Vilken sadel?

FruS

Trådstartare
Har provat en Emporio som kändes riktigt bra!
Förutom att "Kerstin" därframme blev lite förbannad. Hamnade som jag tror lite långt fram...
Fick även känslan av att knäna nästan hamnade för långt fram på stöden. Men det syntes inte på filmen.
Min fråga är då om Olympian är mjukare i sitsen och ifall midjan kanske är bredare därframme så att man inte hamnar precis på sömmarna?

Eller skulle problemen lösas med en 18? Provade 17,5.
Hälp mig att klura lite! 😄
 
Equipe Emporio har en smal midja. Om du får skav på ’fiffi’ behöver du sannolikt en sadel med bredare midja. Tror inte storleken på sitsen gör ngn större skillnad såvid den du provat inte är klart för liten. Jag bytte min Equipe Emprio mot en Erreplus DM. Den är betydligt vidare fram och ger mig bättre stöd och därmed mindre skav på ’fiffi’.
 
Har lånat en Equipe Olympia för att provrida.
Det står Dolem under siffrorna på kåpan... vad betyder det?
 
Letar efter en Equipe Olympia special.
Men funderar nu lite på en grip...
Vilka skillnader är det mellan dessa, förutom lädret?
Behöver en 17' M om någon har en till salu?😃
 
Equipe Emporio har en smal midja. Om du får skav på ’fiffi’ behöver du sannolikt en sadel med bredare midja. Tror inte storleken på sitsen gör ngn större skillnad såvid den du provat inte är klart för liten. Jag bytte min Equipe Emprio mot en Erreplus DM. Den är betydligt vidare fram och ger mig bättre stöd och därmed mindre skav på ’fiffi’.
Är Erreplus DM mycket vidare i midjan och upplever du sätet som mycket vidare?
Provade en Erreplus Adelinde och det kändes som att benen stod rätt ut i
princip! 😅
När jag nu ändå är igång å frågar så undrar jag om du eller någon annan har erfarenhet av Ereplus Vittoria och Freestyle?
 
Är Erreplus DM mycket vidare i midjan och upplever du sätet som mycket vidare?
Provade en Erreplus Adelinde och det kändes som att benen stod rätt ut i
princip! 😅
När jag nu ändå är igång å frågar så undrar jag om du eller någon annan har erfarenhet av Ereplus Vittoria och Freestyle?
Jag upplever min Erreplus som rejält vid både i sätet och i midjan. DM är en singelkåpa men det påverkar inte vidden f stödet f bäckenet tycker jag utan hur vinkeln blir för höftleden.
Jag behöver en sadel som ger mig stöd mitt bäcken som är brett både fram och bak, men som inte vinklar ut mina ben och då är Singelkåpan perfekt! Jag gillar även Erreplus Adelinde men dubbelkåpan är lite sämre f mig.
Freestyle är enl hemsidan smalare i midjan så jag hade nog inte gillat den.
Du får nog prova dig fram men köp inte en sadel som är för smal och klämmer mot ’fiffi’ för då kommer du inte kunna sitta rätt lärarnas och avslappnat. Det jag upplevde i min Emporio var dessutom att jag puttades bakåt i sadel hela tiden.
Ett tips när du provar är att verkligen känna att du får bekvämt stöd under hela bäckenet, dvs var inte koncentrerad på bara sittbenen.
 
Senast ändrad:
Jag upplever min Erreplus som rejält vid både i sätet och i midjan. DM är en singelkåpa men det påverkar inte vidden f stödet f bäckenet tycker jag utan hur vinkeln blir för höftleden.
Jag behöver en sadel som ger mig stöd mitt bäcken som är brett både fram och bak, men som inte vinklar ut mina ben och då är Singelkåpan perfekt! Jag gillar även Erreplus Adelinde men dubbelkåpan är lite sämre f mig.
Ok. Tusen tack för svar! 🌺
 
Equipe Emporio har en smal midja. Om du får skav på ’fiffi’ behöver du sannolikt en sadel med bredare midja. Tror inte storleken på sitsen gör ngn större skillnad såvid den du provat inte är klart för liten. Jag bytte min Equipe Emprio mot en Erreplus DM. Den är betydligt vidare fram och ger mig bättre stöd och därmed mindre skav på ’fiffi’.

Många Equipe har sittpunkten längre fram så det är inte alltid man behöver en bredare midja. Jag gillar själv inte Equipe just pga sittpunkten.
 
Jag sålde min Emporio och köpte en Viktoria. Men jag fixar inte Viktorian för den är för bred i midjan. Så nu väntar jag på en ny Emporio 🙄. Olympian tycker jag också blir lite för bred för mig och den jag provade som var lite för stor i sätet satte mig långt bak. Oracle är lite av en favorit men kan inte hitta en med de måtte jag vill ha beg och den är för dyr att köpa ny.

Har ridit i Erreplus Adelinde och den är onekligen bred i midjan.
 
Jag sålde min Emporio och köpte en Viktoria. Men jag fixar inte Viktorian för den är för bred i midjan. Så nu väntar jag på en ny Emporio 🙄. Olympian tycker jag också blir lite för bred för mig och den jag provade som var lite för stor i sätet satte mig långt bak. Oracle är lite av en favorit men kan inte hitta en med de måtte jag vill ha beg och den är för dyr att köpa ny.

Har ridit i Erreplus Adelinde och den är onekligen bred i midjan.

Har du beställt en ny emporio? @Fiorano

Jag har provridit en 16 tum och en 17,5 tum, och ingen passade mig tillräckligt bra, tyvärr. Dottern satt perfekt i 16 tum- sadeln, men hon växer ju och vi delar ju häst.

Begagnade med +1 i bomvidd är nästan omöjliga att hitta, medan Olympia verkar finnas mer av.

Nu har jag inte provat Olympia på hästen, men Emporio låg riktigt bra. Vågar man i så fall chansa på en Olympia?

Vad tycker du? Är det skillnad på knästödet förutom midjan på sadeln?
 
Har du beställt en ny emporio? @Fiorano

Jag har provridit en 16 tum och en 17,5 tum, och ingen passade mig tillräckligt bra, tyvärr. Dottern satt perfekt i 16 tum- sadeln, men hon växer ju och vi delar ju häst.

Begagnade med +1 i bomvidd är nästan omöjliga att hitta, medan Olympia verkar finnas mer av.

Nu har jag inte provat Olympia på hästen, men Emporio låg riktigt bra. Vågar man i så fall chansa på en Olympia?

Vad tycker du? Är det skillnad på knästödet förutom midjan på sadeln?
Ja jag har beställt en ny Emporio (väntar och väntar på den).

Emporios standardbom är som en +1 och om du behöver vidare går de att byta koppjärn på. Kostar ca 3.000:- och görs bara hos Equipes egna sadelmakare.

Hade inte chansat på en Olympia. Det är ganska stor skillnad även på stöden och Olympia är inte särskilt lik Emporio alls, annan sittpunkt också.
 
Ja jag har beställt en ny Emporio (väntar och väntar på den).

Emporios standardbom är som en +1 och om du behöver vidare går de att byta koppjärn på. Kostar ca 3.000:- och görs bara hos Equipes egna sadelmakare.

Hade inte chansat på en Olympia. Det är ganska stor skillnad även på stöden och Olympia är inte särskilt lik Emporio alls, annan sittpunkt också.

Åh, ok.

Jag som tycker Olympian är så fin och verkar vara så skön att rida i. Nu blev jag nästan besviken.

Så du menar att normalbommen är som en +1 på emporion, och att Olympian är smalare?

Är det skillnad dem emellan, alltså?

Kul, förresten, en helt ny sadel!!! Vilken färg valde du?
 
Senast ändrad:
Åh, ok.

Jag som tycker Olympian är så fin och verkar vara så skön att rida i. Nu blev jag nästan besviken.

Så du menar att normalbommen är som en +1 på emporion, och att Olympian är smalare?

Är det skillnad dem emellan, alltså?

Kul, förresten, en helt ny sadel!!! Vilken färg valde du?
Med Emporio har det varit lite special eftersom de först bara levererades i en bomvidd. Den standardstorleken är som +1 i övriga modeller. Så det är skillnad mot de andra modellerna, det är även olika typer av bommar. Men prova rid i en Olympia! Du kanske gillar den😁. Det är skillnad på hur sadeln känns beroende på vilken häst den ligger på. När jag provade Olympian passade den inte hästen heller.

Beställde en svart! Hade en brun innan men nu har jag en svart häst och tycker svårt sadel är snyggast🙈.
 
Med Emporio har det varit lite special eftersom de först bara levererades i en bomvidd. Den standardstorleken är som +1 i övriga modeller. Så det är skillnad mot de andra modellerna, det är även olika typer av bommar. Men prova rid i en Olympia! Du kanske gillar den😁. Det är skillnad på hur sadeln känns beroende på vilken häst den ligger på. När jag provade Olympian passade den inte hästen heller.

Beställde en svart! Hade en brun innan men nu har jag en svart häst och tycker svårt sadel är snyggast🙈.
Hur länge får man vänta när man beställer nytt? Lämnar du in din gamla sadel i inbyte?

Jag chansade på en Olympia och fick hem den igår, och det blev så bra! Mig passade den bättre än Emporion, som ju också var väldigt fin att rida ut.

Att sittpunkten är något längre bak på Olympian kändes bättre för mig, och jag tyckte att stöden passade min längd på benen.

Hade jag beställt en ny sadel, så hade jag nog valt kortare benstöd, men det här fungerar bra.

Det enda lilla som jag är lite lite ledsen över, är att den är svart och inte brun.

Hade jag kunnat välja så hade jag valt brun. Men jag är ändå jättenöjd.

En begagnad sadel som passar både häst och ryttare och som är välskött och i fint skick, är toppen.

Jag tycker faktiskt också att även den svarta är fin. Alltså, det är ju en så fin sadel med så fint hantverk.

Ja, lite kär är jag nog! :o
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp