Vilken tid äter ni middag?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 358

Bukefalos 30 år!

Fyra verkar lite tidigt men kan äta vid den tiden på helgen när jag inte ätit någon lunch. Generellt sett skulle jag säga någon gång mellan 17-20 äts det middag.

För övrigt har jag alltid haft svårt att förstå varför man inte äter två lagade mål om dagen. Jag är uppvuxen med lunch och middag. Båda lagade, så det är ju en form av kulturkrock för mig egentligen. Mina föräldrar fick för sig att skippa middagen på kvällen en period för oss barn eftersom vi åt lunch i skolan, och serverade mackor istället. Ingen höjdare faktiskt. Speciellt inte när de gjorde middag åt sig själv. Så mättande är inte mackor i längden så man vaknade mitt i natten hungrig istället. Vi var rejält hungriga när vi kom hem lagom till 16 och middagen, att bara äta mackor då och sedan knäckemacka på kvällen innan läggdags funkade verkligen inte alls.

Jag och maken är uppvuxen med lunch (på skola/jobb), lagad middag ca 17.00 och ett kvällsmål, t.ex macka eller yoghurt/fil med flingor ca 21.00.
När jag flyttade hemifrån blev allt huller om buller och följde mina hobbyn, fram tills jag och maken fick ett eget barn, då gick vi in i min och makens uppvuxen-rutin igen.

Jag och maken är uppvuxen med lunch (på skola/jobb), lagad middag ca 17.00 och ett kvällsmål, t.ex macka eller yoghurt/fil med flingor ca 21.00.
När jag flyttade hemifrån blev allt huller om buller och följde mina hobbyn, fram tills jag och maken fick ett eget barn, då gick vi in i min och makens uppvuxen-rutin igen.
Jag hade faktiskt en bästa kompis som hade liknande upplägg. Hennes föräldrar jobbade också heltid. De åt lunch på skola/jobb, middag när de kom hem, och sedan fika vid TVn på kvällen, macka eller fil. Samma tider alltid, som ett urverk.

För övrigt har jag alltid haft svårt att förstå varför man inte äter två lagade mål om dagen. Jag är uppvuxen med lunch och middag. Båda lagade, så det är ju en form av kulturkrock för mig egentligen. Mina föräldrar fick för sig att skippa middagen på kvällen en period för oss barn eftersom vi åt lunch i skolan, och serverade mackor istället. Ingen höjdare faktiskt. Speciellt inte när de gjorde middag åt sig själv. Så mättande är inte mackor i längden så man vaknade mitt i natten hungrig istället. Vi var rejält hungriga när vi kom hem lagom till 16 och middagen, att bara äta mackor då och sedan knäckemacka på kvällen innan läggdags funkade verkligen inte alls.
I yngre skolåder åt vi också i teorin både lagad lunch och middag, men helt ärligt hade det funkat fint med mackor till lunch då skolmaten var så hemsk att jag med flera levde på knäckebröd över dagen ändå. Jag hade hellre ätit fil eller god smörgås och gjorde så när det valet fanns i högstadiet. Man är ju väldigt olika.
Mina föräldrar skulle dock aldrig göra skillnad på sig själva och sina barn! Det de åt, åt givetvis vi också!

Jag minns också hur mysigt det var när vi sov över hos familjer som hade tradition med nattmacka. Det kändes lite lyxigt, sådär nästan som hotellfrukost. :D :love: Men det kändes inte som någonting vi behövde.

Nu i vuxen ålder klarar jag inte två varma, fulla rätter per dag. Lunchen vill jag ska vara lätt annars pallar jag liksom inte av att sätta igång igen.

Jag kanske ska tillägga att jag äter bara frukost o middag, ev någon macka/omelett/frukt senare (är nattmänniska)

Vanligtvis mellan 20 och 22. Ibland senare, väldigt sällan tidigare.
Jobbar jag natt äter jag oftast någon gång mellan 3 och 5.

Uppvuxen med att äta efter stallet vilket normalt sett innebar någonstans runt 19-21.

Vi äter runt fem halv sex! Tycker det är lagom för barnen, de äter mellis runt två halv tre på föris/fritids så väldigt hungriga vid middagstiden!

Vi äter 17:30-18 på vardagarna, ofta ungefär lika på helgen men kan bli något tidigare också.
Är såvitt jag minns uppvuxen med samma rutin, vi åt när pappa kom hem från jobbet och han jobbade heltid med någon dryg halvtimmes pendlingstid. Tror vi brukade ha ätit klart till Bolibompa, det var viktigt 😁

Det beror på om jag jobbar eller om jag är ledig.
Dagveckor äter jag middag när jag är hemma från stallet runt 18 -19. Jobbar jag kväll äter jag middag 20,00.
Är jag ledig brukar det bli mellan 18 och 20.
Föredrar en lätt lunch och sen lagad mat på kvällen.

Vi brukar äta vid 18-tiden på vardagar. Har alltid gjort det. På helgerna kan vi slå ihop lunch och kvällsmat om frukosten blivit sen och äter runt 16-17, men då blir det oftast smörgås eller liknande till tvn senare på kvällen.

Jag brukar börja laga mat när jag kommer hem. Vi äter väl vid ca 17-tiden. Sedan äter jag lite annat under kvällen också. Kanske glass, yoghurt, någon macka, eller liknande.

Har inga fasta tider, bor själv. Äter dock bara ett lagat mål om dagen, alltid gjort. Oftast blir det lunchen på jobbet som är det lagade, oavsett dag eller kvällsskift. I övrigt blir det matigare mellanmål antingen före jobb vid kvällsjobb eller vid 20 efter stall vid dagjobb.

När jag växte upp var det lunch i skolan, té och smörgås med familjen när föräldrarna kommit hem ca 17ish och sen en enklare kvällsfika. På helger var det frukost, "elvakaffe" runt 11.30-12, middag vid 16ish, kvällsfika.

Är uppvuxen med att middagen är vid 17.

Som singel utan barn så äter jag två gånger, jobbar jag så anpassas ena gången efter rasten på jobbet.

Svårt att förstå… alltså folk har olika preferenser det är väl inte märkligare än så? En del är inte så hungriga mitt på dagen/ känner att de har lätt att gå upp i vikt/orkar inte hålla på och förbereda matlådor och äter därför keso och en macka mitt på dagen för att äta lagad middag med familjen på kvällen. En annan är kanske pensionär, äter lunch i personalmatsalen på jobbet och njuter av att slippa laga mat på kvällarna och nöjer sig med fil och macka.

På vardagar äter jag frukostmat vid 6 och/eller 10, varm lunch vid 12 och varm middag någonstans gång efter arbetsdagen slut och sänggående. På helger kan jag skippa den varma lunchen om jag är själv, pojkvännen vill däremot absolut ha rejäl mat till lunch även på helger.

Kan inte minnas att vi hade någon fast middagstid som barn heller. Vet att vi i regel åt senare än mina kompisar och att macka och oboy efter skolan var ett måste. Har aldrig haft någon vana av kvällsmacka/fika, varken som barn eller vuxen.

Liknande trådar

• Det här med att komma på vettig mat
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Foderalternativ till kräsen hund?
  • Mjölkproteinallergi

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn