Bukefalos 28 år!

vilken skida ska jag välja?

fejko

Trådstartare
Testar bukeoraclet ibland får man svar på de mest otrolga frågor: Jag har efter 30 års uppehåll börjat åka skidor igen. Jag räknar mig som nybötjare eftersom jag inte heller innan åkt särskilt mycket. Har hyrt skidor två gånger tidigare som kännts väldigt sladdriga och ostyriga, men igår fick ett par Atomic Supercross som var en helt annan uppevelse (positivt). Skidan kändes väldigt stabil och gick som som ett lokomotiv.

Nu till mitt problem: skidan verkar inte tillverkas längre så jag undrar om det finns någon lilkvärdig)
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Fråga om du får köpa hyrskidorna. Det brukar gå bra speciellt nu när säsongen börjar gå mot sitt slut.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Fråga om du får köpa hyrskidorna. Det brukar gå bra speciellt nu när säsongen börjar gå mot sitt slut.

Ja det vore kanske en idé - jag vet inte hur prissättningen ser ut dock? Och hur vet man att de inte är "sönderkörda"?
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Ja det vore kanske en idé - jag vet inte hur prissättningen ser ut dock? Och hur vet man att de inte är "sönderkörda"?

En bra skiduthyríng håller skidkorna i bra skick. Det som kan bli bekymmer är att kanterna har slipats väldigt ofta. I förhållande till en vanlig begagnad skida.

Å andra sidan om du ligger på 7 skiddagar om året och kanske slipar kanterna vart annat år... Du lär inte köra slut på skidorna.

Men att köpa hyrskidor som man trivs med är ett myket bra tips. Bor du nära kan du åka och handla efter säsongen.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Blir mer och mer sugen på att köpa skidorna. Hur många år kan ett par hyrskidor ha på nacken innan de är slut?
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Blir mer och mer sugen på att köpa skidorna. Hur många år kan ett par hyrskidor ha på nacken innan de är slut?

Teknikutveckling

Det går att byta kanter (troligast) men är de vallade så behöver du inte fundera över belagen

å andra sidan är trenden nu åt fetare skidor med negativa spann

Så.. golits råd köp de skidor som vill ha för allround.


sen letar du ett par för de som dessa inte fixar, som kall lössnö i gränsen.

eller slask i Hestra....
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Normalt sett har väl uthyrarna skidorna i 2 år innan det är dags att byta ut dem. Vissa uthyrare har dock sina något år längre, beroende på beläggning och vart de befinner sig i landet. Sen har det mycket med att göra vem som åker på skidorna, jag tror tex att uthyrarna i Ulricehamn får byta ut sina oftare än de som hyr ut i Åre, eftersom de som åker i Åre tenderar att vara snäppet bättre och inte plogar sig ner för hela backen.

Köp de skidorna som du trivs med.

Däremot undrar jag om det inte är så att du nu blivit en bättre skidåkare och därför hanterar dina skidor bättre och därmed också tycker att de är mer stabila? Är du säker på att det är i skidorna det sitter?
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Köp de skidorna som du trivs med.

Däremot undrar jag om det inte är så att du nu blivit en bättre skidåkare och därför hanterar dina skidor bättre och därmed också tycker att de är mer stabila? Är du säker på att det är i skidorna det sitter?

Jag har absolut blivit bättre, men jag fick också en helt annan känsla av att åka på de sistnämnda, det kändes som att åka på räls, medan de jag hyrt tidigare varit sladdriga och mjuka.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Fick inte köpa loss mina små älsklingar :cry:Hur hittar man likvärdiga? Har mejlat atomic och frågat.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Jag tror att det kan vara så! jag åkte skidor igår, det är första gången sedan en traumatisk friluftsdag på högstadiet som varit mitt enda tidigare försök att åka utför och det var STOR skillnad!
Jag plogar mig visserligen ned, men det var 100 gånger lättare än sist! Och min fysik och balans är långt sämre än den var då.
Skidorna såg annorlunda ut och det kändes verkligen skillnad. Så något har helt klart hänt med tekniken de senaste 20åren. För jag borde vara ännu sämre än jag var då!
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Fick inte köpa loss mina små älsklingar :cry:Hur hittar man likvärdiga? Har mejlat atomic och frågat.

Du kan titta efter ett par monsterhead. rätt jämnåriga med liknade egenskaper, fast lite bättre allround,
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Vad är monsterhead för skida, vilken tillverkare? Aldrig hört talas om, är det Head Monster du menar kanske? De är inte likvärdiga med ett par Atomic Supercross, som är en ren carvingskida.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken skida ska jag välja?

Jag tror att det kan vara så! jag åkte skidor igår, det är första gången sedan en traumatisk friluftsdag på högstadiet som varit mitt enda tidigare försök att åka utför och det var STOR skillnad!
Jag plogar mig visserligen ned, men det var 100 gånger lättare än sist! Och min fysik och balans är långt sämre än den var då.
Skidorna såg annorlunda ut och det kändes verkligen skillnad. Så något har helt klart hänt med tekniken de senaste 20åren. För jag borde vara ännu sämre än jag var då!

Din friluftsdag kanske var då innan carvingskidorna revolutionerade skidåkningen. Sedan carvingskidorna introducerdes så har det blivit sååå mkt lättare att åka skidor.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Vad är monsterhead för skida, vilken tillverkare? Aldrig hört talas om, är det Head Monster du menar kanske? De är inte likvärdiga med ett par Atomic Supercross, som är en ren carvingskida.

Nog går det att carva med mina Head Monster alltid!
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Nog går det att carva med mina Head Monster alltid!

Klart det går att carva, men det är ingen ren carvingskida. Head Monster är en allrounskida som även ska vara åkbara i lössnö. Atomic Supercross är en ren pisträser. Sen beror Head Monsters egenskaper på vilken av modellerna det är, men oavsett modell har den aldrig lika bra pistegenskaper som Supercross.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Klart det går att carva, men det är ingen ren carvingskida. Head Monster är en allrounskida som även ska vara åkbara i lössnö. Atomic Supercross är en ren pisträser. Sen beror Head Monsters egenskaper på vilken av modellerna det är, men oavsett modell har den aldrig lika bra pistegenskaper som Supercross.

TS har inte åkt skidor på 30 år och letar efter en stabil carvingskida med några år på nacken. Monsterhead är en stabil carvingskida som är väldigt bra i pist. Den funkar också bättre utanför pist än atomicen.
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

Framför allt vill TS undvika att hyra sladdriga damskidor med en massa blommor på (ja - jag har fördomar!)

Minns såväl första gången jag hade supercrossarna och kom in på ett knöggligt uppkört parti och tänkte "nu skiter det sig" men de underbara supercrossarna bara tuffade på som på räls :love:

Köper gärna begagnat för att undvika att slänga bort en dyr semester på ett par kassa hyrskidor.

Tack för alla tips!
 
Sv: vilken skida ska jag välja?

TS har inte åkt skidor på 30 år och letar efter en stabil carvingskida med några år på nacken. Monsterhead är en stabil carvingskida som är väldigt bra i pist. Den funkar också bättre utanför pist än atomicen.

Jag kan inte ta dig som kunnig på skidor när du envisas med att skriva Monsterhead istället för Head Monster, som skidan faktiskt heter. Det är som att fråga efter en bra bil att köpa och någon rekomenderar en focusford, pandafiat eller en riokia. Inte speciellt förtroendeingivande. :p
 

Liknande trådar

Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 904
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp