Vilken hästras är du och dina närmaste.

Rialavargen

Trådstartare
Jag satt i bilen häromdagen och funderade lite över min man och hans personlighet. Jag svävade iväg i tankebanor och helt plötsligt hade kom jag fram till att min man är som en Nordsvenskt Kallblod, typ lite lättare brukshäst. Han är lugn, trygg, harmonisk, jäkligt stark, arbetar långsamt, men metodiskt. Är nöjd med livet så länge han får arbeta med det som passar hans personlighet. Lång uthållighet. Långt ifrån explosiv, men kan reagera stark och kraftfullt om något hotar honom eller hans flock. Han har långt tålamod, men riktiga oförrätter glömmer han aldrig.
Han tycker om att jobba med skogsbruk, och tyngre arbetsuppgifter. Jovialisk och nöjsam och behöver inte mycket för att tycka att livet är gott att leva. Sällan rastlös, men lite kinkig om han inte får arbeta under lång tid. Märks nu i Coronatider att hemma-arbete efter 5 veckor börjar göra honom rastlös. Mycket tagel, lite lockar i manen, massa i kroppen, men inte tung, så länge han får arbeta fysiskt och matgiva koppla till därefter.

Själv är jag lite mera som en Welsh Mountain fuxponnysto. Liten och smäcker i kroppen, pigg i temperamentet, reagerar snabbt på nya utmaningar, skuttar fram i livet, tar hinder med glädje, om de bara är någorlunda anpassade till mina förutsättningar. Lätt tagel. Gillar barn och ungdomar, och bär dem gärna på ”mina axlar”. Tycker om mat, men äter jag för mycket så blir jag för pigg i början och sedan mår jag akut dåligt. Bör inte fodras för mycket, typisk ponnygiva till mig och min mage är bäst.
Kläderna jag bär i är ofta i ponny-storlek och ibland måste utrustning skräddasys till mig. Tycker om att arbeta i grupper, men behöver sedan lite komma in i mitt eget bo och vara lite ensam, för att ladda mina sociala batterier. Har varit väldigt frisk i kroppen och nätt i kroppen, men på äldre dagar har vissa förslititningar på grund av skutt och lite för aktivt liv börjat visa sig än här, än där på kroppen. Visst humör kopplat till brunst finns också i mig.

Vilken ras identifierar ni er med?
 
Jag har alltid tänkt på mig själv lite som ett kallblod fast med fullblodshuvud. Jag är rätt kort och kompakt i kroppen och har alltid varit rätt stark. Inte det minsta snabb utan mer sakta, på lågväxel, liksom. Insidan däremot är lite väl nervös och explosiv och jag VILL gärna vara snabb och graciös. :p
 
Jag har svårt att säga vad jag identifierar mig med faktiskt.
Kan vara energisk, men också orolig av mig, fysiskt stark och kan arbeta snabbt men ändå "genomtänkt och metodiskt".Jag kanske helt enkelt är just min fjording ;)

Min man är mer kallblodig än jag. Har ett inre lugn, arbetsmyra, stark och uthållig. Så jag vet inte, något kallblodigt i alla fall..
 
Jag har alltid tänkt på mig själv lite som ett kallblod fast med fullblodshuvud. Jag är rätt kort och kompakt i kroppen och har alltid varit rätt stark. Inte det minsta snabb utan mer sakta, på lågväxel, liksom. Insidan däremot är lite väl nervös och explosiv och jag VILL gärna vara snabb och graciös. :p
Haha. och min fjording brukar vi (speciellt innan han nådde övre medelåldern) kalla fullblod i fjordingkostym. Så du kanske är en fjording som liknar honom. I och för sig kan han vara oväntat snabb i vändningarna också :D
 
Haha svårt... skulle nog kunna vara lite vadsom.

Ganska nätt men stark. Måste jobba. Skulle troligen bli odräglig om jag inte fick använda huvud och kropp dagligen. Terrorisera grannen och riva inredningen. Öppna grindhandtag och undersöka omgivningen på egen hand.
Men annars världens snällaste och skulle göra allt och lite till för min människa om den var vettig och även hålla ordning i flocken utan att vara för på.
 
Fullblod som inte tränas så aktivt och har endel lynnesfel. Smart och tänker snabbt, reagerar snabbt på saker i omgivningen och blir lätt rädd för saker. Den som stressar upp de andra i flocken om jag anser att något är farligt.
Arbetar snabbt och lite slarvigt, mår som bäst när jag har mycket att göra. Borde gilla att springa och bli tränad hårt, men är smått galen med ryttare på ryggen och gör inte som de säger. Lynnesfel. Antagligen även kissing spines eller något som kräver ständig behandling.
 
Vet inte, quarter kanske? Något åt det grövre hållet, relativt stark, tycker om att röra på mig men har lite olika sjukdomar/ felställningar så kan inte göra det obegränsat. Snabb när jag känner för det, lite osäker på hur man bedömer hoppteknik på människa men kan hoppa en bana på 90-100cm utan större problem, om jag känner för det. Inte lika mycket energi som min travare, men mer än haflingern. Mycket och fluffigt tagel. Om jag hade varit häst hade jag kunnat vara en sådan som "råkar" tappa ryttaren om den inte uppför sig. :D
 
Fullblod som inte tränas så aktivt och har endel lynnesfel. Smart och tänker snabbt, reagerar snabbt på saker i omgivningen och blir lätt rädd för saker. Den som stressar upp de andra i flocken om jag anser att något är farligt.
Arbetar snabbt och lite slarvigt, mår som bäst när jag har mycket att göra. Borde gilla att springa och bli tränad hårt, men är smått galen med ryttare på ryggen och gör inte som de säger. Lynnesfel. Antagligen även kissing spines eller något som kräver ständig behandling.

Vi är nog släkt. Jag har eventuellt lite fjording inkorsad också.
 
Haha, min sambo är nog en shetlandsponny. Lugn, envis, men lite lat så fort något tar emot. :o

Själv vet jag inte riktigt vilken ras jag identifierar mig med... Mer energi än vad som eg är nyttigt, älskar att och behöver arbeta hårt med kroppen för att knoppen ska må bra, envis, driftig och en glad skit som skulle kunna lägga av en repa bocksprång när glädjen slår in. Är samtidigt snäll och lite försiktig av mig.
 
Jag är nog en fjording eller en lite äldre typ av New Forest.
Kort i rocken, men inte direkt smäcker. Envis med hög integritet, men om jag får göra det jag tycker är kul och på mina villkor är jag oslagbar.
Tycker det är kul att vara med på skoj men föredrar nog att äta hemma i hagen. :D

Min partner är definitivt en nordsvensk travare.
 
Vet inte, quarter kanske? Något åt det grövre hållet, relativt stark, tycker om att röra på mig men har lite olika sjukdomar/ felställningar så kan inte göra det obegränsat. Snabb när jag känner för det, lite osäker på hur man bedömer hoppteknik på människa men kan hoppa en bana på 90-100cm utan större problem, om jag känner för det. Inte lika mycket energi som min travare, men mer än haflingern. Mycket och fluffigt tagel. Om jag hade varit häst hade jag kunnat vara en sådan som "råkar" tappa ryttaren om den inte uppför sig. :D
Råkar tappa ryttare 😂😂😂
 
Haha, min sambo är nog en shetlandsponny. Lugn, envis, men lite lat så fort något tar emot. :o

Själv vet jag inte riktigt vilken ras jag identifierar mig med... Mer energi än vad som eg är nyttigt, älskar att och behöver arbeta hårt med kroppen för att knoppen ska må bra, envis, driftig och en glad skit som skulle kunna lägga av en repa bocksprång när glädjen slår in. Är samtidigt snäll och lite försiktig av mig.
Låter som min reggade Appaloosa😍
 
Om man tänker mentalt så hade jag nog varit ett fullblod. Kvicka reaktioner och tänker mycket, men kan uppfattas som både hispig och dramatisk av "utomstående" som inte är vana. Kanske därför jag trivs och fungerar bra med fullblodshästar... vi tänker lite likadant :D

Fysiskt är jag nog en quarter. Ganska sött huvud, lite korta ben och så ett rejält bakparti ;) :laugh:
 
Haha, min sambo är nog en shetlandsponny. Lugn, envis, men lite lat så fort något tar emot. :o

Själv vet jag inte riktigt vilken ras jag identifierar mig med... Mer energi än vad som eg är nyttigt, älskar att och behöver arbeta hårt med kroppen för att knoppen ska må bra, envis, driftig och en glad skit som skulle kunna lägga av en repa bocksprång när glädjen slår in. Är samtidigt snäll och lite försiktig av mig.
Låter som min reggade Appaloosa, pappan Appaloosa, mamman fullblodsarab
 
Jag är en kombo av de hästar vi har. Lite mesig som halvbloden men arbetsam och uthållig som ett fullblod. Inte grov som ett halvblod utan mer sim ett mindre musklat fullblod så jag är nog en typisk halvblod-fullblodskorsning🤣.
Min sambo är lurig som en shettis, tävlingshuvud och kondis som ett fullblod men lugn som ett kallblod
 
Jag är en polsk hucul. Streetsmart, lär mig fort, läser av allt och alla, sunt misstänksam, är du snäll mot mig är jag snäll mot dig och vice versa men att du enbart är snäll innebär inte att jag litar på dig. Visar ingen sårbarhet utåt om jag inte verkligen måste. Jag glömmer aldrig men lever inte i det förflutna utan här och nu. Smidig i sociala sammanhang men jag väljer noga vem jag verkligen vill umgås med, anpassningsbar till de mest absurda situationer och en arbetsmyra ut i fingerspetsarna. Avskyr att vara stilla och vill alltid lära nytt. En livsnjutare som lätt kan bli rastlös i vissa situationer. Envis till tusen men tar argument och kan ändra mig om de är tillräckligt bra. Tyvärr är jag trasig till den grad att jag hade varit borta av djurskyddsskäl för längesedan om jag hade varit en häst.

Min sambo är kroppsligt ett fullblod eller möjligtvis en travare. I huvudet ett kallblod. Envis men lite lat men med rätt motivation en arbetsmyra han med.
 
Fullblod/travare i huvudet. Nerverna utanpå och lynnesfel. Kanske borde skjutas.
Kroppsligt så en lättfödd och lat ponny eller kanske kallblod som bara gör det som är kul. Envis som synden. Diverse hältor och andra kroppsliga fel. Något som borde kollas upp men matte skiter i det för det kostar pengar
 
Haha, vilken rolig tråd! Vilken ras kan jag vara? Kraftig och stabil men smäcker om jag får rätt foderstat. Arbetsvillig, men lite lat och fuskar vid svåra eller onödiga rörelser. Rullar mig i lera och gillar att bli kliad. Blir inte stirrig och hispig i onödan. Kommer det nån som vill utföra för jobbig dressyr eller är orättvis blir jag stallets avkastardrottning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 104
Senast: Anonym_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp