Bukefalos 28 år!

Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

Det var väl reklam för mammans bok om hur man får autistiska barn att växa upp och bli som honom. Det är väl förlaget och mamman som får pengarna?
 
Sv: Vilken underbar unge

Mmm men du ska brilliant som barn och nu praktiskt taget okänd. Han var och är varken eller. Han är känd och jag har tydligen inte läst de överdrivna artiklarna. Forskning och framsteg kanske inte skriver just på det sättet.

Det övriga behöver du inte föreläsa för mig om ;)
 
Sv: Vilken underbar unge

Det var väl reklam för mammans bok
Nej.

Jacob var inbjuden att hålla tal hos TED; en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida goda idéer. Hans tal har ett budskap att vi alla kan vara kreativa och skapa något fantastiskt, om vi ser på saker och ting på vårt eget unika sätt; "Glöm vad du har lärt dig, börja tänka och bli kreativ".

Det här talet höll han för ett år sen. Nu kommer mammans bok ut och då tog DN upp båda delar i sin artikel.
 
Sv: Vilken underbar unge

Självklart ska han göra TED-talks, så många önskas och behövs, de är viktiga för honom och för andra, de är inte någon pr grej. (Ja jag vet vad TED-talks är, jag lyssnar ofta på dem.)

Jag hade uppfattat det som att han mamma skulle ta med honom på en föreläsningsturné som reklam för hennes bok.
 
Sv: Vilken underbar unge

Like it! Trotter ... :D


Självklart ska han göra TED-talks, så många önskas och behövs, de är viktiga för honom och för andra, de är inte någon pr grej. (Ja jag vet vad TED-talks är, jag lyssnar ofta på dem.)

Jag hade uppfattat det som att han mamma skulle ta med honom på en föreläsningsturné som reklam för hennes bok.

Familjen skulle for forsta gangen aka pa semester utanfor USA till UK och samtidigt skulle mamman ha en "book signing" i England.
 
Sv: Vilken underbar unge

Hur skulle du själv hantera ett särskilt överbegåvat barn?
Ja du det är ett problem.
Mest med omgivningens inställning.
Vi har stångat pannorna blodiga mot sådana som du som anser att "barn skall vara barn".
Det fungerar nämligen inte.

De måste få växa som de vill.

Så vi lät barnet bestämma över sin skolgång inom lagens ramar.
Och välja intressen inom lagens ramar.
Sedan så kan man bara stå bredvid och titta på.
Och stötta när det behövs.
Och förklara när det måste sättas gränser.

Hänga ut det i sociala medier som en del av att exponeras för folk?
De exponerar sig själva.
Att hindra dem vore att inkräkta på deras personliga frihet att utvecklas och uttrycka sig.
Vi skall inte stänga in barn.
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja du det är ett problem.
Mest med omgivningens inställning.
Vi har stångat pannorna blodiga mot sådana som du som anser att "barn skall vara barn".
Det fungerar nämligen inte.

Jag upphör aldrig att förvånas över det här forumet. Jag har aldrig yppat mig i någon tråd angående dina barn, och ändå vet du precis vad jag tycker. Nästan som om jag vore inblandad, till och med. Wow. Då behöver jag ju inte skriva några inlägg! :)
 
Sv: Vilken underbar unge

Har jag nämnt Jesper Juul?

Jag är väl förtrogen med Jesper Juul.

När man har ett (över-)begåvat barn så handlar det inte om att berömma barnet för prestationerna utan om att som förälder både hänga och hinna med i svängarna.
Mest handlar det om att hitta saker som barnet tycker är roligt.
Och sedan försöka låta bli att hindra det från att ha roligt på sitt eget vis.
De har ofta andra nöjen än vad som är de vanliga för barn i samma ålder, eller barn över huvud taget, vilket måste respekteras.

Jag tycker inte att du verkar vilja respektera det utan att du försöker att klämma in barn i en mall av hur barn skall vara och vad barn skall tycka är roligt.
 
Sv: Vilken underbar unge

J Jag har aldrig yppat mig i någon tråd angående dina barn, och ändå vet du precis vad jag tycker.

Du skriver ju vad du tycker om hur barn skall pressas in i en mall av att vara barn så som du anser att barn skall vara barn.
Och den mallen fungerade inte mina barn efter.
Utan de har gjort sådant som du anser att de inte skall göra för de borde i stället vara barn.

Du behöver ju inte veta något om mina barn för att kunna beskriva dina åsikter så att jag ser att de är de samma som de vi har haft problem med.
 
Sv: Vilken underbar unge

Har jag nämnt Jesper Juul? Om inte, gör jag det nu. Jag tycker nämligen att han har en poäng. Som är väldigt oamerikansk. Och säkert "jante", ett ord som effektivt tar död på alla försök till nyanser och avfärdar alla meningsmotståndare som allmänt negativa och bittra. ;)

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/berom-ar-inte-karlek_478387.svd

Jag hade inte hort talas om Jesper Juul ... men laste artikeln och haller med i mangt och mycket. Dock stammer inte den lekplat han beskriver med min erfarenhet fran Amerikanska lekplatser (Colorado, Maryland, Florida och South Carolina). En Amerikansk foralder pa lekplatsen talar inte om for barnet hur duktig hon/han ar nar han kommer nerfor rushkanan eller gungar och ropar "titta". I den situationen ar det mycket vanligare att hora, "WOW, aren't you having fun!" pa en Amerikansk lekplats. Min erfarenhet fran lekplater i Sverige sager dock att dar sager man precis som han sa i artikeln. Till viss det tror jag att det handlar om sprakbruk och inte bara en onskan att beromma.
Sedan finns det helt klart andra situationer nar man berommer barn i onodan har i USA ... men kanske han inte har sa ratt i sin generalisering nar den enkla observationen inte stammer. Har har man ocksa ett ganska utbrett talesatt som ar tvart emot det han sager, "Second best is the first looser". Man kan ju ocksa tycka vad man vill om det (och det gor jag) men helt klart ar att har, liksom overallt annars, ar inte livet en mall dar alla fungerar lika dant.

Vad det galler Jacob tycker jag att det ar tragiskt att se den intollerans som visats i den har traden. Hans minspel och kroppssprak har domts ut, liksom hans (i mina ogon) helt fantastiska "accomplishments" for sin alder. For att inte tala om hans mamma, hon ar helt utdomd som person och mamma. Varfor kan man inte gladjas med en person som har lyckats med nagot annorlunda? Eller kanske till och med nagot stort?
 
Sv: Vilken underbar unge

Vad det galler Jacob tycker jag att det ar tragiskt att se den intollerans som visats i den har traden. Hans minspel och kroppssprak har domts ut, liksom hans (i mina ogon) helt fantastiska "accomplishments" for sin alder. For att inte tala om hans mamma, hon ar helt utdomd som person och mamma. Varfor kan man inte gladjas med en person som har lyckats med nagot annorlunda? Eller kanske till och med nagot stort?

Vad det gäller det första har jag ingenting med de inläggen att göra, vad gäller hans "accomplishments" har jag hela tiden sagt: sluta värdera honom! Låt honom vara den han är, det räcker! Han behöver inte vara geni, han behöver inga hejarop. Snarare behöver hela fenomenet kylas av, för hans bästa. Jag har heller inte dömt ut hans mamma för hennes moderskap, det vet jag nämligen ingenting om, utan för att hon har exponerat honom i boken. Det är också ett sätt att värdera både sig själv och honom, och inte bara inom familjen, utan även utåt. Där kan du ju bara tänka vad Jesper skulle ha sagt. Om det inte är att lägga förväntningar på och betona barnets prestation, vad är det i så fall?

Jag gläds med honom, men jag tycker inte att mediecirkusen som mamman har skapat är ett föredömligt sätt att behandla barn på. Det kan att ligga honom i fatet och vara destruktivt på sikt.
 
Sv: Vilken underbar unge

Utan de har gjort sådant som du anser att de inte skall göra för de borde i stället vara barn.
Du behöver ju inte veta något om mina barn för att kunna beskriva dina åsikter så att jag ser att de är de samma som de vi har haft problem med.

Alltså, nu får du ge dig. Jag har inte - och tänker inte - diskutera dina barn. Jag har heller inte skrivit någonting om att barn ska tryckas in i en mall, eller beskrivit mallen i fråga, så nu är jag i ett läge där dina fantasier lägger ord i min mun som jag sedan får försvara. No way!
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag tycker inte att du verkar vilja respektera det utan att du försöker att klämma in barn i en mall av hur barn skall vara och vad barn skall tycka är roligt.

Fantasier igen. Jag skulle uppskatta om du i fortsättningen citerade mig, så du åtminstone bemödar dig att läsa inläggen som du kritiserar. Jag har talat om värderingar och epitet. Läs om, läs rätt.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag håller med dig. Pressen kan bli fullkomligt olidlig för honom i framtiden. Det formar hur man ser på sig själv, hur man värderar sig själv, allting.
 
Sv: Vilken underbar unge

Vad det galler Jacob tycker jag att det ar tragiskt att se den intollerans som visats i den har traden. Hans minspel och kroppssprak har domts ut,

Om du tänkte på det jag skrev om hans kroppspråk så har jag inte dömt ut det utan det är din tolkning isf.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag vet vilket ensamt liv han blir dömd till. Jag dömer inte ut hans kroppsspråk, jag säger bara att det är väldigt autistiskt och inlärt, men det var i början av tråden när diskussionen verkade leda mot att eftersom han är så intelligent så kan han inte vara autistisk.

Om jag ser på honom med ett barns öga så ser han ju ut som en pajas, gesterna stämmer inte med det han säger, han försöker vara rolig men blir bara löjlig, han drar ett inlärt tal som egentligen inte är kul, men så stannar han upp och väntar på att publiken ska skratta (artig publik) (eftersom autister egentligen inte förstår skämt).

Men autister förstår fakta. De är helt otroliga på fakta. Det ÄR genialiska, det går inte att komma ifrån.

Han blir dömd till ett liv i ensamhet, han fick aldrig chansen att integrera sig med andra barn. Ni säger att mamman var duktig som fick honom att utveckla allt detta för att hon tog honom ifrån skolan. Jag säger att mamman var grym (hon vet säkert inte bättre så ingen dom över henne) som tog den enkla vägen. Det ÄR enklare att hålla ett autistiskt barn hemma, det är SVÅRT att skicka dem från det invanda trygga hemmet. Många konflikter sparade hon där.

Han fick kunskap inom det där han babblar om, men han missade det viktigaste av allt, att kunna integrera med andra barn. Vänner är det viktigaste vi har här i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp