Bukefalos 28 år!

vilken färg kan de få?

luvatuva

Trådstartare
Undrar, en svart hona ( med ca 5 vita "stickelhår" på bröstet) parad med en helsvart hane, kan de få svart/vita ungar eller enbart svarta?
 
Nej, dom kommer bara bli svarta. Eventuellt kan dom få medaljongen, prick på magen i navelhöjd, vita tår eller vit svanstipp. Det är samma anlag som de vita stickelhåren på bröstet. S.k. recessiv vitfläckighet.
 
Sen kan det beroende på vad som ligger bakom dyka upp fler recessiva anlag som ger andra färger. En svart katt kan tex bära på dilution (som ger blått i det fallet), choklad (inte så troligt hos de flesta raser/huskatter), choklad+dilution=lila, maskat i olika kombinationer osv.
Dock kräver det att ett anlag förs vidare från varje sida, och därmed blir de ovanligare färgerna väldigt osannolika om man inte avlat för det.
 
Nej, dom kommer bara bli svarta. Eventuellt kan dom få medaljongen, prick på magen i navelhöjd, vita tår eller vit svanstipp. Det är samma anlag som de vita stickelhåren på bröstet. S.k. recessiv vitfläckighet.

Kom på. Bär båda på dilution, kan det bli blått också. Bär dom på choklad och/eller maskat kan det även bli det. Men jag får känslan av att det handlar om huskatter, så svart och eventuellt blått är mest troligt.
 
Misstänker liksom de andra att det troligen blir svart.

En liten parentes. När min huskatt (svart med lite vita strån på bröst och mage) fick ungar för många år sedan tillsammans med en svart hane med mycket vitt fick de 4 helsvarta ungar med lite vita strån. Kändes som det är rätt ovanligt, eller hur ärvs vitanlagen i ett sådant läge? Jag vet bara att min katts mamma var svart-vit, men annars vet vi ju inte vad som fanns bakom föräldrarna :).
 
Misstänker liksom de andra att det troligen blir svart.

En liten parentes. När min huskatt (svart med lite vita strån på bröst och mage) fick ungar för många år sedan tillsammans med en svart hane med mycket vitt fick de 4 helsvarta ungar med lite vita strån. Kändes som det är rätt ovanligt, eller hur ärvs vitanlagen i ett sådant läge? Jag vet bara att min katts mamma var svart-vit, men annars vet vi ju inte vad som fanns bakom föräldrarna :).

Vitfläck (dvs den med större fläckar än vit spot/tå/svanstipp) är dominant. Om din honkatt bara hade enstaka strån hade hon "ss", dvs inget anlag för vitfläck. De flesta "vanliga" vitfläckar är "Ss", vilket din hane också måste ha varit ("SS" ger van-teckning och annat höggradigt vitt). Av en slump fick ingen av ungarna det där "S" av din hane, så alla blev "ss".

Inget konstigt direkt, fyra är alldeles för få för att ge ett statistiskt urval. Hade de fått 100 ungar och ingen vitfläck hade det varit lite märkligt :cautious:
 
Vitfläck (dvs den med större fläckar än vit spot/tå/svanstipp) är dominant. Om din honkatt bara hade enstaka strån hade hon "ss", dvs inget anlag för vitfläck. De flesta "vanliga" vitfläckar är "Ss", vilket din hane också måste ha varit ("SS" ger van-teckning och annat höggradigt vitt). Av en slump fick ingen av ungarna det där "S" av din hane, så alla blev "ss".

Inget konstigt direkt, fyra är alldeles för få för att ge ett statistiskt urval. Hade de fått 100 ungar och ingen vitfläck hade det varit lite märkligt :cautious:
Visst, det är väl ett lite för litet urval. Men jag minns att jag blev rätt förvånad när det kom helsvart efter helsvart efter helsvart vid födseln. :) Lite variation är ju självklart roligare, även fast man inte själv valt partner åt sin katt.
 
En följfråga, om mamman och pappan är korthåriga, men mammans pappa är långhårig och mormorn (mormorn renrasig m stamlavla norsk skogkatt) långhårig, finns det chans att ungarna blir lånhåriga även om pappan inte är lånhårig (föräldrar okända).
 
Långhår måste ärvas från både mamman och pappan. Så om inte pappan har anlag för långhår så får inte ungarna långhår, även fast mamman skulle råka vara långhårig.

En tjej på ett annat forum skrev det rätt bra:

Katter har två håranlag, ett från mamman och ett från pappan.

Har en katt dubbla långhårsanlag blir katten långhårig.

Har katten dubbla korthårsanlag blir katten korthårig.

Har katten ett långhårsanlag och ett korthårsanlag, blir katten själv korthårig men kan få långhåriga ungar om den paras med en långhårig katt eller en korthårig katt som också bär på långhårsanlag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
911
Senast: Hoarfrost
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 534
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 361
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp