Vilken ras?

Du kan inte ta cert med en hund som endast är korad.

Håller med om Sandskogens.

Nu har jag lusläst championatreglerna. Egna hundarna uppfyller kraven men jag blev så nyfiken!

För cert gäller;
Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller BSL 2 eller tjänstehundcertifikat eller IPO I.

För SEUCH gäller;
a) Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller godkänd mentaltest vid korning eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande eller IPO I med betyget tillfredställande eller VPG I med betyget tillfredställande.

b) Två certifikat på utställning i Sverige utdelade av två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Ett certifikat på SBKs bruksprov eller ett certifikat på dragprov.

Hämtat härifrån
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Utstallnings-och-championatbestammelser-T35.pdf
 
Nu har jag lusläst championatreglerna. Egna hundarna uppfyller kraven men jag blev så nyfiken!

För cert gäller;
Godkänd lägre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller BSL 2 eller tjänstehundcertifikat eller IPO I.

För SEUCH gäller;
a) Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller godkänd mentaltest vid korning eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande eller IPO I med betyget tillfredställande eller VPG I med betyget tillfredställande.

b) Två certifikat på utställning i Sverige utdelade av två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Ett certifikat på SBKs bruksprov eller ett certifikat på dragprov.

Hämtat härifrån
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Utstallnings-och-championatbestammelser-T35.pdf
Exakt. Den måste ju uppfylla kravet för CERT först. Så godkänt i lägre klass, sen fixa 3 CERT. Under tiden, eller efteråt, fixar man merit för att ta championat. Tex MT.

Så godkänd lägre klass, 3 CERT plus godkänt MT. Det bör jag fixa ;) I värsta fall får väl någon annan starta hunden på tävling åt mig, om mina nerver inte pallar..
 
Är inte du van vid flattar? Welsh springer kanske? Finns ju en känd flatuppfödare (Två till och med kom jag på) som även föder upp väldigt vackra welshar. Det är inga tävlingshundar för elitnivå men duktiga viltspårhundar (Har för mig att en Welsh vann SM något år?), dugliga agility- och lydnadshundar. Kan garanterat apportera om man anstränger sig lite ;)

Valppälsen är inte jätterolig på en utställningsspaniel men som vuxen är just welshens tämligen lättskött, och inte särskilt mycket att trimma.
 
Är inte du van vid flattar? Welsh springer kanske? Finns ju en känd flatuppfödare (Två till och med kom jag på) som även föder upp väldigt vackra welshar. Det är inga tävlingshundar för elitnivå men duktiga viltspårhundar (Har för mig att en Welsh vann SM något år?), dugliga agility- och lydnadshundar. Kan garanterat apportera om man anstränger sig lite ;)

Valppälsen är inte jätterolig på en utställningsspaniel men som vuxen är just welshens tämligen lättskött, och inte särskilt mycket att trimma.

Lägger till att welshen likt flera andra spaniels har parenteschampionat för utställning, tror kravet är godkänt nybörjarprov A för att bli SEUCH.
 
Dvärgschnauzer? Eller den kanske blir för liten? :)
Dvärgen passar inte in på TS önskningar då den kan vara ganska svårmotiverad. Däremot Schnauzern är betydligt mer arbetsam. Känner flera riktigt fina allroundbrukshundar i mellanstorleken. Vill man öka på arbetslust och motor ännu lite till säger jag Risenschnauzer.
 
Dobermann från mer utställningsorienterade linjer kanske?
De riktigt bruksavlade kräver rätt mycket - men jag har träffat en hel del som trivs med det du erbjuder. Om man nu vill ha en "flashigare" hund för utställning.
Faller dock på att de brukar ha ordentligt med jaktlust och att de har dcm (en ganska allvarlig hjärtsjukdom).
 
Dvärgen passar inte in på TS önskningar då den kan vara ganska svårmotiverad. Däremot Schnauzern är betydligt mer arbetsam. Känner flera riktigt fina allroundbrukshundar i mellanstorleken. Vill man öka på arbetslust och motor ännu lite till säger jag Risenschnauzer.

Alltså, de flesta dvärgar är inte svårmotiverade!
Sedan kanske många inte håller för elitnivå (finns doch flera som tävlar där uppe) pga uthållighet, fokus och koncentrationsförmåga men svårmotiverade är dom inte. Det tycker jag snarare är rasotypiskt i sådana fall. Jag träffar mååååånga olika dvärgar från olika linjer och de fyra olika färgerna och håller inte med.
Alltid pigga och glada och med på det man vill göra. Många har mycket kamplust och matintresse!

Därmed är det flera andra punkter som jag tycker gör att varken dvärg eller schnauzer passar in.

Schnauzer är ingen lätt ras.


Vad tyckte du om korthårig collie TS?
 
Är inte du van vid flattar? Welsh springer kanske? Finns ju en känd flatuppfödare (Två till och med kom jag på) som även föder upp väldigt vackra welshar. Det är inga tävlingshundar för elitnivå men duktiga viltspårhundar (Har för mig att en Welsh vann SM något år?), dugliga agility- och lydnadshundar. Kan garanterat apportera om man anstränger sig lite ;)

Valppälsen är inte jätterolig på en utställningsspaniel men som vuxen är just welshens tämligen lättskött, och inte särskilt mycket att trimma.
Jo jag är uppvuxen med flattar och det är väl en ras jag tycker är rätt optimal egentligen.. Men ändå, nä.

Welshen tycker jag verkar vara tråkig ? :o De jag har pratat med som har welsh har sagt att dom inte är roliga arbetshundar, så där tappade jag suget lite.. Men det är ju en spaniel, så dom borde ju kunna arbeta. Men dom kanske inte riktigt har det drivet jag vill ha ?
 
Dvärgen passar inte in på TS önskningar då den kan vara ganska svårmotiverad. Däremot Schnauzern är betydligt mer arbetsam. Känner flera riktigt fina allroundbrukshundar i mellanstorleken. Vill man öka på arbetslust och motor ännu lite till säger jag Risenschnauzer.
+AraSlei
Dvärgen tycker jag är för liten. Mellanstorleken tycker jag är lagom stor, men har inte så mycket erfarenhet av dom.. Riesen är jag lite förälskad i. Lite stora egentligen men åt det hållet kan jag tänka mig att tumma lite. Men även där hänger det ju på bruksmeriten för championatet..
 
Dobermann från mer utställningsorienterade linjer kanske?
De riktigt bruksavlade kräver rätt mycket - men jag har träffat en hel del som trivs med det du erbjuder. Om man nu vill ha en "flashigare" hund för utställning.
Faller dock på att de brukar ha ordentligt med jaktlust och att de har dcm (en ganska allvarlig hjärtsjukdom).
Är det vanligt med DCM? Är dom svåra att ha lösa eller är det lätt att lära dom att inte jaga vilt/människor/husdjur? :D

Problemet med min dalmatiner är att ser han en liten hund så rusar han direkt dit och tar livet av den.. Så jag kan inte ha honom lös någonstans där katter eller små hundar kan dyka upp, och det är ganska påfrestande.. Harar kan hoppa framför näsan på honom utan att han bryr sig för fem öre.

Har en kompis med dobbis som är mycket utställningslinjer men hon kan arbeta. Det skulle kunna vara något. Men det är den där jäkla bruksmeriten för championatet ;) Får ge mig fan på att klara det!
 
Alltså, de flesta dvärgar är inte svårmotiverade!
Sedan kanske många inte håller för elitnivå (finns doch flera som tävlar där uppe) pga uthållighet, fokus och koncentrationsförmåga men svårmotiverade är dom inte. Det tycker jag snarare är rasotypiskt i sådana fall. Jag träffar mååååånga olika dvärgar från olika linjer och de fyra olika färgerna och håller inte med.
Alltid pigga och glada och med på det man vill göra. Många har mycket kamplust och matintresse!

Därmed är det flera andra punkter som jag tycker gör att varken dvärg eller schnauzer passar in.

Schnauzer är ingen lätt ras.


Vad tyckte du om korthårig collie TS?
Kom på när jag hade gått o lagt mig att jag glömde svara på ditt inlägg.

KH collie har jag ingen bra erfarenhet av. Dåligt psyke och dåliga leder på dom jag vet om. Är det vanligt? Och sen bruksmeriten där med. Det är inte så att jag är främmande för att jobba med hunden, tvärt om. Men mina nerver håller inte alltid för tävling.. Men nämnde det tidigare att i värsta fall får väl nån annan starta hunden då.

Du nämnde lapsk vallhund förut. Ska kolla lite mer på den. Fick en del tips om den förr.
 
Åh :( Inte så frestande.

Men som sagt, alla raser har ju något att se upp med. För mig är dcm hos dobermann för allvarligt för att jag ska stå ut, men vilken ras man än väljer så kommer man ju få läsa in sig på vilka rasbundna problem de har och välja uppfödare efter det.

Så släpp inte raser så fort det dyker upp ett caveat bara. :)
 
Men som sagt, alla raser har ju något att se upp med. För mig är dcm hos dobermann för allvarligt för att jag ska stå ut, men vilken ras man än väljer så kommer man ju få läsa in sig på vilka rasbundna problem de har och välja uppfödare efter det.

Så släpp inte raser så fort det dyker upp ett caveat bara. :)
Absolut! Efter min prickiga olycksfågel blir jag trött av att bara se ordet sjukdom bara.. Lite skadad.
 
Alltså, de flesta dvärgar är inte svårmotiverade!
Sedan kanske många inte håller för elitnivå (finns doch flera som tävlar där uppe) pga uthållighet, fokus och koncentrationsförmåga men svårmotiverade är dom inte. Det tycker jag snarare är rasotypiskt i sådana fall. Jag träffar mååååånga olika dvärgar från olika linjer och de fyra olika färgerna och håller inte med.
Alltid pigga och glada och med på det man vill göra. Många har mycket kamplust och matintresse!

Därmed är det flera andra punkter som jag tycker gör att varken dvärg eller schnauzer passar in.

Schnauzer är ingen lätt ras.


Vad tyckte du om korthårig collie TS?

Därför skrev jag kan vara svårmotiverade. De flesta är väldigt käcka och pigga, men det är heller inte ovanligt med snuzzar med mindre arbetslust. Har träffat på ganska många som har sina "åsikter" om vad som är kul. Min är väldigt ojämn. Mycket kamplust, äskar spår men är otroligt svårmotiverad med allt utanför sina "rolighetsområden". Tyvärr är vi intresserade av helt olika saker jag och min jycke.

TS verkar ha god hundvana (baserat på andra inlägg på buke) och vill ha en hund att jobba med så för TS tycker jag inte att "vanliga" schnauzern skulle vara svår för hen om den skulle locka.
 
Är det vanligt med DCM? Är dom svåra att ha lösa eller är det lätt att lära dom att inte jaga vilt/människor/husdjur? :D

Problemet med min dalmatiner är att ser han en liten hund så rusar han direkt dit och tar livet av den.. Så jag kan inte ha honom lös någonstans där katter eller små hundar kan dyka upp, och det är ganska påfrestande.. Harar kan hoppa framför näsan på honom utan att han bryr sig för fem öre.

Har en kompis med dobbis som är mycket utställningslinjer men hon kan arbeta. Det skulle kunna vara något. Men det är den där jäkla bruksmeriten för championatet ;) Får ge mig fan på att klara det!

Ja, det är som @Monstermom väldigt vanligt. Men väljer man valp efter hjärttestade föräldrar (resultatet ska vara max 1 år gammalt) som dessutom inte är jätte unga (tikar helst inte under 4 och hanar 5 tror jag är klubbens rek) så minimerar man risken. Ska sägas att hundarna inte verkar lida särskilt mkt av DCM, de "dör bara". Så även jag chansar, för det är fantastiska hundar.

Min store vill inte döda något, han vill bara jaga det som springer och så fort han tappar synretning så kommer han tillbaka. Jag tror de flesta är så, dock inte alla - vissa vill ju ha ihjäl bytet med. Jag vet dock ett flertal dobbisar som kan vara lösa - men det handlar om att verkligen lägga ner tid på det under valptiden.

Hah, det klarar du!! :) PM:a så kan jag kanske tipsa om några olika kennlar.
 
Ja, det är som @Monstermom väldigt vanligt. Men väljer man valp efter hjärttestade föräldrar (resultatet ska vara max 1 år gammalt) som dessutom inte är jätte unga (tikar helst inte under 4 och hanar 5 tror jag är klubbens rek) så minimerar man risken. Ska sägas att hundarna inte verkar lida särskilt mkt av DCM, de "dör bara". Så även jag chansar, för det är fantastiska hundar.

Min store vill inte döda något, han vill bara jaga det som springer och så fort han tappar synretning så kommer han tillbaka. Jag tror de flesta är så, dock inte alla - vissa vill ju ha ihjäl bytet med. Jag vet dock ett flertal dobbisar som kan vara lösa - men det handlar om att verkligen lägga ner tid på det under valptiden.

Hah, det klarar du!! :) PM:a så kan jag kanske tipsa om några olika kennlar.
Tack för infon! Det är ju visserligen skönt, att dom "bara dör"

Ja, det är ju lättare när man har dom sedan valptiden också. Min prick är ju omplacering, det försvårar det hela. Men jag förstår inte varför han ska ha ihjäl små hundar men harar bryr han sig inte om. Hm..

Tack! Skickar ett PM :D
 
Jo jag är uppvuxen med flattar och det är väl en ras jag tycker är rätt optimal egentligen.. Men ändå, nä.

Welshen tycker jag verkar vara tråkig ? :o De jag har pratat med som har welsh har sagt att dom inte är roliga arbetshundar, så där tappade jag suget lite.. Men det är ju en spaniel, så dom borde ju kunna arbeta. Men dom kanske inte riktigt har det drivet jag vill ha ?

Det beror väldigt mycket på ambitionsnivå med welshen, och såklart vilka linjer. Jag har träffat fantastiska apportörer men också sådana som ledsnar efter ett par gånger. Däremot har de fantastisk näsa och briljerar ofta i viltspår. För lydnad, njae, ofta lite för flamsiga. Men rallylydnad och agility kan de bli väldigt duktiga på då de har farten och kontaktsökandet.
Jag förstår vad du menar med tråkig, om det är arbete du syftar på, men som hund är de precis tvärtom - riktiga clowner! Det händer alltid saker med en welsh. Men det är såklart inte önskvärt i alla grenar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 865
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 033
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 804
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 253
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp