Vilken hundras kan passa mig?

Återigen din rädsla är obefogad och en hund kommer inte skydda dig om den inte är tränad till det eller av extremt skarp ras resten kommer fly med svansen mellan benen.
Är du rädd för inbrott är en en liten larmhund återigen bäst då dina grannar lär höra att något händer.

Men överlag undviker inbrottstjuvar hus med hundar även om hunden bara är en chihuahua,dom vill arbeta ostört.
Nja. En hund som genetiskt är avlad för att försvara sin förare och har tillräckligt mycket mod/dådkraft kommer förmodligen göra det oavsett. Ammo har det naturligt, likaså @Lilla-S hund - deras uppf avlar liksom mot tjänst och vill inte behöva träna in det.
Jag rekommenderar dock inte TS att skaffa en sån hund ändå, det kräver mycket av en som hundägare och dessutom är det ju ffa brukshundar eller herdehundar som har den typen av egenskaper så de vill ju ha utlopp för en massa annat.

De flesta hundar kommer dock inte stå pall för ett riktigt överfall, men då hjälper inte träning heller. Det är mentaliteten som brister. Skälla och bete sig brukar dock få 9 av 10 att backa.
 
Nja. En hund som genetiskt är avlad för att försvara sin förare och har tillräckligt mycket mod/dådkraft kommer förmodligen göra det oavsett. Ammo har det naturligt, likaså @Lilla-S hund - deras uppf avlar liksom mot tjänst och vill inte behöva träna in det.
Jag rekommenderar dock inte TS att skaffa en sån hund ändå, det kräver mycket av en som hundägare och dessutom är det ju ffa brukshundar eller herdehundar som har den typen av egenskaper så de vill ju ha utlopp för en massa annat.

De flesta hundar kommer dock inte stå pall för ett riktigt överfall, men då hjälper inte träning heller. Det är mentaliteten som brister. Skälla och bete sig brukar dock få 9 av 10 att backa.
Var väl precis vad jag skrev?
Läs igen du har skrivit exakt som mig men med andra ord.

Dvs en skyddstränad eller riktigt skarp hund kommer kunna hjälpa till resten hjälper sig själva ifrån faran.
 
Det känner inte jag alls igen faktiskt. Det kan iofs vara för att de backar rätt snabbt när min hund svarar upp :angel:
Haha ja, svarar han snabbt upp så blir det nog avskräckande :D Kanske beror lite på vilket område man bor i också. Här slår det sällan fel iaf. Grabbgängen här är mest ute efter att imponera på kompisarna och då är det coolare att tjafsa med en "farlig" hund än en liten bichon eller en retriever.
 
Jag tänkte även lite löst på akita inu, eller am. akita, men de faller ju rätt stenhårt på jaktbiten och är kanske inte alltid de bästa hundarna bland ungar.
Överlag är ju en skarpare hund alltid en betydligt svårare hund än en hund som bara är trevlig och glad.

Jag tror ts får fundera över hur vardagen ska se ut inte vad en hund ska göra vid ett eventuellt brott emot ts.

Är folk verkligen såhär rädda i Sverige?
 
Har de inte det? :( Jag ska erkänna att jag bara kollade snabbt på skk. De individer jag känner till har god hälsa förutom viktrelaterade problem som lätt hade kunnat undvikas.

Flattar blir tyvärr inte gamla alls. Mycket stora bekymmer med hälsan i den aveln, och även de sällskapsavlade är väldigt flamsiga och väldigt ojämna vad gäller mentalitet.
 
Att de inger respekt förstår jag men hur mycket aktivering kräver de egentligen? Har ingen erfarenhet av rottweiler. Alltid machomän som kommer gåendes med dem och särskilt trevliga ser de inte ut (kanske för att ägaren inte ser trevlig ut?).

Däremot träffat flera dobermanns och de har varit supertrevliga och härliga hundar men läser man på nätet är det krävande hundar också?

Min hund måste inte se skräckinjagande ut, min hund får gärna se ut som en gosig björn. Däremot känns det tryggare med en beskyddande hund då jag bor i ett utsatt område, och jag vill kunna röra mig överallt oavsett tid på dygnet eller utan mänskligt sällskap. Min förhoppning är att hunden aldrig ska behöva agera dock utan att hunden avskräcker nog vilket jag tänker att en lite större hund gör. Fast det finns ju större hundar som kanske ändå skulle lägga svansen mellan benen om nått händer och det skulle jag ogilla, jag vill att den står kvar vid min sida.
Då ska du ha en liten hund som drar till dig så lite uppmärksamhet som möjligt. Jag har bott i de flesta utsatta områden i Göteborg och åkte mycket kollektivtrafik med hundar ävem på kvällar och nätter. Mina dobermanns och Rottweiler var fullständiga idiotmagneter. Det var tamitusan alltid nån som skulle fram och prata, unga grabbar som ville visa sig häftiga genom att reta hunden och liknande. Jag tror pyttesmå och gulligulliga hundar också kan ha den effekten.

När jag hade min lilla hund som inte ens var speciellt söt fick man vara ifred på ett helt annat sätt. Lagom liten och lagom ful. då behöver man inte prata med nån alls.
 
Haha ja, svarar han snabbt upp så blir det nog avskräckande :D Kanske beror lite på vilket område man bor i också. Här slår det sällan fel iaf. Grabbgängen här är mest ute efter att imponera på kompisarna och då är det coolare att tjafsa med en "farlig" hund än en liten bichon eller en retriever.
Det är exakt min erfarenhet också.
 
Jag förstår. Ska läsa på mer om dessa. 🙂

Förstår om personsök kan kräva mycket träning men jag hade gärna försökt. Kanske förbereda mig och lägga upp en lämplig träning redan från början? Kanske finns nån utbildning man kan gå också.

Ska kika mer på Broholmer och sennenhundar. 👍 Även jag tror att det finns risker med att välja "lugna linjer" hos brukshundar.

Passar ibland schäfrar, en tik och en hanvalp. Främst passat tiken och hanvalpen nån enstaka gång. De kommer från olika uppfödare och tiken kommer från en valpfabrik rent ut sagt (vissa har väldigt bråttom att skaffa hund när beslut väl har tagits). Blev chockad när jag såg uppfödarens hemsida, trodde valpfabrik bara var en myt i Sverige men icke.

Även om jag älskar hundar och så även dessa schäfrar så har jag fått inse att schäfer nog inte är min hundtyp. De är lättstressade, hoppiga och använder munnen för hårt (nafsar och valpen hugger om än inte aggressivt). Jag är visserligen orädd för dem (de är ej aggressiva) men det är ändå väldigt problematiskt och jobbigt. Ägaren har aldrig haft hund tidigare och jag vet att hon försöker men jag vet inte om hundarna är över- eller understimulerade.

Kan tillägga att jag givetvis träffat andra schäfrar också. Min förra granne hade schäfrar som var lugna som filbunkar (uppfattade dessa istället som tråkiga). Såg aldrig att han gjorde annat än tog promenader men han åkte nog i väg när han tränade eller gjorde annat för han var tidigare aktiv i SBK. Så han valde nog bra individer och hade bra kunskap. När han blev pensionär skaffade han en dvärgschnauzer (efter ett helt liv med bara schäfrar) som han ironiskt nog aldrig fick samma pli på. Han sa själv att det var en utmaning. Den var inte särskilt olydig men betydligt mer bångstyrig än hans schäfrar. Tyckte det var kul när hans hund för en gångs skull inte löd hans minsta vink. 😁

Ska du träna personsök och inte har erfarenhet av det innan behöver du gå kurs. :) Framför allt behöver du träna mycket på riktiga figgar (figuranter, dvs andra människor) och långa, svåra spår. Hitta en bra träningsgrupp inom personsök så har du en bra utgångspunkt!
 
Nej, naturligtvis men det är ju inte så att alla hundar som duger till tjänst blir tjänstehundar.
Det vet jag exet är hundförare.

Det jag sätter mig emot är att en "privatperson" ska skaffa en hund av den kalibern enbart för att känna sig trygg problemet ligger någon annanstans om man är så rädd att man behöver en farlig hund för att våga gå på promenader är min tanke.

Kanske var otydlig 😊
 
Har de inte det? :( Jag ska erkänna att jag bara kollade snabbt på skk. De individer jag känner till har god hälsa förutom viktrelaterade problem som lätt hade kunnat undvikas.

Min barndomsgranne hade ett helt knippe och dom dog alla i cancer mellan 6-7 år.
 
Det vet jag exet är hundförare.

Det jag sätter mig emot är att en "privatperson" ska skaffa en hund av den kalibern enbart för att känna sig trygg problemet ligger någon annanstans om man är så rädd att man behöver en farlig hund för att våga gå på promenader är min tanke.

Kanske var otydlig 😊

Ja, är man så rädd ska man nog hellre fokusera på att flytta från området än att lägga pengarna på en hund.
 
Känner att tråden har spårat ut. Jag är inte ute efter en hund som en livvakt eller ett vapen. Modig och beskyddande är egenskaper jag värdesätter men jag har inga orimliga förväntningar.

Här skriver Fredrik Steen bra om ämnet.

Här är också en video som jag tycker säger mycket.

Ingen av hundarna i videon är skyddshundar men ändå är det två småhundar som kommer till undsättning. En chihuahua och vad ser ut som nån terrier.
De biter inte men går emellan och skäller och är otroligt modiga, speciellt för sin storlek. Nu hjälpte kanske flockmentaliteten (att de var två) men det stämmer också in i min uppfattning av raserna (chihuahua och terriers).

Det är det jag önskar. En hund som vågar agera i uppenbart hotfulla situationer. Som har modet och självförtroendet. Ibland räcker det mer än väl.

Detta betyder inte, som vissa verka antyda, att jag går runt och är rädd. Bara att det är egenskaper jag värdesätter i en hund. Ni som tror att man bara enkelt kan flytta från utsatta områden har nog dålig koll på bostadskön. Med det sagt är jag inte rädd.
 
Leonberger passar ju också ganska väl in i önskemålen, kanske det vore något?

https://www.skk.se/sv/hundraser/leonberger/
Söta men lite väl stora och kort livslängd.
Jag tänkte även lite löst på akita inu, eller am. akita, men de faller ju rätt stenhårt på jaktbiten och är kanske inte alltid de bästa hundarna bland ungar.
Har också snubblat över Akita (mer Inu då det stod mer tydligt om jakt på Am. Akita). Trots att Akita Inu lät vettig i rasstandarden så stämde det inte med åsikterna på nätet. Reagerade på just det du nämnde, att de inte ansågs pålitliga med barn. Då går rasen helt bort för mig. Även om man inte ska lämna en hund obevakad med småbarn så vill jag ändå ha en pålitlig hund bland barn.

Fastnat för Pyrenéerhund då de verkar så stabila, modiga och vänliga mot både barn och djur. Befarar att den inte passar i stan även om jag har läst om en som var terapihund. Kanske nått jag får lägga på is tills jag bor på landet. Hade varit trevligt att ha den på en gård med boskapsdjur.
 
En del har föreslagit väldigt stora hundar (50-70 kg hanhundar) men jag hade tänkt mig mer ca 30 kg (hanhund). Jag vill inte ha en kortlivad hund (allt som snittar under 10 år) och det kan bli för stort också för min smak.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 745
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 373
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 735
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp