Vilken ras passar mig?

JosseMandy

Trådstartare
Funderar lite grann på vilka raser som skulle kunna passa mig vid nästa hundköp (inte aktuellt i dagsläget men jag vill hinna läsa in mig ordentligt i rasen och linjer). Har ett par raser som jag finner extra intressanta men vill även veta vad ni tycker.

Ska vara en tränings- och tävlingskompis i:
- Lydnad
- Spår (vilt- och personspår)
- Sök
- Rapport
- Agility

Övriga saker som eventuellt kan vara av intresse är treibball (beroende på individen) och jag vill troligtvis prova på skydd.

Storleksmässigt ingen jättestor hund, men är öppen för alla förslag.

När det gäller pälsvården, ingen hund som kräver borstning varje dag även om man gärna borstar ganska ofta.

Motionsmässigt, kanske 2-3 h en vanlig dag, ingen ras som kräver jättemycket mer än så. (Tiden är exklusive hjärngympa/träning, alltså ren motion.)

Vilka raser ska jag kolla extra på tycker ni?

Sv: Vilken ras passar mig?

Jag har en kompis som kör alla de grenarna, utom skydd, med sin golden (jaktlinjer) och det funkar utmärkt.

Vill du sedan gå mer in på bruksgrenarna så är det faktiskt en brukshund du ska ha, schäfer, malle, kanske en bra rottis.

Sant. Jag vill gärna satsa lite mer i bruksgrenarna, så därför är jag mest intresserad av en brukshund även om jag kan tänka mig något annat. Dock är jag osäker på vilken... Mallen hör man ju att den ska vara så svår, därför blir jag väldigt osäker på om jag skulle våga ta mig an en malle. Rottisen vet jag inte heller om det är något för mig, den känns kanske lite stor och klumpig? Jag har aldrig träffat någon liten nätt rottis, dock har jag heller inte träffat så väldigt många, så den kan definitivt vara värd att kolla upp. Schäfern däremot är en av de intressanta hundraserna. Hollandese herdershond är också en av de intressanta raserna, men är det en lämplig första brukshund? Någon med erfarenhet av holländaren? När man läser om bruksraserna på brukshundklubbens sida tycker jag egentligen att de flesta låter bra. :)

Edit: En golden av jaktlinjer har passerat mina tankar och är inte avskriven från listan, även om det inte är den ras som lockar mest.

Senast ändrad:

Jag ska egentligen inte uttala mig om brukshundar, det är inte min grej, men holländarna har jag inte bra erfarenhet av. Min kusin hade en som fick tas bort eftersom mentaliteten var på tok för dålig och rasen är inte tillräckligt stor för att jag ska ha träffat någon bättre.

När det gäller Malle så är det mycket hund, rottisarna är ojämna... Ja, jag hade nog skaffat en schäfer i dina kläder.

Ja, jag är ruskigt sugen på en schäfer, är en flitig besökare av bruksschäferkennlars hemsidor. :)

jag tkr du ska kolla på en irish soft coated wheaten terrier, (kan även förkortas till "softis" eller "wheaten")

Det har jag men jag vill ju kunna prova på skyddet... Tack för era förslag förresten. :)

Tack för förslaget, det är en jättesöt och charmig ras men jag tycker nog inte att den passar mina planer riktigt, då jag verkligen vill satsa inom brukset. :)

Kelpien är väl inte optimal för skyddet eller är den det? Jag har inte läst så mycket om rasen så jag vet inte, men jag har aldrig läst/hört att kelpien är en bra ras för just skydd. Vad gör den mer lämplig än en schäfer exempelvis? Nu ville jag ju visserligen ha förslag på fler raser att leta bland, men ändå.

Fast i ditt ursprungsinlägg står det som mer att du troligtvis vill prova på skyddet, då behöver du kanske inte en hund som är optimal för ändamålet?

Sant, men jag vill inte bränna några broar. Tycker jag om det vill jag kunna satsa utan att behöva skaffa mig en ny hund. Sorry, jag var otydlig i huvudinlägget.

Äsch, jag var superotydlig i huvudinlägget, sorry om mitt inlägg kunde tas för att vara mindre trevligt, det var inte så jag menade. Kelpien är ett bra förslag, tack för det. :)

Om det skall vara optimalt för Svenskskyddet så finns det väl inte mycket mer än pipisar o mallar att välja på?
För IPO så blir utbudet större, tex Boxer.:idea:

Nä, det är väl så... Jag får väl erkänna att diskussionen i denna tråd mynnade ut till att jag kom på mig själv med att redan ha "valt" ras. Jag klagar på allt men myser av tanken på en bruksschäfer. :o:p

Tack för "bollplankandet"! :bow:

Senast ändrad:

Gratulerar!
O så väntar vi med spänning på att bli bildbombade, finns det någåt härligare än Schäfervappeöron?
:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 992
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 304
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 295
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 232
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈