Vilken ras?

Ja, så många KH collie känner jag inte till. Men det jag märkt är att ED verkar vanligt. Men då kanske jag helt enkelt har stött på individer som har haft otur :) Hur tror du rasen skulle passa mig?
Min moster har en korthårig collie. En jättetrevlig hund, var lite flamsig som unghund bara (såklart), frisk och bra mentalitet. Inga rädslor osv. Kräver väl rätt så mycket aktivering, men rolig var han definitivt. Hon var dock väldigt noggrann med uppfödare eftersom hon behövt lämna tillbaka en annan valp (en annan ras) pga mentaliteten... :)
 
Du har nog stött på individer som haft otur. Det är tyvärr inte alla uppfödare som röntgar, eftersom jag själv tycker att ED skulle vara värre att ha på en hund än HD så vill jag ha bra koll på det om jag ska köpa valp.

Jag tror absolut att en korthårig(eller för all del långhårig om du inte tycker det är för mycket päls) collie skulle kunna passa dig men det gäller som sagt att vara noga och inte kompromissa det minsta med mentaliteten. Det innebär också att man riskerar att få vänta på en bra kull(och i värsta fall bli utan valp om tiken går tom eller det föds för få valpar...).
Mycket bra svar :up: var hundvakt åt en långhårig som var väldigt trevlig, men det är ju vääääldigt mycket päls O_o
 
Mycket bra svar :up: var hundvakt åt en långhårig som var väldigt trevlig, men det är ju vääääldigt mycket päls O_o
Hittade en bild på min mosters. Betydligt enklare päls. :D
NowWf85_zpsnuvexdye.png
 
Ja alltså, jag har uppfattat det som väldigt mycket pälsvård om man ska hålla pälsen l utställningsskick? Läser man på rasklubben sida så beskriver dom lite mer än jag orkar med ;)

De flesta jag känner som ställer ut badar 1-2 veckor innan utställning och borstar varje-varannan vecka. Däremellan är det inte värre än vanliga hundar, förutom att de älskar att skitnar ner sig och drar in kopiösa mängder sand och pinnar ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 863
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 022
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 788
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp