Vilken fågel?

KesoNeso

Trådstartare
Är det någon som hjälpa mig gissa vilken fågel som sjunger hos mig?
Beskriva är ju svårt, men det är inte det typiska tjattret från småfåglar, utan det närmsta jag kan komma en förklaring är Oui oui oui oui (fyra gånger i rad oftast) , lite som en polissiren fast mer melodisk.
Jag kan inget om fåglar, men denna har jag undrar över länge eftersom den sticker ut från resten av tjattret.
 
Det finns appar som identifierar fåglar från läten och sång. Rekkmmenderas.

Åh, det visste jag inte. Kan vara roligt att ha!
Tyvärr hjälper det nog inte mig med den här, jag har försökt spela in sången med telefonen men det hörs inte. Dålig telefon eller för långt bort gissar jag.....
 
De gånger jag hört riktigt märkliga fågelljud som inte riktigt stämmer in har det oftast visat sig vara en stare, de kan imitera alla möjliga ljud och gör det gärna frekvent. :meh: Vi hade en som huserade på andra sidan gatan rätt länge, den lät gärna som ett billarm flera gånger om dagen.
 
De gånger jag hört riktigt märkliga fågelljud som inte riktigt stämmer in har det oftast visat sig vara en stare, de kan imitera alla möjliga ljud och gör det gärna frekvent. :meh: Vi hade en som huserade på andra sidan gatan rätt länge, den lät gärna som ett billarm flera gånger om dagen.

Hm, ja det kan ju vara nåt sånt men jag är lite tveksam ändå.
Min hovslagare hörde den nämligen sist hon var här, och då sa hon att hon hört den hos en annan kund tidigare som också undrat vad det kunde vara.
Men visserligen kan hon ju ha hört fel, o trott att det är samma fågel även om det inte är det.
 
Jag lyssnade igenom mina försök att få en inspelning igen och jag har faktiskt lyckats på en av dem.
Man får ha ganska tyst runt sig o lyssna noga men man hör den i bakgrunden.
Den säger dock bara två oui oui per gång här, men man hör den tre gånger tror jag, med korta mellanrum.

Ska bara se om jag lyckas få med filmen i inlägget......

 
Maken som är fågelnörd säger att det är ett kontaktläte som många fåglar har. Någon Fink var hans gissning.
 
Om TS eller någon annan orkar lyssna igenom så finns många läten här: https://www.xn--fgelsng-exae.se/

På många arter finns inte bara deras sång utan även andra läten :)

(Jag har inte hunnit lyssna igenom ännu)

Vet inte om jag lär orka lyssna igenom alla 😜 men efter tips från ovanstående så lyssnade jag på alla finkar, men ingen av de stämde. Dock fanns det ju inte läte på alla sorter.
Men det var ju en superbra sida 👍
 
Jag skulle gissa på grönfink. Den sitter ofta i toppen på något träd och låter sådär... dag ut och dag in.
Det exakta ljudet kan variera mellan individer. Jämför rödvingetrasten som har mycket olika dialekter:
Den kan också sjunga med stigande tonart i vissa delar av landet. (Jag hittade ingen motsvarande video för grönfink)

Så det kan variera mycket mellan individer och platser. :) Kan rekommendera fageln.se som har många bra ljudinspelningar av fågelsång. Mitt exempel ovan var inte alls representativt på fågelsång.se.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 591
Senast: Stekspaden
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 608
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp