Vilken sadel ska jag leta efter?

Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

okej, ni har säkert rätt, men då kanske du kan förklara hur det igentligen är, för det MÅSTE ju finnas sadlar som passar BÅDE svankryggiga hästar och hästar med rak rygg...
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

real_cowgirl skrev:
okej, ni har säkert rätt, men då kanske du kan förklara hur det igentligen är, för det MÅSTE ju finnas sadlar som passar BÅDE svankryggiga hästar och hästar med rak rygg...

Det handlar om hur sadeln är vinklad för bogarna, En del sadlar har relativt smal bom men stor gullet bredd/bogfrihet och en del är mindre vinklade för bogarna, men har en bred bom osv..

En roundskirt sadel som är mkt utvinklad i fram ser ut att vara svängd i bommen men fortfarande så har den inte det, man lurar ögat.

Vi kan ta en inackorderingshästen som jag har hos mig som ex.

Arab, kort rygg, överbyggd med kraftig bog. Ser ut ungefär som en gammal damcykel...

Till henne har vi en roundskirt med mkt bogfrihet alltså väldigt utvinklad i fram. Det gör att både bogar och rygg får plats.

Enda stället på en westernbom är svängd på är "utåt" från bogen, inte ner mot ryggen.

Ett annat ex är min märr: Formad som en dieseltank.. Utan manke och börjar bli överbyggd.

Till henne har vi en sadel som är väldigt rak, Det vill säga inte utvinklad för bogarna för då faller den framåt för mkt. Till sadeln får jag ha en kilformad pad som lyfter upp sadeln i framkant i och med att den trycks framåt av hennes överbyggda bakdel annars får hon hemska tryckmärken.

Så kan man inte få det perfekt och inte har lust att byta sadel stup i kvarten så kan man faktiskt göra väldigt mkt med olika pad alternativ.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

okej, då förstår jag bättre, men då kan jag passa på att fråga dig om sadeltips ;) just nu har jag en Double C Trail ride med bomstolek full q-bom. Eftesom hästen har musklat om sig en hel del sedan jag köpte sadel och ryggen har fått mer muskler så faller framdelen på sadel fram... Som jag då har förstått det så är sadeln för mycket utvilklad... Just nu har jag en uppbygd pad så den ligger helt okej, men jag ska ändå när jag får pengar själa sadeln och köpa en ny, så vad ska jag ha för sorts bom och vet du något sadelmärke som har detta och inte överstiger ca 12000 kr?
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Det beror helt på om du ska köpa beg. eller nytt. För den summan skulle jag nog satsa på en beg. bra sadel.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

beg. eller ny spelar ingen roll, men jag tänke mer på vad för bärke, bomvid mm. man ska ha...

(Trådskaparen: ursäkta att jag lånar din tråd...)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Lazy Lady skrev:
En del sadlar har relativt smal bom men stor gullet bredd/bogfrihet och en del är mindre vinklade för bogarna, men har en bred bom osv..

En roundskirt sadel som är mkt utvinklad i fram ser ut att vara svängd i bommen men fortfarande så har den inte det, man lurar ögat.

.
Smal bom men stor gulletbredd ! Det är ju gulletbredden som avgör om bommen är smal eller bred ! så det där stämmer inte alls!
Sen pratar du om roundskirt som om de skulle vara annorlunda! Så är inte fallet! Formen på skirten har ingenting med passningen att göra ! Jag har hittat kanonbra artikler om westernsadlar på en webplats som heter www.western-ridning.com, särskilt de som är skrivna av en sadelmakare. Läs där och lär!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Bill skrev:
Smal bom men stor gulletbredd ! Det är ju gulletbredden som avgör om bommen är smal eller bred ! så det där stämmer inte alls!
Sen pratar du om roundskirt som om de skulle vara annorlunda! Så är inte fallet! Formen på skirten har ingenting med passningen att göra ! Jag har hittat kanonbra artikler om westernsadlar på en webplats som heter www.western-ridning.com, särskilt de som är skrivna av en sadelmakare. Läs där och lär!

Om man tittar på en crates reiningsadel (åtminståne min) så har den stor plats för bogarna men ingen plats för ryggen. den har "midja". och passar inte på en häst med rak bred rygg utan ligger bättre på en häst med välutvecklat framparti men med en smalare rygg.

roundskirtsadlar är i regel kortare än vad squareskirt är, och har en hel del betydelse för passformen.

Om jag skulle lägga på min squaresadel på araben i stallet skulle den kunna ha den som täcke och sadeln skulle brygga.

roundskirten hon använder till den är 8cm kortare och gör en hel del när det gäller tillpassningen.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Lazy Lady skrev:
Om man tittar på en crates reiningsadel (åtminståne min) så har den stor plats för bogarna men ingen plats för ryggen. den har "midja". och passar inte på en häst med rak bred rygg utan ligger bättre på en häst med välutvecklat framparti men med en smalare rygg.

roundskirtsadlar är i regel kortare än vad squareskirt är, och har en hel del betydelse för passformen.

Om jag skulle lägga på min squaresadel på araben i stallet skulle den kunna ha den som täcke och sadeln skulle brygga.

roundskirten hon använder till den är 8cm kortare och gör en hel del när det gäller tillpassningen.
Har du sett hur bommen ser ut, utan allt läder ? Det är den som gäller när det är fråga om passa eller inte passa! Läs på w-r.com o lär!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Ja jag har sett en bom utan allt läder, jag är fullt medveten om hur de ser ut. Men faktum kvarstår att om det är flera cm i skillnad på längden på två sadlar så har det betydelse för hur de passar på olika hästar. Jag VET att själva bommen kan vara lika lång i en roundskirt som den den är i en squareskirt. Men sadlarna som helhet blir olika långa, om de viker sig i lädret när man lägger på dem så är det ingen sadel jag skulle lägga på någon häst.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

ser att ni pratar bommar så jag kastar in frågan här, så slipper jag starta ännu en sadeltråd (förlåt trådskaparen..)

är det någon skillnad i bommen på en ladies reiner och en "vanlig" reiner? om sadlarna i fråga är samma märke och samma storlekar. eller är bommen likadan och bara bygget av sitsen som skiljer sig?
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

ok, som jag tänkte.

vet att det kanske är svårt att svara på men jag frågar iallafall:D ..
har en crates reiner FQ på min häst och det verkar som han har vuxit ur den då han har börjat bli lite öm "bakom bogbladen".. är det en arabbom som är nästa stl då? på vilket sätt är den bredare? mer vinklad fram, eller bredare längs ryggen eller vad? känner mig lite dum som frågar sånt här för jag vet hur klomplext det här med tillpassning av sadlar är, så om det är urdumma frågor så skrik åt mig:o ;)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

ida.kar skrev:
ok, som jag tänkte.

vet att det kanske är svårt att svara på men jag frågar iallafall:D ..
har en crates reiner FQ på min häst och det verkar som han har vuxit ur den då han har börjat bli lite öm "bakom bogbladen".. är det en arabbom som är nästa stl då? på vilket sätt är den bredare? mer vinklad fram, eller bredare längs ryggen eller vad? känner mig lite dum som frågar sånt här för jag vet hur klomplext det här med tillpassning av sadlar är, så om det är urdumma frågor så skrik åt mig:o ;)
En arabbom skiljer sej från en full QHbom genom att bladen i bommen är kortare, i övrigt så är de i princip likadana, kanske skiljer nån millimeter här o där, vinkeln mellan bladen ungefär lika, men inget av betydelse, så du får justera med pad. Kanske sitter riggingen på fel ställe på sadeln så att den hamnar för långt fram? Inskirt rigging kan jag förmoda? ( de brukar sitta för långt fram!)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

vad jag kan se och känna så sitter inte sadeln för långt fram. ja det är inskirt rigging.. den är dubbel, men om jag lägger sadelgjorden i dom bakre öglorna borde väl sadeln åka ännu längre fram?
kanske borde jag leta en sadel med x-FQ bom?
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Har också haft svårt att hitta passande sadel (har två breda hästar med ganska raka ryggar). Jag fick hjälp av en kille som säljer sadlar ((WHC); han skickade först en ryggmall i metall som jag böjde efter hästens rygg. Sedan fick jag förslag på passande sadlar (dom kostar mellan 8-13 000). På detta sätt är sannolikheten större att den beställda sadeln ska passa och det tyska lagret har modeller för alla hästar :idea:

Blev denna sadel till slut (Weco, kostar 12000):
1039.jpg
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

jo, jag har också tänkt att ringa någon av dessa firmor för att få hjälp. jo, det där med ryggmallen låter som en smart grej, har försökt lite på egen hand hemma, men ståltråden var så tunn så det gick inte riktigt..
kostade det något, utöver sadeln? ifall man inte vill ha den sadeln dom föreslår så vill man ju inte ha betalat en massa..
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Näe, det kostade inget att låna ryggmallen. Och jag fick den med brevbäraren dagen efter jag pratat med företaget :banana:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 613
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 723
Senast: Debsie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 003
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp