Vilken sorts mineraler behöver jag till mitt hö

Egonson_

Trådstartare
Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så jag ber om hjälp att bestämma vilken mineralsort mina hästar kan behöva!

Det är tre hästar, varav två arbetar lätt och en inte gör något alls.
En är 22 år (fjordsto), de andra är 9 (minishettisvalack) och 7 år (ardennervalack, han som inte gör nåt utan bara är sällskap) gamla.

Höet är taget på två olika skördar, analyserna för mineraler ser ut som följer;

Ca 2,4
P 2,0
Mg 1,2

Ca 3,7
P 2,3
Mg 1,7

Räknar med att ge ca 50/50 av varje sort för att täcka både energi och proteinbehov, ca 20 kg hö per dygn fördelat på dessa tre hästar, och sedan komplettera upp med halm om de vill ha mer att äta.
Höbonden har stenkoll på vilka balar som kommer ur vilken skörd så det ska inte vara några som helst problem :)

Protein och energi ligger väldigt enkelt till så de räknar jag på själv. De kommer inte behöva något färdigt kraftfoder alls så ev mineraltillskott får täcka hela mineralbehovet förutom höet då.
 
Sv: Vilken sorts mineraler behöver jag till mitt hö

Börja med att räkna mineralinnehållet om du ger 50/50.

Ca = 2.4 + 3.7 / 2 = 3.05
P = 2.0 + 2.3 / 2 = 2.15
Mg = 1.2 + 1.7 / 2 = 1.45

Eftersom du väjer mineralfoder utifrån hur du behöver påverka kvoterna så behöver du veta vilka kvoter din foderstat ger. Du ska bara ge grovfoder och kan därför räkna ut kvoterna direkt.

Ca/P = 3.05 / 2.15 = 1.42
Ca/Mg = 3.05 / 1.45 = 2.10

Nu kan jag inte intervallen i huvudet var kvoterna bör ligga men iaf Ca/P tror jag ser bra ut och Ca/Mg är nog inte katastrof heller. Men du behöver alltså veta var kvoterna bör ligga så det får du ta reda på (tex i SLUs häfte, finns säkert i svar här på buke oxå). Sedan räknar du ut samma kvoter på mineralfodren du är intresserad av (Ca/P brukar ofta stå på så då kan du ju se direkt om det är något du kan kolla upp mer eller om det inte passar).

Du ska tänka såhär:
Om din hästs mest lämpliga kvot för Ca/P är 1.2 och ditt grovfoder ger en kvot på 1.4 så ska ditt mineralfoder ha en kvot lägre än 1.2 för att kunna ge en kvot närmre 1.2 i totalfoderstaten (i ditt fall grovfoder + mineraler).

Ett lämpligt mineralfoder är alltså ett som alltså gör att både Ca/P och Ca/Mg kvoten hamnar närmre/tillräckligt nära dina hästars behov (alla dina tre har nog samma behov vad gäller kvoter, möjligtvis att den äldre har annat behov, det kan jag inget om. Däremot har de olika behov av mängden mineraler pga deras skillnad i vikt.). När du hittat det så räknar du ut hur mycket du behöver ge varje häst. Då är det bara vanlig addition som gäller.

Ex häst 1
3 kg hö 1 = 3 * 2.4 g Ca = 7.2 g Ca
3 kg hö 2 = 3 * 3.7 g Ca = 11.1 g Ca
Totalt får häst 1 i sig 18.3 g Ca genom att äta 6 kg hö (3 kg av vardera sort).

Behöver din häst 30 g Ca/dag (taget helt ur luften, det får du kolla upp som ovan) så behöver du ge 30 - 18.3 = 11.7 g Ca/dag genom mineralerna. Innehåller mineralerna 120 g/kg (dvs 120 g/1000 g, vilket är det samma som 12 g/100 g) så behöver du alltså ge den 100 g för att få i den de resterande 12 g Ca. Har du lyckats hitta rätt mineralfoder enligt ovan så kommer även P och Mg samt kvoterna stämma när du sedan kontrollräknar på 100 g mineraler/dag.
 
Sv: Vilken sorts mineraler behöver jag till mitt hö

Tack för ditt utförliga svar. Nu måste jag läsa igenom allt och tänka efter lite ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 900
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 714
Senast: MalanMjöl
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 030
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hur räknar man ut hur mkt mineraler hästen behöver om inte höanalysen innehåller Ca och P?? Fick höanalysen på nya stallets hö idag och...
Svar
5
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp