Vilken ras är den ultimata familjehunden?

och båda har väl en hel del päls att hålla reda på. Skulle vilja se den leonberger som briljerar på agilitybanan också

Fina hundar som nog kunnat passa mentalt men den pälsen efter en skogspromenad en regnig höstkväll :nailbiting:
Agility är inget brinnande intresse men ett av de sätt jag kan erbjuda som aktivering då jag ändå tycker det är lite kul. Lägger gärna nåt spår ibland också men inte regelbundet så att säga. Det stora barnet skulle nog tycka det var kul med agility också. Men hunden behöver på inget vis kunna prestera på agilitybanan utan mest bara tycka det är kul:)
 
Labrador :love:
Dansk Svensk Gårdshund
Flat coated retriver
Kungspudel
Golden
Boxer
Boston

Har privat erfarenhet av alla dessa raser och dom har varit fantastiska i familj allihop, en rejäl promenad om dagen och så ett par "kisspromenader" och lek i trädgården har varit fullt tillräckligt! Givetvis "tyngre" aktivering i mån av tid och vid ledighet i skog och mark.

Tycker förövrigt att Buke alltid hetsar upp alla raser, har erfarenhet av att både Schäfer, Dalmatin, Doberman, Rottis samt diverse "pitbullmixar" har varit/är oerhört trevliga fakiljehundar och varit fina i både hull och mentalitet med "normal" motion samt barn som lär sig att respektera djuren frän början.
Av dom raserna har jag själv erfarenhet av några. Bland annat två flattar, båda är extremt energiska men den som är familjehund är helt hysterisk... klättrar på väggarna, hoppar, skäller (skriker!)och kan inte vara still en sekund.
DSG har grannen en som lever ungefär som jag kan erbjuda. Den ägnar hela dagarna åt att skälla på varenda kotte som passerar staketet. Jag håller på att bli galen och har faktiskt anmält djurhållningen då den stängs ute hela nätterna ibland, året runt. Antagligen för att den löper amok inomhus också och folket vill sova...

Boxer räknar jag som arbetsnarkomaner efter de jag träffat, dessa har också haft problem med allergier.
De familje goldens jag träffat är mer eller mindre robotar. De verkar ha stängt av hjärnan. En sån hund kan jag inte se varje dag...
 
Miniatyr Bullterrier :D:love::heart
Ja så fina! Men ska visst vara helt omöjliga att träna? Som de flesta terriers^^ "Gör vad du säger så gärna så, om jag har tid och lust"
Vi har inget behov av någon extremt förig hund men med småbarn kan vi (jag)inte lägga enorma mängder tid på att träna in enkel vardags lydnad och så kanske hunden skiter i en ändå sen. Givetvis lägger vi tid på träningen och givetvis kan vilken hund som helst bestämma sig för att strunta i vadan säger. Men man kan ju göra det mer eller mindre svårt för sig
 
Har under kvällen läst på om Irländsk terrier, verkar kunna vara aktuell för er. Jaktlusten kanske kan vara ett frågetecken, jag hade gärna haft en i flocken faktiskt. Verkar oerhört trevlig. Och lite lik en foxterrier, en ras jag alltid varit nyfiken på.
Irländarna kräver en del aktivering också, en timmes motion räcker inte riktigt. En del har dessutom väldigt mkt jaktlust och kan inte vara lösa.
Många irländare är väldigt duktiga inom många olika grenar, agility, rappor, sök mm. Men det gäller verkligen att hitta vad som motiverar dem att göra det man vill. Annars ger de en fingret.
 
Min första tanke var cavalier, men de är ju knappast friska. Pinscher eventuellt, men om du tycker DSG verkar krävande känns det som att pinscher faller under samma kategori.

Bedlingtonterriers är trevliga, men din sambo kommer väl inte gilla dem om han inte gillar pudel.

Kromforländer är svåra att få tag på, men det kanske kan vara något. Westie är mindre än du tänkt, men de är kavata och inte särskilt krävande överlag.
@SpanskaLoppan
 
Irländarna kräver en del aktivering också, en timmes motion räcker inte riktigt. En del har dessutom väldigt mkt jaktlust och kan inte vara lösa.
Många irländare är väldigt duktiga inom många olika grenar, agility, rappor, sök mm. Men det gäller verkligen att hitta vad som motiverar dem att göra det man vill. Annars ger de en fingret.

Det låter som den genomsnittliga terriern, men det framgick inte så tydligt att aktiveringsbehovet var så pockade. Om man t ex jämför med foxterriern. Bra att veta!
 
Irländarna kräver en del aktivering också, en timmes motion räcker inte riktigt. En del har dessutom väldigt mkt jaktlust och kan inte vara lösa.
Många irländare är väldigt duktiga inom många olika grenar, agility, rappor, sök mm. Men det gäller verkligen att hitta vad som motiverar dem att göra det man vill. Annars ger de en fingret.

Det är den där förbaskade tiden som ställer till det... Viljan finns, jag älskar att vara ute. Förra hunden och jag kunde packa väskan och sticka iväg en hel dag och gå längs havet:love:
Men det gäller att vara realistisk... Kanske får vi strunta i hund.
 
Mannen i familjen vägrar pudel av någon sorts. För "tantig"... Och eftersom det är hans enda krav så får jag ge mig på det.

Skaffa en med den här teckningen:
22661d1325992239-phantom-parti-blue-other-color-thread-rangeronawindyshowday.jpg


, håll den rakad och säg till karln att det är en liten dobbe? :idea:

(På lite mer allvar - även om en liten del av mig misstänker att han kanske skulle gilla en pudel som ser "tuff" ut lite bättre - har han träffat och umgåtts med pudlar? Tanthund brukar vara fördomen, men det är få som inte tycker de är roliga sedan de träffat några. Främst de större då.)
 
Skaffa en med den här teckningen:
22661d1325992239-phantom-parti-blue-other-color-thread-rangeronawindyshowday.jpg


, håll den rakad och säg till karln att det är en liten dobbe? :idea:

(På lite mer allvar - även om en liten del av mig misstänker att han kanske skulle gilla en pudel som ser "tuff" ut lite bättre - har han träffat och umgåtts med pudlar? Tanthund brukar vara fördomen, men det är få som inte tycker de är roliga sedan de träffat några. Främst de större då.)

Skulle säkert kunna lura honom ^^

Han är helt med på att det är härliga hundar och gillar dem hemma hos andra. Men kan inte tänka sig att gå ut och gå med en sån själv.
 
Skulle säkert kunna lura honom ^^

Han är helt med på att det är härliga hundar och gillar dem hemma hos andra. Men kan inte tänka sig att gå ut och gå med en sån själv.

Äsch, håller man dem i annat än typisk pudelfrilla vet ju de flesta inte ens vad det är för ras! :laugh:
Du får skicka honom på läger i manlig självbild, så han klarar av utmaningar bättre. :angel:
 
Min första tanke var cavalier, men de är ju knappast friska. Pinscher eventuellt, men om du tycker DSG verkar krävande känns det som att pinscher faller under samma kategori.

Bedlingtonterriers är trevliga, men din sambo kommer väl inte gilla dem om han inte gillar pudel.

Kromforländer är svåra att få tag på, men det kanske kan vara något. Westie är mindre än du tänkt, men de är kavata och inte särskilt krävande överlag.
@SpanskaLoppan

Storleken är egentligen inte hela världen. Det är jag som kommer ta större delen av ansvaret och därmed bestämmer jag :D barnen kan såklart inte vara ansvariga och sambon gillar hundar men är inte överdrivet intresserad av tränings biten av hundägandet. Jag kan egentligen skaffa hur tantig hund jag vill men gillar inte att helt köra över sambon när det är hans enda önskemål jag lyssnar på.
Det känns dock nu som att det är "tanthund" eller ingen hund som gäller om det ska funka för familjen...
Och själv är jag inte så brydd av utseendet egentligen bara vi trivs ihop, jag slipper borsta päls hela tiden och hunden inte går sönder av att hoppa ner från möbler.
 
Är väldigt glad att jag inte har ditt samboproblem :P
Min går mer än gärna ut med vår bichon och snart även det kommande lammet. Eh, jag menar bedlingtonterriern :grin:

Ska vi tänja lite på storlekskravet och tanthundskategorin så rekommenderar jag att kika på Löwchen. Går ju att klippa ner för att slippa pälsvården i tonåren. Klarar man tonårstiden i fullpäls blir den rätt så lättskött efteråt, speciellt i lejonklippning. Genomborstning nån gång i veckan bara, om internet har rätt.
Är helt insnöad på den rasen själv just nu så jag går runt och rekommenderar den till höger och vänster :angel:
 
Storleken är egentligen inte hela världen. Det är jag som kommer ta större delen av ansvaret och därmed bestämmer jag :D barnen kan såklart inte vara ansvariga och sambon gillar hundar men är inte överdrivet intresserad av tränings biten av hundägandet. Jag kan egentligen skaffa hur tantig hund jag vill men gillar inte att helt köra över sambon när det är hans enda önskemål jag lyssnar på.
Det känns dock nu som att det är "tanthund" eller ingen hund som gäller om det ska funka för familjen...
Och själv är jag inte så brydd av utseendet egentligen bara vi trivs ihop, jag slipper borsta päls hela tiden och hunden inte går sönder av att hoppa ner från möbler.

Jag tycker du ska kolla in rasen Staffordshire bullterrier. Inte så hög som du önskar, men en maffig hund ändå. Otroligt lättskött päls, men kräver täcke på vid kyla och regn. De jag har träffat har varit glada hundar, älskar barn. Hänger glatt med ut på aktiviteter, men nöjer sig med att vara soffpotatis när matte/husse är det. Jag upplever inte att de är speciellt skälliga heller.

Vi tog bort vår amstaff-blandning tidigare i somras, och nästa år så kommer det förmodligen bli en ny vovve i huset. En staffe kommer det bli då :love:. Vi har en schäfer också och visst, det är milsvid skillnad när det gäller träningsviljan mellan schäfer och amstaffen vi hade. Däremot så behövde jag ALDRIG ha dåligt samvete för att jag inte aktivt tränade amstaffen för hon var verkligen nöjd med att hänga med husse och matte. Schäfern däremot... hon blir ett aber när vi inte hinner med aktivitet :angel:

/Lizzie
 
Det är den där förbaskade tiden som ställer till det... Viljan finns, jag älskar att vara ute. Förra hunden och jag kunde packa väskan och sticka iväg en hel dag och gå längs havet:love:
Men det gäller att vara realistisk... Kanske får vi strunta i hund.
Det är faktiskt min tanke också. Alltså att strunta i hund. Du återkommer hela tiden till att du kommer att ha extremt lite tid för den, ni har två barn under fem år och planerar fler, din sambo är inte intresserad (men har ändå mage att ha synpunkter om "tanthundar") - när det finns så många reservationer skulle jag låta bli att skaffa hund. En hund ska inte behöva leva i en familj där ingen har tid för den.
 
Det är den där förbaskade tiden som ställer till det... Viljan finns, jag älskar att vara ute. Förra hunden och jag kunde packa väskan och sticka iväg en hel dag och gå längs havet:love:
Men det gäller att vara realistisk... Kanske får vi strunta i hund.

Lite spontant kände jag att om ni tyckte att en Kees var för långhårig och att den tiden att sköta den pälsen är för mycket, då ska ni kanske ta en funderare på om en hund är rätt för er.

Har varit dagmatte till en Kees och han krävde knappt en borstning i veckan. Otroligt lättskött päls på alla sätt. Har man inte den lilla tiden så ska man kanske inte ha en hund. Det avgör ni egentligen bäst själva :)
 
Jag tänkte också på pudel eller eventuellt någon spaniel.

Har mannen träffat på några större pudlar (alltså mellan eller stor) som inte haft typisk pudelfrilla? De mellanpudlar jag har träffat har bara varit nerklippta, och inte har de varken sett tanthundiga ut eller betett sig som tanthundar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 776
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 353
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp