Bukefalos 28 år!

Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Ponsse

Trådstartare
Kloka buke, hjälp mig välja pluggrupp!

På min utbildning jobbar vi tillsammans i grupp stor del av utbildningen. Jag har nu läst en termin.

Grupp nr 1: Den gruppen jag gjort terminen med. Från början var vi 3, men har utökat till 5 st. Tjejerna är schyssta men inga jag umgås med privat. Problemet med dom är att de inte har samma inställning som mig vilket resulterat i att jag gjort typ 50% av arbetena. När jag tog upp det med dem nu i slutet av terminen sa de att de lovade att bättra sig. De höll med om att jag hade gjort mest. De vill inte att jag ska byta grupp men förstår om jag gör det. De har kanske heller inte samma tänk som mig, alla mina förslag är "jättebra! Så gör vi", jag får aldrig något tänk utanför boxen.

Grupp nr 2: Jag får börja i deras grupp. Med mig blir vi 5 st. Jag umgås med alla på fritiden. De har samma inställning som mig. Problemet här är att de gör allt tillsammans och delar sällan upp arbetet, vilket gör att jag kanske blir den jobbiga som måste till stallet ibland på vår grupptid. De side trackar väldigt mycket så de skulle inte behöva sitta så många timmar som de gör. En av de som är med i gruppen som jag umgås med privat är lite.. trångsynt i vissa sammanhang och jag kommer kanske störa mig på henne.. Självklart är ju det mest mitt problem, men jag vill ju inte vara irriterad på någon jag umgås med dagligen.

Vilken grupp hade ni valt?
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Svårt val!

Tycker de i grupp 2 att det är ett problem att du måste lägga tid i stallet? Blir det för mycket att både jobba ihop med skolan och hänga privat?
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Jag är ju sån att jag hade hellre gjort mer jobb än dom andra och haft en bra grupp som jag funkar ihop med än att vara den alla kanske börjar störa sig på pga min eventuella frånvaro och själv vara den som stör mig på den tjejen du nämner.
Du är ju den som styr grupp 1 låter det som och kanske kan du sätta lite mer press på dom som är med i gruppen så jobbet blir gjort?
Har själv varit med i liknande grupper och i ena fick jag göra allt själv i princip men å andra sidan fick jag mvg och resterande bara godkänt, det eftersom man skulle skriva under vilka stycken man gjort av arbetet och det stod mitt namn på typ alla...
Så jag gjorde jobbet själv och fick högsta betyg. När jag varit i en grupp där jag inte alltid kunnat vara med av olika anledningar så har jag bara hamnat efter vilket har slutat med kaos och dåliga betyg.
Så jag är typen som helst jobbar själv eller styr ihop allt så det blir gjort även om jag får göra det själv.

Så frågan är mer ifall du trivs med att bestämma eller om du vill ha mer delat ansvar och fixar att samarbeta mer i en "riktig" grupp än vad du gör nu?

Vill du ha mer delat ansvar, kan träffas i grupp för att fixa ihop arbetet och vad det låter som lägga en del extra tid på träffar än om du hade jobbat självständigt, och klarar av att inte störa dig på den där tjejen så ska du byta.
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Jag är ju sån att jag gärna undviker att jobba med folk som jag umgås med privat. Just för att man riskerar att ta med sig trubbel i arbetet in i den privata relationen. Du skriver att en av vännerna är "trångsynt" och kan bli svår att arbeta med, är er vänskap stark nog att hålla för eventuella duster? Kan ni hålla dem utanför er vänskapsrelation?
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Svarar alla.

Jag känner också att jag inte vill vara den "jobbiga" som inte kan. Samtidigt har den tjejen som jag umgås mest med sagt att det vore bra om jag börjar i deras grupp för då kanske de inte side-trackar lika mycket som de gör nu.. Jag har inte hand om min häst heltid, utan endast 1/3, men han bor 11 mil från mig så jag är ändå inte så smidig tyvärr.

I grupp nr 1 spelar det ju ingen roll om jag har häst eller inte för vi gör ändå det mesta separat, men jag är otroligt trött på att ha allt ansvar på mig :( Inte bara att färdigställa arbetet, utan det ligger även alltid på mig att skriva ut och se till att det kommer in i rätt tid också.

Jag vet inte vad jag ska välja och jag måste ha bestämt mig imorgon :arghh:
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Jag hade nog bytt grupp, resonerar som så att det kan vara värt att prova den andra gruppen eftersom du inte är helt nöjd med den första. Vet inte hur länge ni förväntas vara i de olika grupperna, men det är rätt bra att träna på att jobba ihop med lite olika människor.

Det går förmodligen att byta igen framöver om det absolut inte funkar.
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Kanske byta till den nya och om det inte fungerar är du nog saknad i den gamla gruppen eftersom du jobbar hårt?
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Men då tycker jag du säger det till den nya gruppen hur läget är. Att du inte kan vara med ibland och om det är okej med alla, och att du isf kan göra ditt jobb hemma om det är så att det går att lösa på det viset alt att dom helt enkelt får undvara dig dom ggr du inte kan.

För jag förstår att du inte vill vara den som håller ihop gruppen om det känns jobbigt för dig, då ska du ju byta.

Så byt och ge den nya gruppen en chans. I värsta fall får du väl byta tillbaka och då borde dom i första gruppen bara bli tacksamma att få tillbaka den som faktiskt gör något.
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Grupp nr 1: Den gruppen jag gjort terminen med. Från början var vi 3, men har utökat till 5 st. Tjejerna är schyssta men inga jag umgås med privat. Problemet med dom är att de inte har samma inställning som mig vilket resulterat i att jag gjort typ 50% av arbetena. När jag tog upp det med dem nu i slutet av terminen sa de att de lovade att bättra sig. De höll med om att jag hade gjort mest. De vill inte att jag ska byta grupp men förstår om jag gör det. De har kanske heller inte samma tänk som mig, alla mina förslag är "jättebra! Så gör vi", jag får aldrig något tänk utanför boxen.

Denna.
Skulle ta på mig rollen som gruppansvarig och delegera ut arbetet rättvist i gruppen, sen är det bara att alla gör sin del. Och har man inte gjort sin del till avtalad tid utan särskild anledning, nämen hej då i sådana fall. Jag har inte tid att "svamla", utan när jag pluggar så vill jag göra det effektivt, fikaprat kan man ta en annan gång. Därför skulle jag inte orka med den andra gruppen.
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Det är lite så jag känner också.. Jag vet att jag kommer störa mig på att de pratar om annat halva tiden när de ses. En av de i grupp 2 skulle tycka det var skönt om jag blev med i deras grupp just för att hon inte heller gillar att side-tracka så mycket.

Jag har däremot testat att delegera ut arbetet till mina gruppmedlemmar i grupp 1, får ett okej, men sen klagar dom mest på att dom inte vet vad dom ska skriva, frågar mig om idéer, skriver helt irrelevant fakta osv :(
 
Sv: Vilken plugg-grupp ska jag välja?

Nu har jag precis meddelat grupp nr 1 att jag byter grupp till den andra. Jag tror att det blir bäst för mig. Jag har varit både ledsen och stressad över situationen innan eftersom den har känts så orättvis och gjort så att jag har fått väldigt mycket press på mig. Grupp nr 2 vet om mina förutsättningar och dom verkar inte alls ha några problem med att jag måste ta hand om min häst ibland :) I såna fall delar vi ju upp arbetet mellan oss.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 323
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 564
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp