Vilken ras ska vi välja?

Ja, Berner Sennen kanske är rasen att satsa på?!
Ringde en Great Japanese Dog-kennel och de sa att hanarna har väldigt mkt könsprägel och är oerhört rymningsbenägna. Sticker de i skogen är de inte borta en timme, utan en vecka.. Jag skulle bli hur orolig som helst..
:cry: :cry:
 
Personligen skulle jag inte köpa en hund där man vet att det "tänder till" lätt, GJD verkar vara en av dem.

Du behöver ju inte tvunget kolla på bernen sennen, det finns andra sennen hundar som kanske har något bättre sjukstatistik än just bernen sennen, detta vet Jadzia en del om.

Leta efter "gårdshundar", Kuvazs är en ras som jag har sett mycket positivt inom, självständig men starkt präglad på egna familjen. Kanske inte hunden att tävla lydnad med, men helt ok som gårds och familjehund, har jag fel??

//E
 

Vi har en liten Cavalier med mkt vaktinstinkt, varför kan du kanske inte köpa en spaniel (tex springer spaniel)...
Sen finns det ju boxer som verkar vara mycket populära! :p ;)

NÄ, nu vet jag! Mellanpinscher, som en dobbis fast av medelhöjd... bra till sällskap och vakt...! :D
--> http://www.sspk.nu <-- Sen klickar du på "Våra raser" och sen på "Pinscher" :d

Lycka till! :rofl:
 
Jaa.. nu är jag kluven.. Gillar boxer också..
Men jag undrar om jag inte ska ta och ta reda på lite mer om Berner.. Hmm.. :confused: :)
 
Kuvazs är en skarp herdehund som inte bör hamna i orätta händer. Trevliga i och för sig, men det är mycket hund.
 
Min sambo är gammal nordisk mästare i lydnad, så det går nog bra även med en hund som är *mycket* hund. :)
 
Man kan vara sjufaldig mästare och ändå inte lämplig kuvazs-ägare. Det finns lydnadsstjärnor som jag inte skulle anförtro en rejäl rottis åt. De är helt enkelt bordercollie-människor och inte rottis-människor.

Om en Kuvasz, Maremma eller liknande passar er beror helt på vad ni är för sorts personer. Det är hårda hundar med låg will-to-please, men har man inget emot det så är det trevliga djur. Föredrar man man vallar-temperament av typen Schäfer så bör man dock inte välja Kuvasz.
 
Var det inte någon här på forumet som har en Kuvasz :confused:
Jag har för mig det och att hon skrev att den var så fruktansvärt jobbig för den stack flera hundra meter när hon hade den lös. Då var det någon som skrev som svar att Kuvasz har ett väldigt stort revirområde och är svåra att ha lösa.
 
Vi har haft en komondor, en annan ungersk herdehund som är nära släkt med kuvaszen. Vår hund kunde dra iväg ordentligt om hon fick vara lös. Min teori är att komondor, liksom t.ex. kuvasz och maremma, ursprungligen är FLOCKBUNDA vakthundar. De vaktar egentligen inte ett revir, de vaktar FLOCKEN och denna är deras fasta punkt. Dit flocken går går hunden. Av denna anledning kan sökcirklarna när läget skall kollas bli ganska stora ibland. Vår kom dock alltid tillbaka och gick inte på vilt. Hennes jaktinstinkt var totalt obefintlig.

Idag används ju dessa hundar mycket som gårdsvakthundar, men deras ursprungliga användningsområde är att vakta flockar ute på betesmarkerna.

Precis som det påpekas är herdehundar av denna typ ganska skarpa, självständiga (de skall ju klara sig helt själva ute med flocken utan mänskligt stöd och påverkan) och vår komondor var ibland helt upprörd över att vi inte förstod att hon faktiskt hade RÄTT i att föripasserande hundar var presumtiva fiender/vargar/tjuvar som skulle anfallas. :D När man framhärdade i sitt "NEJ" så tittade hon på en med olycklig och oförstående min.

Vidare vaktade hon på alla flockmedlemmar oavsett om vi/de ville det eller inte. Katterna tyckte det var lite jobbigt ibland.

Hon var dock mycket lojal mot sina flockledare och det kändes helt osannolikt att hon skulle ha satt sig upp mot oss. Detta händer dock tyvärr inte helt sällan, även hundvana människor som inte är vana vid herdehundars speciella temperament.

Men flyttar vi ut på landet igen blir det nog en ny komondor...eller kanske en maremma. Heredehundar är väldigt speciella och vi saknar faktiskt vår gamla komondor och bodyguard.

Anneli
 
Misstänkte det, har en liten tjej på 12 år en kurs som tränar sin kuvazs i agility, det går jättebra och det är aldrig några större problem om inte någon annan hund utmanar eller på något sätt hotar ägare eller hund, hon skyddar sin lilla ägare med livet, vilket kan blir jobbigt, dock har tjejen bra koll på henne så det händer i stort sett aldrig något. Hon har sin lös utan problem och har en fin kontakt, ingen "borderkontakt", men kontakt. Dock tror jag att denna individen är långt ifrån "urkuvazsen" och skärpan finns där.

Kommondoren har i så fall sämre erfarenhet av, gick själv i valpkurs med en kommondor och det var som att prata med en vägg för ägaren... Och den hade de importerat och betalat åtskilliga tusen för... Hellre en rottis då ;)

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp