Vilken hästtransport borde jag köpa?

Fashionistan

Trådstartare
Jag har börjat fundera så smått på att köpa transport då min lilla flicka snabbt blir äldre och det hade vart skönt att slippa behöva hyra transport till olika evenemang! :)

Men vilken ska man ha? Jag har lite olika krav och utefter dem så kanske ni vill hjälpa mig med lite olika förslag! :)

1. Stor och rymlig (En 170cm+ häst skall ha gott om utrymme)
2. Ligga bra på vägen (svängar och grusväg osv)
3. Gärna kunna köras på vanligt B-kort (extra funkar såklart med)
4. Sadelkammare med bra förvaringsplats (sadel osv)
5. Bra ramp och bomfunktion (säkerhet!)
6. Släppa in bra med ljus och ha god ventilering
7. Max 150000kr men såklart gärna billigare!
8. Gärna riktigt snygg också! :D

Finns denna transport? :D:D

Sv: Vilken hästtransport borde jag köpa?

Jag tror du får skaffa BE om du ska kunna tillgodose de där kraven.
En 170's häst lär ju väga en del liksom :)

Ett litet större släp som dessutom har sadelkammare etc blir ju självklart tyngre.

Jag tror att det knappt finns släp (med samma krav som dina) som jag med islandshästar kan köra lagligt på enbart B. :(

Men om man får bortse från tyngden på ekipaget nu då,
och tänker att du har BE så skulle jag köpa ett Boj.

Kanske 220 SEH? Det är extrabrett, extrahögt och har sadelkammare är riktigt snyggt och man kan få bra vent med två takluckor och fläkt tex.
Fin sadelkammare dessutom, och klädkammare på andra sidan om man inte väljer fronturlast ist.

Bojs ramp kan man få både som vanlig och som kombiramp/dörrar.
Har förstått att de har riktigt bra panikutlösning dessutom.

Kanske Christ Champion, den är stor och rymlig. Ett lite billigare alternativ är Christ Concorde, den är bred, men inte lika stor där frammer.

Hur stor lastvikt behöver du?
Räcker det med t ex 600 kg (1 st 170-häst)?
En B-körkortsbil som får dra lite mer brukar kunna få dra runt 1500 kg (fåtal får dra lite till).
T ex en Boj Bravo SEH220 som refereras till ovan väger runt 850 kg, så där har du lastvikt över om du köper en ny och väger den till 1500 kg totalvikt (normalt ligger den på 1990 kg).
Det är en modell som stämmer väldigt väl på dina önskningar nämligen.
Du kan välja mellan bom eller dörrar bak.
Bommarna har bra säkerhetsutlösningsfunktion som är lätthanterlig och säker.
Sadelkammare och garderob är funktionerligt byggda med gott om utrymme. Jag gillar Ume också, men deras sadelkammarsläp har ingen bra sadelkammare tycker jag, man når inte sadeln utifrån utan måste kliva in i utrymmet.
Sadelkammaren tar inte en massa utrymme fram i hästdelen som det gör på många släp, det är gott om plats att gå framför hästen.
Vill du kan du välja flexande boggi, normalt har Boj "stel" boggi (den har jag och saknar inte den flexande som ändå kräver extra skötsel).
Rampen är väldigt stadig, vill du kan du välja till kombiramp istället.
Ljuset är bra.
Ventilationen är inget extraordinärt utan består av två takluckor och springan i överluckan bak. Har dock termometer i mitt släp (jag har den modellen alltså) och kan intyga att under färd är det aldrig högre temperatur i släpet än ute om man har takluckorna öppna och bakluckan på yttre läget under sommartid.

Jag vet inte vad den kostar nu, men strax under 100 000 kr ny tror jag det är . Mer info på deras hemsida.

Håller med övriga om att det låter som om du beskriver en BOJ i dina önskemål. Men om den får köras med B eller inte beror ju inte så mycket på själva vagnen som på dragbilen. Så vad du har för bil spelar lite större roll än vilken släp du ska välja om det handlar om att dra den med B-kort.

Vilka trevliga svar! Jättetack alla! :D:D

Nu är inte detta aktuellt förens till nästa höst då jag ska ta körkort osv under sommaren men ska absolut börja kolla lite efter de släp ni har rekomenderat! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: Anemone
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme... 2 3
Svar
51
· Visningar
8 246
Senast: MsBlondy92
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 640
Senast: moonstruck
·
Anläggning Jag har blivit erbjuden att hyra ett helt stall med fem boxplatser, spolsptilta, sadelkammare, utrymmen för foder och en GIGANTIDK... 2
Svar
34
· Visningar
3 607
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka