Vilken ras passar mig?

Kan ni inte vara överens :mad::p

Ja så tänkte jag också. Vi kommer vara ute så mycket så där ägnar vi åt oss vildare grejer, inne bara lugna aktiviteter.

Fattar inte ens vad det är för ras? :o
Welsh corgi pembroke, en gårds/vallhund i grupp 1. Rätt medelstora och hänger med på allt!
 
Kelpie?
Om du gillar vallhundsmentaliteten men vill ha en lite mindre hund. Samtidigt är de ju ofta förarveka och förhållandevis enkla i vardagen om man jämför med många andra brukshundar.

Kelpie var min första och spontana tanke också.
Jag tycker det verkar vara en kul hund.
Kelpie stod liksom lapsk vallhund på drömhundslistan men tänkte att den inte var aktuell för att jag inte är tillräckligt aktiv med hundträning?
 
Kelpie stod liksom lapsk vallhund på drömhundslistan men tänkte att den inte var aktuell för att jag inte är tillräckligt aktiv med hundträning?
Det viktigaste för en kelpie är att de får utmanas mentalt regelbundet. Spårträning är perfekt för det, så det i kombination med rejält fysisk aktivitet kan absolut vara tillräckligt.
 
Jag skulle säga att får de blåsa ur sig ordentligt med fysträning på det sättet, gå ett par-tre spår i veckan och sen lite lydnadsträning eller liknande på det så är de fullt nöjda!
Känns tveksamt, spår en gång i veckan är nog mer realistiskt i längden.
Det viktigaste för en kelpie är att de får utmanas mentalt regelbundet. Spårträning är perfekt för det, så det i kombination med rejält fysisk aktivitet kan absolut vara tillräckligt.
Jag tror inte den skulle få utmanas mentalt tillräckligt hos mig. Rejält med fysisk motion blir det ju utan tvekan.


Nån som kan jämföra kelpie och lapsk vallhund, vad de kräver?
 
Nån som kan jämföra kelpie och lapsk vallhund, vad de kräver?

Av de två så skulle jag (obs absolut ingen expert) säga att den lapska överlag är den mindre krävande. Jag som inte är på långa vägar så aktiv som du är har tidigare kikat på den rasen till medelaktiv sällskapshund och fick intrycket att många är nöjda med den typen av tillvaro men gärna är med på mer om det erbjuds. Ganska flexibla, lite mer klös än sina fluffigare kusiner men inte lika mycket som hos typiska brukshundar. Det var främst ljudnivån som gjorde att de föll bort för mig.
 
Känns tveksamt, spår en gång i veckan är nog mer realistiskt i längden.

Jag tror inte den skulle få utmanas mentalt tillräckligt hos mig. Rejält med fysisk motion blir det ju utan tvekan.


Nån som kan jämföra kelpie och lapsk vallhund, vad de kräver?
Kelpie kräver i regel betydligt mer mentalt arbete. Lapska vallhunden är ju mer avlad för fysisk uthållighet (renvallning) så de ska vara lättare att göra nöjda med mycket fysiskt arbete. :)
 
Googlade bl.a. jaktspringer. Men tveksamt om uppfödare av jakthundar ens vill sälja till mig?
Jag tror inte att du behöver oroa dig med tanke på vad du kan erbjuda i form av aktivering. Det är verkligen inte alla jaktspringer som håller på med spanielträning och ännu mindre som praktiskt jagar. De är aktiva hundar som behöver både mental och fysisk stimulans men det tycker jag absolut att det låter som att du kan erbjuda. Men en lapsk vallhund tror jag inte är fel heller.
 
Känns tveksamt, spår en gång i veckan är nog mer realistiskt i längden.

Jag tror inte den skulle få utmanas mentalt tillräckligt hos mig. Rejält med fysisk motion blir det ju utan tvekan.


Nån som kan jämföra kelpie och lapsk vallhund, vad de kräver?
Jag tycker trots det att du ska höra av dig till Kelpieuppfödare också.
Den fysiska aktiviteten du erbjuder så kommer ni ut och det händer saker.
Jag märker rätt stor skillnad på kompisar som har aktiva hundar (schäfer tex) på om de får vara med ute och är aktiva, än att de får hänga på gården i 4h och det roligaste är att en bil kör förbi på grusvägen. Då måste de aktiveras ordentligt för att inte bli odrägliga.

Nu blir jag kanske halshuggen (och jag förslår inte att du skaffar schäfer) men får de komma ut och vara aktiva så blir övrig aktivitet grädde på moset.
Nöjda är de liksom ändå. Vilket är min bild av Kelpies.
 
En kelpie har mycket will to please men behöver och vill jobba. Den kan mycket väl be om mer när du tycker att träningspasset är slut och vill gå hem. Men mycket roliga hundar att träna med. Motor, glädje, will to please, snabbhet.
 
Jag tycker trots det att du ska höra av dig till Kelpieuppfödare också.
Den fysiska aktiviteten du erbjuder så kommer ni ut och det händer saker.
Jag märker rätt stor skillnad på kompisar som har aktiva hundar (schäfer tex) på om de får vara med ute och är aktiva, än att de får hänga på gården i 4h och det roligaste är att en bil kör förbi på grusvägen. Då måste de aktiveras ordentligt för att inte bli odrägliga.

Nu blir jag kanske halshuggen (och jag förslår inte att du skaffar schäfer) men får de komma ut och vara aktiva så blir övrig aktivitet grädde på moset.
Nöjda är de liksom ändå. Vilket är min bild av Kelpies.
Förstår vad du menar men jag oroar mig lite för att det inte händer saker hos mig. Menar att jag bor själv, väljer alltid skog/fjäll/skidspår efter var det är minst folk. Umgås inte med särskilt mycket folk. Det blir bara jag och hunden, jämt. (Sen kommer jag såklart åka till andra miljöer i övningssyfte, vi får väl öva på att promenera i stan 😅.)
 
Förstår vad du menar men jag oroar mig lite för att det inte händer saker hos mig. Menar att jag bor själv, väljer alltid skog/fjäll/skidspår efter var det är minst folk. Umgås inte med särskilt mycket folk. Det blir bara jag och hunden, jämt. (Sen kommer jag såklart åka till andra miljöer i övningssyfte, vi får väl öva på att promenera i stan 😅.)

Fast ute i skidspåret/naturen finns det dofter som är otroligt intressanta i hundens värld. Stan är egentligen en rätt trist plats för en hund. Naturen är mycket intressantare.
 
Fast ute i skidspåret/naturen finns det dofter som är otroligt intressanta i hundens värld. Stan är egentligen en rätt trist plats för en hund. Naturen är mycket intressantare.
Jo, klart stan inte är optimalt för en hund, menade att jag inser att vi behöver öva på att faktiskt vara bland folk också.

Men tänker att det händer ju mer för en hund om man bor en hel familj och andra djur/fler hundar och mer plats inne och ev trädgård. Å andra sidan kommer jag ju ha väldigt mycket tid för hunden.
 
Jo, klart stan inte är optimalt för en hund, menade att jag inser att vi behöver öva på att faktiskt vara bland folk också.

Men tänker att det händer ju mer för en hund om man bor en hel familj och andra djur/fler hundar och mer plats inne och ev trädgård. Å andra sidan kommer jag ju ha väldigt mycket tid för hunden.
Finns hur många hundägare som helst i Sverige som bor själva med hund i lägenhet. Det är liksom inga problem! Jag var själv singel och bodde ensam i lägenhet de första åren med hund. Det går alldeles utmärkt att ge en hund vad den behöver trots det.
 
Finns hur många hundägare som helst i Sverige som bor själva med hund i lägenhet. Det är liksom inga problem! Jag var själv singel och bodde ensam i lägenhet de första åren med hund. Det går alldeles utmärkt att ge en hund vad den behöver trots det.
Tänker att en sällskapsras kanske passar bättre för mitt lugna liv 😅 och nu tittar jag ju på hundar som jag själv tänkt att jag inte kan erbjuda vad de behöver. Men jag kanske kan det, börjar hoppas det nu. När man läser om aktiva raser låter det alltid som de måste valla, jaga, träna massa agility, lydnad, rallylydnad (?), spår, sök osv. Inte allt, men flera av sakerna. Det låter som det krävs så mycket, dock på svaren här låter det inte som det krävs så mycket som jag trodde.
 
Känns tveksamt, spår en gång i veckan är nog mer realistiskt i längden.

Jag tror inte den skulle få utmanas mentalt tillräckligt hos mig. Rejält med fysisk motion blir det ju utan tvekan.


Nån som kan jämföra kelpie och lapsk vallhund, vad de kräver?

Hur mycket motion pratar vi? 3-6 dagar i veckan, men hur länge/långt?

Hur långt/länge vandrar du resten av året? Ska hunden vara lös? Cyklar du något? Vad tänker du att du ska göra utöver spårande?

Jag tycker trots det att du ska höra av dig till Kelpieuppfödare också.
Den fysiska aktiviteten du erbjuder så kommer ni ut och det händer saker.
Jag märker rätt stor skillnad på kompisar som har aktiva hundar (schäfer tex) på om de får vara med ute och är aktiva, än att de får hänga på gården i 4h och det roligaste är att en bil kör förbi på grusvägen. Då måste de aktiveras ordentligt för att inte bli odrägliga.

Nu blir jag kanske halshuggen (och jag förslår inte att du skaffar schäfer) men får de komma ut och vara aktiva så blir övrig aktivitet grädde på moset.
Nöjda är de liksom ändå. Vilket är min bild av Kelpies.

Håller faktiskt med. Mental träning i all ära. Men ibland kan den mättas i form av intryck under längre tid också. Speciellt om man tränar lite mer utmanande mentalt ett par dagar i veckan och kör rejält med fysisk motion också.
 
Hur mycket motion pratar vi? 3-6 dagar i veckan, men hur länge/långt?

Hur långt/länge vandrar du resten av året? Ska hunden vara lös? Cyklar du något?
Oj, svårt att svara på hur långt för det beror mycket på hur backigt och vid skidåkning vilket före. På vintern brukar det bli ett par tretimmars turer i veckan, resten 1,5-2 timmar. Vid riktigt dåligt väder eller dåligt före 1 timme. Vid fint vårvinterväder 4-5 timmar med paus, mer lugn typ turåkning.

Barmarksperioden brukar det bli en dag i veckan 5-6 timmar (men då med fikapaus, lugnt tempo osv). Ett par dagar 3-4 timmar. Resten runt 2 timmar. Med hundsällskap brukar det dock bli längre tid ute eftersom man ägnar sig åt hunden också vid fikapaus, man kanske stannar och leker vid nån sjö osv.

En månad om året ser det inte ut som ovan eftersom snön är för dålig för skidåkning men för mycket snö på fjället för att ta sig fram till fots. Har ju dock massor av tid att ägna mig åt hunden då, längtar efter det för avskyr den här skitmånaden.

Ovan beskrivet hur det är nu, med hund blir det såklart mer tid ute med rastningsrundor också. Har ingen motivation till typ en halvtimmes promenad ensam, med hundsällskap blir det ju även många sådana.

Kommer inte cykla med hunden och tveksamt hur mycket den kan vara lös, är så mycket ren här. Hoppas ju på att jag kommer ha tillräcklig koll på den att den kan vara lös i skogen, det som lär bli vårt vanliga rastningsområde skulle passa för att springa lös.
 
Oj, svårt att svara på hur långt för det beror mycket på hur backigt och vid skidåkning vilket före. På vintern brukar det bli ett par tretimmars turer i veckan, resten 1,5-2 timmar. Vid riktigt dåligt väder eller dåligt före 1 timme. Vid fint vårvinterväder 4-5 timmar med paus, mer lugn typ turåkning.

Barmarksperioden brukar det bli en dag i veckan 5-6 timmar (men då med fikapaus, lugnt tempo osv). Ett par dagar 3-4 timmar. Resten runt 2 timmar. Med hundsällskap brukar det dock bli längre tid ute eftersom man ägnar sig åt hunden också vid fikapaus, man kanske stannar och leker vid nån sjö osv.

En månad om året ser det inte ut som ovan eftersom snön är för dålig för skidåkning men för mycket snö på fjället för att ta sig fram till fots. Har ju dock massor av tid att ägna mig åt hunden då, längtar efter det för avskyr den här skitmånaden.

Ovan beskrivet hur det är nu, med hund blir det såklart mer tid ute med rastningsrundor också. Har ingen motivation till typ en halvtimmes promenad ensam, med hundsällskap blir det ju även många sådana.

Kommer inte cykla med hunden och tveksamt hur mycket den kan vara lös, är så mycket ren här. Hoppas ju på att jag kommer ha tillräcklig koll på den att den kan vara lös i skogen, det som lär bli vårt vanliga rastningsområde skulle passa för att springa lös.
Haha redogörelsen 🙈😅 kollade garmin-appen och rabblade upp allt här 🙈
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 131
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp