Vilken hundras kan passa mig?

En sällskapsavlad flatcoated retriever? Jag fattar det som att du med beskyddande mest menar att den ska vara avskräckande. En stor svart hund bråkar folk inte med och flatten har ett imponerande skall om utseendet inte skulle räcka. Samtidigt är det en trygg och glad hund som är lättsam att träna och har god hälsa. En fördel med en stor ras är att det finns många uppfödare att välja på.

Jag tänkte först amstaff men har träffat alldeles för många (välavlade) bullhundar med allergier och andra hälsoproblem. Dessutom kan de ha lite svajjig mentalitet.
Fast flatten har väl inte alls särskilt god hälsa? Det första jag tänker på när någon nämner flatte är Cancer. :(
 
Kanske kan eurasier också vara en bubblare?
Eurasier har jag faktiskt kikat på. Det enda jag tvekar på är vaktinstinkten. Uppfattar den mer som alarmerande än som en hund som skulle stå fast? Utseendemässigt är det en ras helt i min smak. Gillar spetsars och urhundars utseende även om jag inte tänker låta utseende styra mitt val denna gång.
En sällskapsavlad flatcoated retriever? Jag fattar det som att du med beskyddande mest menar att den ska vara avskräckande. En stor svart hund bråkar folk inte med och flatten har ett imponerande skall om utseendet inte skulle räcka. Samtidigt är det en trygg och glad hund som är lättsam att träna och har god hälsa. En fördel med en stor ras är att det finns många uppfödare att välja på.

Jag tänkte först amstaff men har träffat alldeles för många (välavlade) bullhundar med allergier och andra hälsoproblem. Dessutom kan de ha lite svajjig mentalitet.
Som redan nämnts lider rasen av cancer. Tror den har mer cancer än golden enligt vad jag har hört.

Angående beskydd så menar jag snarare tvärtom. Hunden måste inte se avskräckande ut även om hunden givetvis inte bör vara för liten då den annars har storleken emot sig (den behöver verkligen inte vara en gigant dock). För mig är det viktigare att hunden är modig och beskyddande även om den ser snäll ut än att den tvärtom ser lite farlig ut men drar svansen mellan benen och flyr. Jag vill inte heller ha en hund som står och viftar på svansen om någon bryter sig in i bostaden (som jag sett spetsar göra i ett nyhetsinslag en gång).

Retrievers ser väl allt annat än skräckinjagande ut annars. Labrador retriever är annars trevliga hundar men jag vet att det är världens snällaste hundras vilket givetvis är en fin merit, men samtidigt inte mycket till vakthund.

Amstaff har jag också trillat över men har även noterat hälsoproblemen. Mentaliteten har jag inte superkoll på. Inte träffat många eller främst sett de på avstånd. Tyvärr samma här, främst machomän som har dem. Finns en uppsjö av korsningar också. Min kusin har dock en engelsk bullterrier men de verkar också ha hälsoproblem. Särskilt vackra är de inte heller, tycker ansiktsformen är ytterst märklig. Då ser amstaff mer "normal" ut.
 
Jag letar också ras med lite liknande förutsättningar, jag har just nu fastnat på spansk vattenhund, en ras som används till flera olika områden och har lite vakt i sig, jag vill också ha något som kan avskräcka lite. Kommer tyvärr inte på mer att skriva om dem då min hjärna har vandrat iväg.
 
Jag letar också ras med lite liknande förutsättningar, jag har just nu fastnat på spansk vattenhund, en ras som används till flera olika områden och har lite vakt i sig, jag vill också ha något som kan avskräcka lite. Kommer tyvärr inte på mer att skriva om dem då min hjärna har vandrat iväg.
Tyckte först det lät som en konstig ras men den lät inte så konstig ändå. Att en sån krullig hund används som skyddshund av polisen i hemlandet. :D

Skriver upp alla förslag och ska gå igenom alla noggrant. 🙂
 
@Becks Exakt :D och enkel pälsvård, fäller inte, klipps ca två gånger om året och borstas inte, formar dreads som man drar isär ibland, och hört de kan dyka 20 meter ^^
Jag älskar fluffpäls och borstar gärna en funktionell päls men rasen lät helt klart intressant ändå. 🙂

Dock lättare att hitta och fånga/plocka fästingar på korthåriga hundar. Hade nästan glömt fanskapen nu när jag har varit utan hund i 5 år.
 
Sömnproblem så sitter uppe och kollar på informativa hundvideor. Jag kan inte rå för att fullkomligt smälta när jag ser Euraiser. De är fullkomligt bedårande! 😍 Alltid varit svag för spetsar och urhundar förutom skällandet. Euraiser verkar dock sakna den egenskap som jag främst ogillar med spetsar.

Jag tror att en Euraiser kanske är tuff nog för sena kvällar och mysiga stunder i soffan. Även om min erfarenhet av en annan fluffboll (finsk lapphund) talar för att de hellre ligger på golvet bredvid pga. värmen.

De andra lät helt klart intressanta också men det är svårt när hjärtat bestämt sig. Hjärna och hjärta måste välja tillsammans. Behöver dock träffa Euraiser i verkligheten.
 
Sömnproblem så sitter uppe och kollar på informativa hundvideor. Jag kan inte rå för att fullkomligt smälta när jag ser Euraiser. De är fullkomligt bedårande! 😍 Alltid varit svag för spetsar och urhundar förutom skällandet. Euraiser verkar dock sakna den egenskap som jag främst ogillar med spetsar.

Jag tror att en Euraiser kanske är tuff nog för sena kvällar och mysiga stunder i soffan. Även om min erfarenhet av en annan fluffboll (finsk lapphund) talar för att de hellre ligger på golvet bredvid pga. värmen.

De andra lät helt klart intressanta också men det är svårt när hjärtat bestämt sig. Hjärna och hjärta måste välja tillsammans. Behöver dock träffa Euraiser i verkligheten.
Man är inte trygg med någon hund i princip möjligtvis ett par skyddatränade hundar eller ovtjarkor annars är hund en falsk trygghet dagens busar skiter i om du går med en stor hund.

Jag hade personligen aldrig valt en hund i egenskap att den ska vakta mig.
Att bli utsatt för brott är så liten risk så jag hade inte ens tänkt den tanken.

Och händer något så tror jag faktiskt en liten gaphals många gånger kan vara bättre då den påkallat uppmärksamhet
 
Man är inte trygg med någon hund i princip möjligtvis ett par skyddatränade hundar eller ovtjarkor annars är hund en falsk trygghet dagens busar skiter i om du går med en stor hund.

Jag hade personligen aldrig valt en hund i egenskap att den ska vakta mig.
Att bli utsatt för brott är så liten risk så jag hade inte ens tänkt den tanken.

Och händer något så tror jag faktiskt en liten gaphals många gånger kan vara bättre då den påkallat uppmärksamhet
Jag tror att man är tryggare med vissa typer av hundar (inte bara de du nämner) men givetvis finns aldrig garantier. Känner själv till ett fall i stan där en tjej blev överfallen och hunden var lös så gärningsmannen hade nog missat hunden. Överfallet avbröts när hunden kom till undsättning. Tror det var nån amstaff eller liknande och då är man bra dum som ens försöker.

Varför är det fel att välja en hund som ger en trygghet? Är det mindre värdigt än att välja en hund för hundsport eller bara sällskap? Som du ser har jag dessutom betydligt fler kriterier.

Att bo på första plan har även ökad risk för inbrott även om det är av mindre betydelse för mig då hunden inte ska lämnas ensam. Satsar på annan form av skrämseltaktik för att undvika inbrott. Värderar således inget i hemmet högre än min hund.
 
Och händer något så tror jag faktiskt en liten gaphals många gånger kan vara bättre då den påkallat uppmärksamhet
Gaphals förutsätter för övrigt att det finns folk som kan höra. Jag kan få för mig att vandra på folktomma platser. Dessutom tänker jag inte på kriminella med vapen utan mer överfall, grabbgäng osv. Är mindre rädd för kriminella då de är ute efter specifika personer även om ”olyckor” kan ske.

Med det sagt vet jag att bara lite större hund oavsett dess egenskaper kan avskräcka vissa. Även min finska lapphundshane kunde få personer att byta gångbana men de måste ha varit väldigt osäkra på hundar kan jag känna.
 
Gaphals förutsätter för övrigt att det finns folk som kan höra. Jag kan få för mig att vandra på folktomma platser. Dessutom tänker jag inte på kriminella med vapen utan mer överfall, grabbgäng osv. Är mindre rädd för kriminella då de är ute efter specifika personer även om ”olyckor” kan ske.

Med det sagt vet jag att bara lite större hund oavsett dess egenskaper kan avskräcka vissa. Även min finska lapphundshane kunde få personer att byta gångbana men de måste ha varit väldigt osäkra på hundar kan jag känna.
Väl värt att tänka på då är att INTE ta en ras som är "allmänt känd" som vakthund eller "tuff hund". Går man ut med en sådan, då kommer det fram massor av grabbgäng och liknande som ska spela tuffa inför varandra och retas med hunden, bråka med matte osv. Vissa hundar är som magneter för sådant, på ett sätt som absolut inte en "snäll" hund är.
 
Gaphals förutsätter för övrigt att det finns folk som kan höra. Jag kan få för mig att vandra på folktomma platser. Dessutom tänker jag inte på kriminella med vapen utan mer överfall, grabbgäng osv. Är mindre rädd för kriminella då de är ute efter specifika personer även om ”olyckor” kan ske.

Med det sagt vet jag att bara lite större hund oavsett dess egenskaper kan avskräcka vissa. Även min finska lapphundshane kunde få personer att byta gångbana men de måste ha varit väldigt osäkra på hundar kan jag känna.
Jag har varit ute och vandrat i skog och mark med min lilla sällskapshund i åratal aldrig ens tänkt tanken på att det ska dyka upp något farligt där.

Har även promenerat i stadsmiljö dag som natt.

En gång har jag råkat ut för att någon kom fram och vae obehaglig och det var när jag hade exets svarta schäfer och en kille skulle spela tuff inför sina vänner.

Hade jag haft min egen hund hade han inte ens lagt märke till oss.
 
Gaphals förutsätter för övrigt att det finns folk som kan höra. Jag kan få för mig att vandra på folktomma platser. Dessutom tänker jag inte på kriminella med vapen utan mer överfall, grabbgäng osv. Är mindre rädd för kriminella då de är ute efter specifika personer även om ”olyckor” kan ske.

Med det sagt vet jag att bara lite större hund oavsett dess egenskaper kan avskräcka vissa. Även min finska lapphundshane kunde få personer att byta gångbana men de måste ha varit väldigt osäkra på hundar kan jag känna.
Byter någon vägbanan för du kommer med en finsk lapphund(nallebjörn) kan jag garantera att personen är allmänt hundrädd och inte hade några planer på att ge sig på dig.
 
Jag tror att man är tryggare med vissa typer av hundar (inte bara de du nämner) men givetvis finns aldrig garantier. Känner själv till ett fall i stan där en tjej blev överfallen och hunden var lös så gärningsmannen hade nog missat hunden. Överfallet avbröts när hunden kom till undsättning. Tror det var nån amstaff eller liknande och då är man bra dum som ens försöker.

Varför är det fel att välja en hund som ger en trygghet? Är det mindre värdigt än att välja en hund för hundsport eller bara sällskap? Som du ser har jag dessutom betydligt fler kriterier.

Att bo på första plan har även ökad risk för inbrott även om det är av mindre betydelse för mig då hunden inte ska lämnas ensam. Satsar på annan form av skrämseltaktik för att undvika inbrott. Värderar således inget i hemmet högre än min hund.
Återigen din rädsla är obefogad och en hund kommer inte skydda dig om den inte är tränad till det eller av extremt skarp ras resten kommer fly med svansen mellan benen.
Är du rädd för inbrott är en en liten larmhund återigen bäst då dina grannar lär höra att något händer.

Men överlag undviker inbrottstjuvar hus med hundar även om hunden bara är en chihuahua,dom vill arbeta ostört.
 
Hur kan du avgöra om rädslan är obefogad eller inte bara för att det är säkert där du bor? :confused:
Läs statistik.

Dom allra flesta blir aldrig utsatta för något brott

Att gå runt och vara ständigt rädd och tro att en hund ska ta det ansvaret kommer snarare skapa en hund som också blir otrygg.
 
Väl värt att tänka på då är att INTE ta en ras som är "allmänt känd" som vakthund eller "tuff hund". Går man ut med en sådan, då kommer det fram massor av grabbgäng och liknande som ska spela tuffa inför varandra och retas med hunden, bråka med matte osv. Vissa hundar är som magneter för sådant, på ett sätt som absolut inte en "snäll" hund är.
Det känner inte jag alls igen faktiskt. Det kan iofs vara för att de backar rätt snabbt när min hund svarar upp :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 707
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 358
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 733
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp