Vilken ras ska vi välja?

Indyhope

Trådstartare
Jag har haft hund i hela mitt liv (Chow Chow och Shih tzu). Nu bor jag och min sambo i ett stort hus och vi känner att vi behöver en vakthund. Vad ska vi välja för ras? Vi vill ha en rätt stor hund, men inte någon som behöver aktiveras *alltför* mycket (som t ex Rottweiler eller Weimaraner). Det ska vara en hund som är relativt lättlärd också...

Finns det någon som har något bra tips?? :) Vet någon lite mer om Great Japanese Dog??

Tacksam för tips!!! :bump:
 
Behöver ni vakthund för att skrämma eller för att den ska låta? Pyrener har jag hört ska vara stor och med mycket vaktinstinkt, men inte någon utpräglad bruksras.
Mina hundar är av medelstorlek (på höjden) och de vaktar. Om någon närmar sig gården eller saktar in med bil så ger de alarm och så som de låter är det nog ingen som vågar sig in.
 
Vi vill gärna ha en hund som säger till om det kommer någon till gården..
Vad har du för hundar?
 
Jag har Dvärgspets och jag lovar ingen kommer nära mitt hus utan att jag vet det!!!!
Men när gästerna stiger in i stugan så blir det tyst, och en glad trevlig hund i knät på besökaren
 
Jag har basset hound. De har väldigt stark jaktinstinkt så de stannat INTE på gården om den inte är ordentligt inhägnad. Dessutom svåra att få att lyda och de vantrivs utan sällskap.

Dvärgspets har jag också hört ska vara duktiga på att vakta och det finns många andra sorters mindre hundar, terrier till exempel, som har bra vaktinstinkt. Man måste inte alls ha en stor hund. En liten ettrig Jack Russel eller dansksvensk gårdshund är nog så bra och oftast tuffa. Mod och vakt sitter inte i storleken. Ska man inte träna sin hund eller i alla fall inte tänker ha mer än vardagslydnad så kan en liten eller medelstor ras vara lättare att hantera än en bjässe. Och ska du ha hunden som gårdshund/alarm är det ju bra att välja en ras som också stannar på gården och inte sticker sin kos när du vänder ryggen till. Alltså ingen jaktras!
 
Är inte grand danois ganska fega och inte mer skrämmande än möjligen storleken? Har hört att det ska vara en väldigt snäll och mjuk ras och de grandisar jag träffat har inte alls varit vare sig skälliga eller tuffa.
Eller?
 
Jag har hört att de inte blir så värst gamla (grandisarna). Min sambo säger att de har många sjukdomar och att de inte blir äldre än 8 år i snitt. :(

Dvärgspetsar är jättegoa, men de är nog kanske lite för små. Vi har en westie just nu, men jag tycker inte riktigt att det räcker till att vakta... Hmm...

Ingen som vet något om hur Great Japanese Dog är i temperamentet?? Lite sugen på en sådan... :bump:

Tack för alla tips och råd!! :bow: :bow: :bow:
 
En gårds- eller bergshund kan vara något, typ Berner Sennen, Grosser Schweizer Sennen eller Leonberger. Pyrenee, som någon nämnde, är en herdehund och avlad för självständigt arbete. Inte lättdresserad och vill gärna patrullera sitt revir. Nackdelen är bara att reviret kan omfatta flera kvadratkilometer. Det är dock en lojal och stabil hund som är vänlig tills det är dags att bli ovänlig.
 
Alla GD's jag känner (Runt 20-talet) är både vaktiga, skälliga och tuffa.

Min är tuff när det gäller att vakta, men inte annars. Hon skäller gärna, och huset vibrerar då. Jagar ut dom som bara kliver rakt in här och är främmande, men biter inte. Skulle dock bita vid allvarligt hot, det är jag säker på nu.

Jag kan bara svara för mig, men jag tycker att det ser mer skrämmande ut med en GD än en mindre ras, även om det är Schäfer eller Rottis. Men det är mycket för storleken, för jag kan lova att man inte vill gå rakt på en hund på över 80 kg som ser förbannad ut.

Men jag vet inte om dom är perfekta för just dessa människor. Dom behöver inhägnat område, och har en del jakt i sig. Men inte så mycket att det inte går att träna bort.

Deras genomsnittslivslängd är 9-10 år numera. Alla i min hunds släkt som jag haft chansen att kolla upp har blivit minst 10 år gamla, många vart 12 år också.
 
Jag tycker kanske Airdaleterrier, det är en terrier och av mellanstorlek....
Liksom terrier, vaktig och tuff men ändå lättlård och mjuk!
 
Som Jadzia skrev, Bernard Sennen vore väl något :idea:

De är väl relativt lättdresserade hundar och ifall ni får för er att träna bruks så funkar de väl helt ok i det också. Min hundtränare har faktiskt kört upp en i skydds :)
 
Jaaa.. men är inte Berner Sennen lite långsamma och sävliga??!! Kanske bara jag som har fått det intrycket?? :confused:
 
Men det passar väl er bra :) En lugn och social hund som vaktar gården.

Nixon säger att han gärna vill ha en Bernard Sennen kompis att leka med ;) :D
 
Hahaha.. ;) ;) Ska vi fråga Nixon först? ;) hihi.. han får följa med till kenneln och välja ut en valp :p

Njae, jag är inne på Akita eller Great Japanese Dog mest nu tror jag.. de är fogliga och vänliga, men vaktar samtidigt.. Kollade in deras hemsida (tack den som gav mig tipset!!! :bow:

Hmm.. men vi funderar vidare i alla fall.. :D
 
Nja, långsamma och långsamma?
Det är en hundtyp med alla fyra tassarna på jorden och som tänker innan den reagerar. Med tanke på kroppsbyggnaden är den inte lika smidig och snabb som bordercollies och liknande. Däremot är en bra berner lika alert och pigg som vilken annan hund som helst.
 
Har träffat några Akita (vad jag förstår så ju faktiskt GJD och Akita samma ras, dommare bestämmer vad de blir..?) och 2 av dessa car bekanta till mig som hade, båda två fick avlivas unga. Den ena hade massor av allergier och när den utvecklade allergi mot nässlor fick det vara nog. Den hade också svårt för barn.

Den andra köptes av en som jag tycker är någon av de skickligaste hundmänniskor jag vet, han är lugn behaglig och har helt enkelt underbara hundar. Han skulle ha hunden till viltsvinsjakt (det är ju en skarp hund så det skulle inte vara några problem), men fick avliva hunden vid två års ålder då den upprepade gånger gjort utfall mot både ägaren (vi snackar om en stadig bit på 2 meter) och hans andra hundar. Dessutom hade hunden hotat ett barn mkt allvarligt och hade inte ägaren funnits brevid hade det kunnat gå illa. Hunden hade då varit hos vet. massor av gånger och gjort undersökningar och skulle inte ha ont nånstans. Kanske var det bara en avart, men på deras hemsida står det exempelvis att GJD har svårt för att umgås med andra hundar av samma kön, är du rutinerad ska det däremot nog gå bra :confused:

Det är MIN erfarenhet av denna hundras, det finns säkert många med bättre psyke än dem här...

//E
 
Jag har aldrig träffat nån, men också hört att de ska vara skarpa i tempramentet. Även om hunden ska vakta så vill man ju inte att det ska hända något ifall nån går in på gården. Det hunden ska göra är att alarmera och att i viss mån förhindra att någon vill komma in på gården. Och vad jag märkt hemma så är det ingen som går innanför våra grindar på eget bevåg. Trots att de ser att hundarna inte direkt är några stora och skräckinjagande bestar, men skallet räcker för att de ska stanna utanför grinden och ringa i klockan.


Hade jag skaffat mig en gårdshund (och inte valt en till basset) så skulle jag nog valt en terriersort. De är högljudda och ettriga, finns i olika storlekar och färger och de har en päls som är lätt att hålla ordning på. Och jag hade valt en tik för att slippa vrålande efter andra hanhundar eller jobbiga löpperioder, för tiken löper i regel två gånger om året medan det för hanen nästan alltid är nån löptik i närheten.
Viktigt för min gårdshund hade varit att den var lätt att ha med att göra och ätt att hålla ren. Och att den vaktade lagomt och inte skällde för minsta löv eller småkryp den såg. Sen hade den inte behövt se så skräckinjagande ut. Jag skulle själv inte gå in på någons gård om det kom en skällande terrier farande, även om den varit liten. En spaniel hade jag gått in till, men terriern är en vildsint best i litet format ;)
 
De flesta terriers har dock en jaktlust som är svår att ta bort. Softis tillhör inte de mer stabila hundraserna och Airdale har haft en del problem med sjukdomar.

Jag hade satsat på en gårdshund av den fogligare typen. GD, Bullmastiff kanske (ngt för skarpa??), Bernen Sennen, Sankt Bernard, Kuvasz och de jag vet som har Norsk Buhund säger att de vaktar väldigt bra.

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 353
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp