Vilken stekpanna till vad?

Anna-Bella

Trådstartare
Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo. Och då är min dumma fråga - vilken mat lagar man i vad? Om jag ska steka kött eller göra sås tex, vilken panna är lämpligast då? Och är gjutjärnsgrytan lämpligt till tex köttfärssås och stroganoff? Jag är helt vilsen i detta tyvärr (det enda jag vet är att diskmedel är helt förbjudet 😛)
 
Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo. Och då är min dumma fråga - vilken mat lagar man i vad? Om jag ska steka kött eller göra sås tex, vilken panna är lämpligast då? Och är gjutjärnsgrytan lämpligt till tex köttfärssås och stroganoff? Jag är helt vilsen i detta tyvärr (det enda jag vet är att diskmedel är helt förbjudet 😛)
Om du ska använda syror i maten, som vin eller tomat t ex, så får du en trist fällning av gjutjärnet som är helt ofarlig men gör att köttfärssåsen eller grytan blir gråfärgad.
 
Om du ska använda syror i maten, som vin eller tomat t ex, så får du en trist fällning av gjutjärnet som är helt ofarlig men gör att köttfärssåsen eller grytan blir gråfärgad.
Nja skulle jag säga avseende gråfärgad mat i gjutjärn. De beror på pannas ålder och hur instekt den hunnit bli.

Jag har flera riktigt gamla inarbetade gjutjärnsgrytor och pannor. De gråfärgar inte.

T.ex. en 6 liters gjutjärnsgryta, märke Kockums (ej emaljerad), som jag ärvt efter min mormor som dog 1985, och den var gammal då, den gråfärgar inte vare sig tomatsås eller Coq au vin.

Det gör inte heller min "vanliga" gjutjärnsstekpanna, som var det första husgerådet jag köpte när jag flyttade hemifrån, 1978.

De bägge har liksom tagit sig förbi någon slags nivå, när de blivit så väl instekta att de inte gråfärgar.

Stekpannan har jag minnen av att den faktiskt gråfärgade under de första åren, men det är riktigt länge sedan nu. Efter sisådär 6-8 år så slutade det, och det går utmärkt att tillaga sura livsmedel i den.

En nyare tre liters gjutjärnsgryta gråfärgar fortfarande lite. Jag använder den lite för sällan för att snabbt uppnå det där läget när gråfärgandet upphör.
 
Nja skulle jag säga avseende gråfärgad mat i gjutjärn. De beror på pannas ålder och hur instekt den hunnit bli.

Jag har flera riktigt gamla inarbetade gjutjärnsgrytor och pannor. De gråfärgar inte.

T.ex. en 6 liters gjutjärnsgryta, märke Kockums (ej emaljerad), som jag ärvt efter min mormor som dog 1985, och den var gammal då, den gråfärgar inte vare sig tomatsås eller Coq au vin.

Det gör inte heller min "vanliga" gjutjärnsstekpanna, som var det första husgerådet jag köpte när jag flyttade hemifrån, 1978.

De bägge har liksom tagit sig förbi någon slags nivå, när de blivit så väl instekta att de inte gråfärgar.

Stekpannan har jag minnen av att den faktiskt gråfärgade under de första åren, men det är riktigt länge sedan nu. Efter sisådär 6-8 år så slutade det, och det går utmärkt att tillaga sura livsmedel i den.

En nyare tre liters gjutjärnsgryta gråfärgar fortfarande lite. Jag använder den lite för sällan för att snabbt uppnå det där läget när gråfärgandet upphör.
Jag antar att TS:s gjutjärn ännu är relativt nya och inte köpta begagnade och instekta.
 
Nja skulle jag säga avseende gråfärgad mat i gjutjärn. De beror på pannas ålder och hur instekt den hunnit bli.

Jag har flera riktigt gamla inarbetade gjutjärnsgrytor och pannor. De gråfärgar inte.

T.ex. en 6 liters gjutjärnsgryta, märke Kockums (ej emaljerad), som jag ärvt efter min mormor som dog 1985, och den var gammal då, den gråfärgar inte vare sig tomatsås eller Coq au vin.

Det gör inte heller min "vanliga" gjutjärnsstekpanna, som var det första husgerådet jag köpte när jag flyttade hemifrån, 1978.

De bägge har liksom tagit sig förbi någon slags nivå, när de blivit så väl instekta att de inte gråfärgar.

Stekpannan har jag minnen av att den faktiskt gråfärgade under de första åren, men det är riktigt länge sedan nu. Efter sisådär 6-8 år så slutade det, och det går utmärkt att tillaga sura livsmedel i den.

En nyare tre liters gjutjärnsgryta gråfärgar fortfarande lite. Jag använder den lite för sällan för att snabbt uppnå det där läget när gråfärgandet upphör.

Jag har flera gjutjarns grytor och stekpannor, samt plattlagg efter mormor och mamma ... samt en helt ny billig gryta (som jag tog ratt pa nar nagon skulle slanga) som jag inte sett att de nagonsin grafargat nagot. Jag maste prova nagot riktigt surt i den nya grytan ... tomat soppa kanske och se om den gor maten gra.:p
 
Personligen älskar jag gjutjärn och steker allt utom ägg i de pannorna. Ägg steker jag i kolstål. Äger inga teflonpannor längre.

Har inte problem med att maten blir grå, men minna pannor är välanvända (men inga arvegods).
 
Jag kom just tillbaka till den har traden och googlade lite da jag aldrig hort att gjutjarn blir och fargar mat gra. Det har ar hur man bor skota gjutjarn:

hur gjutjarn ska skotas och hur man inte far den gra
Jag har sett en gryta med vin bli gråfärgad, visserligen inte jag som var kock och jag vet inte hur gjutjärnet sköttes då det inte var mitt, men grått var det även om det inte var något som helst fel på smaken så det är ingen myt.

Ja, jag vet att det inte är farligt och att det är nyttigt att laga mat i gjutjärn.
 
Jag har två gjutjärnsstekpannor som jag steker/lagar allt i. Aldrig problem. Hade däremot en gjutjärnsgryta där allt fick en metallisk smak. Jag gav upp till slut och gjorde mig av med den.
 
Kör gjutjärn till allt. Emaljerad när jag gör grytor och långkok. Har två le creuset och har haft min stora i tio år, ser fortfarande ut som ny.
 
Kolstålspanna vet jag tappar sin beläggning om man lagar mat med syror i, t.ex en tomatsås eller liknande. Den mår bäst av att man steker saker, t.ex pannkakor. Om man lagat mat med syror i kolstålspanna så att beläggningen tappat kan man behöva "göra om den" genom att olja in pannan och värma upp tills det osar i omgångar.
 
Jag använder gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta till allt. Har aldrig märkt någon missfärgning. Diskar den med diskmedel utan problem. Kokar upp vatten o diskmedel i grytan/pannan om det sitter för hårt. Precis som man gör med stekbord på restaurang. Det viktiga är att den får torka ordentligt. Sätter den på spisen med värme på tills den är helt torr. Uppvärmt fett härskar fort och smaker från förra matlagningen sitter kvar i fettet. Även bakterier gror i gammalt fett.
 
Jag använder gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta till allt. Har aldrig märkt någon missfärgning. Diskar den med diskmedel utan problem. Kokar upp vatten o diskmedel i grytan/pannan om det sitter för hårt. Precis som man gör med stekbord på restaurang. Det viktiga är att den får torka ordentligt. Sätter den på spisen med värme på tills den är helt torr. Uppvärmt fett härskar fort och smaker från förra matlagningen sitter kvar i fettet. Även bakterier gror i gammalt fett.
att diska gjutjärn med diskmedel är inga problem, annat var det förr när diskmedlen hade lut i sig. Men ja, att det torkar fort är det viktigaste. Så rostar det inte.
 
Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo. Och då är min dumma fråga - vilken mat lagar man i vad? Om jag ska steka kött eller göra sås tex, vilken panna är lämpligast då? Och är gjutjärnsgrytan lämpligt till tex köttfärssås och stroganoff? Jag är helt vilsen i detta tyvärr (det enda jag vet är att diskmedel är helt förbjudet 😛)

Jag använder gjutgärnapanna till allt. Maträtter med mycket tomat, t ex köttfärsås och stroganoff brukar smaka rätt mycket järn tycker jag. Men det är en vanesak.
 
Jag använder gjutjärn till allt, både gryta, stekpanna och lagg. Smörjer dem med olja efter nästan varje användning, allra helst om det varit något syrligt i dem, för det får i alla fall jag inte rent utan diskmedel. Har en kolstålspanna också, den använder jag så sällan jag kan. Tycker inte den klarar lika hög temperatur som gjutjärnet.
 
att diska gjutjärn med diskmedel är inga problem, annat var det förr när diskmedlen hade lut i sig. Men ja, att det torkar fort är det viktigaste. Så rostar det inte.
Jag vill understryka detta. Det går jättebra att använda diskmedel på gjutjärn. Man behöver vara noga med att den får torka upp ordentligt vid varje disk och att olja in då och då bara, precis som med träskärbrädor.

Det @co-SMAD4 beskriver kallas att bränna in sin kolstålspanna. Kolstålet ska vara svart och påminna om gjutjärn utseendemässigt när den är ordentligt inbränd. Om man gör det får man en fantastisk (!!) antistick!
 
Har två stekpannor i gjutjärn, en tung från Ikea och en lättviktsgjutjärn från Ronneby Bruk. Använder den sistnämnda dagligen till all stekning.

Har även en gjutjärnsgryta som används vid långkok och knäckkok 😄

Oftast diskar jag i bara hett vatten, men ibland när sambon varit igång och stekt kött och den blivit riktigt "fetig" brukar jag ta lite diskmedel och pannorna mår fortfarande bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 864
Senast: Enya
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 540
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp