Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Är väldigt glad att jag inte har ditt samboproblem :P
Min går mer än gärna ut med vår bichon och snart även det kommande lammet. Eh, jag menar bedlingtonterriern :grin:

Ska vi tänja lite på storlekskravet och tanthundskategorin så rekommenderar jag att kika på Löwchen. Går ju att klippa ner för att slippa pälsvården i tonåren. Klarar man tonårstiden i fullpäls blir den rätt så lättskött efteråt, speciellt i lejonklippning. Genomborstning nån gång i veckan bara, om internet har rätt.
Är helt insnöad på den rasen själv just nu så jag går runt och rekommenderar den till höger och vänster :angel:
Ska kolla! Den vet jag inget om
 
Det är faktiskt min tanke också. Alltså att strunta i hund. Du återkommer hela tiden till att du kommer att ha extremt lite tid för den, ni har två barn under fem år och planerar fler, din sambo är inte intresserad (men har ändå mage att ha synpunkter om "tanthundar") - när det finns så många reservationer skulle jag låta bli att skaffa hund. En hund ska inte behöva leva i en familj där ingen har tid för den.


Extremt lite tid? För att jag inte har möjlighet att aktivt träna hund flera timmar om dagen varje dag i veckan?
Och vadå att min sambo "har mage att ha åsikter?" Får inte en sambo ha det? Han ska väl också leva med hunden och det är EN sak han har åsikter om. EN! Får han i egenskap av sitt kön inte ha åsikter? Eller är det alla sambos oavsett kön som ska vara tysta och snälla?:grin:

Vi har haft hund fram till för 6 månader sedan som sagt. En glad hund som fick mängder av beröm för hur harmonisk hon var. Så så hemskt fel kan vi inte ha gjort :meh:
 
Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen med en hund nu igen.

× Vi vill ha en mellanstor till stor hund, minst 30 cm hög. Runt 40 cm skulle vara perfekt.
x Ingen betungande pälsvård, jag kan på sin höjd tänka mig en ras som behöver klippas/trimmas några gånger per år. Absolut inget badande och kammande flera dagar i veckan.
x Lugn och enkel i temperament och gärna samarbetsvillig. Jag vill hemskt gärna kunna träna in sån inkallning att hunden kan vara lös på lämpliga platser! Det var nog det enda felet med förra hunden, vinthundskorsning - självständig till tusen och jaktidiot. Lågt viltintresse också alltså.
x Jag vill gärna träna lite lydnad och agility men måste vara realistisk, med två barn under 5 år och planer på ett barn till så handlar det inte om daglig träning utan snarare i mån av tid. Givetvis rastningar och minst en timmes motion om dagen, måste dock kunna tåla mindre ett par dagar vid sjukdom utan att riva huset.
x Behöver absolut inte älska alla människor men ingen ras som vaktar mot allt och alla. Barnens kompisar ska helst inte bli uppätna så att säga. Ska förstås funka bra med barn men förväntas inte tåla vad som helst utan mer att barn ju kan vara högljudda och hårdhänta utan att mena något illa. Vissa hundar reagerar ju väldigt starkt på barns sätt att röra sig eller tar illa vid sig av minsta luggning.
x Och självklart - så god hälsa som möjligt och inga framavlade missbildningar som orsakar lidande för hunden.

Sambon drömmer om schäfer men det är ju uteslutet i dagsläget. Jag är mer inne på mellan schnauzer, lagotto romagnolo, mellan pudel. Av dem är det väl lagotton sambon kan tänka sig, kanske kan jag övertala honom om schnauzern. Aldrig att det blir någon pudel dock.
Det är främst jag som är intresserad men sambon vill också ta lite promenader ibland. Han kommer inte ge sig ut och gå med en pappillon eller annan pyttig "tanthund".
En nerklippt pudel kräver ingen pälsvård alls, jag har två stycken och klipper ner dom två tre gånger om året , en timme per hund.
Stämmer in perfekt.

Annars säger jag staffe från bra uppfödare utan allergier.
PERFEKTA familjehundar och har allt du söker.
 
Extremt lite tid? För att jag inte har möjlighet att aktivt träna hund flera timmar om dagen varje dag i veckan?
Och vadå att min sambo "har mage att ha åsikter?" Får inte en sambo ha det? Han ska väl också leva med hunden och det är EN sak han har åsikter om. EN! Får han i egenskap av sitt kön inte ha åsikter? Eller är det alla sambos oavsett kön som ska vara tysta och snälla?:grin:

Vi har haft hund fram till för 6 månader sedan som sagt. En glad hund som fick mängder av beröm för hur harmonisk hon var. Så så hemskt fel kan vi inte ha gjort :meh:
Då har jag missförstått dina inlägg, jag tycker att du återkommer till att du inte har tid för vare sig träning eller pälsvård, för mig låter det som att du letar efter en hund som bara smälter in utan att ställa några krav.

Din sambos kön skiter jag i, däremot skulle jag själv inte ha några synpunkter på ras om jag redan från början deklarerat att jag inte skulle bry mig mer om hunden än att jag kunde tänka mig att ta några promenader ibland. Då skulle den som ansvarar för hunden få bestämma.

Jag har aldrig påstått att du gjort fel, jag hakade på ditt inlägg där du själv skrev att du kanske borde strunta i hund. Du fick säga så, jag fick det tydligen inte.
 
Lagotto kräver rätt mycket aktivering för att må bra. Inte brukshund, men nånstans mellan aktiv sällskapshund och brukshund.
Fastnar rätt mycket frön och dyl i en lagottopäls, så det kan behövas kammas ut sånt medan man tittar på tv.
En rolig ras, mentaliteten är mer i fokus nu än den var tidigare och jag själv kommer definitivt bli lagottoägare igen i framtiden.
Lagotto har jag bara träffat svåra problematiska(understimulerade? ) , kanske för de är söta och hamnat hos gå runt kvarteret familjer ?
Mellanschnauzer har jag också bara träffat riktigt otrevliga ?
Dvärgarna däremot aldrig nånsin träffat en som inte är supertrevlig :)
 
Extremt lite tid? För att jag inte har möjlighet att aktivt träna hund flera timmar om dagen varje dag i veckan?
Och vadå att min sambo "har mage att ha åsikter?" Får inte en sambo ha det? Han ska väl också leva med hunden och det är EN sak han har åsikter om. EN! Får han i egenskap av sitt kön inte ha åsikter? Eller är det alla sambos oavsett kön som ska vara tysta och snälla?:grin:

Vi har haft hund fram till för 6 månader sedan som sagt. En glad hund som fick mängder av beröm för hur harmonisk hon var. Så så hemskt fel kan vi inte ha gjort :meh:

Du ska nog ta detta med flera timmar med en gnutta salt. Det är inte direkt alla med "aktiva" hundar som tränar dem i 3 hundsporter samt extra mentala "aktiveringar" varje dag i flera timmar. Det finns säkert hundar som klarar det, men inte alls som behöver det för att ha ett bra och harmoniskt liv. Ibland blir det lite väl insnöat. Ibland undrar jag med alla som pratar om hundar som klättrar på väggarna av nån dags inaktivitet (antar att de ändå menar att hunden får rastningar..), det känns ganska främmande jämfört med alla jag har känt som har haft brukshund, tja och andra hundar med. De är inga som tränar hundsport timtals om dagen, men när de är hemma sjuka så tar hunden det lugnt de dagarna helt enkelt. Låter fruktansvärt att ha en hund som inte klarar av en gnutta inaktivitet, kanske har man skapat en träningsnarkoman då? Jag vet iaf inte. Ska säga att jag inte har personlig erfarenhet av vad jag hör är de mest aktiva raserna, som malle och BC tex - det kanske är en helt annan femma då.

Med det sagt tycker jag fortfarande att ni ska ha en dvärgschnauzer (ursäkta, jag är partisk)! Åk till en uppfödare så tror jag din sambo kommer börja gilla dem också, detta kommer från en kille som haft fördomar mot "små gläfshundar" och "tanthundar" ;) Dvärgskägg är jäkligt tuffa hundar med mkt personlighet, och inte ömtåliga. Iofs ska i ärlighetens namn sägas att jag själv har insett att de fördomarna jag hade kom av vilka typer av ägare små "väskhundar" ofta har. När jag träffade en chinese crested som fick bo med ett gäng stora brukshundar och fick vara hund precis som dem så började jag falla lite för den rasen också! ...dvs sammanfattat är att det är lite mer "konceptet" med ägare/hund/situation gällande vissa småhundsraser många killar (händer säkert med tjejer också!) brukar känna avstånd till... då de minsta hundarna ofta bara blir beskrivna som gulliga eller söta. Lär man känna individuella hundar och får hitta på roliga grejer med dem så faller sånt bort när man inser att de är mkt mer hund än så. Så jag tycker du ska ta din snubbe och hälsa på lite uppfödare av schnauzrar !

Dessutom är dvärgschnauzrar inte SÅ små, iaf inte stora hanar. Men de är inte så stora att de smäller och drar omkull barnen då heller. Skulle själv tycka de var alldeles lagom storlek om jag hade småbarn.
 
Faller under "tantig" för sambon. Tror det är det lockiga som ställer till det här.
En welsh spaniel då kanske? Inte lika långa öron *s*

Eller corgi, som jag inte vet mycket om mer än att de är skitcoola. Gick hundkurs med en. En annan där hade beagle också och skulle ha som sällskapshund.
 
Den ultimata familjehunden? Är jag partisk om jag tycker att spaniels är ultimata? :angel:

Finns pälsmonster till rätt korthåriga spaniels, vissa raser är avlade enbart för jakt, men man behöver inte skaffa en sådan. Någon form av träning är ju alltid bra med alla hundar av alla raser, men man behöver inte göra så stor grej av det. Träna hunden att hjälpa till hemma till exempel. Plocka upp leksaker på golvet, dra ut lådor, öppna dörrar (eller kanske inte :p). Utöver de vanliga kommandona förstås. När barnen är lite större så kan man ju till exempel underhålla både hund och barn med att leka kurragömma (barn gömmer sig - hund letar upp dem).

Engelsk och Welsh springer spaniel samt Engelsk och Amerikansk cocker spaniel gör sig bra som aktiva sällskapshundar. Raser på samma typ av spektrum är retrievers och pudlar. Sällskap/utställningsavlade golden och labrador retriever är kanske inte så spännande att ha i kopplet men bättre än många andra föreslagna raser... Mellan och storpudel, snaggad ser ju inte alls pjåkig ut.

Av terriers som inte har terrier beteende eller som beskrivs som otypiska terriers är ju då Bedlingtonterriers och Manchesterterrier (båda tycks ha vinthund inblandat för länge sen), vet inte hur de senare är till sättet. Men har flera vänner med bedlingtons.
 
Senast ändrad:
Den ultimata familjehunden? Är jag partisk om jag tycker att spaniels är ultimata? :angel:

Finns pälsmonster till rätt korthåriga spaniels, vissa raser är avlade enbart för jakt, men man behöver inte skaffa en sådan. Någon form av träning är ju alltid bra med alla hundar av alla raser, men man behöver inte göra så stor grej av det. Träna hunden att hjälpa till hemma till exempel. Plocka upp leksaker på golvet, dra ut lådor, öppna dörrar (eller kanske inte :p). Utöver de vanliga kommandona förstås. När barnen är lite större så kan man ju till exempel underhålla både hund och barn med att leka kurragömma (barn gömmer sig - hund letar upp dem).

Engelsk och Welsh springer spaniel samt Engelsk och Amerikansk cocker spaniel gör sig bra som aktiva sällskapshundar. Raser på samma typ av spektrum är retrievers och pudlar. Sällskap/utställningsavlade golden och labrador retriever är kanske inte så spännande att ha i kopplet men bättre än många andra föreslagna raser... Mellan och storpudel, snaggad ser ju inte alls pjåkig ut.

Av terriers som inte har terrier beteende eller som beskrivs som otypiska terriers är ju då Bedlingtonterriers och Manchesterterrier (båda tycks ha vinthund inblandat för länge sen), vet inte hur de senare är till sättet. Men har flera vänner med bedlingtons.


Fast gällande bedlingtons så finns det väl ingen fulare och ömkligare hund? Tycker bara man ser riktigt nördiga familjer med en sådan, offerkoftamänniskor som kan ömka ikapp med hunden! :o:o:angel:

TS, har ni funderat på en omplacering? Finns ju massor av goa hundar som behöver nya hem :love:
 
Fast gällande bedlingtons så finns det väl ingen fulare och ömkligare hund? Tycker bara man ser riktigt nördiga familjer med en sådan, offerkoftamänniskor som kan ömka ikapp med hunden! :o:o:angel:

TS, har ni funderat på en omplacering? Finns ju massor av goa hundar som behöver nya hem :love:
Ha ha naaaee =D
Inte döma hunden efter håren nu =D
De är faktiskt toppenhundar när man lär känna dom, snälla och enkla, dock tråkiga att träna tycker jag, inget driv.
Men jag håller med finns ingen hund som ser så miserabel ut som en bedlingtonterrier!!
 
En dobermann (det stavas med 2 N) som nöjer sig med så lite är inte rastypisk. Det är en brukshund och skall så förbli.
Ett N i amerikansk stavning. Två N i svensk stavning. Jo, som du säger, en rastypisk brukshund är inget som passar TS önskemål. Det finns lämpligare raser i rasgrupp 9 eller i rasgrupp 5.
 
Fast gällande bedlingtons så finns det väl ingen fulare och ömkligare hund? Tycker bara man ser riktigt nördiga familjer med en sådan, offerkoftamänniskor som kan ömka ikapp med hunden! :o:o:angel:

TS, har ni funderat på en omplacering? Finns ju massor av goa hundar som behöver nya hem :love:
Ha, ha, där fick du till det - offerkofta. Dagens garv - tack för den! :) Men man ska inte döma hunden efter håren. :) Bedlingtonterrier kan passa perfekt. Den är känd för att inte vara skällig och har andra positiva egenskaper som kan passa TS önskemål.
 
Löwchen tänker även jag. Klipp ner allting så blir den väldigt lättskött.

Men visst går det att träna med en mini bulle. Finns en bukare som tränar och tävlar för fullt med sin.
 
Gud nej :p Det finns god andledning till att jag döpte om min kompis bedlis till Raptor, ett namn som finns kvar 10år senare :angel:

De är ju en ganska gammal hundras med, fanns ju redan för 70 miljoner år sen!
Pachycephalosaurus_right_mch8y6.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 402
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 292
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp