Vilken stekpanna till vad?

Min man gav mig en stekpanna i rostfritt stål. Jag var väldigt skeptisk först då jag tänkte att det kommer att brännas vid rejält, men den fungerar jättebra fast kräver lite mer fett. OCH den är otroligt lätt att diska ren, även när mat fastnat i botten!

Helst vill jag använda gjutjärn MEN de är ju så tunga.... Får lyfta med båda händerna om den är fulllastad. Har jag flera så brakar min grythylla ihop dessutom... :D
 
Min man gav mig en stekpanna i rostfritt stål. Jag var väldigt skeptisk först då jag tänkte att det kommer att brännas vid rejält, men den fungerar jättebra fast kräver lite mer fett. OCH den är otroligt lätt att diska ren, även när mat fastnat i botten!

Helst vill jag använda gjutjärn MEN de är ju så tunga.... Får lyfta med båda händerna om den är fulllastad. Har jag flera så brakar min grythylla ihop dessutom... :D
Jag ondgjorde mig å det grövsta åt min stålpanna. Hatade den från botten av mitt hjärta. Min sambo märkte hur jag fräste och min ilska så fick en till gjutjärnspanna i samma storlek.

DÅ lärde jag mig att samarbeta med stålpannan. Too little too late så hiade jag in den längst in i skåpet och vägrar ens titta på den 😂
 
Jag vill understryka detta. Det går jättebra att använda diskmedel på gjutjärn. Man behöver vara noga med att den får torka upp ordentligt vid varje disk och att olja in då och då bara, precis som med träskärbrädor.

Det @co-SMAD4 beskriver kallas att bränna in sin kolstålspanna. Kolstålet ska vara svart och påminna om gjutjärn utseendemässigt när den är ordentligt inbränd. Om man gör det får man en fantastisk (!!) antistick!
Ja precis! Superviktigt att man gör det med kolstålspanna innan man börjar laga mat med den. Köpa kolstålspanna är nog den bästa investeringen jag gjort köksmässigt.
 
Förstår det som att fördelen med gjutjärn är att det inte behövs någon "specialbehandling" så sätt. Äger ingen egen, men min pappa vet jag alltid har lagat mat med gjutjärn. Också ett långlivat val. Ända nackdelen är väl att de brukar väga betydligt mer än andra pannor!
 
Jag har en tjockbottnad gjutjärn (till köttbitar), en tunn (till vanlig stekning), och en rostfri/kopparbottnad traktörpanna till såser och sånt.

Den tjocka är jobbig att hantera pga tung, så jag har den bara till det som den är bäst till, dvs steka kött.
 
Förstår det som att fördelen med gjutjärn är att det inte behövs någon "specialbehandling" så sätt. Äger ingen egen, men min pappa vet jag alltid har lagat mat med gjutjärn. Också ett långlivat val. Ända nackdelen är väl att de brukar väga betydligt mer än andra pannor!
Vi gick över till kolstål just därför. Hade gjutjärn i många år men det är så himla tungt att hantera, jag klarade t.ex. näppeligen att lyfta pannan med ena handen och skrapa ner innehållet i ett annat kärl med andra handen. Gillar vår emaljerade gjutjärnsgryta väääldigt mycket dock, den är ljuvlig att göra grytor, koka ris och baka bröd i!
 
Jag har sett en gryta med vin bli gråfärgad, visserligen inte jag som var kock och jag vet inte hur gjutjärnet sköttes då det inte var mitt, men grått var det även om det inte var något som helst fel på smaken så det är ingen myt.

Ja, jag vet att det inte är farligt och att det är nyttigt att laga mat i gjutjärn.

Jag gor en gryta med en flaska vin da och da i min nya gjutjarns gryta, om grytbitarna (beef) ar stekta sa de ar karamelizerade ordentligt sa blir det inte gratt. Jag haller pa vinet och skrapar botten for att fa loss karamelizeringen som ar det godaste av allt.

jag sag en artikel om att nya gjutjarns pannor har behandlats sa de kan diskas med diskmedel, men da min mamma och mormor larde mig hur man hanterar gjutjarn och de mesta av mina gjutjarns grejer ar fran dem sa blir allt gjutjarn behandlat pa samma satt.

att diska gjutjärn med diskmedel är inga problem, annat var det förr när diskmedlen hade lut i sig. Men ja, att det torkar fort är det viktigaste. Så rostar det inte.

Torka av med handduk, sedan pa spisen och nar pannan ar het lite olja som smorjs ut sa det ar ett tunnt lager, stanga av varmen pa plattan och lata det "branna in" och stekpannan ar redo att anvandas igen.
 
Jag gor en gryta med en flaska vin da och da i min nya gjutjarns gryta, om grytbitarna (beef) ar stekta sa de ar karamelizerade ordentligt sa blir det inte gratt. Jag haller pa vinet och skrapar botten for att fa loss karamelizeringen som ar det godaste av allt.

jag sag en artikel om att nya gjutjarns pannor har behandlats sa de kan diskas med diskmedel, men da min mamma och mormor larde mig hur man hanterar gjutjarn och de mesta av mina gjutjarns grejer ar fran dem sa blir allt gjutjarn behandlat pa samma satt.



Torka av med handduk, sedan pa spisen och nar pannan ar het lite olja som smorjs ut sa det ar ett tunnt lager, stanga av varmen pa plattan och lata det "branna in" och stekpannan ar redo att anvandas igen.
Jag har egna gjutjärnspannor och använder även de på jobbet så jag vet hur man sköter dem. När jag gör grytor använder jag mina emaljerade, aldrig några problem att diska med diskmedel.
 
Att olja in en panna och utsätta den för hög temperatur är inte speciellt bra.Är det dessutom en fleromättad olja så blir det ännu sämre. Fett oxiderar (härsknar)vid för hög temperatur. Kroppen har svårt att hantera oxiderat fett. Härsket fett smakar inte gott.
 
Att olja in en panna och utsätta den för hög temperatur är inte speciellt bra.Är det dessutom en fleromättad olja så blir det ännu sämre. Fett oxiderar (härsknar)vid för hög temperatur. Kroppen har svårt att hantera oxiderat fett. Härsket fett smakar inte gott.
Man ska ju smörja in pannan, sen torka bort allt överflödigt så det inte går att torka bort mer. Och då bränna in.. har man för mycket olja så blir det klistrigt och äckligt.
 
Att olja in en panna och utsätta den för hög temperatur är inte speciellt bra.Är det dessutom en fleromättad olja så blir det ännu sämre. Fett oxiderar (härsknar)vid för hög temperatur. Kroppen har svårt att hantera oxiderat fett. Härsket fett smakar inte gott.
Olivolja funkar utmärkt.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 864
Senast: Enya
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 540
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp