Bukefalos 28 år!

Vilken ras?

Det krävs minst gk i lägre bruks för cert men den kan du ha korad eller uppflyttad till högre för championat.

En fördel med att vara utställningsintresserad och ha kelpie är det är väldigt sällan någon mördande konkurrens utan man kan lika gärna vara själv i ringen. Men de går inte allt för ofta och vinner i grupperna eller BIS-ringen heller. Personligen ser jag det inte som en utställningsras utan som en arbetande ras som i huvudsak ska få arbeta men det finns linjer som är "lugnare".

Uppflyttad till högre är inte heller någon omöjlighet dock. Har man någotsånär på specialen så räcker det med en halvkass lydnad.

Nej jag håller med om att det inte är någon klassisk utställningsras men jag vet att de som har Sandskogens fäster stor vikt vid utseedet. De är dock noga med att det ska vara mentalt bra hundar (husse är mentaldomare) men de har kanske inte den där extra växeln som vissa andra vill ha. Det gäller inte alla individer ska sägas, jag har träffat Sandskogen hundar med bra ös under tassarna också :).
 
Den har jag varit inne på! :up: Har dom bra föremålsintresse? Mycket kamp/leklust? Arbetsvilliga?

Det är ju som sagt ursprungligen en vallhund, så många av de "bruks"egenskaperna finns kvar även om inte vallinstinkten är på topp annat än i rena renvallarlinjer, så de är väldigt roliga att jobba med tycker jag :)
 
Tävling spelar ingen roll för hunden men de som vill tävla är ofta mer motiverade att träna med sina hundar. Mina promenerar 2-4 timmar varje dag och sen tränar 1-2 timmar utöver det iag 6 dagar i veckan. Jag har en lugnare som säkert skulle nöja sig med någon timme promenad och träning varannan dag sen har jag en riktigt galning som nog helst skulle träna dygnet runt.

Jag skulle jobba med personspår med en kelpie, viltspår är ofta alldeles för lätt för dem och mycket bökigare att lägga. I övrigt verkar aktiviteterna passa :-)
Jag anser att jag är ganska motiverad i min träning. Jag tränar mot tävling, men sen om jag någonsin startar vet jag inte. Handlar mest om mina nerver..

Jag kan ju typ inget om personspår, det lilla jag kan tycker jag är dötrist! Viltspår tycker jag är väldigt okomplicerat :D I brukset så skulle jag helst vilja hålla på med sök, eller eventuellt rapport. Passar det kelpie? Isf får jag väl vända mig till en kennel som verkar ha lugnare hundar ;)
 
Ah, ja men då räcker det med korad ju :).

Nej jag håller med om att det inte är någon klassisk utställningsras men jag vet att de som har Sandskogens fäster stor vikt vid utseedet. De är dock noga med att det ska vara mentalt bra hundar (husse är mentaldomare) men de har kanske inte den där extra växeln som vissa andra vill ha. Det gäller inte alla individer ska sägas, jag har träffat Sandskogen hundar med bra ös under tassarna också :).

Du kan inte ta cert med en hund som endast är korad.

Håller med om Sandskogens.
 
Och jag tyckte du beskrev min bearded med texten ovan. Ja, pälsen då, men man vänjer sig vid ;)

Har haft storpudel också, och tycker att det är mer jobb med den pälsen än vad det är med bbeardisen, även om min just nu är nerklippt (på utväxt). Storpudeln hade jag aldrig i utställningsfrisyr, han var öndå ful så det var inte värt slitet. Men det är sjukt trevliga hundar annars :)
Åh, beardis är jag ju väldigt sugen på.. Var inne på klubbens hemsida och var nästan helt säker på att jag skulle ha en sån, tills jag kom till sidan för pälsvård. Då vände det fort :o
 
Så himla mycket jobb att hålla dom i utställningstrim :/ Verkar vara käcka hundar, men känner inte någon stor. Vet du något om psyket på dom?

Jag tycker storpudeln är den roligaste av dem, det är rätt mycket "fullt ös medvetslös". ;)
De jag känt har älskat att träna, varit väldigt förarorienterade och lärt sig väldigt snabbt. Som en... mildare dobbe, utan de vassare sidorna så att säga? Glad-glad-glad, vad ska vi göra nu, nu springer jag en sväng medans du tänker! :D

De har haft lite svajig mentalitet hos vissa har jag fattat det som, en del osäkerhet och stress, men jag tror de börjat få ordning på det igen? Jag har ingen ordentlig inblick i rasen inifrån så att säga, men jag är enormt svag för en bra storpudel!
 
Nej du måste ha arbetsmerit för att ta CERT så endast kornig räcker inte.
Godkänt i lägre kan jag nog fixa ;) Det var uppflytt till högre som lät svårt.. Men det kanske det inte är, har ju inte så mycket koll på brukset som sagt. Men känns lite sådär o köpa en brukshund när man knappt tränar bruks alls tidigare :/
 
Åh, beardis är jag ju väldigt sugen på.. Var inne på klubbens hemsida och var nästan helt säker på att jag skulle ha en sån, tills jag kom till sidan för pälsvård. Då vände det fort :o
Hehe, jag vill nog alltid ha en beardis faktiskt. Pälsen är annars än pudelns t ex. Pudeln kräver mer jobb efter bad. Mycket föning och klippning. Beardisen behöver mest borstas igenom en gång i veckan och badas då. Däremot behöver beardisen plockat på pinnar mer efter en skogspromenad än vad en pudel behöver, eftersom att beardisen har pälsen under magen och pudeln har sin mesta päls uppepå.
 
Fast nu när jag läste texten som kopierats in så tror jag nog också att det räcker med gk mentaldel för UCH?

Det står olika meriter för cert och championat vilket det också är. Vi har haft uppe frågan både i rasklubben och SBK om kravet på arbetsmerit ska tas bort för cert vilket iaf i rasklubben alla var rörande överens om att det inte skulle.
 
Jag tycker storpudeln är den roligaste av dem, det är rätt mycket "fullt ös medvetslös". ;)
De jag känt har älskat att träna, varit väldigt förarorienterade och lärt sig väldigt snabbt. Som en... mildare dobbe, utan de vassare sidorna så att säga? Glad-glad-glad, vad ska vi göra nu, nu springer jag en sväng medans du tänker! :D

De har haft lite svajig mentalitet hos vissa har jag fattat det som, en del osäkerhet och stress, men jag tror de börjat få ordning på det igen? Jag har ingen ordentlig inblick i rasen inifrån så att säga, men jag är enormt svag för en bra storpudel!

Det första stycket gillar jag skarpt! :D

Det andra stycket.. Not so much :D Osäkerhet och stress har jag på tok för mycket redan i dalmatinern.
 
Hehe, jag vill nog alltid ha en beardis faktiskt. Pälsen är annars än pudelns t ex. Pudeln kräver mer jobb efter bad. Mycket föning och klippning. Beardisen behöver mest borstas igenom en gång i veckan och badas då. Däremot behöver beardisen plockat på pinnar mer efter en skogspromenad än vad en pudel behöver, eftersom att beardisen har pälsen under magen och pudeln har sin mesta päls uppepå.
Plocka pinnar känns ok ;)
 
Det första stycket gillar jag skarpt! :D

Det andra stycket.. Not so much :D Osäkerhet och stress har jag på tok för mycket redan i dalmatinern.

Nej, det är såklart saker ingen vill ha! Vad jag menade var att om du ska titta på pudel så var uppmärksam på att det här kan vara ett problem, jag menar inte att alla individer har problemen. I vilken ras man än väljer finns det ju saker att se upp med, tänker jag. :)
 
Godkänt i lägre kan jag nog fixa ;) Det var uppflytt till högre som lät svårt.. Men det kanske det inte är, har ju inte så mycket koll på brukset som sagt. Men känns lite sådär o köpa en brukshund när man knappt tränar bruks alls tidigare :/

Det gjorde jag, jag hade inte ens tränat hund. Nu är jag hundträningsnörd deluxe. Personspår är inte alls trist, samma som viltspår men du slipper klöv, blod och toklånga liggtider. Man lägger ett spår och går sen och tränar lite lydnad sen spårar man och sen har man en nöjd kelpie :D
 
Gällande mentalitet så finns det väl en hel del rädslor bland beardisarna? Som jag förstått är det ovanligt med en som inte är skotträdd exempelvis.
 
Nej, det är såklart saker ingen vill ha! Vad jag menade var att om du ska titta på pudel så var uppmärksam på att det här kan vara ett problem, jag menar inte att alla individer har problemen. I vilken ras man än väljer finns det ju saker att se upp med, tänker jag. :)
Det är sant! Min mammas bekant har storpudlar och har haft i många herrans år, kanske ska ta ett snack med henne!
 
Det gjorde jag, jag hade inte ens tränat hund. Nu är jag hundträningsnörd deluxe. Personspår är inte alls trist, samma som viltspår men du slipper klöv, blod och toklånga liggtider. Man lägger ett spår och går sen och tränar lite lydnad sen spårar man och sen har man en nöjd kelpie :D
Plätt-lätt :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 050
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 957
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 918
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp