Vilken typ av sadel ska jag välja ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Goldi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 058
G

Goldi

Har ett bekymmer. Det börjar bli dags för inköp av sadel till 4-åringen. Har lånat en hittills.
Jag rider mest ut men när jag tränar så rider jag på ridbana. Akademiskt träning - dressyr.
Men vilken typ av sadel ska jag köpa. Har i och för sig en westernsadel, men just nu gillar jag den engelska bättre. Svårt val :confused: Måste man ha 2 sadlar ?? En dressyr och en allround, kanske mot hopp ?? Hur har ni ?

Sv: Vilken typ av sadel ska jag välja ??

Jag hade en ren hopp och en ren dressyr. Jag tyckte det var mycket lättare så. Men hoppar man inte så högt och inte planerar att göra det så kan det ju gå lika bra med en allround. Nu har jag en western och ska införskaffa en hopp.

Enligt min åsikt bör man ha åtminstone två sadlar att växla mellan. Jag tror på att man behöver se till att trycket över ryggen inte är det samma varje dag.

Själv har jag idag en allround och en ren dressyr. Håller på att spara till en ST Espaniola då jag vill ha en bomlös och eftersom jag redan har en dressyrsadel vill jag ha en "spansk" modell för variation.

Jag försöker att rida efter den Akademiska ridkonsten men har ännu inte kommit särskilt långt i min utbildning.

En allround kan du iaf strunta i, dom är inte bra varken till det ena eller andra!

Jag hade en hopp och en dressyr, nu har jag bara dressyr pga vi hoppar ju aldrig mer än nåt skutt då och då och det kan man göra i en dressyrsadel utan problem, förutsatt att det inte är nån extremare ala Kieffer med säte som grand canyon.... :smirk:

Om jag vore du så skulle jag köpa en dressyrsadel.

Jag kör med en ren dressyr och en allround eller hopp. De flesta jag känner gör likandant, elelr i alla fall de som är dressyrintresserade!

jag har en ren dressyr och en ren hopp. börja med att köpa dig en ren dressyr om det är det du rider mäst.

Jag har en hoppsadel och en dressyrsadel. Dressyrsadeln har jag bara haft några veckor, innan hade jag bara hoppsadeln, red både ut och dressyr med den.

OK, bra med lite olika synpunkter.

Du kanske inte vill ha mina åsikter m tanke på en annan tråd :angel: , men som Centaur sa så kanske du ska strunta i allround.

Om det är akademiskt och dressyr som du är inriktad på så varför inte t.ex. en bomlös? :idea: De finns ju i massvis av utföranden nuförtiden, både rena akademiska, dressyr (engelsk modell), western och de där roliga som ja... Jag vet inte ens vad man ska kalla dem! :D

Jag menar, om du inte hoppar ngt kanske det kan vara ett bra alternativ! :)

Lycka Till! :banana:

Jag ville köpt dressyrsadel.

Köpte ny sadel igår, en Caprilli Bates hopp(är ochså i dressyr), jättebra at rida i, luftstoppning, bra pris:banana: När hästen förandrar form etc kan du ju bara byta bom!! Det måste vara jättesmart när du har en 4-åring!

Om det bara är en 4-åring kan det ju vara rätt knepigt att köpa sadel eftersom dom musklar sig. Men iaf., jag har både en hopp och en dressyr.
Om du bara ska ha en sadel (och rider dressyr-akademiskt) så skulle jag iaf köpa en dressyr. Och om du ska ha två så skulle jag köpa en ren hoppsadel också (allround är meningslösa om du ändå har två!)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka