vilken ras skulle passa mig

Sv: vilken ras skulle passa mig

haha, tyvärr jobbar ja nästan 24/7, förutom då jag är i stallet.

har ju lite funderat på att kunna ta med mig hunden på jobbet, jobbar inom hemservice, går hem till åldrigarna. har idag med mig katten till en, men tänker mig att de skulle vara lättare med en hund.

vill ha en vänn att gå ut med, som drar ut mig. har funderat att agility EV kan funka för mig, på korta banor då.

hur är vanlig cocerspanile då? *läser o läser om hundar*
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Du kan ju prova att låna någon annans hund att gå ut med till att börja med. Finns säkert jättemånga som skulle bli glada om de fick lite hjälp att rasta sina hundar. Och då får även du chansen att känna på hur det är att "vara med hund".
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Cocker spaniel är en vanlig hundras men kräver mer aktivering och motion än det du kan erbjuda.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Ingen illa menat men bli dagmatte eller hundrastare istället. Alla hundar behöver mer än bara korta promenader. Dessutom lever de i 10-15 år, det kanske inte din motionsrekomendation gör?

Kom också ihåg att en hund är ganska krävande de första åren, mer eller mindre många beroende på ras. Då räcker det inte med att bara ta en runda ibland utan är snarare ett heltidsarete med den.
Ett skräckexempel har jag med en kvinna osm liksom du blev rekommenderad hundköp för att motionera bort sin värk lite då och då. Hon köpte en tervueren (för alla som inte vet vad det är kan jag säg aatt det är en hund som kräver flera timmars aktivering och motion PER DAG för att må bra). Det är katastrof. Hunden är oregerlig och hon orkar inte gå ut med den öht för då får hon ÄNNU mer ont pga att hunden drar och hoppas hela tiden.

Är du dessutom så upptagen på din fritid låter det inte lämpligt med hund, är du i stallet kommer du inte ha den tiden till att aktivera hunden utan den kommer ofrivilligt alltid bli den ständiga iakttagaren. Man kan aldrig räkna med att kunna ha med hunden på jobbet heller.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nej, absolut inte jack russell till någon som vill ha en "pensionärshund" som inte kräver mer än lugna promenader och lite lek! :crazy:

Jack russel tycker jag är ett bra val..
Det är en bra familjehund,bra höjd, kräver sin motion men det gör alla hundar som sagt mer eller mindre.
Det är en hund med fart i.
Valet på denna ras var också för att det är en lätt hund att ha och göra med, oftast, och det lägger jag mycket vikt på!!
Från början en jakthund från England.

Många hundar behöver mer motion än vad trådskaparen skriver.(speciellt motion för huvudet)

:)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jack russel tycker jag är ett bra val..
Det är en bra familjehund,bra höjd, kräver sin motion men det gör alla hundar som sagt mer eller mindre.
Det är en hund med fart i.
Valet på denna ras var också för att det är en lätt hund att ha och göra med, oftast, och det lägger jag mycket vikt på!!
Från början en jakthund från England.

Många hundar behöver mer motion än vad trådskaparen skriver.(speciellt motion för huvudet)

:)

Du känner nog inte många rastypsika Jackrussels:crazy:
De ska vara rejält tuffa och kräver mycket motion och stimulans för att inte bli odrägliga.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Du känner nog inte många rastypsika Jackrussels:crazy:
De ska vara rejält tuffa och kräver mycket motion och stimulans för att inte bli odrägliga.

Kan bara hålla med, innehåller en hundras ordet "terrier" bör hundägare med begränsningar rygga tillbaka öht... Visst finns det lugnare exemplar men man bör ju vara beredd på att helvetet flyttar in när man köper terrier.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Håller med två föregående talare. Efter att ha varit med vid grytjakt så vet man att en JRT verkligen INTE är något som ska ligga på soffan och traska runt kvarterat ibland.
Med den explosivititen som kommer fram när dom jagar så förstår man varför så många av dem är totalt odrägliga i "sällskapsvarianten"...:crazy:

(Det borde fö. vara obligatoriskt att vara med vi en "rasaktivitet" då man fundera på köp. Där ser man vad hunden är till för och kan sedan se om man själv kan erbjuda samma stimulans eller motsvarande... vore om inte annat bra i efterhand då man kan dra upp det när folk börjar tjata om alla "knäppa hundar" som de har ute i stugorna :grin:)
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jack russel tycker jag är ett bra val..
Det är en bra familjehund,bra höjd, kräver sin motion men det gör alla hundar som sagt mer eller mindre.
Det är en hund med fart i.
Valet på denna ras var också för att det är en lätt hund att ha och göra med, oftast, och det lägger jag mycket vikt på!!
Från början en jakthund från England.

Många hundar behöver mer motion än vad trådskaparen skriver.(speciellt motion för huvudet)

:)

Nej, definitivt inte ett bra val till den här personens önskemål. Jack russell är en bevarad jakt/grytterrier som är avlad för uthållighet och för att vara tuffa, självständiga och envisa (inte egenskaper som är särskilt utmärkande hos hundraser som jag skulle klassa som särledes lätta att ha att göra med). Snabba och intensiva i allt de gör. Det är en riktig arbetshund för den aktiva hundägaren. En rastypisk russell som hålls under de förhållanden som TS beskriver lär inte bli trevlig att ha att göra med. Sen finns det givetvis alltid otypiska exemplar men man måste naturligtvis alltid utgå från hur rasen ska vara när man gör sitt val.

Till TS. Min spontana känsla är att det idealiska vore att hitta en vuxen, gärna lite äldre hund med "färdig" personlighet - för rätt individ är nog ännu viktigare än rätt ras.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Du känner nog inte många rastypsika Jackrussels:crazy:
De ska vara rejält tuffa och kräver mycket motion och stimulans för att inte bli odrägliga.

Alla hundar behöver stimulans för att må bra..
Nej man kan inte vara expert på varenda hundras men det intrycket jag har fått av denna ras så är den trevlig ras, men dock vet jag att de behöver jobbas mycket med, men personligen tycker jag om den rasen.

//:)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Men det handlar ju inte om vad DU tycker om för ras utan vilken ras som skulle passa TS med de möjligheter HON har att aktivera SIN hund!
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

:)
Nej, definitivt inte ett bra val till den här personens önskemål. Jack russell är en bevarad jakt/grytterrier som är avlad för uthållighet och för att vara tuffa, självständiga och envisa (inte egenskaper som är särskilt utmärkande hos hundraser som jag skulle klassa som särledes lätta att ha att göra med). Snabba och intensiva i allt de gör. Det är en riktig arbetshund för den aktiva hundägaren. En rastypisk russell som hålls under de förhållanden som TS beskriver lär inte bli trevlig att ha att göra med. Sen finns det givetvis alltid otypiska exemplar men man måste naturligtvis alltid utgå från hur rasen ska vara när man gör sitt val.

Till TS. Min spontana känsla är att det idealiska vore att hitta en vuxen, gärna lite äldre hund med "färdig" personlighet - för rätt individ är nog ännu viktigare än rätt ras.

Jag vet precis var Jack Russell hunden kommer ifrån och vad de använts till!!!!


Tycker ändå TS ska kolla upp rasen och se vad du tycker, och de andra också för den delen.
(det var tyvärr kanske också mer ett personlighetsval från min sida om jag ska vara riktigt ärlig:o)

Personligen tycker jag inte TS ska köpa sig en äldre hund med"färdig personlighet".
Skaffa dig en valp som du kan forma själv+ uppfostra själv, det är mitt tips:)

Lite fler tips inför rasvalet

Amerikansk Cocker spaniel- denna hund har ett jämnt temperament, och en väldigt glad hund med bra uthållighet.
Har också en god arbetslust.
Denna ras är avlade på delade håll men framförallt England och Amerika.

Bichon Frise- Kommer ursprungligen från Frankrike
Glad och lekfull hund
En bra allergihund

Chihuahua-Som du kanske redan vet TS så är detta världens minsta hund
Detta är en tempermentsfull hundras,nyfiken, tillgiven, glad och sprallig ras.

Papillon
Ursprungligen från Belgien/Frankrike
Denna ras förekommer i två olika varianter,Papillon och Phaline som har lite hängande öron.
En hund som ger ett stort intryck:), en ståtlig sådan.

Pekingese
Gammal ras från Kina
Utveckligen på denna ras har varit i framförallt England.
Dock kan denna ras vara reserverad.

Shihi Tzu
En glad och interlligent ras..
Ursprungsland Tibet såsom Tibetansk spaniel..

Tibetansk spaniel(som jag nämnt tidigare:))
Dessa hundar är framavlade som sällskapshundar i kloster till munkarna.
Denna ras är vaken, tillgiven, dock självständig.
En liten intelligent hund, en avståndstagare när det gäller främlingar.
Alltså en bra vakthund:)

Lycka till TS hoppas du hittar vad du söker:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Men det handlar ju inte om vad DU tycker om för ras utan vilken ras som skulle passa TS med de möjligheter HON har att aktivera SIN hund!

Nej inte ens hälften av de raser jag räknat upp tycker jag speciellt mycket om så vad är ditt problem.??

Jag hade en personlig favorit som jag nämnde!!
Tycker inte heller som er angående denna rasen, så där har vi delade åsikter och det tycker jag man kan få ha!!
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Visst får man ha olika åsikter.
Men ff a i en rasvalstråd så skall man passa sig väldigt noga för att rekommendera raser som man inte har mycket god kunskap om.

Fast o andra sidan så är jag övertygad om att ingen uppfödare av JRTs, vare sig SKK eller JRTC of GB anslutna skulle komma på tanken att sälja en valp åt TS.
Ungefär lika troligt som att en seriös BC uppfödare skulle sälja en hund åt någon med TS krav o inställning.

Fö så finns det inget som heter allergihundar.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Jag rekommenderar istället renodlade sällskapshundar, varför inte t ex bichon frise, bichon havanais, bolognese, malteser eller pekingese? Ingen av de hundarna har ett stort aktiverings- eller motionsbehov även om de behöver få röra på sig och använda huvudet.

Kan nämna att en bichon kan vara ganska så krävande både när det gäller aktiverings och motionsbehovet.
Ger man dem inte tillräckligt ur båda kategorierna blir det liv i luckan kan jag garantera..
Blir de understimulerade blir det skällande och nerviga hundar. Och som då skäller på ALLT.

Det är en väldigt livlig ras som även kräver en hel del pälsvård.
Helst ska man karda dem varje dag för att undvika de klassiska "skruvarna" i pälsen.
Tvättas och klippas ska de göras i mellanåt också.


Krävs en ganska benhård uppfostran på dem också. Annars tar de gärna över huset och intar positionen som kung på en tron.
(De som sett avsnittet med en attackerande och bitande bichonen m mannen som kunde tala med hundar, vet vad jag menar). De behöver tydliga gränser för vad man får göra och inte.

De är väldigt envisa och en aning egoistiska. Gör som det passar dem när det passar

För övrigt en gullig hund, men man ska veta vad man ger sig in på trots storleken och man ska vara beredd på pälsvård i mängder.

Jag skulle inte rekommendera rasen som soffliggande hund eller för en hund med bara några rundor runt kvarteret.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Alla hundar behöver stimulans för att må bra..
Nej man kan inte vara expert på varenda hundras men det intrycket jag har fått av denna ras så är den trevlig ras, men dock vet jag att de behöver jobbas mycket med, men personligen tycker jag om den rasen.

//:)

Ja, och jag älskar doberman. Ska jag rekommendera den till TS?
Tänk efter före nästa gång.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

:

Personligen tycker jag inte TS ska köpa sig en äldre hund med"färdig personlighet".
Skaffa dig en valp som du kan forma själv+ uppfostra själv, det är mitt tips:)

Du menar så att den blir så där snäll och okrävande, dvs vad man gör den till?;)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Visst får man ha olika åsikter.
Men ff a i en rasvalstråd så skall man passa sig väldigt noga för att rekommendera raser som man inte har mycket god kunskap om.

Fast o andra sidan så är jag övertygad om att ingen uppfödare av JRTs, vare sig SKK eller JRTC of GB anslutna skulle komma på tanken att sälja en valp åt TS.
Ungefär lika troligt som att en seriös BC uppfödare skulle sälja en hund åt någon med TS krav o inställning.

Fö så finns det inget som heter allergihundar.

"allergihund" :grin:
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Kan nämna att en bichon kan vara ganska så krävande både när det gäller aktiverings och motionsbehovet.
Ger man dem inte tillräckligt ur båda kategorierna blir det liv i luckan kan jag garantera..
Blir de understimulerade blir det skällande och nerviga hundar. Och som då skäller på ALLT.

Det är en väldigt livlig ras som även kräver en hel del pälsvård.
Helst ska man karda dem varje dag för att undvika de klassiska "skruvarna" i pälsen.
Tvättas och klippas ska de göras i mellanåt också.


Krävs en ganska benhård uppfostran på dem också. Annars tar de gärna över huset och intar positionen som kung på en tron.
(De som sett avsnittet med en attackerande och bitande bichonen m mannen som kunde tala med hundar, vet vad jag menar). De behöver tydliga gränser för vad man får göra och inte.

De är väldigt envisa och en aning egoistiska. Gör som det passar dem när det passar

För övrigt en gullig hund, men man ska veta vad man ger sig in på trots storleken och man ska vara beredd på pälsvård i mängder.

Jag skulle inte rekommendera rasen som soffliggande hund eller för en hund med bara några rundor runt kvarteret.

Där håller jag inte med!!

Ja pälsvården är alltid inte den roligaste på denna hund, syrran har själv haft en bichon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
28
· Visningar
1 049
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 274
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp