Sv: vilken hund passar oss?
Calazirya skrev:
Jag är beredd att hålla med ang Familjehund...
Men jag skiljer stort på Familjehund ( som i princip vilken lycklig hund som helst kan vara ) och Sällskapshund ( som tillhör en grupp av hundar )
Men jisses! Det gäller tydligen att vara väldigt tydlig med dig.
Begreppet "familjehundar" är ett begrepp som borde skrotas enligt mig. Med rätt ägare kan alla hundar vara familjehundar och med fel ägare finns det ingen bra "familjehund".
Vissa raser lämpar sig bättre än andra. En trygg, välmående och glad hund är en bra hund. En glad, trygg och bra hund kan funka bra i en familj som respekterar hunden som individ och gör det jag tycker alla borde göra som har tagit ansvar för en hunds liv. För minimera riskerna att få en hund som mår mindre bra anser jag att man:
*Borde tänka efter om man har tid och möjlighet att ha hund idag och om 12 år.
*Fundera lite över hur man lever och vilken ras som passar ens liv bäst.
*Sätta sig noga in i rasens arbetsbakgrund för att missförstånd mellan människa och hund skall förebyggas. Hundar har bra anledningar till allt de gör, det gäller bara att ha kunskapen och förmågan att förstå dem.
*Välja en bra och seriös uppfödare som har en tanke och planering bakom sin avel mer än att dra in pengar, hobbyavla för att det är kul och gulligt eller få enbart "exteriört snygga hundar men med skört psyke.
*Gå kurser med sin valp och stimulera (jobba) sin hund efter hundens förmåga och arbetsbakgrund under hela hundens liv (inte bara en valpkurs).
*Läsa många och bra böcker som kommit ut de senaste åren som berör flock, instinkter,stress, hundens språk, träning m.m för att undvika missförstånd. Aldrig luta sig tillbaka och anse sig fullärd (experter som man inte skall lyssna på finns det gott om)
*Kunna vara en trygg, bra, rättvis, kärleksfull matte/husse och göra allt för att förtjäna den villkorlösa kärlek som en hund ger sin matte eller husse!
Viktigast av allt är såklart massor utav KÄRLEK