd att bo där och undermåliga dagis på detta- kan inte vara lätt att vara förälder och barn i huvudstaden. Svårt för en bonnläpp som mig att förstå vad som är grejen!
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 565
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 669
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp