Vilken hästras skulle kunna passa oss?

M

MamaJustify

Red i min "ungdom" och nu har hästintresset tagit fart igen när våra döttrar börjat rida på ridskola. Även min man har visat intresse.
Nu planeras hästinköp. Men inte direkt först måste vi utbilda oss mer.
Dock skulle jag vilja höra andras åsikter om vad för slags häst skulle passa som familjehäst, alltså denna häst ska kunna ridas av både barn och vuxna. Den måste vara viktbärande då min man väger runt hundra kilo.Tävlingar och sådant ligger inte för oss men lite hoppning kan bli aktuellt för skojs skull. Mycket skogsturer kommer det defenitivt bli.
Självklart ska det vara en lite äldre häst och ha ett stabilt temperament men vad dyker upp spontant för er för ras som passar som familjehäst.
Vi har mest inriktat oss på kallblod, tycker om deras temperament generellt. Nordsvensk brukshäst är något som lockar....:)
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

En ras som skulle kunna passa är lettiskt varmblod (halvblod). De är ofta stabila hästar med lugnt psyke. Många är avlade för hoppning. Vi hade ett stort viktbärande lettiskt sto som var trygg att rida ut på, älskade att hoppa och som vi dessutom körde in utan problem.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Jamen det tycker jag låter bra, en nordsvensk. Kanske av den lite lättare typen.

Annars tycker jag att ni inte ska rikta in er på någon speciell ras.
Gå hellre på tempramentet och då en som är viktbärande eftersom du skrev att din man vägde runt 100.

Det finns många fina korsningar oxå.
LYCKA TILL !! :bow:
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Hur gamla/stora är döttrarna?
(Och eventuella söner?)
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Döttrarna är 5 och 10 år.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Tack för det, det är spännande men vi ska inte hasta in i något:)
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Ok, ska kolla in den rasen, tack för tipset:)
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Tinker, kallblodstravare, nordsvensk brukshäst, shire, clydesdale, fjording, haflinger... ja listan kan ju göras nästan hur lång som helst på lämpliga raser.

Se bara till att hitta rätt individ så är det rätt mycket strunt samma vilken ras den har sedan. En välutbildad häst med relativt kort rygg och väl byggd = viktbärande i normalfallet. Den bör givetvis också vara väl musklad och i kondiotion om den skall bära tyngre ryttare.

Ska ni ha hästen till hoppträning eller mer bara ta något skutt då och då är också en fråga som avgör lite vad för ras ni bör titta efter. Som shireägare hävdar jag att de riktigt tunga hästraserna kanske inte bör träna hoppning på någon höjd allt för ofta eftersom de får oerhört tunga nedslag = leder och ligament etc tar stryk. Men att skutta några lägre hinder då och då bör ju inte vara någon fara oavsett ras!
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Haflinger känns lite "små" likaså fjording, många ägare till fjording som inte tror att deras hästar skulle orka ta tyngre ryttare..
Men det finns ju grövre individer också för just fjordingar tycker jag är mycket trevliga:)
Tack för tipsen:)
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Risken med att försöka köpa en häst som passar alla i familjen är att den egentligen inte passar någon. Ett barn och en vuxen man på 100 kg har helt olika behov.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Och sedan är det ju också en fråga om hur ofta mannen i familjen tror att han kommer att rida och om han kommer att RIDA eller att åka häst mest?

Vill han sitta på hästen och skritta en sväng i skogen, kanske trava någon liten bit och eventuellt ta en kortare galopp så lär ju de flesta hästar orka med honom faktiskt. Vill han rida regelbundet och kanske lite tuffare så behöver hästen vara avsevärt mer viktbärande. Speciellt om han vill hoppa...

Så om maken bara vill promenadrida lite så rekommenderar jag ändå att man tittar på övrigast behov och storlek i första hand.

Kanske finns också möjligheten att ni skaffar en häst som är till de lättare i familjen och att ni kan få låna/hyra en häst om han vill rida? Alternativt att ni skaffar en inkörd häst och han kör mer än han rider?
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Jag måste ju bara flagga för Haflingern även om du tycker att dom verkar små. Jag har själv 2 ston som är 2 och 3 år och dom är helt fantatiska till sättet. Det är en allroundhäst, den blir vad man gör den till och dom är större än man tror. Dom är inga ömtåliga kusar och dom är viktbärande. Har du inte träffat en haflinger så bara måste du göra det för det är en helt otroligt trevlig, social och enastående nyfiken häst. Dom är inte hispiga och rädda av sej utan lugna och stabila.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Hästen ska passa hela familjen men jag och döttrarna kommer rida mer så ska nog börja tänka i de banorna för att hitta rätt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Ska definitivt titta lite närmare på haflinger, min äldsta dotter är väldigt inne på dom...
Jag har tänkt mest på nordsvensk men fjording skulle kunna vara något då jag tror att maken kanske blir lite av en "häståkare" dvs lulla runt någon gång ibland
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Schelin
Defenitivt något att tänka på, har också tänkt i de banorna, en fjording eller haflinger skulle passa mig och döttrarna perfekt men då blir maken lite för tung kanske..men som sagt han kommer nog rida mer sporadiskt och inte någon tuff ridning...
Tack för tipset
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Jag har ingen jättestor erfarenhet av Haflinger som ras i någon större utsträckning, men vi har en i familjen som från början var tänkt som skogsmullehäst till mamma. Dock är han pigg, nervig och ganska explosiv i mellanåt. Även om han är jättesnäll att hantera så är han ingen nybörjar häst att rida. Han funkar nu istället som tävlingsponny i både hoppning och dressyr där han hävdar sig utmärkt. Nu vet jag inte om han är ett typiskt exempel för rasen, men vi har fått höra från flera håll att Hafinger inte är så coola och stabila som folk tror.

Mvh Maria
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Schelin
Defenitivt något att tänka på, har också tänkt i de banorna, en fjording eller haflinger skulle passa mig och döttrarna perfekt men då blir maken lite för tung kanske..men som sagt han kommer nog rida mer sporadiskt och inte någon tuff ridning...
Tack för tipset

Jag undrar om det går att hitta en häst som passar en tung vuxen och en femåring (eller kanske ens en tioåring).
Vad ska dina barn kunna göra med hästen? Rida några varav på en ridbana eller rida ut i skogen, hoppa en bana?

Min erfarenhet är att barn inte klarar av större hästar om de inte är mkt vana vid att rida.

Sedan är det nog så att individen är viktigare än rasen-
Mina barn var 10, 8 och 1 år när vi skaffade egna hästar. De stora barnen fick då ett russ. Han var kanske aldrig den bästa barnponnyn eftersom han är ganska stark. Den som hade mest glädje av honom var nog den yngste som först åkte häst och sedan red honom i några år. Jag är själv ganska liten och har kunnat rida honom hela tiden. Däremot har min man aldrig kunnat sitta på honom.

Barnen fick sedan ett varmblod. Den hästen passade dem verkligen. Han var precis lagom för dem (som aldrig blev riktigt så ridintresserade).

Kallblod som nordsvenskar och fjordingar blir nog ofta ganska starka för mindre barn (men det är min erfarenhet, tror säkert att andra tycker annorlunda). Ett annat alternativ är ju en arab som kan ridas av olika stora personer (fast kanske inte 100 kg). Men de har ju ett annat temperament.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Jag måste bara skriva under på det här med att haflinger inte alltid är en cool, trygg nybörjarhäst. Är själv rasfrälst haflingerägare sen många år och det är en underbar ras, MEN många är pigga, vakna, explosiva och absolut inte lämpade som nybörjarhästar.

Vet att det finns haflinger som är tryggheten själv, som är hur stabila o lugna som helst, men man ska vara medveten om att långt ifrån alla är så.

Det som kan lura en är att de oftast är snälla o lugna att hantera, sen tänder det till när man sätter sig upp! En positiv egenskap i mina ögon, men kanske inte om man tänkt sig en lugn skogsmulle.
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Jag skriver under på det, tror att man bör ta sig en rejäl funderare om en familj som är så vitt skild storleks- och åldersmässigt ska dela på en häst. Frågan är liksom hur roligt det blir i slutändan för femåringen som ska försöka rå sig på stora stora hästen och som så väldigt gärna vill, men som kanske aldrig riktigt tycker att det blir roligt när man bara får åka med och inte kan rida och utvecklas som man gör på ponnyerna på ridskolan. Samma med elvaåringen, visst finns det snälla nordsvenskar t.ex. men då får man kanske inrikta sig på att hitta en snäll häst som framför allt passar att åka på, och låta det vara mycket viktigare än en häst som blir någon stjärna när äldre barnet (eller du!) sedan kanske vill tävla lite klubbtävlingar.

Hade jag varit du, så hade jag funderat på om det i första hand är du och din man som ska ha en häst, och vad ni ska ha den till, eller om det är barnen som ska ha en häst. Är det du som vill ha en häst att tränas och utvecklas med, men som samtidigt maken kan rida och barnen sitta på och åka/rida på ibland - då kan du börja tänka storhäst. Men ska du skaffa häst för att barnen vill rida och verkligen få ut maximalt av att ha, så skulle jag börja fundera på en ponny som både du och barnen kan rida istället (ex. en kraftig connemara), och acceptera att maken kanske inte kan rida familjens häst utan får låna andras hästar att rida på istället. Det finns ju lösningar till allt! Klart att alla ska kunna rida om de vill... Men kanske inte på samma häst. För i slutändan så finns risken att någon blir besviken. Det är ju så extremt stor skillnad som det bara kan bli på en femåring och en vuxen karlakarl. Och en duktig, träningssugen kvinna med, för den delen :) Då ska hästen plötsligt passa till väldigt mycket...

Vad negativ jag lät nu, det var inte meningen! :laugh: Lycka till med hästletandet!
 
Sv: Vilken hästras skulle kunna passa oss?

Klart det går att hitta en familjehäst, främst är det jag och barnen som ska rida och i vilken mån barnen kommer rida vet jag ännu inte, barn kan lätt tröttna men vi kommer leta efter en individ som passar oss.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag satt i bilen häromdagen och funderade lite över min man och hans personlighet. Jag svävade iväg i tankebanor och helt plötsligt hade...
2
Svar
34
· Visningar
2 353
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Mustang
·
Träning Hej! Jag går i tankar om att flytta ut mig och min häst permanent till vårt fritidshus. Har lämplig mark att bygga lösdrift på, också...
2
Svar
22
· Visningar
7 261
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp