Vilken ras passar mig?

Jag tycker också att kelpie är drömmiga, har fått för mig att de är väldigt lika lapsk vallhund men ännu mer krävande.

Pumi, labrador eller bichon havanais? Tror de två sista har ett enklare lynne än LV och pumi. Havanais är kanske lite oväntad men både i text och verklighet verkar de ha väldigt stor kapacitet utan lika stort behov. jag vet inte om deras päls samlar på sig snöklumpar dock.
 
Pumin är ju en väldigt rolig hund, men faller kanske på skall, och lite pälsvård? Sålde valpar till Bollnäs och Orsa i vintras, och de planerar en hel del vandring och skidåkning med sina hundar.
 
Jag tycker också att kelpie är drömmiga, har fått för mig att de är väldigt lika lapsk vallhund men ännu mer krävande.

Pumi, labrador eller bichon havanais? Tror de två sista har ett enklare lynne än LV och pumi. Havanais är kanske lite oväntad men både i text och verklighet verkar de ha väldigt stor kapacitet utan lika stort behov. jag vet inte om deras päls samlar på sig snöklumpar dock.
Bichon havanais är jag skeptisk till. Springer de verkligen glatt 3 mil i snö i skidåkningstempo, regelbundet?

Jaktjabbar gillar jag, men lite för stora.
 
Oj, svårt att svara på hur långt för det beror mycket på hur backigt och vid skidåkning vilket före. På vintern brukar det bli ett par tretimmars turer i veckan, resten 1,5-2 timmar. Vid riktigt dåligt väder eller dåligt före 1 timme. Vid fint vårvinterväder 4-5 timmar med paus, mer lugn typ turåkning.

Barmarksperioden brukar det bli en dag i veckan 5-6 timmar (men då med fikapaus, lugnt tempo osv). Ett par dagar 3-4 timmar. Resten runt 2 timmar. Med hundsällskap brukar det dock bli längre tid ute eftersom man ägnar sig åt hunden också vid fikapaus, man kanske stannar och leker vid nån sjö osv.

En månad om året ser det inte ut som ovan eftersom snön är för dålig för skidåkning men för mycket snö på fjället för att ta sig fram till fots. Har ju dock massor av tid att ägna mig åt hunden då, längtar efter det för avskyr den här skitmånaden.

Ovan beskrivet hur det är nu, med hund blir det såklart mer tid ute med rastningsrundor också. Har ingen motivation till typ en halvtimmes promenad ensam, med hundsällskap blir det ju även många sådana.

Kommer inte cykla med hunden och tveksamt hur mycket den kan vara lös, är så mycket ren här. Hoppas ju på att jag kommer ha tillräcklig koll på den att den kan vara lös i skogen, det som lär bli vårt vanliga rastningsområde skulle passa för att springa lös.

Det där räcker verkligen gott och väl till en brukshund. Speciellt om du lägger in ett par pass av mental träning i veckan också. Kelpie verkar hyfsat lätta att få viltrena också.
 
Hade det inte varit för att du gillar vallhundsmentaliteten hade jag föreslagit min ras - Shiba. Inte så mycket will to please att traggla lydnad med där, men de Älskar spår! :D
Har sett dig skriva om dem och tittat på dem. Tycker de är fina! Men nä låter inte som mentaliteten passar mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bichon havanais är jag skeptisk till. Springer de verkligen glatt 3 mil i snö i skidåkningstempo, regelbundet?

Jaktjabbar gillar jag, men lite för stora.
Jag har en havanais, han hatar snö och skulle inte uppskatta att springa i det. Även kortklippt så fastnar det en del i pälsen, både snö och pinnar.
Jag tror inte att du vill ha en sådan baserat på beskrivningen i tråden.
 
Har kollat lite på dem. Lite för stora. Vet inte hur "vädertåliga" de är? Nervösa/ängsliga?
Vädertåliga tror jag inte är ett problem, kanske inte vill ligga stilla ute länge i massa minusgrader men annars tror jag inte det är nåt problem.

Rädslor är ju ett problem inom collie-rasen generellt, men det finns uppfödare som är noggranna med mentaliteten också. Kan vara värt att jobba för att hitta en bra uppfödare om rasen passar i övrigt.
 
Både perron och minin har en del problem med det mentala. Jag har en perro inom familjen och har även tränat regelbundet med flera perros, det finns både trevligare och mer arbetsvilliga raser.
Jag har funderat på mini aussie för jag följde en skidåkare på instagram som hade med sin mycket och jag tyckte den var så fin (den som det finns en liten film om på svt när den räddas). Men när jag läst om dem tvekar jag just pga det mentala och att det verkar mer osäkert än många andra raser att veta vad man får? Har heller aldrig träffat nån eller känner nån som haft en.
 
Jag har funderat på mini aussie för jag följde en skidåkare på instagram som hade med sin mycket och jag tyckte den var så fin (den som det finns en liten film om på svt när den räddas). Men när jag läst om dem tvekar jag just pga det mentala och att det verkar mer osäkert än många andra raser att veta vad man får? Har heller aldrig träffat nån eller känner nån som haft en.

Det är en förhållandevis ny och liten ras vars utseende lockar en del mindre nogräknade människor. Det kan säkert se trevligare ut framöver (får man hoppas) men i dagsläget hade jag avstått.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp