Vilken färg ska man änvända?

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Lånad bild men min ser nästan likadan ut. Det är inte spisen jag vill måla utan det vita runt om.

Det är vitmålat i dagsläget men börjar se risigt ut så jag vill fräscha upp det. Vad ska jag använda för färg?
526733-v2-k%C3%B6ksspis.jpg

Lånad bild men min ser nästan likadan ut. Det är inte spisen jag vill måla utan det vita runt om.

Det är vitmålat i dagsläget men börjar se risigt ut så jag vill fräscha upp det. Vad ska jag använda för färg?
Brukar inte sådant vara "vitkalkat" vad nu det innebär. Dvs i alla fall inte en modern plastfärg som jag tror kan flaga horribelt (efter att ha sett en på öppna spisen på landet innan den togs bort)

https://byggnadsvard.se/mur-och-vedspis/

Beträffande val av färgtyp kan man tänka på att linoljefärg inte blir lika vit och matt som kalk- eller limfärg men i gengäld är den avtorkningsbar.

Senast ändrad:
Vad är det målat med innan?
Om lim/kalkfärg - samma igen
Om linoljefärg - samma igen

Är det någon typ av "modern plastfärg" som sitter bra hade jag använt linoljefärg på den.
Om det börjar flaga och sitta dåligt hade jag låtit det vara tills jag vill göra jobbet att ta bort den och börja om från grunden. Kan hända man då behöver bättra putsen efter färgborttagningen och sedan välja enligt vad Badger skriver.

Brukar inte sådant vara "vitkalkat" vad nu det innebär. Dvs i alla fall inte en modern plastfärg som jag tror kan flaga horribelt (efter att ha sett en på öppna spisen på landet innan den togs bort)
Jag tror att det kan variera på en skala mellan acceptabelt och horribelt beroende på vad vad det är för färg? Men i vart fall en del av dem tenderar väl att sitta fast så att det snarare är yttersta skiktet av putsen som flagar av än bara färgytan.

Jag tror att det kan variera på en skala mellan acceptabelt och horribelt beroende på vad vad det är för färg? Men i vart fall en del av dem tenderar väl att sitta fast så att det snarare är yttersta skiktet av putsen som flagar av än bara färgytan.
Säkert, vår satt nog i några år i alla fall, men den var aldrig vacker egentligen, det såg konstigt ut med plastyta på den platsen.

Linoljefärg på puts känns för mig väldigt underligt, men läser man så har det tydligen ibland även använts förr, hade varit intressant att se hur resutatet blir. Annars har det vanligaste varit kalk- och limfärger, kalkfärg är väldigt tacksamt eftersom man använder samma material som i putsen, alltså släckt kalk och vatten och kostar inte mycket, men den är inte avtorkningsbar så vid en spis kanske man vill ha något annat.

Linoljefärg på puts känns för mig väldigt underligt, men läser man så har det tydligen ibland även använts förr, hade varit intressant att se hur resutatet blir. Annars har det vanligaste varit kalk- och limfärger, kalkfärg är väldigt tacksamt eftersom man använder samma material som i putsen, alltså släckt kalk och vatten och kostar inte mycket, men den är inte avtorkningsbar så vid en spis kanske man vill ha något annat.
Jag har sett det nymålat i en välbevarad miljö. Jättefint. Men då är jag ju van hur det brukar se ut i timmerhusland.

Där det finns en mer levande kalkningskultur (typ Skåne, Gotland?) och byggnadstyper där det är fler detaljer som behandlas på det viset (inkl. fasader?) så kan det nog vara mer relevant att luta år ett annat val.

Till kaklet använder du kakelfärg.
Till resten beror det nog på hur varmt det blir runt spisen. Jag målade om min putsade del runt kamininsatsen med vanlig väggfärg från Rusta. Det blev jättesnyggt och ytan blev hållbar och superbra (går att torka av). När jag googlade stod det att väggfärg funkar om det inte blir varmare än man kan lägga en hand på. Vad det var för färg innan vet jag inte riktigt. Det var ju inget som färgade av sig, men den var matt och svår att hålla ren. Den var vit och jag målade om till en snygg mellangrå färg istället.

Silikatfärg var mest rätt val om det var mineralunderlag/puts, men färghandlaren tyckte att vanlig väggfärg fungerar bra också.

Egenskapen man vill åt är extremt diffusionsöppen, dvs släpper igenom fukt.

Jag har sett det nymålat i en välbevarad miljö. Jättefint. Men då är jag ju van hur det brukar se ut i timmerhusland.

Där det finns en mer levande kalkningskultur (typ Skåne, Gotland?) och byggnadstyper där det är fler detaljer som behandlas på det viset (inkl. fasader?) så kan det nog vara mer relevant att luta år ett annat val.
Kul att du kom in på kalkningskultur, bor ett stenkast från ett kalkbrott, timmerhus är exotiska här :)

Jag fick tips om att måla min murstock i helt vanlig takfärg, eftersom den är diffusionsöppen. Tipset kom både från färghandlare och en målare.

Även väggfärg funkar som tidigare nämnts. Skillnaden är att takfärg är väldigt matt och ger lite finare yta på just murstock.

OT men en kul sak med gamla hus är att man använde ofta mycket mera och djärvare färg förr, som t.ex. rosa(!) väggar i köket på mitt hus när det byggdes runt år 1850 :)

w9vAvkU.jpeg
Kul, det verkar som att flera gamla putsade hus på gotland var den rosa färgen förr :)

Liknande trådar

• Linoljefärg eller metallfärg
  • Måla om möbler
  • Moln, minneskort eller något annat?
  • AITAH?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd