Vilken hundras kan passa mig?

Om hunden står pall eller inte har noll med hängivenhet att göra. Alltså en hund som står pall och har en bra relation med dig kommer gå i döden för dig men har hunden inte mentaliteten för det så kvittar det hur mycket den älskar dig skulle jag säga.
Även hundar har ju en överlevnadsinstinkt liksom.
Som jag skrev "i viss mån" då rasen givetvis har betydelse men det finns fler raser än brukshundar som man har sett agera. Jag tycker ändå det är skillnad på en terrier och t.ex. en retriever.

Ja, överlevnadsinstinkt har alla. Därför inte mer än rimligt att en liten hund bara skäller tills det inte funkar längre och sen flyr.
 
Dessa hundar är ju ännu värre då dom tar egna beslut ett enormt stort ansvar och dom passar enbart på gårdar där dom slipper konfrontera grannar :)
Tycker nog det är värre med brukshundar som används som vapen av privatpersoner. Machohundar som hamnar hos män som ska spela tuffa. För övrigt är det sällan en gårdshund agerar då deras stora kroppshydda oftast räcker ihop med skall för att skrämma bort inkräktare. Däremot har de ju givetvis möjlighet att gå längre men inte ens en gårdshund gör det i onödan.

När det väl blir dags att skaffa hund vet jag inte hur jag bor. Kanske bor jag kvar i stan eller så gör jag inte det. Därför utesluter jag inte Pyrenéerhund samtidigt som jag vill ta reda på om det faktiskt finns de som lever framgångsrikt med en i mer stadsmiljö. De lär absolut behöva miljötränas men det behöver väl Eurasier också (de flesta).
 
Tydligen finns det inte hundar som har satt sitt eget liv på risk för sin ägare. Alla dessa historier eller Polishundar är en myt tydligen. :)
Jo det jag säger är att det är få människor som kan hantera dessa hundar i vardagen och du låter inte som en som ska ha det ansvaret du borde skaffa dig en hund att ha roligt med istället för att ständigt vara på din vakt med för du som ägare kommer få vara det ständigt på din vakt så fort ni lämnar lägenheten och lycka till med alla svenssonshundägare som släpper fram sina flexihundar och shittbulls som springer lösa och attackerar och barn som springer fram och vill klappa och alkisar som dyker upp runt hörnet.
Lycka till att styra upp allt.
 
Håller helt med dig. Att simulera kommer aldrig vara detsamma som att bli överfallen i verkligheten. För även om de skriker och har sig så reagerar ju hundar på betydligt mer än ljud. Även en människa kan tolka skrik som falska så då är det inte konstigt att en hund också gör det.

Däremot är jag inte lika säker på din sista rad. Jag tror ibland att det hänger mer på individen och relationen snarare än rasen (i viss mån). En ägare som har ett starkt band med sin hund har nog en betydligt mer hängiven hund än en som kanske inte riktigt har samma band. Man tycka om många hundar men de är ändå långt ifrån alla som man verkligen klickar med. Däremot tror jag mer på hundar som är hängiven sin ägare och familj snarare än hundar som är glada i människor överlag.
Min reflektion var enbart utifrån hundarna på filmen jag menar alltså inte att rottisen skulle fullfölja på grund av att den är en rottis utan för att den var den enda av hundarna på filmen som visade någon som helst skärpa.
 
Jo det jag säger är att det är få människor som kan hantera dessa hundar i vardagen och du låter inte som en som ska ha det ansvaret du borde skaffa dig en hund att ha roligt med istället för att ständigt vara på din vakt med för du som ägare kommer få vara det ständigt på din vakt så fort ni lämnar lägenheten och lycka till med alla svenssonshundägare som släpper fram sina flexihundar och shittbulls som springer lösa och attackerar lycka till att styra upp allt.
Du verkar full av fördomar och tydligen känner du mig redan efter några inlägg på ett forum. Imponerande men jag tror du överskattar dina egna förmågor och har lite för stort ego.
 
Tycker inte det är fel att simulera brott eller överfall under kontrollerade former. De hade ju övervakning både i bostaden och en utbildad figurant. I överfallen var det väl samma sak. Tror inte en hund förstår skillnaden på om det är Polisen eller nån annan som testar dem, de borde bli lika traumatiserade då. Finns nog andra jobbiga saker som hundar utsätts för. Hur det påverkar hunden beror på dess mentalitet och man bör kanske inte testa en hund med fel förutsättningar.
Fast det där var väl ett gäng random familjehundar på sin kvällspromenad eller i sina hem? Hur är det jämförbart med raser som är avlade för syftet som får en arbetsuppgift de har utbildats för att hantera? Med ödmjukhet inför att jag inte är särskilt insatt i hur man utbildar skyddshundar. Stängde dessutom av dessa klipp ganska tidigt eftersom jag inte tyckte det var särskilt trevligt att se, så jag kanske missade att det fanns en poäng utöver ren underhållning.

Förstår heller inte hur du menar att det skulle gör saken bättre att det finns fler, "andra jobbiga saker som hundar utsätts för". Eller snarare, jag tycker absolut inte det gör saken bättre, tvärtom. Borde inte vår ambition vara att utsätta våra hundar för så få jobbiga saker som möjligt, speciellt sådana som är helt onödiga?

Men, detta är ett sidospår.
 
Romantisiering.
Nej knappast. Jag trycker snarare på att de flesta hundar absolut inte gör det utan på sin höjd skäller på hotet men backar av om de får motstånd. En hund som går igång på att fightas kommer inte göra det däremot (om den har tillräckligt mkt mod/skärpa/dådkraft).

Alltså, det är inte kärlek till föraren som avgör om hunden kommer försvara hen eller inte men vissa hundar kommer försvara sin förare mer än andra pga relationen. Jag har träffat sånna hundar.
 
Min reflektion var enbart utifrån hundarna på filmen jag menar alltså inte att rottisen skulle fullfölja på grund av att den är en rottis utan för att den var den enda av hundarna på filmen som visade någon som helst skärpa.
Då förstår jag. Ja, den sista hunden verkade mer lyssna på ägarens kommando då hon sa "get him, get him" medan rottweilern verkade mer försöka förstå situationen och sen agera.
Polishundar försvarar inte sin förare på grund av att den älskar sin förare, den gör det för att det är ett jobb den är lärd att göra och en polishund bör kunna jobba med flera olika förare om det behövs.
Det är jag fullt medveten om. Därför skrev jag "dessa historier" (om hundar som försvarat sin ägare) - och - Polishundar. Då Polishundar mycket riktigt agera efter träning på kommando.
 
Nej knappast. Jag trycker snarare på att de flesta hundar absolut inte gör det utan på sin höjd skäller på hotet men backar av om de får motstånd. En hund som går igång på att fightas kommer inte göra det däremot (om den har tillräckligt mkt mod/skärpa/dådkraft).

Alltså, det är inte kärlek till föraren som avgör om hunden kommer försvara hen eller inte men vissa hundar kommer försvara sin förare mer än andra pga relationen. Jag har träffat sånna hundar.
Du misstolkar verkligen alla mina inlägg i tråden 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Det jag menar är EXAKT vad du skriver IGEN 🤣
 
Nej knappast. Jag trycker snarare på att de flesta hundar absolut inte gör det utan på sin höjd skäller på hotet men backar av om de får motstånd. En hund som går igång på att fightas kommer inte göra det däremot (om den har tillräckligt mkt mod/skärpa/dådkraft).

Alltså, det är inte kärlek till föraren som avgör om hunden kommer försvara hen eller inte men vissa hundar kommer försvara sin förare mer än andra pga relationen. Jag har träffat sånna hundar.
Min som ändå är mycket skyddstränad skulle inte gå i bett om jag blev överfallen. Tror inte hon skulle lägga benen på ryggen och dra heller utan snarare springa cirklar runt mig och överfallaren vilt skällandes.
Skulle jag känna mig hotad av någon skulle jag kunna sätta henne i bevakningsskall framför mig och eventuellt skicka på bett men det är ju för att det är inlärt och inte för att hon själv agerar.

Hennes storebror däremot är jag helt övertygad skulle gå in hårt och obevekligt i en riktig situation.
 
Fast det där var väl ett gäng random familjehundar på sin kvällspromenad eller i sina hem? Hur är det jämförbart med raser som är avlade för syftet som får en arbetsuppgift de har utbildats för att hantera? Med ödmjukhet inför att jag inte är särskilt insatt i hur man utbildar skyddshundar. Stängde dessutom av dessa klipp ganska tidigt eftersom jag inte tyckte det var särskilt trevligt att se, så jag kanske missade att det fanns en poäng utöver ren underhållning.

Förstår heller inte hur du menar att det skulle gör saken bättre att det finns fler, "andra jobbiga saker som hundar utsätts för". Eller snarare, jag tycker absolut inte det gör saken bättre, tvärtom. Borde inte vår ambition vara att utsätta våra hundar för så få jobbiga saker som möjligt, speciellt sådana som är helt onödiga?

Men, detta är ett sidospår.
Hundarna testades både vid överfall på promenad och i bostaden. Syftet antar jag var att ägarna ville veta hur deras hund skulle agera (och för att visa allmänheten).

Jag förstår att man inte frivilligt utsätter sina hund för jobbiga saker. Samtidigt är det kanske inte fel att veta hur ens hund agerar i olika situationer. Även vid MH och BPH (eller MT) så kan ju en hund också bli skrämd. Syftet är dock att utvärdera aveln och då måste man ju testa hundar men vilka test beror givetvis på ras.

Ska man prata om vad som är jobbigt så bör väl inga hundar nånsin lämnas ensamma. Ändå ensamhetstränar vi för att det kan vara bra eller ibland behövs. Enligt mig är dock ingen hund menad att vara ensam utan de vill alltid vara vid vår sida (ev. att gårdshundar är lite mer självständiga då de ska spatsera runt på gården).
 
Hundarna testades både vid överfall på promenad och i bostaden. Syftet antar jag var att ägarna ville veta hur deras hund skulle agera (och för att visa allmänheten).

Jag förstår att man inte frivilligt utsätter sina hund för jobbiga saker. Samtidigt är det kanske inte fel att veta hur ens hund agerar i olika situationer. Även vid MH och BPH (eller MT) så kan ju en hund också bli skrämd. Syftet är dock att utvärdera aveln och då måste man ju testa hundar men vilka test beror givetvis på ras.

Ska man prata om vad som är jobbigt så bör väl inga hundar nånsin lämnas ensamma. Ändå ensamhetstränar vi för att det kan vara bra eller ibland behövs. Enligt mig är dock ingen hund menad att vara ensam utan de vill alltid vara vid vår sida (ev. att gårdshundar är lite mer självständiga då de ska spatsera runt på gården).
Kan lova dig att dessa test säger noll och ingenting om raserna det handlar om är du intresserad av raserna i stort så gå in och kolla resultat på riktiga tester istället 😀
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 519
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 875
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 405
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 613
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp