Vilken sadel ska jag välja??

Sophia_

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått min gamla dressyrsadel såld och lite extra pengar på fickan. Givetvis (man är väl hästmännsika ;) ) ska de gå till en ny sadel men nu kan jag inte bestämma mig vilken!

Valet står mellan en dressyrsadel och en westernsadel, har även funderat på bomlöst.

Jag har redan en Keiffer dressyrsadel som är specialtillverkad efter min häst så den passar henne utmärkt, men tyvärr är den inte tillverkad efter min rumpa utan efter förra ägaren som bar på några extra kilon. Den är därför i storlek 18-18,5" och visst, den GÅR att rida i men jag känner sig lite "lost in space" i den och det blir lätt att man glider runt. Men nu har jag börjat träna dressyr mer regelbundet och därför överväger jag att införskaffa en till dressyrsadel...

Men jag rider också väldigt mycket ute på långturer, kan bli upp till 5h om dagen. Jag brukar då rida i min Globus Loke (allround) som är jätteskön men det känns som att vid så långa turer är det inte rätt sadel. Dessutom blir det lite trångt på vintern när man ser ut som en Michelingubbe.

Jag kan inte själv avgöra vad jag är i störst behov av. :confused: :angel:
Provade en westernsadel på henne för ett tag sen och den var jätteskön men den gled väldans mycket, kändes som att det gällde att sitta väldigt rakt annars kunde man hamna på helt fel plats. Är alla westernsadlar nödvändigtvis så eller kan man hitta bättre?
Dessutom har jag förut funderat på bomlöst, men det slutade med att jag köpte min Globussadel efter utprovning på Mustang. Nu är detta ett alternativ igen och jag ska försöka läsa alla debatter om ämnet här på Buke, antar att det inte är ngn idé att fråga om det igen.

Men i just mitt fall - vad skulle ni valt? :p
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Blandning mellan dressyr och Western-Startrekk Comfort.

Kanske någon i din närhet har så du kan prova?? :idea:
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Jag skulle nog valt bomlöst :D

Superskön på långturer :D
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

När det gäller att välja vet jag inte vad jag ska råda till :o
MEN jag tänkte bara skriva lite om W-sadel :D

Du hade nog en sadel som inte passade henne... För jag rider alltid i Westernsadel och den rör sig ALDRIG, inte en millimeter! Visst då sysslar jag inte med spins m.m men det tror inte jag att du hade tänkt heller ;)
Om jag av någon anledning håller på att sitta upp och måste kliva ner igen innan jag hunnit sätta mig så brukar många sadlar bli lite sneda så att man måste gunga dom raka... Det skulle inte röra den en milli!! Visst nog ger den efter när man sitter upp, men när både fötterna är i stigbyglarna så är sadeln rak :D

En jag känner sa en gång att den bästa dressyr sadeln var en westernsadel. Då hade jag aldrig ridit i en så jag tyckte att det var svammel, men nu när jag rider i den, så kan jag inte säga annat än att han hade rätt :o Sitsen blir perfekt och jag som har haft stora ryggproblem av nedsittning i trav ca. 20 min, kan nu lätt sitta ner i 75 min utan att få det minsta ont!

Visst ska man verkligen satsa på dressyr så är en dressyr sadel det enda rätta, MEN om man rider bara för att rida så fungerar en westernsadel minst lika bra (enligt mig!)

Ok, det är min åsikt :D
Men kom ihåg att jag är lite partisk eftersom att jag älskar min westernsadel och aldrig skulle byta den mot någon annan :love:
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Tittade lite på den.. Ser ut som en vanlig bomlös sadel?
endu.jpg


Vad säger ni om denna?
2401-111046_1.jpg


Några erfarenheter av (australienska) stock-sadlar ? Den här som Börjes har t ex:
4303.jpg

kanske inte bästa kvaliteten ( :angel: ) men själva modellen tycker jag verkar tilltalade. Eller? :smirk:


Gud vad mycket sadlar det finns.
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Jag har en barefoot liknar den sadeln i mitten. Jag :love: den sadeln. Men många får ont i höfterna av att man sitter brett. Dock har jag inte upplevt detta. Men jag rider en del barbacka och då är det ju lika brett.
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Svårt att råda dig till vad du ska köpa. Helst vill man ju ha allla olika varianter av sadlar ;).
Men för att göra det lättare för dig så kolla hur din häst ser ut. Vad som skulle passa hästen. Vad som kan ligga bäst osv. En del kan ha jätte problem med sadlar för ingen passar. Men har du en häst som kan passa i alla olika varianter av sadlar, så tycker jag att du ska prova de sadlarna du är intresserad av och se vilken du tyckte mest om. Det är väl det enklaste sättet.
Om jag ska säga vilken sadel jag gillar bäst så är det min dressyr sadel. Och jag har allround, dressyr och western sadel.
Lycka till i valet av sadel.
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Kan svara om stocksadeln.

Min medryttarhäst har en sådan

5975.jpg


Jag tycker inte alls om den, "vingarna" ovanför låren gör ont, den är snorhal och hård. Dessutom är just denna för stor för mig så jag åker bara omkring i den.
Sadelgjorden vet jag inte riktigt vad det är för någon, men antagligen töjjer den på sig efter ett tag för den är alltid jättelös.
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Okej, skönt med ett klart svar ! :D Nu kan jag utesluta den sadeln ivf även om den kanske skulle passa bättre på mi häst. Men det spelar ingen roll, jag behöver utesluta något till att börja med! :smirk: :)
 
Sv: Vilken sadel ska jag välja??

Dom är underbara stocksadlarna synd bara att dom typ enbart finns i 18 tum hos Börjes, liiite för stort... men känner sig som en fisk i den för man kan omöjligt sitta still men det är sköön!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: angelwings
·
Utrustning Jag måste köpa en bomlös till min ponny igen. Let's face it. Hon gillar det. Ponnyskrälle som både måste ha en dressyrsadel...
2
Svar
34
· Visningar
6 100
Senast: Amha
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 931
Senast: Zandrah
·
Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 277
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp