vilken ras skulle passa mig

Sv: vilken ras skulle passa mig

Ja, och jag älskar doberman. Ska jag rekommendera den till TS?
Tänk efter före nästa gång.

Om du läst tråden har jag redan hört detta uttalade ett antal gånger, att det tydligen var en väldig tabbe att rekomendera denna ras.
Så skriv något viktigare till någon som behöver dina åsikter..

Nej inte doberman tycker du ska rekomendera Stafford shire bullterrier istället, eller ännu bättre rottis;)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Den ulitmata "pensionärshunden" är nog ändå en cavalier king charles spaniel. Glada, trevliga och mycket anpassningsbara. Ska du ha den med till jobbet är det ju ingen nackdel om hunden är söt som socker heller. ;)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

vinkelina;12717657 gå ut "ett varv runt kvarteret" ett par gånger per dag. [/QUOTE skrev:
Det där räcker inte på långa vägar för någon hund. Om nu inte kvarteret är väldigt stort;).
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

har blivit "rekommenderad" att ska skaffa hund. borde promenera korta sträckor flera gånger om dagen, och behöver motivationshjälp. har nog annars oxå tänkt på hund

men vilken ras skulle ni rekommendera. favoriten är grand danois, men den är inte riktigt aktuell för tillfället. borde vara en mindre hund, gärna i kattstorlek.
den skall inte heller behöva överdrivet mycke aktivitet. lugna promenader o lite lek. en penisonärshund :P

skulle vara kul med en ras som man skulle kunna ta med på arbetet, jobbar med hemservice

Har du kollat in lite raser nu??, något du är mera intresserad av??
Nyfiken:) på vad det blir..
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Man har ju också olika uppfattningar om saker och ting som man tycker människor borde förstå..

Men du verkar ju ha blandat ihop din personliga positiva upplevelse av en ras med villfarelsen att den blir så trevlig hos vem som helst, oavsett omständigheter. Om man nu brinner för en ras, vill man inte att hundarna ska hamna rätt och att ägaren ska bli nöjd med sin nya hund? Hon blir ju inte per automatik nöjd för att du gillar hunden.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Men du verkar ju ha blandat ihop din personliga positiva upplevelse av en ras med villfarelsen att den blir så trevlig hos vem som helst, oavsett omständigheter. Om man nu brinner för en ras, vill man inte att hundarna ska hamna rätt och att ägaren ska bli nöjd med sin nya hund? Hon blir ju inte per automatik nöjd för att du gillar hunden.

Då har du missuppfattat mig helt om du tror att jag har fått dessa uppfattningarna.

Det jag menade , var att jag har själv aldrig fått dessa signalerna från denna ras och tipsade Ts i sin tur, till ett rasval som troligtvis var fel.
Tipsade inte för att jag vill ha, eller min favorit enbart, utan för att jag trodde jag hade fått en bra inblick i denna ras.(troligtvis inte)
Om man aldrig upplevt rasen såsom många i denna tråden upplever Jack Rusell hunden så respekterar jag det och fått nya kunskaper.

Jag tänker inte förklara mig mer eftersom jag har gjort så gott jag kan, hoppas du förstår vad jag vill komma fram till..
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

hittade en jättebra sida, västerbottens kennelklubb, där de hade en sida med alla kennlar o deras raser, satt halva kvällen o kollade egenom :) vill ju att hunden skall vara söt oxå hehe

fastnade för två stycket, är kanske inte riktigt vad jag söker efter, men tror att de kan EV funka, skall dock leta vidare. ena är en tysk spets, den har ett annat namn oxå, har lite erfarenhet av den sen tidigare, min kompis har en. (den är otroligt bortskämd) verkar vara en ganska livlig hund, men skulle kunna funka, speciellt om jag kan aktivera den med tex agility en gång i veckan el dyligt.

finns oxå ganska bra inhängnade rasthagar inom ett par km, flera på gång.

den andra är Prazsky Krysarik bara för att den ser så söt ut (kanske man borde forska lite mer :P)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Innan du ens ringer/mailar till en PK uppfödare så kontakta rasklubbens avelsråd.
En del uppfödare är tydligen redan uteslutna o flera utreds av SKKs disciplinära ansvarsnämnd.

Nyligen framkom i en tråd på AoH hur vanligt det var med bulvaninport av dessa från Tjeckien, ofta oförsäkrade.

Var en lång tiggeritråd om valpen Albin o dennes syster, båda dog på Bagis.
:devil:
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

hittade en jättebra sida, västerbottens kennelklubb, där de hade en sida med alla kennlar o deras raser, satt halva kvällen o kollade egenom :) vill ju att hunden skall vara söt oxå hehe

fastnade för två stycket, är kanske inte riktigt vad jag söker efter, men tror att de kan EV funka, skall dock leta vidare. ena är en tysk spets, den har ett annat namn oxå, har lite erfarenhet av den sen tidigare, min kompis har en. (den är otroligt bortskämd) verkar vara en ganska livlig hund, men skulle kunna funka, speciellt om jag kan aktivera den med tex agility en gång i veckan el dyligt.

finns oxå ganska bra inhängnade rasthagar inom ett par km, flera på gång.

den andra är Prazsky Krysarik bara för att den ser så söt ut (kanske man borde forska lite mer :P)[/QUOTE

Ok..
Låter spännande :)
Prazsky Krysarik är en rätt ovanlig ras här i Sverige??

Lycka till:)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

kollade in nån sida sen med Prazsky Krysarik och insåg att de kanske inte passar, eller hunder värkar ok, men allt rund den som verkar så osäkert. men söt va den i alla fall
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

kollade in nån sida sen med Prazsky Krysarik och insåg att de kanske inte passar, eller hunder värkar ok, men allt rund den som verkar så osäkert. men söt va den i alla fall

Ja den var charmig:)
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nyfiken, men på vilket sätt håller du inte med?
I hur stor utsträckning eller kanske hur många bichoner har du träffat/tagit hand om?

Är det nån enstaka eller flera som inte stämmer in på min beskrivning?

Grattis i så fall, då tycks du ha träffat lugnare och mindre krävande bichoner än vad jag har
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Nyfiken, men på vilket sätt håller du inte med?
I hur stor utsträckning eller kanske hur många bichoner har du träffat/tagit hand om?

Är det nån enstaka eller flera som inte stämmer in på min beskrivning?

Grattis i så fall, då tycks du ha träffat lugnare och mindre krävande bichoner än vad jag har

Pälsen kan vara krånglig , det håller jag med dig om.

Rasen har funnits sedan medeletiden.
Bichons ursprung är osäkert, men troligtvis från medelhavsområdet.

Denna hund kommer senare bli en populär ras inom den italienska adlen, bland de högt uppsatta!!
Var också en överklass hund i franska hovet.
Inom adlen användes hunden som sällskapshund.
Under 90- talet blev det en "allemanshund" , då fångades många av denna rasen in och tränades till cirkushundar..

Idag
Bichon är en väldigt lättlärd och arbetsvillig hund.
De har ett mycket trevligt och glatt temperament och försöker vara alla till lags.
bichons charm är att i ena stunden vara full med bus och i nästa vara mycket kelig och tillgiven.
Ibland kan den vara envis men ingen "hård" hund, med vänlig fast hand kommer man längst när man fostrar den!!
I de 25 år ca som Bichon funnits i Sverige har den blivit mycket populär.
Det är en utpräglad sällskapshund, glad och lättlärd och angelägen att vara sin ägare till lags.
Rasen behöver dagliga promenader och tackar inte nej till skojiga aktiviteter.
En Bichon frise passar bra till en oerfaren hundägare bara man har intresset för pälsvård och lära sig rasen och vad hundägare innebär.
Rasen passar även väldigt bra med barn, dock måste föräldrar tänka på att en hund aldrig är en leksak!!

Motion
En vuxen Bichon behöver minst en halvtimmes promenad om dagen.
(Denna ras älskar skogsturer och är en väldigt vältränad hund som gärna följer med på längre sträckor.)
Utöver detta behöver den kortare rastningar och även om man har trägård att man bara kan släppa hunden lös.
Även om man släpper ut denna ras mycket ute i trägården lös ska man även se till att den får sin dagliga motion i koppel, kan annars vara svårt att få dom riktigt rumsrena.
Om man nu vill aktivera sin bichon genom agility eller flyball, går detta utmärkt..=)

Pälsvård
Som sagt måste man lägga ner en del tid på pälsen på denna ras.
Hunden ska kardas och kammas varje dag och badning bör ske var fjortonde dag.
Skötslen tar i snitt två timmar per vecka,utöver tiden för badning och föning.
Finns kurser du kan gå för att lära dig klippa din Bichon på bästa sätt..
Kan också klippa ner dom helt..

Utfodring
Bichon kan vara av den kräsna sorten och vill helst bli serverade på ett silverfat..
Här gäller det att kvara konsekvent.
Hundfodret är bäst och då vet man också att hunden får i sig allt den behöver.
Om du vill ge matrester är det bäst att blanda i det i torrfodret.

Livslängd: I genomsnitt 13-15 år gammal
Om man vill ge matrester


Min åsikt i det hela
För det första: Denna texten tycker jag stämmer övrens med bichon Frise rasen.
För det andra: ja jag har träffat på en del bichon hundar
För det tredje: Alla hundar måste veta sin plats
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Vem har skrivit texten? Du?
Förmodligen inte.
Det är olagligt att citera o kopiera andras texter utan att ange källa o i vissa fall inneha författarens tillstånd att publicera dennes taxt.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Okej, men nu är det så att du har kopierat hela den texten..förutom de tre sista meningarna i ditt inlägg - vars är dina egna åsikter..
Men än så länge i ditt inlägg hittar jag inte några egna personliga erfarenheter.

Bichonen har funnits i mer än 25 år i Sverige, texten du har kopierat är inte speciellt dagsfärsk.


Men visst kan det vara så, än en gång..Att jag har stött på lite mer krävande bichoner.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Vem har skrivit texten? Du?
Förmodligen inte.
Det är olagligt att citera o kopiera andras texter utan att ange källa o i vissa fall inneha författarens tillstånd att publicera dennes taxt.

Nej som sagt skrev jag ovan att jag tycker att denna ras stämmer in på denna text!!!!!!!
Så nej det är inte jag som skrivit detta, som jag nämnt tidigare om du läser, en gång till!!
Inte skrivit av, gjort om texten men det är samma budskap, men det behöver jag inte sitta och förmedla till dig.
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Skärp dig!
Ännu olagligare att använda publicerad text som man omarbetar för att tjäna sina egna syften.

Text skall citeras korrekt o källa skall länkas till!
Jag är inte illiterat! Dvs, jag kan läsa innantill, o ingenstans har jag sett att du länkat eller ens angett källa/författare till texten.

Som medlem på ett svenskt forum förbinder man sig att följa Svensk Lag, missat det?
 
Sv: vilken ras skulle passa mig

Okej, men nu är det så att du har kopierat hela den texten..förutom de tre sista meningarna i ditt inlägg - vars är dina egna åsikter..
Men än så länge i ditt inlägg hittar jag inte några egna personliga erfarenheter.

Bichonen har funnits i mer än 25 år i Sverige, texten du har kopierat är inte speciellt dagsfärsk.


Men visst kan det vara så, än en gång..Att jag har stött på lite mer krävande bichoner.

Som sagt har du väldigt svårt att ta till dig av vad jag tycker och tänker.

Jag har erfarenhet av en del raser och en av dom är faktiskt, konstigt nog Bichon.
Det är en utpräglad sällskapshund och showhund och en bra familjehund som sagt.
Det är min åsikt och det som framgavs i texten är också en del av mina åsikter.(även om det var en omgjord text, ej kopierad)

Har inte hört så mycket av dina åsikter heller för den delen, och vad du har för "referenser"..
Men du har tydligt nog sätt en negativ sida av denna ras.

Malteser,löwchen,coton de tulear, bichon havanais och bolognesen är släkt med Bichon frise och dessa är också sällskapshundar, mer eller mindre.

Men vi kan ju dra slutsatsen, du tycker inte detta är något speciellt bra val,dom kan bli odrägliga, pälsen osv...
Jag: Tycker detta är ett bra val, även om nu kanske TS redan gjort sitt val.
Pälsen är ett minus och det håller vi båda med om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken ras skulle passa mig

Du har ff inte angett källa till texten du skrivit, o dina referenser ger jag inte mycket för om du inte kommer med bättre argument o källhänvisning.
Vill du bli tagen på allvar så får du presentera vad du har för erfarenheter o var dina texter kommer ifrån.

Du kan ju börja med att följa lagen om upphovsrätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
28
· Visningar
1 060
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 274
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp