Vilken hästras är du och dina närmaste.

Jag tror jag är en lite dålig PRE. Överrörlig som helvete, snabb i huvudet, rätt tuff mentalt, envis, ibland istadig och egensinnig, ganska happy go lucky och rätt mkt energi. En explosiv individ som med träning blivit stadigare mentalt och fått bättre impulskontroll och blivit kvitt rädslor.
Just nu är jag dock en rehabhäst som bör sättas igång försiktigt och äta kraftfoder som är lågt i stärkelse och socker.
Jag är ingen nybörjarhäst iom att jag är hyfsat svårstyrd och har diverse skador som kräver rätt träning för att jag inte ska behöva bultas.
Jag är nog hyfsat lik min egen häst(som iofs inte är i rehab på ngt vis). :laugh:

Sambon är nog fasen också en lite dålig PRE. Han är stark som ett as, har oceaner med energi, snabb i huvudet och kroppen och är mkt arbetsvillig och lättlärd. Det finns dock lite problem med tålamod, explosivt humör och egensinnighet. Ingen nybörjarhäst direkt. Men med rätt ryttare rätt följsam. Han är välutbildad inom många grenar. Kräver mycket foder!
 
En lat och tjock haflinger som inte vill gå så långt hemifrån, det bästa är att ligga ned i hagen, sova och äta :angel: även om det kommer småskutt ibland, men bara när jag vill. Absolut ingen barnponny :cool: Skulle bara nafsas eller vända om och gå raka vägen hem. Men 100% mutbar, klia min rygg eller ge mig godis så kan jag nog övertygas till att göra det du vill :D
 
Senast ändrad:
Haha vilken rolig tråd.
Jag tänker mig att jag är en PRE kanske? Har aldrig umgåtts med en sån, ni kanske kan hjälpa mig :D

Jag är ganska kort, smal men kurvig (vet inte varför men jag tycker PRE är kurviga). Robust, går sällan sönder eller är sjuk. Massor med hår. Ganska rörlig och har i alla fall fått höra att jag rör mig elegant. Mitt rörelsemönster är ganska "sammansatt", en kompis har liknat det vid en dressyrhäst. Jag gör liksom inga flaxiga rörelser men har rätt mycket power i de rörelser jag gör.
Jag är ganska uthållig och medelsnabb när jag springer, har inte massor muskler men lagom. Är reaktiv på saker i min omgivning men aldrig så att jag är särskilt harig utan mer alert.
Är känslig men mjuk. Reagerar mer på insidan än utsidan.
Är väldigt lätt att ha och göra med så länge den som har att göra med mig är vettig och respekterar mig. Vettiga människor blir jag lätt vän med och medgörlig och vill göra allt rätt och bra och trevligt för. Ovettiga människor blir jag lite avig och fåordig mot, drar mig undan men agerar väldigt sällan utåt, utan gör mig bara precis så otrevlig att de lämnar mig ifred.
Skulle säga att jag är rätt så intelligent och när min intelligens inte utmanas mår jag inte så bra, men blir inte rastlös utan går i stället in i mig själv och deppar, samt blir argare än vanligt. Lär mig fort nya saker. Får jag jobba med både kropp och hjärna mår jag bäst.
 
En lat och tjock haflinger som inte vill gå så långt hemifrån, det bästa är att ligga ned i hagen, sova och äta :angel: även om det kommer småskutt ibland, men bara när jag vill. Absolut ingen barnponny :cool: Skulle bara nafsas eller vända om och gå raka vägen hem. Men 100% mutbar, klia min rygg eller ge mig godis så kan jag nog övertygas till att göra det du vill :D
depositphotos_235554384-stock-photo-horse-portrait-expressing-emotions-animal.jpg

Detta är jag typ :cool::D
 
Är trygg, lugn och är något fel eller farligt så håller jag det inombords tills det brister och då brister det utan förvarning, extra känslig på den punkten vid brunst.
Svårmotiverad innan jag kommer igång men när jag väl kommit igång så jobbar jag på med glädje men får inte bli för enformigt, dressyr är inget för mig utan jag vill vara med och tänka inte bara lyda för då sättet jag mig på tvären.

Hoppavlad swb utan talang med lite ponnygener längre tillbaka som slagit igenom, fux märr.
 
Haha vilken rolig tråd.
Jag tänker mig att jag är en PRE kanske? Har aldrig umgåtts med en sån, ni kanske kan hjälpa mig :D

Jag är ganska kort, smal men kurvig (vet inte varför men jag tycker PRE är kurviga). Robust, går sällan sönder eller är sjuk. Massor med hår. Ganska rörlig och har i alla fall fått höra att jag rör mig elegant. Mitt rörelsemönster är ganska "sammansatt", en kompis har liknat det vid en dressyrhäst. Jag gör liksom inga flaxiga rörelser men har rätt mycket power i de rörelser jag gör.
Jag är ganska uthållig och medelsnabb när jag springer, har inte massor muskler men lagom. Är reaktiv på saker i min omgivning men aldrig så att jag är särskilt harig utan mer alert.
Är känslig men mjuk. Reagerar mer på insidan än utsidan.
Är väldigt lätt att ha och göra med så länge den som har att göra med mig är vettig och respekterar mig. Vettiga människor blir jag lätt vän med och medgörlig och vill göra allt rätt och bra och trevligt för. Ovettiga människor blir jag lite avig och fåordig mot, drar mig undan men agerar väldigt sällan utåt, utan gör mig bara precis så otrevlig att de lämnar mig ifred.
Skulle säga att jag är rätt så intelligent och när min intelligens inte utmanas mår jag inte så bra, men blir inte rastlös utan går i stället in i mig själv och deppar, samt blir argare än vanligt. Lär mig fort nya saker. Får jag jobba med både kropp och hjärna mår jag bäst.
PRE låter som du. Jag tänker också bruksarab passar på dig😃
 
En lat och tjock haflinger som inte vill gå så långt hemifrån, det bästa är att ligga ned i hagen, sova och äta :angel: även om det kommer småskutt ibland, men bara när jag vill. Absolut ingen barnponny :cool: Skulle bara nafsas eller vända om och gå raka vägen hem. Men 100% mutbar, klia min rygg eller ge mig godis så kan jag nog övertygas till att göra det du vill :D
Låter precis som min haflinger! Om man tar bort det där med att klia, men muta med mat gör hon vad som :angel:
 
Jag tycker att det här var en rolig tråd, så puttar upp den lite :)

Tillägg på förra inlägget:

Möjligt att jag hade varit en korsning med fullblod eller varmblodstravare och halvblod, men mentalt lik en quarter. Kan vara quarterkorsning med något som rör sig lättare och högre. Stabil mentalitet, blir väldigt sällan rädd eller skrämd, men om man ändå lyckas skräma mig kan det hända att man blir sparkad (inte medvetet, men jag är inte en sån som skriker) :angel:
Kan jogga på länge, eller springa snabbt kortare sträckor men borde nog stå i sjukhage egentligen. Ingen nybörjarhäst men kan låta små barn sitta på och åka lite, sålänge de har rätt inställning. Har flera gånger fått höra att jag är stark/ snabb men är inte mer än normalt musklad, är även överrörlig vilket bidrar till större steg (och annat dumt). Trivs bättre i egen hage om jag inte går med någon (enligt mig) trevlig, krävs en del för att jag ska bli aggresiv men är den för nära kan jag höja en hov.
Målmedveten och gör vad som krävs för att ta mig dit, om möjligt i samarbete med människan annars utan :)
 
Hmm, jag skulle nog vara min favoritras, kallblodstravare. Alternativt en lättare nordsvensk. Medellång, stark men inte så kraftig, envis och definitivt ett vanedjur. Friluftsmänniska och älskar långa turer i skogen. Kan ha rätt dåligt tålamod och hatar att vänta, smart men med väldigt kort koncentrationsspann.
 
Jag tror jag hade varit ett rätt medelmåttigt halvblod. Hade möjligen passat på ridskola eller som hobbyhäst. Frisk, snäll och relativt välbyggd. Positivt inställd till det mesta, lättläst och kvick i tanken, men ingen talang och är heller ingen utpräglad arbetsmyra. Kan bli introvert och grinig men det krävs mycket innan det bubblar över helt. Cool i de flesta lägen, orädd.
 
En irländare - går fram överallt, tål allt, hållbar korrekt och stark. Råkade jag hoppa rätt in i ett taggtrådsstängsel och sen rulla ner i ett dike? Inga problem - bara skakar på mig och fortsätter.
Och just det- jag är ett fuxsto också - definitivt
 
Vilken rolig tråd! Jag är nog övervuxen ponny, har definitivt ponnytemprament. Kanske en new forest. Godmodig men med en räv bakom örat, tuffar 99 gånger av 100 bara på och gör min uppgift men den där sista gången ballar jag ur av absolut ingen synbar anledning. Min son är nog en typisk welshponny, söt som socker och energisk. Sambon är garanterat en fuxmärr 😂 Han är rödhårig dessutom. Säkert ett fullblod. Mycket känslig, litar bara på vissa utvalda men extremt lojal mot sin närmaste krets. Känslig och hela tiden lite på tårna.
 
Min äldsta dotter kan vara lite av en packåsna. En tanig sådan. Extremt envis. På gränsen till att omgivningen exploderar av ilska för hon skall alltid göra saker på sitt sätt. Oftast blir det bättre på hennes sätt men att jämka är inte hennes grej. Får hon bara jobba som hon vill så blir saker och ting bra gjorda. Väldigt lojal mot dem hon gillar.
Hennes kropp ser inte ut att vara stark eller uthållig, men så många gånger har hon förvånat oss med att klara fysiska utmaningar på hög nivå, men de utföres bara om hon själv är motiverad. Hon skulle klara en packning större/tyngre än vad man tro, men bara om hon själv vill. Liten i maten, och äter specialkost på grund av egna ideér. Undviker allt som inte är eco-märk. Vill helst äta närodlat.

Min yngsta dotter är mera som en unghäst i sporthästmodell. Väldigt atletisk i kroppen. Högbent och smäcker. Kanske lite svårt att gå i form, då mulen oftas pekar uppåt. Tar alla hinder och skulle aldrig vägra.
Svår att läsa av, är typiskt ledare i tävlingssammanhang men när utrustningen är av och hemma i stallet så är hon lite av en enstöring. Inget större behov av kontakt med andra, men är inte otrevlig. Tycker om barn och vill gärna få in nya barn/ungdomar i sporten.
Kör järnet på tävlingar och efteråt så är det vila och hem till flocken som gäller. Har en shettis (läs corgi) som bästa flockmedlem. Shettis följer ofta med på tävlingar som sällskap på resan.
Utan kända blodslinjer. Kan äta hur mycket som helst. Behöver viss kontrollerad foderstat för att klara träningarna och bygga muskler. Ska iväg på tillridning i höst för högre utbildning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 107
Senast: Anonym_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp