Vilken ras drömmer du om i smyg?

Absolut, det är ett av mina främsta skäl i alla fall. Vilket läge att skaffa en hund som kanske lever fyra till sju år, då har man ju nyss lärt känna varandra ordentligt känns det som.
Är det så illa, 4-7 å är ju verkligen ingenting. :(
 
Flatcoated retriever har jag fått en hangup på. :) Snygga, glada, charmiga, jag skulle gärna träna apportering. Men vill inte ha stor hund.

Både min hund och jag vill ha en pudel, nästan vilken typ som helst utom storpudelhane. Där är det pälsvården som sätter stopp eller stor tveksamhet i alla fall. Jag har också jättesvårt att greppa pudelvärlden.
 
En Xoloitzcuintle som nästa hund 😍(förhoppningsvis blir det inte förrän om minst 5 år då mitt max är två hundar och mina är 5&6 år nu). Sambon tycker att det är den fulaste rasen som funnits dock. Men det kan han ju komma över :angel:
 
En Xoloitzcuintle som nästa hund 😍(förhoppningsvis blir det inte förrän om minst 5 år då mitt max är två hundar och mina är 5&6 år nu). Sambon tycker att det är den fulaste rasen som funnits dock. Men det kan han ju komma över :angel:
Behårade är jättesöta - men det är ju att fega ur
 
Är det så illa, 4-7 å är ju verkligen ingenting. :(
6-8 hörde jag..


Men har hört att skotsk hjorth är bättre hälsomässigt?

Det är lite olika beroende på vilken källa man tittar på, men oavsett var man läser är det fruktansvärt tråkiga siffror.

Hjorthunden har längre medellivslängd, men fortfarande en sjuk ras. Jag tycker om dem också men skulle inte skaffa en på grund av hälsosläget.
De är ju fortfarande inte en irländsk varghund, heller. :heart
 
Det är lite olika beroende på vilken källa man tittar på, men oavsett var man läser är det fruktansvärt tråkiga siffror.

Hjorthunden har längre medellivslängd, men fortfarande en sjuk ras. Jag tycker om dem också men skulle inte skaffa en på grund av hälsosläget.
De är ju fortfarande inte en irländsk varghund, heller. :heart
Är sjukdomar ett stort problem under livstiden också, eller är det mer att de inte lever så länge? Det har jag aldrig riktigt förstått.
 
Är sjukdomar ett stort problem under livstiden också, eller är det mer att de inte lever så länge? Det har jag aldrig riktigt förstått.
Den korta livstiden har ju att göra med sjukdomar som uppstår under tiden så att säga, de dör inte knall och fall från ingenting. Jag förstår att det inte var riktigt så du menade, men cancer, magomvridning, hjärt och ledsjukdomar är vanligt och kan drabba dem när som helst. Det är inte nödvändigtvis någonting som kommer med åldern.

On a good note hade vi länge en fantastisk tik som bodde här i byn och blev tretton år gammal (hon var tretton sista gången jag såg henne i alla fall) och hon var inte mer skröpplig än någon annan stor hund i samma ålder. :heart Procenten för att få uppleva det är alldeles för små för mitt arma hjärta bara.
 
Glömde staffen! Om jag vore aktiv i hundträning (utanför skydd) så skulle jag fundera starkt på en staffe. Hade en kompis när hon skaffade sig en (döv dock) staffe valp och gud, en mera bedårande valp fick man leta efter 😍 så social också 🥰
 
Den korta livstiden har ju att göra med sjukdomar som uppstår under tiden så att säga, de dör inte knall och fall från ingenting. Jag förstår att det inte var riktigt så du menade, men cancer, magomvridning, hjärt och ledsjukdomar är vanligt och kan drabba dem när som helst. Det är inte nödvändigtvis någonting som kommer med åldern.

On a good note hade vi länge en fantastisk tik som bodde här i byn och blev tretton år gammal (hon var tretton sista gången jag såg henne i alla fall) och hon var inte mer skröpplig än någon annan stor hund i samma ålder. :heart Procenten för att få uppleva det är alldeles för små för mitt arma hjärta bara.
Är det kanske på grund av storleken? Mera kropp att drabbas av något i 🤔 Men jag vet inte hur mastiffer och liknande hundar ligger till.

Jag är väldigt förtjust i de två raserna också, och skulle för min del nog kunna se förbi den korta livstiden. Men det är jag, och förstår att andra inte känner samma sak. Det är ju tråkigt.
 
Är det kanske på grund av storleken? Mera kropp att drabbas av något i 🤔 Men jag vet inte hur mastiffer och liknande hundar ligger till.

Jag är väldigt förtjust i de två raserna också, och skulle för min del nog kunna se förbi den korta livstiden. Men det är jag, och förstår att andra inte känner samma sak. Det är ju tråkigt.
Mastiffen jag växte upp med blev 14 år, men hon var "liten" (bara 50 kg:p). Men hennes kullsyster blev max 10 år.
 
Är det kanske på grund av storleken? Mera kropp att drabbas av något i 🤔 Men jag vet inte hur mastiffer och liknande hundar ligger till.

Jag är väldigt förtjust i de två raserna också, och skulle för min del nog kunna se förbi den korta livstiden. Men det är jag, och förstår att andra inte känner samma sak. Det är ju tråkigt.
Storlek och avel, framför allt det senaste skulle jag tro. Som vanligt. Men de hänger ju också ihop.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att Börja livet med en hund med utsikten att det förmodligen slutar innan hen ens blivit senior. Att saker händer är en sak, men att det är normen är en annan. Tycker jag.
 
Storlek och avel, framför allt det senaste skulle jag tro. Som vanligt. Men de hänger ju också ihop.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att Börja livet med en hund med utsikten att det förmodligen slutar innan hen ens blivit senior. Att saker händer är en sak, men att det är normen är en annan. Tycker jag.
Finns det stora raser som lever länge? 🤔
Jag förstår dig helt! Och det är ju synd om hunden i fråga också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 562
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 729
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 461
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp