Bukefalos 28 år!

Vilken förlossning!

Allt jag kan tänka på är oj vad de skulle ångra sig om något gick snett och barnet dog, eller mamman, eller båda skadar sig allvarligt och inget sjukhus finns där. :nailbiting: Att sen ha det på film också... Nej, personligen skulle jag aldrig våga. Och inte fann jag det särskilt vackert eller otroligt heller. :p
 
där någon säger när mamman ska krysta, hålla igen, andas, dricka...

Och tur väl det, annars hade min förlossning nog inte gått så lätt som den gjorde. Min kropp hade helt andra åsikter än vad som var bäst för mig (t.ex. det här med att hålla igen fanns inte på kartan, det krävdes en rätt skarp tillsägning från barnmorskan för att jag skulle ta det lite lugnt).
 
Allt jag kan tänka på är oj vad de skulle ångra sig om något gick snett och barnet dog, eller mamman, eller båda skadar sig allvarligt och inget sjukhus finns där. :nailbiting: Att sen ha det på film också... Nej, personligen skulle jag aldrig våga. Och inte fann jag det särskilt vackert eller otroligt heller. :p
Och titta på vackra naturen kan man väl göra sen vid annat tillfälle.
 
Och tur väl det, annars hade min förlossning nog inte gått så lätt som den gjorde. Min kropp hade helt andra åsikter än vad som var bäst för mig (t.ex. det här med att hålla igen fanns inte på kartan, det krävdes en rätt skarp tillsägning från barnmorskan för att jag skulle ta det lite lugnt).
Ja. Visst ska man lyssna på kroppen etc.
Men samtidigt tycker jag det blir lite tröttsamt med för mkt sånt pratande. Just att allt är så naturligt. Som att de aldrig går fel...
 
Och tur väl det, annars hade min förlossning nog inte gått så lätt som den gjorde. Min kropp hade helt andra åsikter än vad som var bäst för mig (t.ex. det här med att hålla igen fanns inte på kartan, det krävdes en rätt skarp tillsägning från barnmorskan för att jag skulle ta det lite lugnt).

Inte mina heller :crazy:

Sonen ville tex ha med sig en armen ut samtidigt som huvudet så den låg klistrad vid huvudet när han kom ut. Och den gången sprack jag bara 2 stygn vid öppningen men fick en större reva mellan blygdläpparna. Tänk om jag skulle fixat det själv ute i skogen. Vill inte veta hur mycket jag kunde spruckit om ingen kunnig varit med O_o
Å tösen ville dom att jag skulle krysta ut långsamt eftersom hon hade navelsträngen runt halsen när hon kom ut och dom ville ha koll på läget. Det första dom gjorde var att lossa den och massera igång skriket med en handduk och kolla så hon var okej.
Själv hade jag fått panik av att sitta ute i skogen med en nyfödd med navelsträngen runt halsen som inte skriker.

Men om jag ångrar mig har jag bara 300 meter till en stor å :p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har ingen aning om deras säkerhetstänk runt förlossningen. Orkar varken anta eller fördöma något jag inte har en aning om.
Men här där jag bor har vi 25 mil till närmsta BB. om det blir större komplikationer 12 mil till.
Ambulansen är ca 75 minuter bort,och helikoptern 55 minuter i bästa vädret.

Jag tycker att det såg härligt rofyllt ut att föda i den miljön, mot att sitta ett par timmar av värkarbetet i en skumpig bil på igensnöade fjällvägar.
Här kan vi inte gå hemma och vänta så länge,utan får åka vi första antagandet att något är på gång.
Året jag fick barn föddes 3 barn i bil/ taxi. Det känns inte som om säkerheten är så bra här heller. MEN... det föds fortfarande barn :love:
OFTAST går det ju enligt skolboken.
Men jag kan hålla med om att stenarna såg osköna ut:wtf: Halt om inte annat.
Och om man tänker sig en iskall fjällbäck så skulle fötterna domnat bort på bara ett par minuter. :angel:

Nu är jag för gammal för fler barn, så jag funderar inte ens på en förlossning.
Skulle inte valt en hemförlossning i alla fall!
Men jag tycker ändå att filmen var fin, om man jämför med sjukhusfilmer där allt känns som om det händer på sjukvårdens villkor.
där någon säger när mamman ska krysta, hålla igen, andas, dricka...
Här klarade ju mamman sig själv. genom att lyssna på kroppen.

Sedan vet ju inte om hon redan fött 8 barn, eller sprack hysteriskt, eller vad som hände den tid vi inte fick se.

* Jenny *
Jag tänker att allt handlar ju om vilka prioriteringar och val man vill göra.
Jag skulle inte vilja bo flera timmar bort från ett sjukhus. Men det är mitt val- att inte bosätta mig så jag har 25 mil till förlossning om jag ska föda barn.
Men andra gör andra val och väljer att bo så.
 
Är det förresten tillåtet att föda barn precis vart man vill? Om jag tex skulle vilja vara på en fjälltopp? Jag förstår att de kommer avråda mig men är allt frivilligt?
 
Är det förresten tillåtet att föda barn precis vart man vill? Om jag tex skulle vilja vara på en fjälltopp? Jag förstår att de kommer avråda mig men är allt frivilligt?

Nej. Du får troligtvis inte föda exakt var du vill. Det finns säkerligen någon lag som gör att du inte får det, tex förargelseväckande beteende eller något. Precis som man inte får urinera på allmän plats.
Men sen, om du får tillåtelse att föda i grannens trädgård på landet så får du väl göra det. Vem ska komma och hindra dig?

Är fjälltoppen mitt ute i ingenstans går det väl säkert att föda där. Finns väl ingen som störs eller tar illa upp där.
 
Jag tänker att allt handlar ju om vilka prioriteringar och val man vill göra.
Jag skulle inte vilja bo flera timmar bort från ett sjukhus. Men det är mitt val- att inte bosätta mig så jag har 25 mil till förlossning om jag ska föda barn.
Men andra gör andra val och väljer att bo så.

Att välja boplats utefter avstånd till förlossningen man besöker ett par gånger verkar onödigt kortsiktigt :)
 
Sonen ville tex ha med sig en armen ut samtidigt som huvudet så den låg klistrad vid huvudet när han kom ut. Och den gången sprack jag bara 2 stygn vid öppningen men fick en större reva mellan blygdläpparna. Tänk om jag skulle fixat det själv ute i skogen. Vill inte veta hur mycket jag kunde spruckit om ingen kunnig varit med O_o
Å tösen ville dom att jag skulle krysta ut långsamt eftersom hon hade navelsträngen runt halsen när hon kom ut och dom ville ha koll på läget. Det första dom gjorde var att lossa den och massera igång skriket med en handduk och kolla så hon var okej.
Själv hade jag fått panik av att sitta ute i skogen med en nyfödd med navelsträngen runt halsen som inte skriker.

Liknande scenario här. Risken är nog stor att både jag och dottern hade dött där ute i djungeln. Hon ville komma ut med pannan först, så efter drygt 2,5 timmes krystande utan att hon kom ut hela vägen drog de ut henne med sugklocka. Hon lades upp på mitt bröst och det jag kommer ihåg var att jag lyfte på hennes slappa arm innan de tog henne och sprang i väg med henne.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 178
Hundträning Är närapå lite lätt i chock över att ha snubblat över info om denna produkt, som jag inte riktigt ännu har begripit hur den fungerar...
2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 880
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp