Bukefalos 28 år!

Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Är inte det jakt hundar? De är vackra och jag har träffat trevliga sånna. Min första hundkärlek som barn var en irländsk röd setter ^^ Men behöver de inte jaga för att må bra?

Vi (främst jag) vill väldigt gärna ha hund men det ska vara en hund som blir lycklig med oss, inte bara står ut med livet.
Jag skulle som flera andra säga spaniel, ja de är i grunden en jakthund men tyvärr börjar de anlagen tunnas ut rejält. Våran förra hund var en Eng springer spaniel som vi jagade med, men trots det hade vi honom lös i vardagen, även på skogspromenader. Jag tränade en del agility och när jag var gravid och första året med andra barnet så tävlade barnens kusin honom i agility med väldigt bra resultat. Han älskade att jobba, samtidigt som han nöjde sig med perioder av låg aktivtet utan att klättra på väggarna.

De welsh springer spaniel jag har träffat har varit väldigt trevliga de också, men då har jag träffat dem runt agilityn vilket kanske kan ha med saken att göra. ;)

Svägerskan (med barnen som tävlade våran) hade en kullsyster till våran och sedan en till Ess. De har också varit trevliga och glada hundar som tycker om att hänga med familjen och barnen.
 
En welsh spaniel då kanske? Inte lika långa öron *s*

Eller corgi, som jag inte vet mycket om mer än att de är skitcoola. Gick hundkurs med en. En annan där hade beagle också och skulle ha som sällskapshund.

Vi har en 17-veckors cardigan, hon är stentuff. Kräver fast hand och är snäll som tusan men lite hårdhänt med barn. Jag gissar att hon kommer kräva en hel del aktivering som vuxen för att vara trevlig.

Jag skulle rekommendera griffon, pudel eller westie, gärna en omplacering. Valp och små barn är rätt intensivt.
 
DSG har grannen en som lever ungefär som jag kan erbjuda. Den ägnar hela dagarna åt att skälla på varenda kotte som passerar staketet. Jag håller på att bli galen och har faktiskt anmält djurhållningen då den stängs ute hela nätterna ibland, året runt. Antagligen för att den löper amok inomhus också och folket vill sova...
Bara för att en DSG står och skäller hela dagarna betyder det inte att alla gårdshundar per automatik är sådana. Och det sättet som du beskriver att din granne håller sin hund på kan ju göra den lugnaste hund frustrerad!

Jag har min fjärde DSG nu, så jag har en del erfarenhet av den rasen. Den når ju inte upp till den storlek du vill ha, blir ca 32-36 cm, men om man nu bortser från det, så är det en mycket trevlig familjehund. De hundar jag har haft har inte behövt extremt mycket aktivering. En långpromenad om dagen, lite lydnadsträning och agility plus en del lek och bus hemmavid = nöjd och trevlig hund:) Och pälsvården är minimal! De hundar jag har haft (samtliga tikar), har kunnat gå lösa hemma på gården, med undantag för den lilla tjej jag har nu som gärna smyger iväg till grannarna om jag inte håller koll på henne ...

Det som är viktigast för en DSG är att den får vara tillsammans med sin flock/familj. En DSG ska inte stå ensam ute i trädgården hela natten (bra att du har anmält dina grannar för det!). DSG:n vill vara med; den vill vara med och busa med barnen, den vill vara med och gosa i soffan, den följer gärna med dig på jobbet (det har alla mina gjort) - bara den får vara med!
 
Nästan exakt samma lista som vi hade. Hade aldrig hört talas om Kromfohrländer innan men föll pladask. Vi hade supertur och fick tag på valp snabbt, annars kan det vara lång kö på valparna.

Vår Ozzy älskar barn. Jag trimmar 2ggr/år, andra trimmar inte sina men då får man borsta. Vaktar perfekt för oss, han säger till om någon kommer när vi (mest jag) inte har koll själv, det är också nästan enda gången han skäller (vid lek kan han ibland skälla till). Klarar sig med koppelpromenader ett par dar men sen spritter det i kroppen och han vill springa. Han är lös i vår trädgård utan staket, bara han gjort ifrån sig ordentligt stannar han. Jagar inte men springa om någon annan springer även om det råkar vara en fågel nära marken eller en hare (lycka till att hinna med). Bryr sig inte om andra människor, något reserverad.

Hoppar högt och smidigt och vill vara till lags. Vi tränar både agility och lydnad.
Har ni gjort BPH eller MH med er? Träffade några ganska tråkiga exemplar av rasen för en 10 år sedan och har fortfarande en bild av rasen som skygg och utan driv. Nu verkar den bli vanligare, men har den också blivit bättre?
 
Har en kompis som just skaffat en Cockerpoo (Cocker spaniel/pudel). Den är fantastiskt söt, lugn och trevlig (för att vara valp :D) och ser inte "tantig" ut som en renodlad pudel.
 
Bara för att en DSG står och skäller hela dagarna betyder det inte att alla gårdshundar per automatik är sådana. Och det sättet som du beskriver att din granne håller sin hund på kan ju göra den lugnaste hund frustrerad!

Jag har min fjärde DSG nu, så jag har en del erfarenhet av den rasen. Den når ju inte upp till den storlek du vill ha, blir ca 32-36 cm, men om man nu bortser från det, så är det en mycket trevlig familjehund. De hundar jag har haft har inte behövt extremt mycket aktivering. En långpromenad om dagen, lite lydnadsträning och agility plus en del lek och bus hemmavid = nöjd och trevlig hund:) Och pälsvården är minimal! De hundar jag har haft (samtliga tikar), har kunnat gå lösa hemma på gården, med undantag för den lilla tjej jag har nu som gärna smyger iväg till grannarna om jag inte håller koll på henne ...

Det som är viktigast för en DSG är att den får vara tillsammans med sin flock/familj. En DSG ska inte stå ensam ute i trädgården hela natten (bra att du har anmält dina grannar för det!). DSG:n vill vara med; den vill vara med och busa med barnen, den vill vara med och gosa i soffan, den följer gärna med dig på jobbet (det har alla mina gjort) - bara den får vara med!

Håller med här!

Min DSG är 3 månader och ligger lös ute på tomten och är helt tyst. Grannarna kommer och hon reser sig inte, de packar ur bilen och springer fram och tillbaka men hon tittar bara.


Här ligger hon och tittar när grannarna parkerar bilen bredvid min blåa man ser. Det är två vuxna och två barn som springer fram och tillbaka :)
Sen har de besök som kommer och folk går förbi i tid och otid.
 
Har ni gjort BPH eller MH med er? Träffade några ganska tråkiga exemplar av rasen för en 10 år sedan och har fortfarande en bild av rasen som skygg och utan driv. Nu verkar den bli vanligare, men har den också blivit bättre?
Nej, det var en nu i helgen men för långt bort. Ozzy har mycket driv :-) han är pigg och glad, är gärna till lags. Inte så intresserad av andra än sin familj men efter att ha varit medtvingad på ett gäng mässor när jag jobbar så har han börjat bli lite nyfiken så länge man inte är för påig. Han är självständig och positiv. Jag har träffat ett par som "alltid går i koppel" och de är klart tråkiga (tycker jag, säkert inte ägarna) så jag misstänker att de snabbt anpassar sig efter vad som förväntas av dem.

Tillägg: Haha, nu var jag tvungen att leta reda på en BPH. 17 september kör vi!
 
Senast ändrad:
Håller med dig Lilla Gubben.
Schnauzern får alltid ta skit. Och när folk kommer till oss så blir de förvånade att de är så trevliga, sällskapliga, keliga mm. För de har minsann hört hur rasen är (oftast från folk som aldrig haft rasen som jag ser här i tråden)
Jag har haft uppfödning i 10 år i rasen och ägt rasen i 20 år.
Förr, den gamla schnauzern så fanns det av det som skrivs här, men uppfödarna har gjort ett kanonjobb med rasen, för få den dit där den är i dag. Många uppfödare är barnfamiljer mm och schnauzer går bra med barn, men det finns individer som i alla raser som kanske inte är så förtjusta i barn. Men överlag, är schnauzern en jättetrevlig familjehund, som älskar att följa med på saker.
Av mina 10 år har jag fått 2 st i min uppfödning som varit osäkra, inte vill hälsa på alla, men sånt händer i alla raser. Men båda är trevlig familjehundar för det.
Jag är rent ut sagt trött på folk som med vilje gärna ser ner på rasen. Speciellt när de ger råd på andra raser som också har olika "problem", om man ska se det som problem.
 
Hinner inte svara alla separat men;

Kromfohrländer hade jag missat att ni skrivit. Slarv! Och vilken hund! :love: Har mailat ett par uppfödare för att få snacka lite mer om rasen.

Hund med lång päls kommer det inte bli. Jag vet att jag kommer stå och svära efter varenda promenad när jag måste ha i hunden i badkaret. Det ska räcka med att torka av med fuktig trasa och handduk som min förra.

Dvärgschnauzer har jag personlig erfarenhet av och håller på och säljer in den till sambon. Möjligtvis kikar vi mer på schnauzern också. Vet att uppfödaren till mammas och mosters dvärgar hade en schnauzer hane som inte släppte ut barnen när dom skulle till skolan... Det var ju dock nästan två decennier sedan så bra avel kan ju ha ändrat på det:up:

Spaniel kan vi titta lite mer på också. Den känns intressant men lite ljummet liksom :D

Och angående det här med tiden som en del gör sitt bästa för att missförstå. Jag är uppvuxen med hund(och massa andra djur)och har alltså haft hund större delen av mitt vuxna liv också. Jag vet precis vad det innebär att ha hund. Jag vet också att många många köper valp med tanken att det ska motioneras, tränas och aktiveras vareeeenda dag. Sen står dom där med sjuka barn, mat som ska lagas, tvätt som ska vikas, slut efter jobbet. När allt äntligen är undanstökat och ungarna sover ja då är det är mörkt och regnet vräker ner i den 0 gradiga kvällen. Och man är helt slut. Och tänker att det får räcka med 40 min idag. Bara idag. Sen har det plötsligt blivit en 4-5 sånna kvällar i veckan hela hösten och vintern och hela familjen är irriterade på hunden som beter sig så illa och skäller och förstör. Sen åker vovve på blocket.

Så vill jag inte ha det så jag är realistisk. Ungar tar tid. Hemmet tar tid. Jobbet tar tid. Kan man hitta en hund(ras) som trivs med att just hänga med, busa lite och gå nån timmas promenad om dagen så blir vi alla lyckliga och nöjda. Annars får det vara.
 
Haha finns det sånna läger? :up::D
Nä jag är lite tjurig på honom för det men det är det enda han är såhär tramsig med typ så han får väl hållas.:grin:

Tittar han på Game of Thrones? Här är en bild på snubben som spelar "The Mountain" och hans hund. :D

pomeranian-small_trans++6844extr6dIv-d8O8PIpPqg2oEL9m0qVTpRtOzghVjU.png
 
Nästan exakt samma lista som vi hade. Hade aldrig hört talas om Kromfohrländer innan men föll pladask. Vi hade supertur och fick tag på valp snabbt, annars kan det vara lång kö på valparna.

Vår Ozzy älskar barn. Jag trimmar 2ggr/år, andra trimmar inte sina men då får man borsta. Vaktar perfekt för oss, han säger till om någon kommer när vi (mest jag) inte har koll själv, det är också nästan enda gången han skäller (vid lek kan han ibland skälla till). Klarar sig med koppelpromenader ett par dar men sen spritter det i kroppen och han vill springa. Han är lös i vår trädgård utan staket, bara han gjort ifrån sig ordentligt stannar han. Jagar inte men springa om någon annan springer även om det råkar vara en fågel nära marken eller en hare (lycka till att hinna med). Bryr sig inte om andra människor, något reserverad.

Hoppar högt och smidigt och vill vara till lags. Vi tränar både agility och lydnad.

Hur är det generellt med mentaliteten i rasen? Den jag träffat var enligt ägaren "reserverad" och det var rätt vanligt i rasen. Hunden i fråga morrade åt mig upprepade gånger trots att jag inte gjorde något som helst försök att tränga mig på - det närmaste jag kom var att på lite avstånd sätta mig på huk utan att titta på den.
 
Bara för att en DSG står och skäller hela dagarna betyder det inte att alla gårdshundar per automatik är sådana. Och det sättet som du beskriver att din granne håller sin hund på kan ju göra den lugnaste hund frustrerad!

Jag har min fjärde DSG nu, så jag har en del erfarenhet av den rasen. Den når ju inte upp till den storlek du vill ha, blir ca 32-36 cm, men om man nu bortser från det, så är det en mycket trevlig familjehund. De hundar jag har haft har inte behövt extremt mycket aktivering. En långpromenad om dagen, lite lydnadsträning och agility plus en del lek och bus hemmavid = nöjd och trevlig hund:) Och pälsvården är minimal! De hundar jag har haft (samtliga tikar), har kunnat gå lösa hemma på gården, med undantag för den lilla tjej jag har nu som gärna smyger iväg till grannarna om jag inte håller koll på henne ...

Det som är viktigast för en DSG är att den får vara tillsammans med sin flock/familj. En DSG ska inte stå ensam ute i trädgården hela natten (bra att du har anmält dina grannar för det!). DSG:n vill vara med; den vill vara med och busa med barnen, den vill vara med och gosa i soffan, den följer gärna med dig på jobbet (det har alla mina gjort) - bara den får vara med!
Jag har bara träffat genomsnälla dsg hundar , aldrig någon som betett sig sådär.
Verkar ju vara ägarna som framkallat detta.
 
Håller med här!

Min DSG är 3 månader och ligger lös ute på tomten och är helt tyst. Grannarna kommer och hon reser sig inte, de packar ur bilen och springer fram och tillbaka men hon tittar bara.


Här ligger hon och tittar när grannarna parkerar bilen bredvid min blåa man ser. Det är två vuxna och två barn som springer fram och tillbaka :)
Sen har de besök som kommer och folk går förbi i tid och otid.
Har också bara träffat sånna , ex en i ett stall jag var , hon kom fram jättemjukt och sa hej välkommen varenda gång man kom , supergullig :)
 
Har en kompis som just skaffat en Cockerpoo (Cocker spaniel/pudel). Den är fantastiskt söt, lugn och trevlig (för att vara valp :D) och ser inte "tantig" ut som en renodlad pudel.
Söt nae tycker inte dom är ett dugg sötare än pudel eller cocker för sig =D
Pudlar ser inte tantiga ut så trött på den fördomen, dom är sportiga och aktiva.
Finns många raser som passar bättre som pensionärshundar.
Pudlar har sund kropp och långa ben, gjorda för aktivitet :)
 
Håller med dig Lilla Gubben.
Schnauzern får alltid ta skit. Och när folk kommer till oss så blir de förvånade att de är så trevliga, sällskapliga, keliga mm. För de har minsann hört hur rasen är (oftast från folk som aldrig haft rasen som jag ser här i tråden)
Jag har haft uppfödning i 10 år i rasen och ägt rasen i 20 år.
Förr, den gamla schnauzern så fanns det av det som skrivs här, men uppfödarna har gjort ett kanonjobb med rasen, för få den dit där den är i dag. Många uppfödare är barnfamiljer mm och schnauzer går bra med barn, men det finns individer som i alla raser som kanske inte är så förtjusta i barn. Men överlag, är schnauzern en jättetrevlig familjehund, som älskar att följa med på saker.
Av mina 10 år har jag fått 2 st i min uppfödning som varit osäkra, inte vill hälsa på alla, men sånt händer i alla raser. Men båda är trevlig familjehundar för det.
Jag är rent ut sagt trött på folk som med vilje gärna ser ner på rasen. Speciellt när de ger råd på andra raser som också har olika "problem", om man ska se det som problem.[/QUOTE
Ber om ursäkt , var en av dom med personlig erfarenhet av inte alltför trevliga.
ÄR dumt att säga när man bara träffat några.
Men en av mina småhundar blev oprovocerat jagad av en, min hade inte gjort något för att reta den och de andra två jag sett har huggit efter bilar och cyklar.
Dvärgarna däremot har varit så trevliga varenda en.
Man får ju tyvärr fördommar efter sina erfarenheter :)
 
Hur är det generellt med mentaliteten i rasen? Den jag träffat var enligt ägaren "reserverad" och det var rätt vanligt i rasen. Hunden i fråga morrade åt mig upprepade gånger trots att jag inte gjorde något som helst försök att tränga mig på - det närmaste jag kom var att på lite avstånd sätta mig på huk utan att titta på den.
De är reserverade men de jag träffat på ett sätt så de ignorerar, aldrig sett eller hört om någon som markerar mot människor, bara backar undan om någon försöker hälsa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 186
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp