Vilken ras drömmer du om i smyg?

Finns det stora raser som lever länge? 🤔
Jag förstår dig helt! Och det är ju synd om hunden i fråga också.
De flesta stora raser har förstås kortare livslängd än de små, men just den irländska varghunden har jag förstått är rätt extrem även bland de större. Åtta till tio år är någonting ovanligt och bara ett fåtal procent, inte någonting man kan räkna med.
 
Jag skulle vilja ha en trädskällare (Norrbotten spets eller finsk spets) men det är så dåligt med skogsfågel på marken att det inte blir försvarbart att skaffa hund för det.
När vi letade ny hund och var på Stockholmsmässan mötte vi en så fin norbottens tik :love: Sedan träffade vi en till nästan lika fin inne på NK. Men mitt behov av en trädskällare är obefintligt.

(Vi valde bort jakthundarna även om vi gillar både tax och borderterrier. Den jakt man ägnar sig åt med podengo gör det inte så mycket om de avlar bort)
 
När vi letade ny hund och var på Stockholmsmässan mötte vi en så fin norbottens tik :love: Sedan träffade vi en till nästan lika fin inne på NK. Men mitt behov av en trädskällare är obefintligt.

(Vi valde bort jakthundarna även om vi gillar både tax och borderterrier. Den jakt man ägnar sig åt med podengo gör det inte så mycket om de avlar bort)
Kusinerna mina har alltid haft antingen eller/både och finnar och norrbottningar och jag är störtförälskad. :love: Men de jagar givetvis aktivt. För mig blir det nog aldrig aktuellt heller....
 
Bullterrier skulle jag inte själv vilja ha. Men jag skulle gärna vilja att en bekant till mig hade en. :love:
Haha, jag tänker detsamma! På en jobbrunda jag körde förut så bodde en bullterriertant. En gång kom hon ut med matte precis när jag skulle dela post där och blev jättejätteglad åt att se mig. Matte höll kopplet kort ifall jag skulle vara rädd eller så, men jag frågade om jag fick hälsa och sedan hade vi en liten mysstund där i trapphuset. Så glad, söt och småknäpp och när matte berättade om alla egenheter hunden hade för sig så gick det bara att skratta :D Men, det är absolut inte en hund för mig.
 
En malle till agility :p Alltid tyckt att de varit så sjukt häftigaoch suktade i smyg när jag tränade bruks tillsammans med ett helt gäng mallar. Men inser att det inte skulle funka :D
Jag var på kurs med någon norrman som kör malletikar i agility - därav har schäfern konkurrens på drömtoppen (en riktig brukshund som inte innebär att agility är pas question. Sorry alla aussie-ägare)
 
De flesta stora raser har förstås kortare livslängd än de små, men just den irländska varghunden har jag förstått är rätt extrem även bland de större. Åtta till tio år är någonting ovanligt och bara ett fåtal procent, inte någonting man kan räkna med.
Den skotska hjorthunden då? Har för mig att du sa att den var lite mera hälsosam men inte riktigt ändå..?
 
Husky eller malamute som jag skulle köra drag med.

Men måste ändå inse att jag värdesätter lösgående och sammarbetsvilja högre, älskar ju att träna lydnad, och husky känns lite svår där:o

Engelsk bulldog eller bullterrier är också en liten dröm pga så äckligt charmiga personligheter, men alldeles för sjuka.
 
Aussie och Tollare är två lite drömmiga raser för mig. Kanske blir en Aussie om jag fortsätter leva ensam och kan gå ner i arbetstid längre fram, men är samtidigt väldigt nöjd med Pumi :love:

Även jag älskar varghundarna. Mina vänner som haft ett flertal under de drygt 20 år jag känt dem, har en tik nu som är 10 år! Men de flest har blivit betydligt yngre, så håller med om att det är för kort tid :( Och även om de får leva lite längre innebär det ju ofta mycket medicinering vilket blir väldigt dyrt på en så stor hund!
 
Bruksschäfer för att de verkar otroligt fräna, och för att det är en vacker ras.

Shiba Inu för att jag får en sötchock varje gång jag ser en.

Borzoi för att de är väldigt vackra.
 
Jag har alltid velat ha en golden! Min mans bror hade en som de måste omplacera pga allergi i familjen. Hon var den perfekta hunden och jag hade så gärna tagit henne men vi bodde då i en etta med 3 katter.. hon var usel i jakt, men det bryr jag mig inte om. Lugn, snäll, gick att ha lös, skällde aldrig, brydde sig inte om lösa djur...
 
En riktigt mentalt, arbetsmässigt och hälsomässigt bra malle eller border collie. En riktigt jävla bra arbetshund som funkar bra i vardagen helt enkelt. Australian kelpie som jag har idag är inte fy skam men dessa raser tycket jag ofta (men inte alltid) är snäppet vassare.
 
En till här som kan drömma ibland om friska och långlivade varghundar. Jag undrar vad det är som vi alla har charmats av så? Jag minns att jag föll pladask när en flock på fem gick förbi mig en gång som barn, och de lunkade så härligt:heart
 
En till här som kan drömma ibland om friska och långlivade varghundar. Jag undrar vad det är som vi alla har charmats av så? Jag minns att jag föll pladask när en flock på fem gick förbi mig en gång som barn, och de lunkade så härligt:heart
Säkert kombinationen raggig + stor + snäll som charmar många :) (fast inte mig :angel: Hade nog kunnat gilla dem mer om de inte räknades in i vinthundsgruppen dock).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 432
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 384
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp