Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Nu är jag visserligen ingen hundmänniska så, men det första som ploppade upp i mitt huvud var antingen bearded collie eller leonberger. Båda lite större, ingen liten knähund, men samtidigt rätt så snälla och "milda" som jag förstått det.
 
Nu är jag visserligen ingen hundmänniska så, men det första som ploppade upp i mitt huvud var antingen bearded collie eller leonberger. Båda lite större, ingen liten knähund, men samtidigt rätt så snälla och "milda" som jag förstått det.
och båda har väl en hel del päls att hålla reda på. Skulle vilja se den leonberger som briljerar på agilitybanan också
 
Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen med en hund nu igen.

× Vi vill ha en mellanstor till stor hund, minst 30 cm hög. Runt 40 cm skulle vara perfekt.
x Ingen betungande pälsvård, jag kan på sin höjd tänka mig en ras som behöver klippas/trimmas några gånger per år. Absolut inget badande och kammande flera dagar i veckan.
x Lugn och enkel i temperament och gärna samarbetsvillig. Jag vill hemskt gärna kunna träna in sån inkallning att hunden kan vara lös på lämpliga platser! Det var nog det enda felet med förra hunden, vinthundskorsning - självständig till tusen och jaktidiot. Lågt viltintresse också alltså.
x Jag vill gärna träna lite lydnad och agility men måste vara realistisk, med två barn under 5 år och planer på ett barn till så handlar det inte om daglig träning utan snarare i mån av tid. Givetvis rastningar och minst en timmes motion om dagen, måste dock kunna tåla mindre ett par dagar vid sjukdom utan att riva huset.
x Behöver absolut inte älska alla människor men ingen ras som vaktar mot allt och alla. Barnens kompisar ska helst inte bli uppätna så att säga. Ska förstås funka bra med barn men förväntas inte tåla vad som helst utan mer att barn ju kan vara högljudda och hårdhänta utan att mena något illa. Vissa hundar reagerar ju väldigt starkt på barns sätt att röra sig eller tar illa vid sig av minsta luggning.
x Och självklart - så god hälsa som möjligt och inga framavlade missbildningar som orsakar lidande för hunden.

Sambon drömmer om schäfer men det är ju uteslutet i dagsläget. Jag är mer inne på mellan schnauzer, lagotto romagnolo, mellan pudel. Av dem är det väl lagotton sambon kan tänka sig, kanske kan jag övertala honom om schnauzern. Aldrig att det blir någon pudel dock.
Det är främst jag som är intresserad men sambon vill också ta lite promenader ibland. Han kommer inte ge sig ut och gå med en pappillon eller annan pyttig "tanthund".

Labrador :love:
Dansk Svensk Gårdshund
Flat coated retriver
Kungspudel
Golden
Boxer
Boston

Har privat erfarenhet av alla dessa raser och dom har varit fantastiska i familj allihop, en rejäl promenad om dagen och så ett par "kisspromenader" och lek i trädgården har varit fullt tillräckligt! Givetvis "tyngre" aktivering i mån av tid och vid ledighet i skog och mark.

Tycker förövrigt att Buke alltid hetsar upp alla raser, har erfarenhet av att både Schäfer, Dalmatin, Doberman, Rottis samt diverse "pitbullmixar" har varit/är oerhört trevliga fakiljehundar och varit fina i både hull och mentalitet med "normal" motion samt barn som lär sig att respektera djuren frän början.
 
Bichon frise´är lättlärd, vänlig, älskar människor och bra med barn. Dock kräver den pälsvård, men annars skulle den vara perfekt. Helt underbar och så intelligent! Robust och vig, trots att den är så liten. Man behöver inte vara rädd att den ska bryta benet för att den hoppar ur sängen, som med en del andra småhundar.

Någon av de mindre spetsarna? Spetsar har oftast väldigt enkel pälsvård. Någon tysk spets - de finns i tre olika storlekar. Sen finns japansk spets eller finsk lapphund. Lapphunden kan kräva mer än det du vill ha.

Dvärgschnauzer är ett bra val, fast kaxigare än bichon frise´. Inte cocker spaniel, som någon föreslog - nej för krävande och massor av pälsvård. Dessutom är det många cockrar som av någon anledning inte gillar barn.

Dansk-svensk gårdshund är jag lite osäker på om den är för krävande för det du tänkt. Västgötaspetsen tror jag inte på - för krävande.
 
Labrador :love:
Dansk Svensk Gårdshund
Flat coated retriver
Kungspudel
Golden
Boxer
Boston

Har privat erfarenhet av alla dessa raser och dom har varit fantastiska i familj allihop, en rejäl promenad om dagen och så ett par "kisspromenader" och lek i trädgården har varit fullt tillräckligt! Givetvis "tyngre" aktivering i mån av tid och vid ledighet i skog och mark.

Tycker förövrigt att Buke alltid hetsar upp alla raser, har erfarenhet av att både Schäfer, Dalmatin, Doberman, Rottis samt diverse "pitbullmixar" har varit/är oerhört trevliga fakiljehundar och varit fina i både hull och mentalitet med "normal" motion samt barn som lär sig att respektera djuren frän början.
Visst finns det hundar från de flesta raser som inte är rastypiska och/eller som funkar bra i den situationen de är, men jag förstår inte varför man ska envisas med att de som ras kan väntas passa till sånt som inte stämmer in på vad de avlas för. Varför köpa på sig problem?

De flesta av de raser du föreslog tycker jag inte passar in.
 
Bichon frise´är lättlärd, vänlig, älskar människor och bra med barn. Dock kräver den pälsvård, men annars skulle den vara perfekt. Helt underbar och så intelligent! Robust och vig, trots att den är så liten. Man behöver inte vara rädd att den ska bryta benet för att den hoppar ur sängen, som med en del andra småhundar.

Någon av de mindre spetsarna? Spetsar har oftast väldigt enkel pälsvård. Någon tysk spets - de finns i tre olika storlekar. Sen finns japansk spets eller finsk lapphund. Lapphunden kan kräva mer än det du vill ha.

Dvärgschnauzer är ett bra val, fast kaxigare än bichon frise´. Inte cocker spaniel, som någon föreslog - nej för krävande och massor av pälsvård. Dessutom är det många cockrar som av någon anledning inte gillar barn.

Dansk-svensk gårdshund är jag lite osäker på om den är för krävande för det du tänkt. Västgötaspetsen tror jag inte på - för krävande.


Min farmor hade en cocker som hette Jonna och hatade oss barn, låg surt under bordet med sitt ben, älskade farmor och dom vuxna dock! :o:D:D
 
Min farmor hade en cocker som hette Jonna och hatade oss barn, låg surt under bordet med sitt ben, älskade farmor och dom vuxna dock! :o:D:D
Ha, ha .. undrar vad det är som får cockrar att hata barn. Ljusa barnröster? Cockrar har ju väldigt skarpa sinnen. De kanske går igång på höga toner som påminner om fågelljud. Cockrar är ju fågelhundar från början. :)
 
Ha, ha .. undrar vad det är som får cockrar att hata barn. Ljusa barnröster? Cockrar har ju väldigt skarpa sinnen. De kanske går igång på höga toner som påminner om fågelljud. Cockrar är ju fågelhundar från början. :)

Jamen det skulle det faktiskt kunna vara! Tycker dock att dom verkar vara lite snorkiga överlag :p;), men dom är ju långlivade istället, 17 år blev den tanten :love: & en kompis till mig hade en tik som blev 14, nästan 15! :love:
 
Labrador :love:
Dansk Svensk Gårdshund
Flat coated retriver
Kungspudel
Golden
Boxer
Boston

Har privat erfarenhet av alla dessa raser och dom har varit fantastiska i familj allihop, en rejäl promenad om dagen och så ett par "kisspromenader" och lek i trädgården har varit fullt tillräckligt! Givetvis "tyngre" aktivering i mån av tid och vid ledighet i skog och mark.

Tycker förövrigt att Buke alltid hetsar upp alla raser, har erfarenhet av att både Schäfer, Dalmatin, Doberman, Rottis samt diverse "pitbullmixar" har varit/är oerhört trevliga fakiljehundar och varit fina i både hull och mentalitet med "normal" motion samt barn som lär sig att respektera djuren frän början.
En dobermann (det stavas med 2 N) som nöjer sig med så lite är inte rastypisk. Det är en brukshund och skall så förbli.
 
Flat coated retriver
Boxer
Har vi läst samma TS?! :crazy:
Såväl flattar som boxrar bör vilja ha ut ner av livet än att bara hänga med. Visst finns det säkert individer som tycker det är ett lagom liv, men det verkar vara en jäkla chansning att hoppas på en icke rastypisk hund om en köper valp :crazy: Dessutom är väl boxern knappast känd för att vara en supersund ras.

Angående Golden så visst, det är flera som fungerar som familjehund. Dock är många Golden fruktansvärt understimulerad och apatiska. De liksom stänger av och lunkar med och så tror folk att de är nöjda med tillvaron och sen lever upp när de verkligen får träna och blir en helt annan hund (vilket är otroligt tragiskt faktiskt att så många missar). Så vet en med sig att tiden kanske inte riktigt finns så är det väl inte den ultimata rasen.

Dessutom drar de in rätt rejält med skräp och kräver sin pälsvård (iaf de mer utställningsavlade - det är ett himla fällande och kammande och trimmande. Framförallt som många uppskattar att rulla sig i allt samt bada.), ofta mer än vad många verkar tro. Samt att många har problem med hälsan.

Missförstå mig rätt här, jag älskar Golden och min skulle ex kunna nöja sig med ett sånt liv men han mår klart mycket bättre när han får göra saker och träna mer än vad TS siktar på (Och då är han rätt rejält utställningsavlad). Så nä, jag tycker nog inte riktigt att det är den ultimata hunden i TS fall (om hon inte hittar en lagom omplacering såklart).
 
Jag tror att det är svårt att hitta en ras som stämmer in på allt det där. Individer finns säkert, men då är ju omplaceringar det enda vettiga valet. Att skaffa en valp av någon ras som kanske kan passa blir ju ett himla lotteri.

Förutom storleken är det ju flera hundar sällskapshundsgruppen som passar allra bäst på beskrivningen. Men där är ju sambons attityd ett problem.

Hoppas ni hittar nåt som passar.
 
Ja det är svårt att få ihop allt. Det viktigaste för mig är mentaliteten och pälsvården. Jag VET ju att jag inte kommer släpa mig iväg och träna varje dag eller hålla på och borsta och fixa.
Sambon har haft schäfer som barn men där har jag sagt tvär nej - ingen brukshund! En sån kommer inte må bra hos oss och eftersom jag är den med störst hundintresse så får jag bestämma lite mer. Så sambons enda önskning är ingen "tanthund".

Storleken är mest med tanke på att riktigt stora hundar är knepigt ihop med barn. Förra hunden var 63 cm hög och vägde som frisk och vältränad runt 28 kg. Drömhunden sett till utseende för mig är Cane Corso, irländsk varghund, eller bullmastiff men det faller ju på storlek och hälsa bland annat.

Har kikat lite på welsh corgi cardigan men även där behövs en del aktivering dagligen om jag förstått rätt?
 
TS har själv nämnt mellanpudel. Det var det första som dök upp för mig, men ingen annan har föreslagit den rasen. (Eller har jag missat något i något inlägg?).
Mannen i familjen vägrar pudel av någon sorts. För "tantig"... Och eftersom det är hans enda krav så får jag ge mig på det.
 
Missade visst den biten i kravlistan. Tänkte mest på att de ju är väldigt bra familjehundar (av de jag sett och känner iaf).
Basenji är otroligt vackra! Men ska visst vara väldigt självständiga. För mig var det en ganska stor sorg att inte kunna ha förra hunden lös på någon promenad. Fick hon upp spår/såg vilt så bara drog hon. Och jo, vi ägnade våra första 3 år tillsammans åt intensiv inkallningsträning och skvallerträning. Hjälpte inte ett smack om en kanin kom inom synhåll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 777
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 354
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp