Vilken ras passar mig?

Hm, jag har inte direkt problem med att hunden är skällig men jag vill inte bli vräkt. Bor inte i nåt jättehyreshus men fyra lägenheter i samma byggnad och nästa hus nära. Så det funkar ju inte med en hund som står och tokskäller så fort den är ensam, exempelvis.

Många här har hundarna i hundgård och många skäller så det hörs över halva byn, men jag har faktiskt aldrig hört nån klaga. Och då förekommer många klagomål i lokala fb-gruppen på lösspringande hundar och hundbajs, men aldrig på skällande.
Inomhus är det absolut rimligt att förvänta sig att hunden lär sig att vara tyst! Min nuvarande gick jag runt och oroade mig för klagomål och vräkning när hon var valp, hon tjöt som bara den när hon behövde gå ut (och när hon hade en period med magont 😩), men nu finns inte det problemet längre. Vi låter också bli att träna "upphetsande" grejer och leka vilt inomhus ...

Mina har gått super ihop med alla hundar! Har träffat en ung hane som hade problem med hundmöten, så de är nog som de flesta hundar? Inga rasbundna problem vad jag vet, utan vänligt inställda med rätt träning och otraumatisk uppväxt.
 
Mina pembrokes hade älskat det liv du beskriver. Min ena skulle helst bo ute på vintern om han fick! Har dem med när jag rider och de orkar hur mycket som helst, ingen daglig pälsvård eller trimning utan bara borsta ur när de fäller. De kan bli helt genomskitiga och allt bara faller av dem när de torkat, sjukt skönt. De säger till om nån kommer annars inte skäliga i tid och otid.
 
Hm, jag har inte direkt problem med att hunden är skällig men jag vill inte bli vräkt. Bor inte i nåt jättehyreshus men fyra lägenheter i samma byggnad och nästa hus nära. Så det funkar ju inte med en hund som står och tokskäller så fort den är ensam, exempelvis.

Många här har hundarna i hundgård och många skäller så det hörs över halva byn, men jag har faktiskt aldrig hört nån klaga. Och då förekommer många klagomål i lokala fb-gruppen på lösspringande hundar och hundbajs, men aldrig på skällande.
Åh glömde halva svaret: jag har ingen erfarenhet av att ha hund med separationsångest heller, men det är nog där skon klämmer om hunden ylar när den är ensam och inte just att det är en skällig ras. det har jag ju hört om hundar av alla möjliga raser.

och det sista stycket är positivt för dig tror jag! om folk är vana vid fenomenet och raser som typ jaktspetsar som säkert är vanligare i Jämtland än där jag bor.
 
Gårdshund (han älskar att vara med på gården med hästarna), löparkompis, sällskap :) Han är med på allt vi gör - gårdssysslor, hästtävlingar osv. Tränar ”bara” vardagslydnad o löpning, så inget avancerat, inte än iaf (han är bara 10 mån). Han börjar precis bli kommunicerbar igen efter en ganska intensiv slyngelperiod 😂
Om det är DanskSvensk du menar är den ju verkligen inte väder/köldtålig däremot.
 
Jag tänker att du ska ha en hund med ganska liten jaktlust också eftersom du antagligen vill kunna ha hunden lös när ni är ute 🙂. Jag tror också att du bör ha en hund med hyfsat långa ben med tanke på att den kan komma att sjunka ner i snön, tänker därför att typ corgi faller bort. Och fastnar det inte mycket snö i sheltiens päls?

Min storpudel skulle ha trivts väldigt bra med det liv du beskriver men en del kan ha ganska stor jaktlust och pälsen kan vara lite bökig när det är klibbsnö.

Jag tänkte spontant på någon typ av fågelhund, kanske för att en bekant som lever lite liknande liv sol du beskriver har en engelsk setter 😁

Jag vet inte hur mycket jakt setterraserna behöver för att må bra men jag får för mig att det är hundar som gillar att röra på sig samtidigt som dom vill hålla sig nära och har långa ben och en lätt kropp.
 
Och jag skulle säga tvärtom, att den finska är den minst träningsvilliga av de tre raserna. Dvs den som är mest sällskapsavlad, medan både svensk lapphund och lapsk vallhund är aktivare raser. :)
Kan ni inte vara överens :mad::p
Vi låter också bli att träna "upphetsande" grejer och leka vilt inomhus
Ja så tänkte jag också. Vi kommer vara ute så mycket så där ägnar vi åt oss vildare grejer, inne bara lugna aktiviteter.
Mina pembrokes hade älskat det liv du beskriver. Min ena skulle helst bo ute på vintern om han fick! Har dem med när jag rider och de orkar hur mycket som helst, ingen daglig pälsvård eller trimning utan bara borsta ur när de fäller. De kan bli helt genomskitiga och allt bara faller av dem när de torkat, sjukt skönt. De säger till om nån kommer annars inte skäliga i tid och otid.
Fattar inte ens vad det är för ras? :o
 
Om tollare fortfarande är på kartan så är de generellt inte skälliga. Min är väldigt tyst om det inte finns tydlig anledning att skälla och slutar snabbt.
Ja, tollare finns kvar på listan över de jag ska läsa mer om! Kanske återkommer med frågor.
 
Jag tänker att du ska ha en hund med ganska liten jaktlust också eftersom du antagligen vill kunna ha hunden lös när ni är ute 🙂. Jag tror också att du bör ha en hund med hyfsat långa ben med tanke på att den kan komma att sjunka ner i snön, tänker därför att typ corgi faller bort. Och fastnar det inte mycket snö i sheltiens päls?

Min storpudel skulle ha trivts väldigt bra med det liv du beskriver men en del kan ha ganska stor jaktlust och pälsen kan vara lite bökig när det är klibbsnö.

Jag tänkte spontant på någon typ av fågelhund, kanske för att en bekant som lever lite liknande liv sol du beskriver har en engelsk setter 😁

Jag vet inte hur mycket jakt setterraserna behöver för att må bra men jag får för mig att det är hundar som gillar att röra på sig samtidigt som dom vill hålla sig nära och har långa ben och en lätt kropp.
Nja, räknar inte med att kunna ha hunden lös men om det går ibland är det ett plus. Har sett alldeles för många som jagar renar och nyligen var det en jämthund som tog en ren. Det är mycket ren typ överallt där jag brukar befinna mig.

Jo önskar ej för mycket päls just för att det fastnar både snö, lera och skräp. Inte för kortbent men jag åker i preparerade spår så där sjunker de inte ner. Tänkte dock börja tura och då är det ju lösare.
 
Nja, räknar inte med att kunna ha hunden lös men om det går ibland är det ett plus. Har sett alldeles för många som jagar renar och nyligen var det en jämthund som tog en ren. Det är mycket ren typ överallt där jag brukar befinna mig.

Jo önskar ej för mycket päls just för att det fastnar både snö, lera och skräp. Inte för kortbent men jag åker i preparerade spår så där sjunker de inte ner. Tänkte dock börja tura och då är det ju lösare.
Jag tänker att med tanke på hur mycket du kommer att vara ute så kanske det vore skönt/roligt att ha en hund som faktiskt kan vara lös utan att behöva ha ögon i nacken? Man behöver ju inte göra saken mera komplicerad om det alternativet finns liksom.

(Men blir man förtjust i en ras så blir man :D)
 
@Fruentimber har cardigans om jag minns rätt?

Ja, det stämmer. :)

IMG_20220516_203350_896.jpg


@Daff Det finns gott om corgis högre upp i landet, trots snön.
 
Kelpie?
Om du gillar vallhundsmentaliteten men vill ha en lite mindre hund. Samtidigt är de ju ofta förarveka och förhållandevis enkla i vardagen om man jämför med många andra brukshundar.
 
De känns väldigt "terränggående" 😅 trots sin storlek. Kände en när jag hjälpte till på hundpensionat i tonåren och blev väldigt förtjust i den. Pigg, alert, följsam. Men det är ju bara en individ och jag tränade ju aldrig med den, och jag är lite skeptisk till terrier.

Trimmas några gånger per år är inget problem. Vill bara inte behöva lägga tid på pälsen varje dag. BorderterrFör
Terränggående är de verkligen, mina har följt med när jag ridit i alla gångarter.
De flesta gillar att träna och har med åren blivit mycket mer följsamma på gott och på ont. En till positiv sak är att de i allmänhet har en bra mentalitet, väldigt ovanligt med rädslor. När 200-rapporten kom på BPH visade det sig att ingen brutit provet.
Pälsvården tycker jag är enkel. Trimma ner två gånger/år och sen kan den vara om man inte ska hålla den i utställningsskick. Då blir det ju lite mer finlir.
 
Pembroke är corgi, det finns två sorters corgi. Pembroke är mera sällskapssorten medan den andra (cardigan) är mera aktiv.
@Fruentimber har cardigans om jag minns rätt?
Alltså jag sätter mig väldigt emot att pembrokes skulle vara ”sällskapssort”! 😆 Jag har flera viltspårschampions, agilityhundar, pembrokes som tävlar i nosework, freestyle, rallylydnad, lydnad osv osv. De är jätteaktiva och även om de gärna myser hemma är det ingen hund som skulle trivas som endast sällskapshundar. Mina är gårdshundar och är med i stallet!
 
Kelpie?
Om du gillar vallhundsmentaliteten men vill ha en lite mindre hund. Samtidigt är de ju ofta förarveka och förhållandevis enkla i vardagen om man jämför med många andra brukshundar.
Kelpie var min första och spontana tanke också.
Jag tycker det verkar vara en kul hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 106
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp