Vilken ras?

Det beror väldigt mycket på ambitionsnivå med welshen, och såklart vilka linjer. Jag har träffat fantastiska apportörer men också sådana som ledsnar efter ett par gånger. Däremot har de fantastisk näsa och briljerar ofta i viltspår. För lydnad, njae, ofta lite för flamsiga. Men rallylydnad och agility kan de bli väldigt duktiga på då de har farten och kontaktsökandet.
Jag förstår vad du menar med tråkig, om det är arbete du syftar på, men som hund är de precis tvärtom - riktiga clowner! Det händer alltid saker med en welsh. Men det är såklart inte önskvärt i alla grenar.
Flams och clowneri klarar jag av, har ju trots allt haft flat och dalmatiner ;) Hur är föremålsintresse och kamplust? De flesta spaniels jag har träffat har, i mina ögon, haft för lite av den varan. Gäller även retriever.
 
Flams och clowneri klarar jag av, har ju trots allt haft flat och dalmatiner ;) Hur är föremålsintresse och kamplust? De flesta spaniels jag har träffat har, i mina ögon, haft för lite av den varan. Gäller även retriever.

Om har erfarenhet av flat är du verkligen van med flamseri, haha! Jag är också van vid flat och nog är de lika i många avseenden, men jag upplever att welshen har ett annat sorts flams. :D Mer lek och bus, också på egen hand om ingen vill hjälpa till, snarare än "tyck om mig älska mig lämna mig aldrig"-flat-stuket. ;)

Min erfarenhet är att föremålsintresset är mycket bra. De är lätta att busa med och "tagga upp" så att de blir laddade på uppgiften. Det är det bästa knepet jag har hittat, att leka sig fram till resultat. De jag har haft att göra med har inte varit så stora i maten så det blir svårt att motivera dem på det sättet (snarare ett straff att få en torrgodis). Men är jag rolig så har hunden kul, typ så. Kamplusten är lite samma sak, är det roligt för dem att hålla på med så kör de bara på.

En liten anekdot: Tiken jag delar med min mamma nu tyckte att det var måttligt kul att apportera som yngre. Min mamma har även flat, och vi använde båda två samma "teknik" i träningen, helt utan resultat: 3 apporteringar, sedan hittade hon något annat kul att göra. Sedan provade jag att göra lek av det, brottas lite vid varje återlämning, springa runt och leka och mycket, mycket uppmuntrade ord i falsett ;) Då gick det skitbra, även när jag själv lugnade mig, hon for som ett skott fram och tillbaka och var föredömlig. Hon har även en speciell leksak som hon lärt sig att älska, som åker fram vid speciella tillfällen när det ska tränas. Den är belöning nog.

Det kanske inte är något för alla, och det kräver ett annat sorts tålamod än många är vana vid. Dessutom är garanterat inte alla welshar likadana. Men jag kan säga så mycket som att kul har man med en sådan hund, även om man inte kanske blir elitmeriterad i lydnad och jakt.
 
De jag har tänkt på är Bearded Collie, men den faller på pälsen, och Aussie, men den faller på att jag inte vet om jag klarar av träna den till godkänt i högre klass i brukset, som krävs för utställningschampionat, eftersom jag har typ noll koll på brukset och inte ens vet om jag tycker det är kul..

Om du är inne på kelpien kan du ju likväl titta på Aussien, om den tilltalar dig mer menar jag :)
 
Jag håller med om att kamplust och föremålsintresse är bristande hos utställningsavlade grupp 8-hundar, men jag kom på ett undantag - tollare! Jag har träffat flertalet multichampions, exempelvis utställning+lydnad+viltspår och på senare tid har det ju till och med dykt upp jakt(tolling)champions.
Tollare tycker jag är lite retrievermotsvarigheten till exempelvis kelpie, en allroundhund på många sätt. Mentaliteten kan vara tvivelaktig, jag har mött många som är ganska skygga, men samtidigt finns det framgångsrika uppfödare som tänker på allt.

Även tollare har ju parenteschampionat med 2a ökl som krav för SE UCH, och minns jag inte supertokigt gäller både tolling- och retrieverprov. (Man kan alltså starta på antingen eller)
 
Jag håller med om att kamplust och föremålsintresse är bristande hos utställningsavlade grupp 8-hundar, men jag kom på ett undantag - tollare! Jag har träffat flertalet multichampions, exempelvis utställning+lydnad+viltspår och på senare tid har det ju till och med dykt upp jakt(tolling)champions.
Tollare tycker jag är lite retrievermotsvarigheten till exempelvis kelpie, en allroundhund på många sätt. Mentaliteten kan vara tvivelaktig, jag har mött många som är ganska skygga, men samtidigt finns det framgångsrika uppfödare som tänker på allt.

Även tollare har ju parenteschampionat med 2a ökl som krav för SE UCH, och minns jag inte supertokigt gäller både tolling- och retrieverprov. (Man kan alltså starta på antingen eller)
Ja, jag har hört att tollare ska vara "retriverns border collie", men ärligt talat har jag bara stött på skit-tollare :( Antingen hundar som hugger allt och alla eller hundar som inte ens klarar godkänt resultat i varken lydnad, utställning eller jakt. Så jag är inte särskilt imponerad över rasen.. Men det finns säkert bra hundar också. Rasen finns i tankarna, om än tvivelaktigt. Inser att man måste vara VÄLDIGT noga med uppfödare och linjer..
 
Om du är inne på kelpien kan du ju likväl titta på Aussien, om den tilltalar dig mer menar jag :)
Ja, ska jag ha en brukshund så är det väl aussie, kelpie eller dobbis. Aussie tilltalar mig mest utseendemässigt, men i arbete måste jag nog jämföra dom lite mer innan jag kan säga vilken jag gillar bäst. Vallhundarna brukar dock ligga mig varmt om hjärtat och dom är lite bättre storlek än dobbisen..
 
Ja, jag har hört att tollare ska vara "retriverns border collie", men ärligt talat har jag bara stött på skit-tollare :( Antingen hundar som hugger allt och alla eller hundar som inte ens klarar godkänt resultat i varken lydnad, utställning eller jakt. Så jag är inte särskilt imponerad över rasen.. Men det finns säkert bra hundar också. Rasen finns i tankarna, om än tvivelaktigt. Inser att man måste vara VÄLDIGT noga med uppfödare och linjer..


Ja, dom bra tollarna är begränsade till ganska snäv uppfödarbas. Exempelvis Krokasmedens kennel är en kennel som fött upp fina tollare. Tollarbos vet jag har fött fram tre-fyra multichampions, och minst en som varit med på lydnads-SM en (Eller fler?) gånger. Det FINNS bra tollare, och dom börjar dyka upp mer och mer. Jag tycker det är en intressant ras som har potential att vara väldigt bra i många grenar. Meeen som vanligt tänker jag gnälla på att jaktegenskaperna glöms bort.

Och det där med "retrieverns border collie" tror jag är ett påhitt av folk som har tollare och vill få det låta coolt. Tollare är som vilken ras som helst, och är absolut inte avlad på något extremt sätt varken i begynnelsen eller nu. Det är en helt vanlig hund, dock utan den allra yttersta retrieversnällheten och är ju i grunden den amerikanska typen av retriever likt exempelvis cheasapeake bay. Dom har haft och har fortfarande en lite annan syn på retrievermentalitet.
 
Senast ändrad:
Ta en titt på beauceron? Dock krävs bruksmerit för utställningschampionat så det kanske faller på det. Annars väldigt trevliga allround-brukshundar och faktiskt betydligt bättre/trevligare än vad många fått för sig. :)
 
KH collie har jag ingen bra erfarenhet av. Dåligt psyke och dåliga leder på dom jag vet om. Är det vanligt? Och sen bruksmeriten där med.

Mentaliteten är det man måste vara mest noga med vad gäller korthårscollien, det avlas på en hel del skräp. Däremot är dåliga leder verkligen inte vanligt, det är den bruksras som har lägst andel höftledsfel. ED förekommer och ett par kullar har varit drabbade men överlag är det heller inte vanligt - mindre vanligt än i andra raser som tipsats om, t ex finsk lapphund(inte för att ED är särskilt vanligt där heller men ändå).

Vad gäller bruksmerit så kan man ta cert utan men för championat krävs godkänt mentaltest eller uppflytt till högre.
 
Ta en titt på beauceron? Dock krävs bruksmerit för utställningschampionat så det kanske faller på det. Annars väldigt trevliga allround-brukshundar och faktiskt betydligt bättre/trevligare än vad många fått för sig. :)
Ska titta på dom. Är dom inte väldigt stora? Jag har ju ingen, eller iallafall mycket liten, erfarenhet av just bruks, därför är jag tveksam till att behöva bruksmeriter för utställningschampionat. Men, det är inte helt uteslutet, absolut inte.
 
Mentaliteten är det man måste vara mest noga med vad gäller korthårscollien, det avlas på en hel del skräp. Däremot är dåliga leder verkligen inte vanligt, det är den bruksras som har lägst andel höftledsfel. ED förekommer och ett par kullar har varit drabbade men överlag är det heller inte vanligt - mindre vanligt än i andra raser som tipsats om, t ex finsk lapphund(inte för att ED är särskilt vanligt där heller men ändå).

Vad gäller bruksmerit så kan man ta cert utan men för championat krävs godkänt mentaltest eller uppflytt till högre.
Ja, så många KH collie känner jag inte till. Men det jag märkt är att ED verkar vanligt. Men då kanske jag helt enkelt har stött på individer som har haft otur :) Hur tror du rasen skulle passa mig?
 
Ska titta på dom. Är dom inte väldigt stora? Jag har ju ingen, eller iallafall mycket liten, erfarenhet av just bruks, därför är jag tveksam till att behöva bruksmeriter för utställningschampionat. Men, det är inte helt uteslutet, absolut inte.

Tja, jo, de är hyfsat stora, mankhöjd 62-68 för tikar, 65-70 för hanar, men mycket smidiga för sin storlek. Fantastiskt roliga hundar som stämmer väl in på de flesta av dina önskemål men visst, jag förstår att det är en nackdel med att det krävs bruksmerit för UCH. :)
 
Jag har bearded collie. Jag undrar vad du menar med det där med inte för mycket päls? Är det pälsvården du tror blir för jobbig? Alltså borstning och bad? En genomborstning max en gång i veckan räcker. Jag borstar i snitt var tredje vecka utan att det bildas tovor. Badar kanske varannan till var tredje månad. Sedan lufttorkar han och jag borstar dagen efter. Nackdelen med pälsen är att han drar in kopiösa mängder med sand och pinnar! Min hund älskar att bada och efter bad fastnar ungefär allt i pälsen (till sambons stora förtret ;)).
 
Rent spontant så om du tycker om lydnad och (vilt)spår borde du ju tycka om brukset :) lättare spår att lägga bara ;)
 
Ja, så många KH collie känner jag inte till. Men det jag märkt är att ED verkar vanligt. Men då kanske jag helt enkelt har stött på individer som har haft otur :) Hur tror du rasen skulle passa mig?

Du har nog stött på individer som haft otur. Det är tyvärr inte alla uppfödare som röntgar, eftersom jag själv tycker att ED skulle vara värre att ha på en hund än HD så vill jag ha bra koll på det om jag ska köpa valp.

Jag tror absolut att en korthårig(eller för all del långhårig om du inte tycker det är för mycket päls) collie skulle kunna passa dig men det gäller som sagt att vara noga och inte kompromissa det minsta med mentaliteten. Det innebär också att man riskerar att få vänta på en bra kull(och i värsta fall bli utan valp om tiken går tom eller det föds för få valpar...).
 
Tja, jo, de är hyfsat stora, mankhöjd 62-68 för tikar, 65-70 för hanar, men mycket smidiga för sin storlek. Fantastiskt roliga hundar som stämmer väl in på de flesta av dina önskemål men visst, jag förstår att det är en nackdel med att det krävs bruksmerit för UCH. :)
Jag ska kolla upp dom mer!
 
Jag har bearded collie. Jag undrar vad du menar med det där med inte för mycket päls? Är det pälsvården du tror blir för jobbig? Alltså borstning och bad? En genomborstning max en gång i veckan räcker. Jag borstar i snitt var tredje vecka utan att det bildas tovor. Badar kanske varannan till var tredje månad. Sedan lufttorkar han och jag borstar dagen efter. Nackdelen med pälsen är att han drar in kopiösa mängder med sand och pinnar! Min hund älskar att bada och efter bad fastnar ungefär allt i pälsen (till sambons stora förtret ;)).
Ja alltså, jag har uppfattat det som väldigt mycket pälsvård om man ska hålla pälsen l utställningsskick? Läser man på rasklubben sida så beskriver dom lite mer än jag orkar med ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 860
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 009
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 780
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 248
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp