Vilken tid äter ni middag?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 358

Bukefalos 30 år!

Jag såg en Youtubevideo om kulturkrockar och där sa någon att hon tyckte att vi i Sverige äter middag tidigt, att vi äter middag klockan 16, jämfört med klockan 20 i Tanzania där hon kommer ifrån. Men är det så vanligt? Folk jobbar ju klockan 16 om man jobbar heltid?

Jag är faktiskt uppvuxen med att äta middag just omkring 16, min mamma har jobbat halvtid hela livet så det var naturligt att äta då, tror hon är uppvuxen så också tänker jag. Hon har därefter alltid serverat middag när vi hälsat på och när vi haft gemensamma middagar vid klockan 15-16. Minns att det aldrig slog fel och julmiddagen serverades när kalle Anka sändes, varje år. Det hela var lite mastigt egentligen för det var svenskt julbord till lunch och dansk julmiddag vid 15 och risgrynsgröt vid typ 18.:d

Som vuxen när jag fått barn har jag serverat middagen senare än 16, snarare runt 18, mamma har alltid beklagat sig över att det varit sent. Numera som ensam helt kan jag äta middag när det faller mig in (precis som jag kunde göra när jag just hade flyttat hemifrån som 17 åring och fram till jag träffade min man som 20 åring) och det kan ofta inträffa vid 21. Mamma skulle bara veta liksom! :sneaky::D

När äter ni och hur ser det ut i er familj?
På vardagar är det oftast ca 19 som gäller. Jag lagar nästan alltid maten och måste hinna komma hem och göra det.

Ungefär samma tid på helgerna, men ganska ofta något lite tidigare på söndagarna, typ 18.00 / 18.30. (Lördagarna är ofta mer
fyllda av jobb på gården med externa intressenter, så då kan det snarare dra iväg mot 20.00 med middagen)

Just julafton så är det runt 16 som gäller, men då är det också enda måltiden den dagen (förutom nåt lätt till frukost).

Får jag välja helt själv utan att behöva ta hänsyn till jobb eller annat så blir det Brunch vid 10-11 och största målet sist på kvällen då jag blir så trött efter mat.

Vi brukar äta mellan kl 18-19. Ibland senare om jag lagar mat, har noll tidsuppfattning 😅 Det var även normal tid när jag växte upp.

Äter kvällsmat mellan 18-22, beroende på hur mycket jag har att göra.Larmet står på 18, men inte alltid jag hinner in och äta då:) Blir det tidigare kvällsmat, blir det ofta te och macka till kvällsfika också. Försöker laga mat till kvällsmaten och äter sen rester av det som middag dagen därpå, orkar jag inte det blir det något enklare.

Vi äter 17.30-18.00 på vardagar och en aning senare på helgen. Har en lågstadiebarn och ett högstadiebarn. Numera en bebis med men hon gör det hon vill när hon vill än så länge.
Under sommarlovet kan det bli lite hur som beroende på vad vi gör annars, ork, väder, besök etc men oftast äter vi väl kvällsmat ca kl 20 nånting.
Är vi på besök hos makens(central afrikanska)familj brukar de små barnen få mat vid kanske 19 tiden medan tonåringar och äldre äter kl 21- 00. Man äter när man kommer helt enkelt, det finns alltid mat och vaknar nåt av de mindre barnen och är hungriga så får de också mat igen.

Svårt att förstå… alltså folk har olika preferenser det är väl inte märkligare än så? En del är inte så hungriga mitt på dagen/ känner att de har lätt att gå upp i vikt/orkar inte hålla på och förbereda matlådor och äter därför keso och en macka mitt på dagen för att äta lagad middag med familjen på kvällen. En annan är kanske pensionär, äter lunch i personalmatsalen på jobbet och njuter av att slippa laga mat på kvällarna och nöjer sig med fil och macka.
Jag är ledsen att jag kränkte dig med ett ord i inlägget. Jag vet att vi alla är olika och det är inget jag tycker är konstigt alls egentligen, givetvis inte, jag är inte dum i huvudet på något vis. Jag använde också orden att det är/var en kulturkrock för mig att upptäcka det, så "förvånad över" kanske passar bättre? Är det mindre kränkande?

Det här var inget jag ens reflekterade över förrän långt in i vuxen ålder. Skolan serverade varm lunch och tjatade hål i öronen om tallriksmodellen som består av lunch och middag, vi åt lunch och middag, min släkt gjorde och mina närmaste vänner gjorde.

Jag brukar äta mellanmål på jobbet vid tre om jag ska till stallet efter jobbet. Så kvällsmat blir när jag kommer hem runt sju åtta. Äter oftast vid den tiden även om jag åker direkt hem.

När jag var liten åt vi middag runt 17.30 När jag flyttade hemifrån åt jag nog aldrig middag :laugh: Jag åt lunch på jobbet och sedan någon macka när jag kom hem från stallet.

Nu har jag en sambo som är 50% Italienare och 50% svensk men uppväxt i Italien och man kan vara glad om man får äta innan 21.30

Jag tänker att det är svårt för många familjer att äta redan vid 16? Tänker att idag har många inte slutat jobba vid denna tid.
Verkligen. Kl 16 sitter jag fortfarande på jobbet och har 1-2 timmar kvar. Om middagen ska stå på bordet kl 16 skulle jag behöva gå från jobbet kl 14. Dvs jobba halvtid.

Jag tänker att det är svårt för många familjer att äta redan vid 16? Tänker att idag har många inte slutat jobba vid denna tid.
Ja det var min tanke också när jag hörde det. Börjar man 8 slutar man väl 17, börjar man 7 slutar man väl 16, om man jobbar heltid vardagar, som många gör. Bara det gör uttalandet lite konstigt eftersom många jobbar i Sverige, många mammor också så det är inte så att en stor andel kvinnor är hemmafru och lagar middag medan andra hälften jobbar, som hon även verkade vara van vid lite grann (kvinna/man fördelning av hemuppgifter). Men jag gissar väl att hon jämförde i sin vänkrets där det antagligen fanns deltidsarbetare, som liknande min mamma serverade middag tidigt.

Tillägg: jag äter aldrig lagad mat till lunch. I teorin gjorde jag det när jag gick i skolan. I verkligheten levde jag på knäckebröd och vatten tills jag kom hem och åt mellanmål med fil och smörgås.

När jag var barn åt alla familjer runt mig mat vid 16-17. Detta var på 70-80-talet. De flesta kvinnor var deltidsarbetande och jag växte upp i arbetarmiljö.

Under min uppväxt så var det främst hästarna och vad mamma pysslade med som styrde. Hon jobbade natt och sov på förmiddagen och kvällen medan pappa jobbade med oklart sluttid på sågverket i byn. Mamma brukade laga mat på vardagarna och ibland fanns det mat när man kom hem från skolan eller så åt man rester eller mackor. Sedan var det stallet och ofta träningar (hade ett gäng mil till ridklubben). Åt alltid kvällsmat när man kom hem, mackor eller om man inte hunnit äta lagad middag värmde man den då. Och så var dagen slut och för sen redan oftast 😅 På helgerna oftare tidigare middag pappa lagade, inte bestämda tider och sällan lagad lunch och lagad middag utan mackor/rester. Vår familj har alltid orienterat maten kring aktiviteterna, inte tvärtom. Passar mig jättebra.

Antar bestämda tider kommer av de som har väldigt fasta arbetstider/små barn med fasta förskoletider/liknande? Ingen har någonsin jobbat så hemma hos mig. Som liten var vi hos "dagmamma" på bondgården bredvid när mamma jobbat natt och sov.

Liknande trådar

• Det här med att komma på vettig mat
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Foderalternativ till kräsen hund?
  • Mjölkproteinallergi

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn