Vilken ras är den ultimata familjehunden?

Vilken ras som är den ultimata familjehunden beror ju helt på i vilken familj tänker jag.

Kruxet som jag ser är att om du vill att det ska vara kul att träna lydnad och agility då gäller det att hitta en hund som tycker detta är kul och många av de som mest avlas mot sällskap/utställning kan vara lite svårmotiverade. Har träffat en del av dessa som i unga år har massor med energi men inte vill arbeta och dessa verkar helt klart jobbigare i vardagen än mina brukshundar som emellan arbetspassen är väldigt lugna. Inte sagt att ni ska skaffa en brukshund men var inte rädd för de med lite mer arbetslust för då blir det roligare att träna och de behöver inte vara jobbigare än andra däremellan.

Kollat något på shapendoes? en nedklippt (får lite schnauzer stil då) sådan tror jag skulle kunna vara något kanske? Har vallhundsbakgrund och verkar rätt enkla att ha lösa och hyffsat lätta att träna med och ligger väl runt 40-50 cm i storlek.
 
Ja så fina! Men ska visst vara helt omöjliga att träna? Som de flesta terriers^^ "Gör vad du säger så gärna så, om jag har tid och lust"
Vi har inget behov av någon extremt förig hund men med småbarn kan vi (jag)inte lägga enorma mängder tid på att träna in enkel vardags lydnad och så kanske hunden skiter i en ändå sen. Givetvis lägger vi tid på träningen och givetvis kan vilken hund som helst bestämma sig för att strunta i vadan säger. Men man kan ju göra det mer eller mindre svårt för sig

Jo det är ju sant att de är mycket envisa men, guuud så underbart söta :love::love::love::love:
 
Är inte det jakt hundar? De är vackra och jag har träffat trevliga sånna. Min första hundkärlek som barn var en irländsk röd setter ^^ Men behöver de inte jaga för att må bra?

Vi (främst jag) vill väldigt gärna ha hund men det ska vara en hund som blir lycklig med oss, inte bara står ut med livet.
Spaniel alltså, inte setter. Och det finns många olika sorters spaniels. Många är utställningsavlade, kolla på en sån. Låter perfekt med tanke på din beskrivning tycker jag :)
 
Jag tror att det är svårt att hitta en ras som stämmer in på allt det där. Individer finns säkert, men då är ju omplaceringar det enda vettiga valet. Att skaffa en valp av någon ras som kanske kan passa blir ju ett himla lotteri.

Förutom storleken är det ju flera hundar sällskapshundsgruppen som passar allra bäst på beskrivningen. Men där är ju sambons attityd ett problem.

Hoppas ni hittar nåt som passar.
Hela kravspecen matchar Kromfohrländer.
 
Nästan exakt samma lista som vi hade. Hade aldrig hört talas om Kromfohrländer innan men föll pladask. Vi hade supertur och fick tag på valp snabbt, annars kan det vara lång kö på valparna.

Vår Ozzy älskar barn. Jag trimmar 2ggr/år, andra trimmar inte sina men då får man borsta. Vaktar perfekt för oss, han säger till om någon kommer när vi (mest jag) inte har koll själv, det är också nästan enda gången han skäller (vid lek kan han ibland skälla till). Klarar sig med koppelpromenader ett par dar men sen spritter det i kroppen och han vill springa. Han är lös i vår trädgård utan staket, bara han gjort ifrån sig ordentligt stannar han. Jagar inte men springa om någon annan springer även om det råkar vara en fågel nära marken eller en hare (lycka till att hinna med). Bryr sig inte om andra människor, något reserverad.

Hoppar högt och smidigt och vill vara till lags. Vi tränar både agility och lydnad.
 
Senast ändrad:
Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen med en hund nu igen.

× Vi vill ha en mellanstor till stor hund, minst 30 cm hög. Runt 40 cm skulle vara perfekt.
x Ingen betungande pälsvård, jag kan på sin höjd tänka mig en ras som behöver klippas/trimmas några gånger per år. Absolut inget badande och kammande flera dagar i veckan.
x Lugn och enkel i temperament och gärna samarbetsvillig. Jag vill hemskt gärna kunna träna in sån inkallning att hunden kan vara lös på lämpliga platser! Det var nog det enda felet med förra hunden, vinthundskorsning - självständig till tusen och jaktidiot. Lågt viltintresse också alltså.
x Jag vill gärna träna lite lydnad och agility men måste vara realistisk, med två barn under 5 år och planer på ett barn till så handlar det inte om daglig träning utan snarare i mån av tid. Givetvis rastningar och minst en timmes motion om dagen, måste dock kunna tåla mindre ett par dagar vid sjukdom utan att riva huset.
x Behöver absolut inte älska alla människor men ingen ras som vaktar mot allt och alla. Barnens kompisar ska helst inte bli uppätna så att säga. Ska förstås funka bra med barn men förväntas inte tåla vad som helst utan mer att barn ju kan vara högljudda och hårdhänta utan att mena något illa. Vissa hundar reagerar ju väldigt starkt på barns sätt att röra sig eller tar illa vid sig av minsta luggning.
x Och självklart - så god hälsa som möjligt och inga framavlade missbildningar som orsakar lidande för hunden.

Sambon drömmer om schäfer men det är ju uteslutet i dagsläget. Jag är mer inne på mellan schnauzer, lagotto romagnolo, mellan pudel. Av dem är det väl lagotton sambon kan tänka sig, kanske kan jag övertala honom om schnauzern. Aldrig att det blir någon pudel dock.
Det är främst jag som är intresserad men sambon vill också ta lite promenader ibland. Han kommer inte ge sig ut och gå med en pappillon eller annan pyttig "tanthund".
Vet ej om någon föreslagit engelsk springer spaniel av sällskapslinjer. Större än ni önskar. 51 cm i mankhöjd för båda könen.Den ska klippas nån gång då och då, men den kräver ingen avancerad pälsvvård. Springerpälsen är inte alls att jämföra med cocker spaniels pälsvård, vilken kan kräva enormt mycket och speciellt svart cockerpäls.
Ytterligare en större hund än ni önskar er är eurasier, som framavlats för att vara "den perfekta sällskapshunden". Den har enkel pälsvård, kräver måttlig aktivering och kan ta det lugnt några dagar om det behövs. Att få vara nära familjen är det viktigaste för den. Rasen ska vara reserverad, men det finns uppfödare som avlar fram socialare linjer än de egentligen ska vara. Du ska nog inte välja efter de mest reserverade linjerna om du ska ha den i en barnfamilj. Den är inte skällig som andra spetsar och den är en frisk ras trots att den är relativt stor. Mankhöjd för hanar är 52–60 cm och tikar 48–56 cm.
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/engelsk-springer-spaniel/
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/
 
Sa ju inte att det var omöjligt ;)
Såg att den rekommenderats två gånger men att det inte svarats på.
Kikade själv och de ser ut att vara finfina vovvar. Ingen verkar vilja föda upp dem norr om Sthlm

Det tas fler och fler kullar, så det kommer säkert på fler ställen. Köping är ju i höjd med Sthlm i alla fall.
 
Labrador :love:
Dansk Svensk Gårdshund
Flat coated retriver
Kungspudel
Golden
Boxer
Boston

Har privat erfarenhet av alla dessa raser och dom har varit fantastiska i familj allihop, en rejäl promenad om dagen och så ett par "kisspromenader" och lek i trädgården har varit fullt tillräckligt! Givetvis "tyngre" aktivering i mån av tid och vid ledighet i skog och mark.

Tycker förövrigt att Buke alltid hetsar upp alla raser, har erfarenhet av att både Schäfer, Dalmatin, Doberman, Rottis samt diverse "pitbullmixar" har varit/är oerhört trevliga fakiljehundar och varit fina i både hull och mentalitet med "normal" motion samt barn som lär sig att respektera djuren frän början.
Angående schäfer så vist...en vänstervarvare kräver inte så mycket, men så är de helt urvattnade på samtliga egenskaper också och duger inte mycket till det rasen är framtagen för.
 
Tycker ofta tvärtom, de kan vara helt hopplösa - massa driv, inget fokus... Skitsvåra hundar, om det slår lite fel.

Håller med!

En hund med en massa energi (vilket de flesta har i unga år) som saknar egenskaperna som behövs för att verkligen kunna arbeta (fokus, samarbetsvilja mm.) låter som en mardröm för mig. Och jag har sett och tränat med flera sådana och de har inte verkat lättare än mina brukshundar på något sätt.

Jag skulle aldrig rekommendera en hund av utställningslinjer av någon ras till någon annan än den som som vill just ställa ut och kan kompromissa med resten.
 
Angående hur mycket tid man har för aktivering och pälsvård så tycker jag att det är bra att TS verkar se realistiskt på det hela :up:!
Alltför många som letar (ny) ras skapar ett drömscenario där de tänker hur de skulle vilja att hundägandet ser ut - de räknar inte med att vardagen med jobb, hem, familj, diverse "måsten" och pissigt väder tar ut sin rätt.

TS, jag tycker också att du skall ta en ny titt på dvärgschnauzer som är väldigt käcka och roliga hundar med stor personlighet. De ser ju inte så puttinuttiga ut heller i jämförelse med en del andra mindre raser.
Robusta både mentalt och fysiskt vilket är positivt i en barnfamilj, de tål så att säga att "snubblas på" :).
 
Tycker folk har talat lite illa om mellan/standardschnauzern, har levt med en i 12 år nu och suttit med i styrelsen för schnauzerringen i 5 år, så jag har träffat på en hel del hundar under åren och tycker de är ypperliga familjehundar numera, även om de kräver sin uppfostran under de första åren, så jag kanske skulle välja en omplacering van vid barn i så fall. Otroligt allsidiga men med en bra avknapp när man inte orkar/kan göra något. De flesta jag känner är supernöjda bara de får följa med och vara med sin flock
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 447
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 308
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp