Vilken musiklåt skulle du vilja ha till din egen begravning?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Asko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 4 711

Bukefalos 30 år!

Jag vill som sagt gärna att det spelas Omkring tiggarn' från Luossa.

Annars vet jag inte riktigt, kanske Briggen Blue Bird. Den handlar ju om att ta avsked och en rivande sorg (jag lyssnade mer eller mindre på den non stop när pappa var döende och jag jobbade i Norge - skillnaden var att det var inte jag som lämnade). Jag bryter fortfarande ihop när jag hör den.

Jag är ju inte kristen om än en sökare så jag skulle inte ha något emot psalm 297 heller, Härlig är jorden.

När en bekant dog alldeles för ung tog jag tag i att fixa Vita arkivet med önskemål inför begravning inklusive musik. Tänkte att mina ungar ska slippa fundera på "hade mamma velat det här?" utan bara kunna jobba utefter dem när jag går. På min spellista står:
  • Hallelujah (Leonard Cohen)
  • Who wants to live forever (Queen)
  • Kom ihåg mig då (Winnerbäck)
  • Stad i ljus (Körberg)

Jag tänker nästan helt omvänt. Vill någon (som min mamma) ha en kyrklig begravning är det till mycket stor hjälp om de väljer låtar och psalmer själva i förväg. Jag har ingen relation till någon psalm. Vid borgerlig begravning kan man ju helt enkelt göra som det känns. Det är mycket enklare och bättre och mer personligt. Tycker jag.
Fast valmöjligheter blir ju oändliga med en borgerlig begravning, hur ska man veta vad man ska välja. Hur ska man veta att man väljer rätt om man inte har en jättenära relation. ( Jag hade valt helt andra låtar till min pappas begravning om jag inte hade fått en spellista. Tanken att en dag behöva planera min mans borgerliga begravning är helt överväldigande trots att det inte finns någon vuxen människa som jag har en närmare relation med. )

Det är ju inte att man har oändligt med tid att fundera heller. Begravningen ska ske en månad efter dödsfallet.

Fast valmöjligheter blir ju oändliga med en borgerlig begravning, hur ska man veta vad man ska välja. Hur ska man veta att man väljer rätt om man inte har en jättenära relation. ( Jag hade valt helt andra låtar till min pappas begravning om jag inte hade fått en spellista. Tanken att en dag behöva planera min mans borgerliga begravning är helt överväldigande trots att det inte finns någon vuxen människa som jag har en närmare relation med. )

Det är ju inte att man har oändligt med tid att fundera heller. Begravningen ska ske en månad efter dödsfallet.
Är de inte lika oändliga med en kyrklig begravning? Även där är väl valet helt fritt?
Du kan välja de traditionella psalmerna även med en borgerlig begravning också, om det känns rätt.

De flesta begravningar jag har varit på har varit borgerliga. Jag tänker att jag (man?) har en ungefärlig idé om ceremonier, borgerliga begravningar är ofta ganska modellerade efter krista begravningar, men man slipper religionen. Det gör det, tycker jag, lättare att lyfta fram det som var viktigt för den döda (älskade hen naturen, hade hen ett fotbollslag, var hen ivrig fredsvän).

Är de inte lika oändliga med en kyrklig begravning? Även där är väl valet helt fritt?
Du kan välja de traditionella psalmerna även med en borgerlig begravning också, om det känns rätt.
”Svenska kyrkans begravningsordning är en väldefinierad ceremoni som följer en fastställd struktur”

Nu har jag bara planerat en begravning - en borglig som den döde redan tackolov hade planerat. Hade han inte gjort det, hade vi haft ett vitt papper och hade haft hur många som helst beslut att ta, inte bara musik utan även lokal, kommunal eller privat officiant eller ingen officiants alls, griftetal eller inte griftetal, ska ”begravningen” ske före eller efter kremeringen, osv osv.

Senast ändrad:
”Svenska kyrkans begravningsordning är en väldefinierad ceremoni som följer en fastställd struktur”

Nu har jag bara planerat en begravning - en borglig som den döde redan tackolov hade planerat. Hade han inte gjort det, hade vi haft ett vitt papper och hade haft hur många som helst beslut att ta, inte bara musik utan även lokal, kommunal eller privat officiant, griftetal eller inte griftetal, ska ”begravningen” ske före eller efter kremeringen, osv osv.
Jag trodde att vi bara pratade om musikvalet. :)

Hade jag fått göra om pappas begravning hade den bl a innehållit denna:
Kan hända att jag önskar den till min egen begravning istället.

Det här är en annan trolig kandidat:

Nordmans låtar är heta kandidater till min önskelista. Liksom många andra favoritband.

Till makens begravning vet jag redan att det blir en låt med Metallica. Och nån av låtarna från vårt bröllop.

Ingen alls tror jag är helt ointresserad av musik och artister överlag. Däremot hade jag nog gillat tanken på några upplästa dikter, kanske någon av de jag själv har skrivit.
Åh det vore trevligt det med! Jag skrev en dikt till min pappas dödsannons som jag tyckte passade den person han var. Men knepet blir att planera tillräckligt i förväg så att jag hinner skriva något isåfall :cautious:😅

Vet inte om någon skulle vara intresserad av att läsa, men här är pappas dikt:
20250506_231313.webp

Nu har jag bara planerat en begravning - en borglig som den döde redan tackolov hade planerat. Hade han inte gjort det, hade vi haft ett vitt papper och hade haft hur många som helst beslut att ta, inte bara musik utan även lokal, kommunal eller privat officiant eller ingen officiants alls, griftetal eller inte griftetal, ska ”begravningen” ske före eller efter kremeringen, osv osv.
Sen är väl frågan nånstans hur mycket till beslut man upplever att alla de där detaljerna är. En av mina bästa vänner dog (i förtid) häromåret. Hon hade inte sagt något om begravningen, men för oss närmaste kändes det ganska självklart hur det skulle vara. Det var mer "följ känslan" än "beslut att ta". Jag ledde ceremonin sen.

Min mammas kyrkliga begravning var mycket mer som att bli överkörd av just kyrkan, som ingen i familjen har någon som helst relation till.

Åh det vore trevligt det med! Jag skrev en dikt till min pappas dödsannons som jag tyckte passade den person han var. Men knepet blir att planera tillräckligt i förväg så att jag hinner skriva något isåfall :cautious:😅

Vet inte om någon skulle vara intresserad av att läsa, men här är pappas dikt:
Visa bifogad fil 167037

Fin ❤️ skrev också en dikt till min pappas dödsannons.

Själv har jag alltid skrivit så det hade nog bara varit att ta en dikt eller några av alla de jag skrivit. Tänker inte att det hade behövt vara någon speciell som jag skriver just till min egen begravning.

Kommer ihåg att för nästan 10 år sen så sa modern att hon kom på sig själv med att hux flux bli halvsorgsen när hon lyssnade på Alan Walker - Faded, tills hon insåg att de va för att om jag dött då så skulle dom ha spelat den på min begravning för jag va så kär i låten (är det fortfarande). Ska tilläggas att de va inte ens sannorlikt att det skulle ske, men är klassiskt mödras att gå å ängslas utifall att.
Men är fortfarande nog den som skulle gälla tbh 🤔

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar